Wanneer grote beurt auto? Nog even wachten of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Wanneer grote beurt auto? Nog even wachten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 12:30

Ik heb geen verstand van auto's, vandaar dat ik het hier even vraag.
Er hangt sinds de vorige beurt een kaartje aan mijn stuur voor de volgende grote beurt. Daarop staat: bij de kilometerstand van 67.000 of uiterlijk voor 01-2015. Nou wil het geval dat wij nog lang niet aan die 67.000 km zitten, naar verwachting duurt dat nog een half jaar.

Wanneer kan ik dan het beste die grote beurt laten doen? Nog een half jaar wachten of toch die datum van 01-2015 aanhouden? De auto is 5 jaar en er zijn geen problemen mee.

Sanne9489

Re: Wanneer grote beurt auto? Nog even wachten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:34

Gewoon de datum aanhouden. Er staat niet voor niets zoveel kilometers óf een datum.
Heb je de vorige keer een grote beurt laten doen? Dan wordt het nu een klein beurt.

Bij een grote beurt worden voornamelijk olie en oliefilter vervangen, is niet geheel onbelangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:35

Ik zal kaartje aanhouden en in januari afspraak maken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:35

Ik volg. Heb mn auto in begin dit jaar laten keuren en toen was alles goed dan hoef ik eigenlijk in 2016 pas terug. Ik rij echter op z'n minst 450km per week. Zou ik de auto dan halverwege 2015 weer een grote beurt laten geven of is een kleine beurt ook goed? Ik heb een keer eerder een kleine beurt laten doen toen waren er enkel 2 banden vervangen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 12:36

Nee, vorige keer was kleine beurt, dus dan nu een grote beurt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:39

Op zich kun je een grote beurt wel iets vooruit schuiven, belangrijk is dat de motorolie niet te dik of vervuild is en het peil op orde. Als er verder geen problemen zijn in bv hoger verbruik, slechter remmen, banden die niet goed zijn kun je rustig later gaan.

Onze weinig gebruikte bus gaat eens per anderhalf jaar of 1 3/4 jaar voor een beurt. Apk hebben we ervan losgekoppeld. Hierdoor zijn de kosten misschien ietsje hoger voor de beurt maar door de langere termijn zijn we goedkoper uit. Wel is belangrijk daarin dat je zelf de bovenstaande zaken in de gaten houdt. De garage ziet er ook geen probleem in omdat we niet meer te maken hebben met fabrieksgarantie.

Edit Moonsparkle dat hangt van je auto zelf af. Elk merk en type heeft zijn eigen onderhoudsinterval wat betreft beurten en wanneer welke beurt is.
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-11-14 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Sanne9489

Winged

Kaartje aanhouden. Staat ook duidelijk 'uiterlijk'.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:40

Ik houd daar nooit aan vast.
Ik heb mijn auto nu 3 jaar en nog nooit een grote beurt laten doen.
wel 1x een kleine beurt, maar mijn vader houdt de auto in de gaten (automonteur) en als je het onderhoud zelf een beetje bijhoud is zo'n grote beurt echt niet zo vaak nodig :n

Olie kan bijvoorbeeld langer (veel langer) mee dan de garages altijd zeggen.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:44

Als je zelf geen verstand hebt van auto's dan rond de datum er heen.
Het kan alleen maar de looptijd vd auto verlengen.

Niets is zo vervelend om stil te staan.. weg slepen etc en dan in garage er achter komen dat het allemaal komt om een onderdeel van 20 euro!

Hier maak ik overigens heel veel km. Dus 1x per jaar grote beurt 1x per jaar kleine.
Laatst bijgewerkt door Dungen op 07-11-14 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:44

De nieuwe auto's met elektronica enz zijn wel veel gevoeliger voor vervuilde olie en dichte filters dan de oudere auto's

Ik rij 40000 km per jaar met een Diesel en die krijgt iedere zomer een grote beurt. We kunnen die wel zelf.
Scheelt veel in de kosten alhoewel er nog voor bijna 300 euro aan olie en filters nodig is.
Maar ga dit jaar tot de 350000 km aantikken dus het werkt wel zo.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 12:44

Ja ik dacht dat dat 'uiterlijk' er misschien wel op stond vanwege meer willen verdienen terwijl het eigenlijk niet nodig is.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:45

dorientjuh schreef:
Ja ik dacht dat dat 'uiterlijk' er misschien wel op stond vanwege meer willen verdienen terwijl het eigenlijk niet nodig is.

Wat voor een auto heb je en hoe oud en benzine of diesel?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:46

dorientjuh schreef:

Nope, heeft te maken met de olie :)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:46

Gewoon de datum aanhouden. Is voor het behoud van je auto om regelmatig een beurt uit te laten voeren.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:47

dorientjuh schreef:

Precies!
Je moet alleen altijd je distributieriem in de gaten houden als je auto die heeft.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:55

Anoli schreef:
dorientjuh schreef:

Precies!
Je moet alleen altijd je distributieriem in de gaten houden als je auto die heeft.

