Rentevaste periode

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noppes

Rentevaste periode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 12:03

Wij zijn momenteel bezig met de aankoop van ons eerste koophuis. Nu moeten we een keuze maken voor de rentevaste periode. We hebben begrepen dat het vrij gebruikelijk is om een rentevaste periode van 10 jaar te kiezen, echter nu de hypotheekrente historisch laag is, vragen we ons toch af of het misschien niet verstandiger is om voor een periode van 15 jaar of 20 jaar te kiezen.

We komen hier niet echt uit. Ons gevoel neigt een beetje naar de langere periode, omdat de rente vast niet nog lager zal zijn. We zien verder ook geen nadelen in de langere periode. Maar 15 jaar of 20 jaar klinkt zo lang. Zijn er meer bokkers die onlangs deze keuze hebben gemaakt? En wat waren jullie afwegingen?

Wildgirl

Re: Rentevaste periode

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:08

Ik heb hem voor 5 jaar vast gezet, omdat ik verwacht binnen 5 jaar opnieuw te verhuizen(woon er nu een jaar). Dat lijkt mij ook het enige referentiekader, wat verwacht je de komende jaren te gaan doen? De meeste mensen kiezen inderdaad voor 10 jaar, ik heb ook flink moeten praten toen ik vast wou houden aan 5 jaar. Indien je nu al weet dat je hier waarschijnlijk langer blijft dan zou ik voor 15 jaar gaan. Aangezien het jullie eerste huis is, ga je direct aflossen en zal er over 15 jaar een flink gedeelte zijn afbetaald, de eventuele rentestijging daarna overleef je dus wel, al is er dan uiteraard ook weer flink wat onderhandelingsruimte mogelijk.
Té veel op safe spelen levert je nu alleen maar een dikkere rekening op, gefeliciteerd overigens met jullie toekomstige huis in deze mooie stad!!

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 12:11

De planning is om hier wel een lange tijd te gaan wonen, maar je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt. Bij de hypotheekverstrekker die we op het oog hebben is het wel gewoon mogelijk om bij verhuizing de hypotheek mee te nemen. Dus dat zou niet zo'n probleem hoeven te zijn/

Enne het huis staat niet in Groningen, haha. We gaan juist de stad uit (spannend!)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:30

Hier wordt de rente opnieuw vast gezet voor 10 jaar, maar wij gaan uiteindelijk in het buitenland wonen. Planning is om met 3 jaar volledig om te gaan als we het huis kunnen kopen wat we nu op het oog hebben. Dus die 10 jaar is heel bewust gedaan.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:37

Wij hebben ook tien jaar. Je betaalt (bij annuïtair) in de eerste tien jaar de meeste rente. Om op de langere termijn gemiddeld meer rente te betalen, moet de rente dus flink stijgen om het verschil eruit te halen (rente is vaak hoger als je langer vast zet). Wij hebben vorig jaar gekocht en betalen dus 10 jaar lang 4%. Prima deal.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:53

Noppes schreef:
Bij de hypotheekverstrekker die we op het oog hebben is het wel gewoon mogelijk om bij verhuizing de hypotheek mee te nemen. Dus dat zou niet zo'n probleem hoeven te zijn

Als dat kan zou ik zelf voor lange rentevast periode kiezen als de rente zo gunstig is. Ik neem tenminste aan dat het verschil tussen bv 10 en 15 jaar inmens groot is.

Bij verkoop kun je toch boetevrij aflossen en als je gaat verhuizen wordt je lening meestal hoger en niet lager dus is het prettig als je dit deel kunt meeverhuizen.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:58

Wij gaan vandaag tekenen voor de offerte en wilde hem in eerste instantie vastzetten voor 10 jaar en dan 2.9% echter kunnen we met een minder grote bouwdepot ook 20 jaar vastzetten voor 3.55%. 20 jaar klinkt inderdaad lang maar je hebt zowiezo een hypotheek van 30 jaar dus de rente vaste periode is alleen maar fijn als hij lang duurt.

De rente gaat waarschijnlijk nog verder naar beneden (mogelijk zelfs een deflatie ipv een inflatie in het nieuwe jaar) maar over 10 tot 20 jaar zal de rente wel weer hoger zijn.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:02

Ja lastig! Wij hebben ook pas een huis gekocht en wij hebben bewust gekozen voor een periode van 15 jaar. Wij kunnen het betalen en daarnaast verwachten wij dat over 10 jaar de rente wel weer is gestegen. En we zijn niet van plan om hier ooit nog weg te gaan.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:19

Wij hebben 30 jaar vast.rWe kunnen het betalen en houden van die zekerheid.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:31

Ik heb zelf 5 jaar vast aan 2,5 maar mijn rente kan over de looptijd van 25j maar 2% stijgen

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:02

LZP >> HTT

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:36

In jouw geval zou ik de rente nu echt voor 30 jaar vastzetten. Hij is nu zoooo gunstig en ik zou die zekerheid echt super fijn vinden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:54

