Wie heeft een huis opgeknapt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Wie heeft een huis opgeknapt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 13:17

Hallo allemaal,

wij hebben een huis op het oog, maar er moet wel het een en ander aan gebeuren. Zo ligt er een soort badkamertegelplavuizen op de gang van de eerste verdieping en op de slaapkamers en zullen zowel de trappen als de wanden opnieuw gestuct of geschilderd moeten worden en het buitenschilderwerk moet ook gedaan. De warmwaterdruk is ook niet goed evenals het fornuis. In de badkamer is een bad geplaatst waardoor de wc niet meer paste maar de afvoer zit er nog wel.

Ik vroeg me af wie er nog meer aan een huis was begonnen die kaal was of waar een hoop aan moest gebeuren en dan ben ik vooral benieuwd naar voor en na foto's.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 04-11-14 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt

M_i_R

Re: Wie heeft een huis opgeknapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:23

Het is hier alweer een tijdje stil: maar het topic zit vol met mensen die meer en minder rigoureus aan het verbouwen zijn. [HTT] Net een eigen huis, (chaos en verbouwen)wie ook?

Wij zitten middenin een verbouwing en ik vind het ontzettend leuk. je moet er alleen wel tegen kunnen :)

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:24

Wij hebben geen kale woning gekocht, maar wel een woning waar al jaaaaren niks meer aan is gedaan. Alleen de badkamer is vrij nieuw (+/- 5 jaar). Boven gaan wij niet veel doen, maar beneden moet alles worden aangepakt. Wij krijgen de 14e de sleutel en gaan we aan de klus! Kan dan wel voor- en na foto's plaatsen. Of in het andere topic :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:33

Ik dacht toen ik je titel las dat je écht ging verbouwen :') Dat hebben wij namelijk met ons vorige huis gedaan, daar zijn echt alleen de buitenwanden en het dak in tact gebleven zo'n beetje.

Wat jij noemt zie ik meer als onderhoud/updaten. En dat doen wij met onze huidige woning ook, behalve dan dat daar nog iets meer aan moet gebeuren dan wat jij noemt.
Op dit moment zijn de keuken en werkkamer beneden geschilderd. De woonkamer wordt nu gedaan.
Op termijn moet gebeuren aan het huis: nokvorsten vervangen, nieuwe windveren, dubbel glas plaatsen, buitenschilderwerk, nieuwe badkamer, logeerkamer renoveren.
Verder: bovenverdieping schuur ontmantelen, boktorbestrijding in de schuur, nieuwe stal plaatsen, benedenverdieping huidige schuur ombouwen van stal naar werkplaats, electra vervangen in de schuur (iets met veiligheid :')), carport bouwen, oude schuurtjes vlakschuiven. Zoiets :')
Het voordeel ten opzichte van ons vorige huis is dat de basis hier op zich goed is, er is ooit veel geld aan uit gegeven, en dat kun je zien. Keuken, CV ketel, slaapkamer, douche, toilet beneden... allemaal goed. En dus ook bewoonbaar!
De rest is gewoon een meerjarenplan.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:35

Wat jij noemt TS vind ik gewoon onderhoud. Die dingen heb ik al zo vaak gedaan :+
Hier zijn we regelmatig met het huis bezig. Afgelopen zomer alles buiten opnieuw geschilderd. Nieuwe tegels in de badkamer en volgende zomer komt er een nieuwe vloer.
Met een koophuis ben je nooit klaar :)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:45

Achja het is voor iedereen verschillend wat klussen inhoudt :)

Wij hebben ook alles tot aan de buitenmuren en het dakbeschot kaalgehaald en zijn nu aan het op en ombouwen, dus dat gaat van riolering tot CV tot het bouwen van muren en we hebben zelfs de hele verdiepingsvloer eruit gehad en opnieuw erin gelegd. Wij bouwen feitelijk een nieuw huis binnen de de bestaande buitenmuren :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:48

Leuk topic!
Ik zit er op het moment midden in! Heb een echt klushuis gekocht en praktisch alles moet vernieuwd worden. Gelukkig heb ik een enorm handige papa anders had ik er nooit aan kunnen beginnen.
Zal vanavond/morgen eens wat uitgebreider reageren :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 13:50

Ik heb het ook niet over een huis waar alle muren uitgehaald moesten worden, maar er moet wel echt het een en ander aan gebeuren waardoor het huis daarna ook wel heel anders zal lijken. Maar ook van grote verbouwingen ben ik benieuwd naar fotos. :)