En je olie,accu,bougies,kabels,remmen,banden etc. Etc. Kan je wel zeggen dat is niet nodig maar als je een goede auto hebt en je wil hem goed houden.. ? Als je een aftrapbak hebt is het wat anders maar als je nog een jaar of tig met die auto wil doen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:59

Dungen schreef:
Anoli schreef:

Precies!

En je olie,accu,bougies,kabels,remmen,banden etc. Etc. Kan je wel zeggen dat is niet nodig maar als je een goede auto hebt en je wil hem goed houden.. ? Als je een aftrapbak hebt is het wat anders maar als je nog een jaar of tig met die auto wil doen.

Ik heb ook een goede auto en na 3 jaar is hij nog steeds goed :j

Olie kan zoals gezegd langer mee dan de garages altijd beweren, accu en remmen en banden kun je zelf ook in de gaten houden. Bougies en kabels en etc zijn dingen die wat moeilijker te checken zijn, maar ook daar hoeft echt niet elke keer een grote beurt voor gedaan te worden. :n

Mijn vader is automonteur geweest en daarom spreek ik er misschien makkelijker over. Maar goed mijn mening is dat de (meeste) garages iets te graag een grote beurt uit willen voeren.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:09

Anoli schreef:
Ik heb ook een goede auto en na 3 jaar is hij nog steeds goed :j

Olie kan zoals gezegd langer mee dan de garages altijd beweren, accu en remmen en banden kun je zelf ook in de gaten houden. Bougies en kabels en etc zijn dingen die wat moeilijker te checken zijn, maar ook daar hoeft echt niet elke keer een grote beurt voor gedaan te worden. :n

Mijn vader is automonteur geweest en daarom spreek ik er misschien makkelijker over. Maar goed mijn mening is dat de (meeste) garages iets te graag een grote beurt uit willen voeren.

Wat een onzin! Er is genoeg onderzoek geweest over het onderhoud van auto's. Waarom twijfelen aan die kennis? Mijn vriend is automonteur en geeft mijn auto gewoon een grote beurt als het moet. Nooit dat hij tegen mij heeft gezegt dat ik nog wel een jaartje kan wachten.

Dat is net zoals een distributieriem. Die is gezet op 120.000km óf 10 jaar, maar mijn vriend heeft er echt wel een paar binnen gekregen waarvan de riem al voor die tijd versleten was. Elke auto is anders.
Als je weet waar je naar moet kijken is dit al een stuk makkelijker, maar als je nog niet eens weet hoe je je banden moet controleren op slijtage of uitdroging dan ga je toch gewoon met je auto naar de garage? :?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:16

Iets te graag, klopt! Ben ik volledig met je eens. Maar hoe moet een consument die er geen kaas van heeft gegeten bepalen wanneer het dan wel noodzakelijk is?

Hou je rekeningen in de gaten vergelijk ze met vorige (niet elke half jaar alles opnieuw er op bijv.), vraag of je er bij mag zijn of de oude onderdelen mag zien (en als je een onderdeel te duur vind vraag om een specificatie van merk/type en bel zelf eens een handel op. Niet dat ze dan altijd wat aan de prijs doen maar dan weet je in ieder geval dat je daar niet meer terug hoeft te komen ).. daar kom je een stuk verder mee als je er zelf weinig verstand van hebt.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:17

dorientjuh schreef:

Het gaat hier ook om je veiligheid! Als er iets mis is, bijvoorbeeld met remblokjes, wil ik het graag weten. Mijn auto krijgt 1x per jaar een grote beurt (circa 25000km) en 1x per jaar een kleine beurt en dat kost inderdaad geld, maar heb ik er graag voor over.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:21

helaas spreek ik uit ervaring als je je auto niet netjes laat onderhouden, de auto kreeg ineens zoveel kosten dat ie rijp was voor de sloop.

nu laat ik netjes het onderhoud doen. auto gaat eerder te vroeg dan te laat naar de garage.Ook de distributieriem is eerder vervangen.
Die kosten wegen niet op tegen doorrijden en uiteindelijk geen auto meer hebben

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:21

Ook als je de auto wilt verkopen/inruilen; de onderhoudsboekjes spelen een grote rol dan. Onderhoud is vreselijk belangrijk, niet te lang doorrijden :)

Maar ook voor je eigen veiligheid; onze remschijven en remblokken moesten al vervangen worden namelijk...

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:24

Mijn rijd een kleine 1000 km per week. Onze auto staat 3 a 4 keer per jaar voor onderhoud bij de garage en dan om en om . Over 2 weken staat er weer een grote beurt gepland. In Juli was het een kleine. Vaak zitten we er iets overheen maar meestal niet meer dan 1500 km.
We houden hem goed bij want hij moet nog even mee.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:32

Het kijkt niet enorm nauw, met een paar 100 kilometer of een maandje kun je het best vooruit schuiven. Maar maK het niet te gek, vooral olie en remmerij zijn nogal belangrijk. De een voor de levensduur van de blok en de ander voor het tijdig stilstaan.