Je kunt nu rustig voor 20 jaar kiezen en als je van vastigheid en zekerheid houd zelfs 30 jaar. Veel lager dan dit zal hij denk ik niet gaan. Echter de stap tussen 20 en 30 is best groot, dus er bestaat wel een kans dat dat als de rente over 20 jaar nog steeds (of weer) laag staat dat je meer betaald. maar ja andersom kan ook hé. Dat hij over 20 jaar echt superhoog staat. Blijft een risico dus.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:58

Onze hypotheekmonsieur vertelde dat je bij een hoge rente hem ook kan afsluiten voor 1 jaar en bij een gunstige rente hem weer voor langer vastzetten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:47

Wij hebben hem voor 10 je vast gezet.

Over 10jaar zijn (als het goed is)onze beide salarissen hoger dan nu en is het niet zon groot probleem als het wat duurder wordt.
Helaas vallen wij buiten nhg. Als we binnen de nhg hadden gezeten waren we voor 20 jaar vast gegaan.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:54

Hier annuitair, 20 jaar met NHG. Wij gaan ook voor zekerheid (ik ben dan ook wel een schijtluis). Verwachten hier nog een tijd te wonen, kunnen het betalen en echt heeeeel veel nog dalen zal hij niet meer.
Offerte was 4,0% maar op 15 Januari is pas sleuteloverdracht en als de rente dan lager is als op de offerte krijgen we die. Op het moment is het 3,8% dus ben benieuwd :)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:24

blondies schreef:
Hier annuitair, 20 jaar met NHG. Wij gaan ook voor zekerheid (ik ben dan ook wel een schijtluis). Verwachten hier nog een tijd te wonen, kunnen het betalen en echt heeeeel veel nog dalen zal hij niet meer.
Offerte was 4,0% maar op 15 Januari is pas sleuteloverdracht en als de rente dan lager is als op de offerte krijgen we die. Op het moment is het 3,8% dus ben benieuwd :)

Wij hebben vanmiddag een offerte getekend voor 3,5% 20 jaar vast!

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:36

Die van ons is afgelopen week getekend op 3.55 voor 20 jaar ;)

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:19

Wauw dat is ook goede deal! Toen wij hem eind september afsloten waren er denk ik twee met een iets lagere rente maar beide niet zo betrouwbaar. Ben benieuwd waar hij op 15/01 staan als we sleuteloverdracht hebben :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:04

Wij hebben hem op 10 jaar vastgezet, en gaan daarna per 1/2/3 jaar vastzetten (zelfde rente, ligt eraan hoe gunstig het is). Na 7 jaar hebben we 20% afgelost en vallen we dus in de 80% financieringschaal, wat de rente veel gunstiger maakt.
Hypotheek is dit voorjaar afgesloten.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:46

Tsja wij hebben hem in 2011 vast laten zetten voor 4.9% 24 jaar.
Doet pijn als ik jullie percentages lees. |(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:28

Dat geloof ik. Toch is het misschien het overwegen waard als je 'm oversluit? Al zal de boete nu wellicht ook niet gering zijn.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:54

Wij zijn ook aan het kijken naar een koophuis en daarbij horend een hypotheek. Wij twijfelen ook erg tussen 10 jaar vast en 20 jaar vast. Ook hebben we met verschillende hypotheek verstrekkers gesproken die ieder hier hun eigen ideeën over hebben. De een zegt dat het verstandig is om het zo lang mogelijk vast te zetten terwijl een ander zweert bij het vastzetten van 10 jaar. Bij sommige hypotheek verstrekkers gaat de rente zo hard omhoog wanneer je het 20 jaar vast zet (zeg een rentestijging van bijna 3% t.o.v. 10 jaar vast), dat je zelf wel kan bedenken dat het niet verstandig is...

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 15:12

Cabelona schreef:
Wij zijn ook aan het kijken naar een koophuis en daarbij horend een hypotheek. Wij twijfelen ook erg tussen 10 jaar vast en 20 jaar vast. Ook hebben we met verschillende hypotheek verstrekkers gesproken die ieder hier hun eigen ideeën over hebben. De een zegt dat het verstandig is om het zo lang mogelijk vast te zetten terwijl een ander zweert bij het vastzetten van 10 jaar. Bij sommige hypotheek verstrekkers gaat de rente zo hard omhoog wanneer je het 20 jaar vast zet (zeg een rentestijging van bijna 3% t.o.v. 10 jaar vast), dat je zelf wel kan bedenken dat het niet verstandig is...

Precies, dat was voor ons ook het verwarrende. We kregen verschillende adviezen. Uiteindelijk (ook dankzij jullie adviezen) nu toch voor de 20 jaar gegaan met een rente van 3,5%.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:30

Bij ons was 10 jaar vast 2.9/3% en 20 jaar vast was 3.55% dus dan maakt het het wel erg aantrekkelijk om 20 jaar te doen :)