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:55

Wij hebben in December vorig jaar een huis gekocht met heel veel achterstallig onderhoud, wij zijn eerst drie maanden aan het verbouwen geweest voordat we erin konden. We hebben:
- Boven de hele badkamer eruit gesloopt en grote gemaakt
- een muur tussen twee slaapkamers eruit gehaald zodat we een slaapkamer hebben.
- Beneden het toilet eruit gesloopt
- De keuken eruit gesloopt
- De muur tussen de keuken en eetkamer eruit gehaald
- Alle binnenwanden van de bijkeuken eruit gehaald (stonk ontzettend naar kattenpis)
- Alle muren boven en beneden zijn gestuct en beneden het plafond
- Alle vloeren zijn eruit gehaald en een nieuwe vloer erin gelegd
- Overal nieuwe deuren
- Nieuwe ramen
- Alle kozijnen geverfd
- Buiten om hebben we alle boeidelen vervangen en de gevel van hout vervangen door keralit

Inmiddels zijn we bijna een jaar en heel wat euro's verder maar het einde is in zicht. We zijn momenteel bezig met het maken van de hooi opslag en de achtertuin wordt betegeld. Volgend jaar de voortuin en dan kunnen er hopelijk event tegenaan :)

Ik zal vanavond of morgen foto's plaatsen van voor en na.

edit: ik vergeet wat. De garage moet ook nog opgeknapt worden. Van het voorjaar komt er een puntdak op, nieuwe garagedeur etc.. :o

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:01

Even kort via telefoon dan alvast. Ik heb een huis gekocht die uit de huur komt. Vlak voordat ik de sleutel kreeg is het hele huis voorzien van nieuwe kozijnen, deuren en dubbel glas.
Eerst zijn we begonnen met slopen, want er moest een haard/schouw uit mn woonkamer, betonvloer in de woonkamer, een nieuwe keuken, een nieuwe badkamer en een CV-installatie (+alles wat erbij hoort, radiotoren etc) er in. Dan nog niet gesproken over de isolatie en gedeeltelijk nieuwe plafondplaten.
Dus ja, mijn huis is straks wel echt helemaal nieuw als ik er in zit :D

Vd week komt de topvloer van mn woonkamer, mijn badkamer gaat worden betegeld en de spullen voor mijn CV worden gebracht waar ze volgende week aan gaan beginnen.
Mijn keuken is ook besteld, dus al met al zit er schot in de zaak :D

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:18

Leuk! Heb je foto's? Wij weten nog niet wat we met de keuken moeten doen.. We weten wel de vorm, maar de exacte opstelling wisselt nogal eens..

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:40

Bellehorses, das ook veel zeg! :j

Ik heb wel foto's, maar eigenlijk staan die voornamelijk op mijn vaders p.c. En aangezien we nog steeds in de opbouwfase zitten, maar werkelijk alles er nog uitziet als een bouwval, zie je op de foto's niet zoveel verschil :')
Als er straks projectjes af zijn zal ik wel foto's plaatsen :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:50

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:38

Jeps, hierzo.

Woning uit 1926 met dus mooie houten vloer. Alleen de steunbalken waren door en door verrot, moesten dus vervangen worden. Nieuwe ondervloer, nieuwe isolatie, nieuwe woonvloer, paar nieuwe deuren en dorpels.
Ik had nog canvas electra, dus groepenkast erin en álle draden laten vervangen. Wel mooi meteen alles weggewerkt onder de vloer, dat was een voordeel. Zelfde met CV, was hier niet, had 2 gaskachels. Alle leidingen ook weer netjes onder de vloer. Boiler eruit.
Badkamer was een goor muf en beschimmeld hok van nog geen 1,5x1,5. Alle muren doorgebroken en een nette badkamer van 3x3 gemaakt. Stond nog 1 muur, de rest hebben we op moeten bouwen.
Schuur idem dito: was een goor en schimmelig hok met schuin dak. Afgebroken en opnieuw op laten bouwen. Stuken moest uiteraard ook overal gebeuren nadat de pvc buis voor de electra erin gefreest waren. Muren in laten spuiten tegen optrekkend vocht.

Euhm...
Voortuin was een oerwoud :j. Nu gewoon net betegeld.
Tussenmuur (steunwand) moest tussen 2 kamers uit, had ik me stiekem wel op verkeken :').
Keuken was (en is) okee, alleen erg verouderd en geen inbouwapparatuur. Maar werkt vooralsnog prima en de deurtjes een andere kleur geven heeft een hele hoop gedaan :j.

Verder gewoon de standaard dingen: alles van pisgeel weer netjes wit maken enzo (kozijnen, muren). Maar dat vind ik geen verbouwingsdingen, dat is meer je eigen smaak aan je huis geven :j.

