Internet in het buitengebied, via de schotel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Internet in het buitengebied, via de schotel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 10:22

Misschien herkennen mensen mijn probleem... we hebben ons droomhuis in het buiten gebied gekocht. Heel fijn natuurlijk, maar we komen nu een onverwacht probleem tegen; de internetverbinding. Bij ons huis blijkt via adsl maximaal een snelheid gehaald te kunnen worden van 1 MB/s -O-
Kabel ligt er uiteraard niet (buitengebied he) en glasvezel ligt nog niet in de planning.
Dus dan zijn je opties nogal beperkt. En zonder internet kunnen we niet, ook ivm thuis werken bijvoorbeeld.

Gisterenavond zijn we bij een dealer geweest die internet via de satelliet aanbiedt. Dat zou best eens iets kunnen zijn. We denken hierbij aan een twoway abonnement. Maar ik kan eigenlijk nog maar weinig echte gebruikers ervaringen vinden op internet.
Misschien hier nog mensen?

Tevens sta ik ook echt open voor andere suggesties. 4G is voorlopig ook nog niet echt een optie in het betreffende gebied. En nee, ik ga echt niet in thee middel of nowhere wonen, dat valt best mee eigenlijk...

eva1969

Re: Internet in het buitengebied, via de schotel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:27

Internet via de satelliet? Hmmmz als het werkt ben ik ook wel geinteresseerd. Zitten hier ook in het buiten gebied en de snelheid is hier ook drama (had ik maar 1MB). Vraag me wel af of dat dan ook werkt bij slecht weer want toen wij nog televisie via de schotel hadden miste ik vaak het einde van de film doordat het ging regenen en de ontvangst weg was. Ik volg je topic even.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:29

Ik heb er verder totaaaaaal geen verstand van, maar volgens mij heb ik internet via satelliet. Zelfde reden: buitengebied, geen kabel aanwezig. Wij hadden verrekte weinig keus hier en moeten het doen met het internet wat we hebben. Ik kan je vertellen dat je daar niet erg blij van wordt. We hebben regelmatig problemen en de snelheid is om te janken. Als we met twee computers tegelijk op internet zitten, dan mag je gerust enkele secondes wachten om bijv bokt in te laden.
Als je meer wil weten kan ik vanavond aan mn vriend vragen hoe het hier precies werkt want ik kan je niet eens vertellen welke provider we hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:29

Hier ook geen kabel aanwezig.

Wij hebben nu CanalDigitaal, gaat best goed hoor, snel genoeg om lekker mee te kunnen werken :)

Maar via KPN (ADSL) ging ook prima.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:30

Tja wij wonen in Frankrijk op het platteland en zijn gezegend met ADSL via de originele telefoonkabel. En ja dat is dus traag. Voor de meeste dingen werkt het prima allen filmpjes streamen gaat erg langzaam tot niet. Mocht je dit niet echt nodig hebben is het echt niet zo'n probleem merken wij. Het even alleen wennen als je van een supersnelle verbinding afkomt.

Internet via de schotel ken ik overigens niet dus daar kan ik je geen advies over geven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 10:58

pmarena schreef:
Hier ook geen kabel aanwezig.

Wij hebben nu CanalDigitaal, gaat best goed hoor, snel genoeg om lekker mee te kunnen werken :)

Maar via KPN (ADSL) ging ook prima.

Canaldigitaal is toch alleen voor tv?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 10:58

Zwerte schreef:
Ik heb er verder totaaaaaal geen verstand van, maar volgens mij heb ik internet via satelliet. Zelfde reden: buitengebied, geen kabel aanwezig. Wij hadden verrekte weinig keus hier en moeten het doen met het internet wat we hebben. Ik kan je vertellen dat je daar niet erg blij van wordt. We hebben regelmatig problemen en de snelheid is om te janken. Als we met twee computers tegelijk op internet zitten, dan mag je gerust enkele secondes wachten om bijv bokt in te laden.
Als je meer wil weten kan ik vanavond aan mn vriend vragen hoe het hier precies werkt want ik kan je niet eens vertellen welke provider we hebben.

