Groot maken voor terrarium, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Groot maken voor terrarium, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:26

Hallo iedereen,,
Voor mijn terrarium wil ik graag een groot maken, ik heb al op internet gekeken, maar voor een leuke mooie grot ben je zo een euro of 80 kwijt. Daarom dacht ik dat ik er beter zelf 1 kon maken, dat is goedkoper en dan kan ik ook bepalen hoe hij eruit moet zien. De vraag is alleen hoe moet ik dit aanpakken? Mijn idee eerst was op een blok piepschuim van ongeveer 40X30X30 te gebruiken, en daar een groot van maken, zeg maar met dezelfde methode hoe je een achterwand van piepschuim maakt. Alleen ik heb geen idee waar ik die blokken kan kopen. Mijn vader kwam het idee om een ballon te gebruiken, daar een hele laag tegellijm of iets anders hardst op te smeren, ballon lek prikken en dan vorm erin aan brengen. Heb alleen geen idee of dat wel stevig is.

Iemand nog ideeën hoe ik dit zou kunnen maken?

LilChar

Re: Groot maken voor terrarium, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:32

Wij hebben voor onze achterwand gewoon bij grote winkels gevraagd of ze nog piepschuim over hadden en dat mochten wij toen hebben. Denk aan winkels zoals gamma praxis enzo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:34

Ik weet wel dat ze daar van de platen hebben, maar ik vraag me af of ze dan ook blokken hebben, maar dan zal ik daar even moet informeren.

Ziet trouwens dat ik wel in typefout in de titel heb staan, maar ik kan het niet meer wijzigen :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:35

platen op elkaar plakken tot je een blok hebt en dan uitsnijden

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:37

klei gebruiken? dat moet vaak wel even afbakken maar tempex lijkt me niet echt gezond voor je huisdier..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:42

@ speurneusc, bedoel je platen van piepschuim? Ik weet niet of dat zo goed gaat met lijm, en met hout ben ik niet zo handig.

@Sababber, klei is wel een goede, alleen geen idee of ik die zelf ook af kan bakken, heb je daar niet zo'n speciale oven van nodig? En tempex wordt heel vaak gebruikt voor achterwanden voor aquariums en terrariums, maar er moet dan eerst een laag tegellijm overheen, zodat het hard word, en daarna natuurlijk verf om het mooi te maken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:46

miss eens zoeken op terriumforums daar zitten er vast wel die dat doen

en er is ook zelf drogende klei, zonder afbakken
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 06-10-14 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:46

Hmm.. heb even gekeken voor je maar de meeste klei die afgebakken moet worden moet dat op 850 graden. Dat redden de meeste huis ovens niet. Je hebt ook luchtdrogende klei dat kost maar een paar euro.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:50

Piepschuim blokken kun je vaak kopen bij hobbywinkels.
Of gewoon een grote tv kopen, in die doos zit vaak ook een hele hoop piepschuim :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:57

Ik denk dat ik eerst dan even bij de karwei/gamma ga kijken, anders de hobbywinkel en als ze daar ook niks hebben ga ik voor de zelf drogende klei denk ik, in ieder geval bedankt voor de tips!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:58

Gewoon een pak piepschuim bij een bouwmarkt halen, een pak tegellijm en knutselen maar! Saté stokjes komen ook goed van pas dan om de stukjes piepschuim op elkaar te prikken. :j Daar heb ik ook mijn 3d achterwanden incl grot van gemaakt. Werkt prima!
Wel meerdere lagen tegellijm gebruiken, en zorgen dat het helemaal droog is voor je de volgende er op doet. Daarna kan je er eventueel nog met een spuitbus verf over heen. Ik had een terracotta kleur voor de baardagamen en een groene voor de slangen.. :-)
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 06-10-14 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:59

_Ekenna schreef:
Gewoon een pak piepschuim bij een bouwmarkt halen, een pak tegellijm en knutselen maar! Saté stokjes komen ook goed van pas dan. :j Daar heb ik ook mijn 3d achterwanden incl grot van gemaakt. Werkt prima!
Wel meerdere lagen tegellijm gebruiken, en zorgen dat het helemaal droog is voor je de volgende er op doet. Daarna kan je er eventueel nog met een spuitbus verf over heen. Ik had een terracotta kleur voor de baardagamen en een groene voor de slangen.. :-)

Saté stokjes heb ik inderdaad ook gelezen dat die handig waren, maar ik ben er niet achter gekomen waarvoor dat precies was?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:03

Om het piepschuim te verstevigen. En als je een grot wilt maken en 'm zo natuurlijk mogelijk er uit wilt laten zien is het handig om allemaal kleine stukjes piepschuim op elkaar te leggen en deze te verbinden met de satéstokjes zodat ze niet van elkaar af glijden als je aan t boetseren bent met de tegellijm. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:07

_Ekenna schreef:
Om het piepschuim te verstevigen. En als je een grot wilt maken en 'm zo natuurlijk mogelijk er uit wilt laten zien is het handig om allemaal kleine stukjes piepschuim op elkaar te leggen en deze te verbinden met de satéstokjes zodat ze niet van elkaar af glijden als je aan t boetseren bent met de tegellijm. :D

Ah, bedankt voor de uitleg! :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:12

Piepschuim! Evt kan pur ook wel en dan indd om een ballon heen ofzo. 2 lagen tegellijm en afwerken met epoxy( voor als je een sloper hebt..) anders 4 lagen tegellijm..

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:35

Tweedehands zijn ze prima te betalen een grote grot ik heb er een van ongeveer 47 x 35 x 27 voor 25 euro te koop staan.
Helaas te groot gekocht. Maar zelf maken is ook leuk om te doen.