Nu moet het dak nog en in 1 raam zit houtrot.
1 ding weet ik wel: heb in een hel van 10,5 maand gezeten en koop nóóit meer zo'n oud huis, hoe gaaf en leuk het ook is. Ik heb echt een verbouwing from hell meegemaakt, want alles wat we openmaakten, bleek uiteindelijk nog 3x erger te zijn :(. Vrienden van me hadden ook een bouwval gekocht, maar die hadden nergens nog tegenvallers en die waren eigenlijk met 4 maanden klaar. Die zouden het uiteraard zo nog een keertje doen. Ik niet :n. Ondanks het bouwrapport die is opgemaakt, zijn er nog zo achterlijk veel extra kosten en tranen bijgekomen dat ik het het achteraf echt niet waard vond. Ja, ik woon echt súperleuk hoor. Maar weet zeker dat dat in een ander huis ook had gelukt.

Edit: Dit wás een stuk steunbalk waar we finaal doorheen zakten :=
1 championnetje tralalalala :+
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:45

In het andere topic heb ik ook gereageerd. Ik heb ook een volledig uitgewoond huis gekocht en het helemaal verbouwd. Echt helemaal.
En ik doe het nooit meer. Het valt veel duurder uit dan geraamd. Je komt vanalles tegen en valt van het ene in het andere. Dus heel veel geld kwijt wat je er bij verkoop nooit meer helemaal uithaalt.

Wat een project was dat, echt alles is vernieuwd. Het is prachtig geworden maar achteraf de moeite en het geld niet waard. Ik doe het nooit meer.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:05

Wij zijn hopelijk over 3weken klaar om te gaan verhuizen na een grote verboueing van een jaren 50 huis.

We zijn 5weken bezig geweest met slopen van, inbouwkadten uit alle kamers, behang overal verwijderen, soms wel 3-4 lagen. Badkamer tussen 2slaapkamers weg gesloopt. Openhaard van beneden tot boven weg gesloopt. Gehele houten vloer incl de balken uit de huiskamer verwijderd. Zand cementen dekvloer er uit gedrild. Wc beneden gesloopt. Overal alle electra verwijderd, alle leidingen qua water, gas enz... En de gehele tuin ontdaan van zijn bos/planten.... Dit hebben we zelf gedaan in 5weken

Toen is de aannemer gekomen voor zijn sloopwerk in ons huis namelijk, 6meter draagmuur doorgebroken, boven alle kozijnen gesloopt van de deuren, houten vloer verwijderd waar badkamer kwam, 16m2 betonnen vloer uitgedrold en daarna uitbouw en die vloer uitgegraven. Toen konden we gaan opbouwen.

Wat we hebben laten doen:
Hoogwaardige isolatie vloer beneden laten plaatsen.
Uitbouw gemaakt
Grote stalen constructie aangebracht van links naar recht en stuk van voor naar achter om de huiskamer te vergroten zonder palen in huis
Wc laten vergroten
Vloerverwarming
Plavuizenvloer laten leggen
Overal in hele huis nieuwe elektra
Hele huis nieuwe verwarmingen incl leidingen
Keuken laten laten verplaatsen van achter naar voor. Volgende week komt de nieuwe keuken....
Nieuw kozijn laten vervangen voor dubbelglas
Voorzet raam voor glas in lood raam
Wc boven laten vergroten en nieuwe
Hele nieuwebadkamer incl nieuwe betonnen vloer
Nieuwe isolatie vloer over de houten vloer laten leggen
Nieuwe wand geplaatst tussen de 2slaapkamers in waar badkamer zat
Nieuwe deurkozijnen en deuren in het hele huis
Houten balken verwijderd op slaapkamer en nieuwe badkamer voor ruimte effect
Overal nieuw rachel werk tbv gipsplaten
Voorzet wand geplaatst op zolder

Wij zelf gedaan:
Alle kozijnen geschuurd en geverfd, nieuw en oud
Alle plafonds geplaatst in hele huis
Alle gipsplaten opgevuld en ook alle gaatjes
Tuin leeg gehaald en stukken opnieuw bestraat
Stucadoors hebben alle plafonds en hele huiskamer gestuct
Ook zijn boven veel wanden gestuct
Wij hebben nu alles voorgestreken en zijn bezig met behangen
Kozijnen verven, deuren doen we later

Moeten alles nog sausen/latexen, trap kaal schuren en behandelen

Volgende week komt loodgieter verwarmingen ophangen badkamer installeren als deze verder betegeld is
Wcs installeren
Elektricien komt alle electra aansluiten
Keuken wordt geplaatst
En de vloerbedekking wordt gelegd....

Ik ben erg blij dat het klaar is over 3-4 weken. Vond het een erg grote klus, ook aangezien ik hoogzwanger ben en met kerst moet bevallen. Ik kan helaas niets meer doen door de zwangerschap. Maar het wordt erg mooi!

