Kostenverdeling met een huisgenootje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Kostenverdeling met een huisgenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 10:40

Hallo!

Over een paar dagen verhuis ik naar een andere studentenflat waar ik met een meisje in een tweepersoonshuis ga wonen :)
We zitten nu net een beetje te overleggen over hoe we het gaan doen met kostenverdeling enzo.

Ik vroeg me af of hier bokkers zijn die samenwonen met een huisgenoot en hoe jullie dit qua boodschappen enzo geregeld hebben. Een gezamenlijke rekening openen lijkt me wat ver gaan, maar we willen alles ook niet helemaal afsplitsen van elkaar (ik heb geen zin in aparte koelkasten enzo) omdat we toch ook wel geregeld samen gaan eten, en het is ook weer zo wat om je eigen pot pindakaas te claimen :P

Ik ga wel als "vriendinnen" met haar samenwonen, niet alleen maar als huisgenoten die elkaar nooit zien. Dus ik wil het graag gezellig houden en het dus goed regelen van tevoren ;)

Ik hoor het graag van jullie!

Vjestagirl

Re: Kostenverdeling met een huisgenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:41

Magrathea

Re: Kostenverdeling met een huisgenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 10:44

Ja, die ken ik :) maar ik doel meer op het stapje ervoor, wat zet je er wel in, wat niet?
Ik heb eigenlijk al iets soortgelijks in Excel gemaakt nu net :+ omdat we toch maar met zijn tweeën zijn

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:48

Ik heb een jaar met twee vriendinnen op kamers gewoond. Het was even uitzoeken wat voor ons goed werkte, maar dat is uiteindelijk wel gelukt. Wij aten elke avond samen en kookten om en om, avondeten betaalden we dus ook samen. Maar we dronken allemaal wat anders, de een alleen kraanwater en de ander cola. Dit deden we dus apart. En zo ook het beleg, simpelweg omdat de een heel iets anders (duurder/goedkoper) wilde dan de ander. Uiteindelijk kwam het er op neer dat avondeten en huishoudelijke dingen (vuilniszakken bijv.) samen betaald werden, maar al het andere apart. De bonnetjes van het avondeten bewaarden we en vulden we aan het eind van de week in op wiebetaaltwat.nl :) Maar als jullie gewoontes bijna hetzelfde zijn, kun je natuurlijk ook besluiten om drinken en beleg ook samen te kopen. Het is maar net wat je zelf fijn vindt.

Toevoeging: En over die pot pindakaas werd nooit moeilijk gedaan. Als je even iets miste of wat van een ander wilde, was dat geen probleem :j
Laatst bijgewerkt door Paisano op 29-09-14 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:48

Ik woon samen met 1 meisje, via de woningbouw bij elkaar gezet :)

Boodschappen is apart + ieder voor zich, toiletpapier en dergelijke doen we om de beurt en de rest van de spullen (lampen, apparatuur enzovoort) gooien we op wiebetaaltwat :) De kosten van g/w/l hebben we netjes verdeeld, we weten allebei wat we naar elkaar moeten overmaken :)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:49

Ik zou een pot maken en afspreken wat je wel van die pot mag kopen (avondeten wanneer je voor beide kookt, ontbijtspullen etc, dagelijkse benodigdheden) en wat je daarbuiten wil kopen en niet wil dat de ander dat opmaakt koop je gewoon van je eigen geld en plak je een sticker op of iets dergelijks.
En dan voor bijv een feestje gewoon nog een apart potje maken alleen voor die avond.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:54

Bij ons gaan dingen als wc-papier, afwasmiddel, handzeep, TV, wasmachine en droger etc. van de huisrekening, verder betaalt iedereen zijn eigen spullen. Er wordt wel over en weer uitgewisseld; de ene heeft een fles ketchup in de koelkast staan, de ander heeft weer kruiden of bouillonblokjes en als we samen gaan eten wordt er meestal ook e.e.a. aan etenswaren bij elkaar gelegd of we doen gezamenlijk boodschappen en verdelen de kosten.
Wat ik met vrienden doe die niet bij mij in huis wonen is gewoon om en om koken, anders blijf je bezig met geld overmaken. :)) Dat werkt ook prima. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:54

Heb 2 jaar samen gewoond met eerst 1 en daarna 2 andere meiden,
boodschappen deed ieder voor zich. Ieder had ook een eigen kast, dus het kon inderdaad best zijn dat er 3 potten pindakaas in huis waren. Er werd af en toe wel eten gedeeld, maar nooit echt gezamenlijk gekookt.

Maar aangezien je met je vriendin gaat samenwonen, is dat misschien niet echt logisch voor jullie.
Hoe ik het momenteel met mijn vriend doe (we wonen samen en koken dus ook samen): we gaan samen boodschappen doen, hij laadt zijn kar vol en ik de mijne (hij koopt veel chips en bier en ik veel fruit en water ;) ). De dingen die we samen zullen nuttigen (bv. ingrediënten voor chili con carne etc.), delen we door twee, dus ieder betaalt de helft.

Vuilniszakken en dergelijke kopen we beurtelings.