Gestalkt en bedreigd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lotlot2

Gestalkt en bedreigd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 12:50

Hallo bokkers!

mijn zusje heeft mij net verteld dat ze al een tijdje word gestalkt door een privé nummer. Deze heeft haar de afgelopen dagen tientalle keren gebeld. Als ze opnam bedreigde hij haar met dingen zoals "als je iets fout doet steek ik je neer".

Wat kunnen we hier tegen doen? Kunnen we naar de politie of doen ze hier niks mee?

We hebben sowieso de tijden en datum wanneer hij belde al opgeschreven.

Bedankt!!

Amado7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:50

Privenummer kan je laten blokkeren.

Ik zou lekker niet reageren, niet opnemen. Misschien dat het dan minder wordt.

Ik heb geen idee wat de politie hiermee doet!

chevax

Re: Gestalkt en bedreigd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:51

Heel snel tegen je ouders vertellen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:54

eh je niet zo druk maken om zoiets. Gewoon niet opnemen.

Ik neem nooit afgeschermde nummers op

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:55

Niet opnemen en tegen je ouders vertellen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:56

Ze kan haar provider de tijden en data doorgeven en deze kan het nummer dan wel laten blokkeren, voor zover ik weet.

En inderdaad is je ouders inlichten ook een goed idee, zeker doen.

Anoniem

Je kan dit aangeven bij je provider, ze sturen dan een formulier waar je tijdstippen op kan vermelden wanneer je gebeld bent, ze sturen dan een waarschuwingsbrief dat als het doorgaat de gegevens van diegene vrijgegeven worden.
Zo is het bij mij gegaan, als ze echt doodsbedreigingen krijgt zou ik het wel melden bij de politie.

amber15

Herkent ze de stem? Heeft ze een idee wie het kan zijn? Ruzie gehad oid?
Sowieso tegen je ouders zeggen! En de politie inlichten lijkt me ook wel handig.
Op sommige mobiels kun je een gesprek opnemen, misschien is dat een optie?

Is het een huistelefoon trouwens? Dan kun je via internet wel achterhalen wie het is!

Sterkte aan je zusje, lijkt me niet fijn zeg!

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:02

Ze wordt sinds begin september gestalkt door hem. Ze heeft zover ik weet geen ruzie en ze herkent de stem niet.
Het is trouwens op haar mobiel. Kan je op Samsung nummers blokkeren? Heb daar geen verstand van, ik ben van de Apple :)

Ze weet wel dat een vriend van haar laatst ook gebeld en ook dit soort dingen te horen kreeg.

Aan onze ouders vertellen doen we zeker!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:06

Ik zou even langs een telefoonwinkel gaan (liefst dezelfde als van haar provider), die weten dat vast wel :)

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:09

Sinds begin september is echt wel te lang om gewoon voorbij te laten gaan vind ik persoonlijk. Op mijn samsung kan ik verborgen nummers standaard laten blokkeren, dan zie ik achteraf wel dat er gebeld is.

Ik weet niet hoe het beleid in Nederland is, maar ik weet dat de politie met zo'n acties in België erg serieus omgaat. Hier is de procedure als ik me niet vergis de beller achterhalen en in gevallen zoals bij je zusje als er dreigementen zijn, laten ze die persoon vaak eens langskomen voor een babbeltje op het bureau.
Wanneer de stalker wordt verzocht langs te gaan bij de politie is het lolletje vaak snel voorbij :)

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:09

Je moet dan het nummer ingedrukt houden bij bijvoorbeeld logbestanden.
Dan heb je rechtsbovenin 3 puntjes onder elkaar.
Dat tik je aan en dan komt er te staan toevoegen aan weigerlijst.
Hij gaat dan niet meer over. Had ook dat ik gebeld werd door privenummer na 9 uur 's avonds.
Heb deze ook op de weigerlijst gezet..

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:20

Bedankt !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:26

Is het een smartphone? Dan kun je eens zoeken of er een app is die een telefoongesprek kan opnemen en dan laat je dat aan de politie horen.
Ik snap eigenlijk niet waarom jullie daar zo lang mee hebben gewacht. Ik zou zoiets na het eerste telefoontje al hebben gemeld :=

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:26

geen probleem, sindsdien ook nooit meer gebeld na 9 uur :)

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:28

8nnemiek schreef:
Is het een smartphone? Dan kun je eens zoeken of er een app is die een telefoongesprek kan opnemen en dan laat je dat aan de politie horen.
Ik snap eigenlijk niet waarom jullie daar zo lang mee hebben gewacht. Ik zou zoiets na het eerste telefoontje al hebben gemeld :=

Omdat mijn zusje het pas net verteld heeft :)

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:41

zoals al vaker gezegd is gelijk aan jullie ouders vertellen, daarna aangifte doen en jullie logboek (tijden en datums) doorgeven aan de politie en profider. Bedreigingen mogen gewoon echt niet!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:44

Als eerste naar je ouders stappen. Dan zullen je ouders erna de politie inschakelen(althans neem ik aan). Als er wat gebeurd volgend op de dreigingen dan kan je dit aantonen hoelang het al bezig is en wat er gebeurd is. De politie adviseerde destijds mij om alle dingen bij te houden. Tijden, datums en wat er gezegd werd. Kijk of je privé nummers kan blokkeren. ALS hij of zij belt probeer t gesprek op te nemen.

Is er een vermoeden wie het kan zijn? Heeft je zusje ruzie op school of in de vrienden kring? Geef dit ook door aan je ouders dan kunnen ze meer ermee en eventueel met diegene de ouders praten.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:48

Nee, ze was er vrijwel zeker van dat het om een volwassen iemand ging :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:49

Apart dan... Ik zou eerst naar je ouders gaan en dit vertellen. Als minderjarige kan jij of je zusje geen aangifte doen. Handig is ook om tijdelijk de telefoon anders bij je ouders te laten na het uitleggen. Dan kunnen hun hier meer mee. Ga er zowiezo niet op in als ze bellen. Hang op of weiger t gesprek gewoon.

Ben je in middels al naar je ouders gegaan ?

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:41

We hebben het aan onze moeder verteld en die heeft meteen de politie ingelicht! Ze gaan er iets mee doen, gelukkig.

Mijn zusje heeft met ook verteld dat er een man haar achterna was gekomen op de kermis toen ze daar met vrienden en vriendinnen was, die zelfde avond ging die man haar volgen op insta en sinds dien zijn de telefoontjes eigenlijk begonnen.. Natuurlijk meteen geblokkeerd maar hij beeft zijn mobiele nummer op insta staan dus die heeft mijn moeder ook doorgegeven...
Laatst bijgewerkt door lotlot2 op 24-10-14 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:44

Apart dat je zusje zo lang heeft gewacht met vertellen terwijl ze verder geen ruzie heeft of weet wie het is, ik zou het al na zo'n eerste telefoontje vertellen denk ik :P Nouja fijn dat je moeder meteen de politie heeft ingelicht!!