Wij zijn max 3000 euro over ons budget gegaan, en lopen 1week achter op schema. Dus valt ons erg mee, maar ondanks dit zou ik het nooit meer doen. We wonen er niet dus dat scheelt ook wel, maar geeft toch stress mee...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:02

Wij hebben geen budget :+ ook geen begroting, en eigenlijk passen we de plannen bijna wekelijks aan.

Een paar weken geleden kwamen we er bijvoorbeeld achter dat er grondwater door de muur heen komt, een week gezocht waar het vandaan kwam maar het begin van het "stroompje" niet gevonden. Die gaan we dus om het huis heen leggen.

En zo zijn er telkens weer verrassingen :)

Maar we doen alles zelf, van muren doorbreken om er deuren in te plaatsen tot alle waterleiding en elektra leggen, van muren metselen tot keuken plaatsen.. Alles doen we zelf.

Afbeelding
Hier waren we bijvoorbeeld een gat in de muur aan het maken (van 7 meter hoog, 2,5 meter breed en de muur is 65cm dik gestapeld natuursteen) om 2 deuren te kunnen plaatsen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:07

Tja, ons huis dateerde uit 1896. Dat was zo op en achter de feiten. Na 3 jaar overleg met de gemeente hebben we nu een prachtig 2014 huis staan. Dat is volgens mij geen verbouwen. :+

Wat een moed om toch nog te gaan vernieuwen. Het werd ons met klem afgeraden. Het zou alleen maar voor meer verrassingen zorgen. Nieuwbouw was goedkoper.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:49

Goedkoper wellicht wel ;) maar ik kan me wel voorstellen dat je een huis uit die periode restaureert :)) ons huis is uit 1928 en tussentijds wel een keer onder handen genomen in de jaren '70. Klinkt gunstig, is het niet. Ze hebben er 70m2 asbest ingetimmerd... Cadeautje :+ twee rapporten laten opmaken, niet gevonden.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:59

Oke, als ik jullie verhalen lees, dan valt mijn jaren 50 huis echt enorm mee _O-

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:50

Dat is wel zo.. Bij nieuwbouw heb je totaal geen sfeer. Althans.. Niet de sfeer zoals in de oudere woningen.

Respect palousaboy :oo

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 01:09

Ons huis weten we niet zo goed hoe oud die is, waarschijnlijk iets tussen de 200 en 300 jaar.
Er staat nergens een datum.
Wel hebben we in een schoenendoos op zolder wat papieren gevonden die terug gaan naar de tijd van napoleon.

Ook is het huidige huis later bijgebouwd, en is een van de schuren vroeger het orginele huis geweest als we kijken naar het gebouw zelf. Maar er zijn veel sporen van brandschade, maar hoe lang dat geleden is is maar de vraag.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:20

Ja, hier! :wave:

Wij zijn nu ruim 3 maanden aan het verbouwen (en ik ben er redelijk klaar mee :P )

Wij hebben het volgende verbouwd:

- Meters behang eraf gekrabd -.-'
- Nieuwe keuken
- Nieuwe badkamer
- Nieuwe WC
- Alle vloeren nieuw gelegd
- Alle muren opnieuw gestuct/geverfd
- Alle plafonds geverfd
- Alle deuren geverfd + nieuw beslag
- Trappen opnieuw bekleed
- Plafond van de hal, wc, en badkamer eruit en opnieuw erin + geïsoleerd
- Kozijnen opnieuw geschilderd
- Nieuwe elektra
- Waterleidingen en gasleiding verlegd
- Meterkast vernieuwd
- Verwarmingen geverfd/ombouw gemaakt
- Koven voor de verwarmingsbuizen

Ik vergeet vast nog een hoop..
Wat nog moet is de complete zolder en de tuin..

Ik ben ZO blij als het klaar is :') Maar heb dadelijk wel echt mijn eigen plekje. :)
-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 08:40

Suzanne F. schreef:
In het andere topic heb ik ook gereageerd. Ik heb ook een volledig uitgewoond huis gekocht en het helemaal verbouwd. Echt helemaal.
En ik doe het nooit meer. Het valt veel duurder uit dan geraamd. Je komt vanalles tegen en valt van het ene in het andere. Dus heel veel geld kwijt wat je er bij verkoop nooit meer helemaal uithaalt.

Wat een project was dat, echt alles is vernieuwd. Het is prachtig geworden maar achteraf de moeite en het geld niet waard. Ik doe het nooit meer.

Idem

Alleen is bij ons het geld op voor het verbouwen en nu leven we in een half verbouwd huis tot we meer budget hebben. En wat er gebeurd is ben ik ook niet overal tevreden over.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:40

Dat is dan wel zonde.
Hier is het elke cent waard die we er in steken :)
We hebben alleen niet zo veel centjes dus doen gewoon stukje voor stukje als we weer wat geld hebben.
Maar dan duurt het wel wat langer.