welke maat velgen / banden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

welke maat velgen / banden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 10:06

Nou de winter komt er weer aan dus tijd voor winterbanden... Leuk hoor, auto van man en ik kan het gaan uitzoeken :r

Nu wonen we redelijk aan de duitse grens en heb ik een mail gestuurd naar een duitse bandenzaak voor een prijsopgave. Duitse bedrijf vroeg me om HSN en TSN nummer door te geven zodat ze kon nakijken welke maat we nodig hebben. Echter welke nummers zijn dat op de Nederlandse papieren? Ook qua vergelijken waar het dan goedkoper is of eventueel via marktplaats vind ik het wat moeilijk zoeken omdat ik niet zeker weet of ik de goede velgenmaat heb.

We willen graag een complete set winterbanden op velg omdat we dat het makkelijkste vinden met omleggen. Het probleem is echter dat ik geen flauw idee heb welke maat ik moet hebben? Wie is er een beetje in thuis?

We hebben een opel Corsa uit 2010, 4 bouten in de velg, nu ligt er een band op van 185/65 R15. Maar het gaat dus niet alleen om nieuwe banden maar ook stalen velgen.

Siers83

Re: welke maat velgen / banden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:51

Volgens mij zijn de maten hetzelfde voor zomer en winterhanden. Dus zou je gewoon de maten die op je zomer banden staan kunnen doorgeven. Dan weten hun vast wel welke velgen erbij horen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 08:49

Als het goed is moet je juist eerst een passende velg hebben en daar de band op zoeken.
Oke dat ik geen 13 inch erop moet gaan leggen terwijl er nu 15 inch onder zit is logisch.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:54

Als ik google op HSN en TSN blijkt dat deze gegevens op duitse autopapieren staan,

Ik herken de nummers niet als nummers die wij in nederland gebruiken bij auto's

Kunnen zij niets voor je doen met het chassisnummer?

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:01

de band die je er nu op hebt zitten 185mm breed 65mm hoog en het is een radiaal band dit is info waar je niks aan hebt als je winterbanden op een andere velg gaat zetten dus je moet eigenlijk weten wat voor type velgen je auto heeft. Dit kun je makkelijk opzoeken op internet als je het precieze type van je auto weet

Citaat:
Ook de velg heeft een codering:

ET staat voor het aantal mm dat het hart (bevestigingspunt) van de velg uit het midden staat. Bij een lagere ET waarde is de velg meer gebold en steekt de velg aan de buitenkant dus verder uit de wielkast. (Bij een bollere velg is de buitenrand van de velg verder verwijderd van het hart waar de velg bevestigd wordt)

5J: J staat voor de hoorncode (vorm van velgbed), en 5 voor de bedbreedte van velg in inch. 5J is dus 5 inch x 2,54 cm is 12.7 cm breed.

15 inch staat voor de velgdiameter.

Steek 4x100 geeft aan dat de velg 4 bevestigingsgaten heeft en 100 geeft aan dat de steekcirkel 100 millimeter is. De steekcirkel is de diameter van de cirkel door het hart van de boutgaten. Bij vier gaten is dit dus de hartmaat van twee tegenoverliggende gaten. De meeste autovelgen hebben 4 of 5 gaten. Velgen van oudere auto's zijn soms uitgerust met 3, modernere soms 6 gaten. In het algemeen heeft een zwaardere auto meer velggaten.

Oh ja het liefst wil je het zelfde formaat velgen en banden hebben

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 09:35

Opel Corsa D (4 gaats 2006-) - (2006 tot nu)
Steek: 4x100 - ET: ~35 - NG: 56.60
Aanbevolen bandenmaat: 1856515

hehe blijkbaar kon ik het zelf niet goed verwoorden via google, bedankt BarryPlopper gevonden wat ik nodig heb.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:24

Dat is inderdaad de correcte bandenmaat, ik weet hem toevallig uit m'n hoofd ;) Lekker in Duitsland bestellen inderdaad, is een stuk billiger dan in NL.

Mocht je overigens nog geen Cruise Control hebben (en geen 1.0 motor) en je wilt dat, dat kan héél makkelijk en origineel voor minder dan 100 euro. Zelf heb ik het ook gedaan op de C van m'n vriendin (onderhuids qua electronica bijna hetzelfde als de D) en ik wil niet meer zonder :P

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 14:35

Nou dacht dat het een stuk goedkoper zou zijn, helaas complete set met vredesteinbanden kost 404 euro, wel met montage. Misschien dat als ik hier in nederland zoek op dezelfde band dat het dan evengoed net zo duur is. Maar kan ze via marktplaats de helft goedkoper vinden met 7mm profiel. Denk dat het dan toch via marktplaats gaat worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:40

Wat je zou kunnen doen is wat wij met de doblo van manlief hebben gedaan. Via de onderdelensite kun je ook tweedehands velgen aanschaffen. Die zijn gewoon goed bruikbaar maar je betaald veel minder. Merk auto en bouwjaar invullen en je vindt de adressen waar ze velgen hebben liggen. Wij waren voor de doblo voor 4 velgen 80 euro kwijt. Banden wel gekocht bij de garage en ze daar er ook op laten leggen. Scheelde ruim de helft.
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-10-14 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:55

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:01

Ik ben toen voor mijn auto gaan zoeken naar 4 seizoensbanden maar kwam in duitsland kwa prijs niks goedkoper uit eigenlijk. En dan moesten ze nog gemonteerd worden, uiteindelijk bij onze vaste garage besteld en laten monteren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:04

BarryPlopper schreef:
de band die je er nu op hebt zitten 185mm breed 65mm hoog
Bijna goed, de 65 staat voor de hoogte in % van de breedte. In dit geval 185 mm x 65% =120 mm

Citaat:
Oh ja het liefst wil je het zelfde formaat velgen en banden hebben
Hoeft niet per sé, wij hebben op onze auto 17" lmv voor de zomerbanden en 16" staal voor de winterbanden. De winterbanden zijn iets hoger zodat de afrolomtrek vrijwel gelijk is aan die van de zomerbanden.