Graag!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:59

Nope, ook internet :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 11:04

pmarena schreef:
Nope, ook internet :)

Wat ik op die site kan vinden is adsl of glasvezel via online... en dat is voor ons geen optie, helaas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:07

Wat mankeert er aan ADSL dan? :)

Wij hebben telefoon + internet + TV van CanalDigitaal.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 26-09-14 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:08

Hier 2 jaar via Toowaysat internet gehad, omdat het reguliere netwerk 'vol' zat (nieuwbouwwijk, geen nieuwe poorten aangelegd).
http://www.satinternet.com/

De snelheid van downloaden was erg hoog (natuurlijk niet te vergelijken met glasvezel, maar veel sneller dan via de telefoonlijn). Dus films streamen en grote bestanden downloaden ging prima.

Wat wel irriteerde, is dat verbinding krijgen met elke nieuwe pagina lang duurt. Je ping is namelijk best hoog, doordat er zoveel afstand overbrugd moet worden. Je moet na elke klik 1-2 seconden wachten tot die pagina opent. Bellen via internet was ook niet optimaal, omdat er veel vertraging op de lijn zit.
Online gamen is geen optie, als je een spel hebt waar je snel moet reageren ;-)

We betaalden rond de 50 euro voor een abbo met 30GB overdag ('s nachts onbeperkte data)

Ik ben hééél blij dat we nu weer adsl hebben, maar 2 jaar zonder internet was hier simpelweg geen optie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 13:23

pmarena schreef:
Wat mankeert er aan ADSL dan? :)

Wij hebben telefoon + internet + TV van CanalDigitaal.

Volgens mij heb ik dat vermeld in de openingspost... snelheid is helaas bij het huis te laag daarvoor, de telefoonlijn is simpelweg te ver van de centrale (en het zal ook niet helpen dat er op de route nog een compleet dorp ligt). Als adsl een mogelijkheid was geweest, dan hadden we dit niet eens overwogen ;-)

@calippo: helder verhaal. Betrouwbaarheid was wel goed?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:11

Ja, meeste tijd wel goede verbinding. Soms bij extreme regen, of door een onbekende oorzaak tijdelijk geen verbinding. En de eerste maanden hadden we niet door dat we een limiet hadden van 10GB die in 3 dagen op was... Dan ga je dus echt terug naar 56k :P Toen we eenmaal onze grote backup 's nachts draaiden en de limiet verhoogd werd, hadden we de hele maand snel internet.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:19

Wil je me even je postcode PB'en? Dan kijk ik even in de KPN systemen wat de mogelijkheden zijn op jouw adres. Wat is je budget per maand? In jouw situatie is wellicht een combo van SAT en een budget DSL lijn de beste oplossing.

Behalve consumenten DSL zijn er nog meer mogelijkheden namelijk (stapelen van SDSL en nog wat meer fratsen)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:21

Ik heb hezelfde probleem.
Ik heb nu canal digital via de schotel voor tv maar begreep dat daar ook internet op kan
Verder Telfort voor mijn internet.

Moet me daar eens in verdiepen of het niet goedkoper is

Vind de pc niet sloom hoor tegenwoordig zit toch iedereen op een tablet of telefoon en dan via wifi merk je er weinig van

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:27

Het vervelende is dat een hele hoop mensen in het buitengebied weldegelijk sneller kunnen. KPN heeft de afgelopen jaren heel veel straatkasten uitgerold, waardoor de kans heel groot is dat je in het buitengebied ineens een veel kortere telefoonlijn kan krijgen en dus bijkomstig ook een hogere snelheid.

Jammere is alleen dat diezelfde groep mensen vaak denkt dat het écht niet sneller kan, omdat hun eigen internet niet sneller is geworden. Dat klopt, want je moet fysiek omgezet worden naar zo'n straatkast. Ik ken gevallen die van nog niet eens 1Mbit naar 9Mbit gingen, en ook van 0,5Mbit naar 22Mbit.

Als je voor 2013 je huidige internetcontract afgesloten hebt is de kans zeer aanwezig dat je omgezet kan worden. Als je mij een PB stuurt met adres+huisnummer kan ik dit in de KPN systemen na gaan. Geef hierbij even aan welke provider je nu hebt, omdat niet alle providers via de straatkast kunnen/mogen leveren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:24

Wij kregen elke keer een brief van de KPN...dan waren de snelheden weer verhoogd, werd dan gebracht in de media / door de beloofde snelheid van pakketten te verhogen en dan kregen wij een brief in de trant van dat dat voor ons niet geldt omdat het bij ons niet sneller kan :P

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:47

Oh dat kan heel goed kloppen hoor :) Maar zoals gezegd, in 2013 en 2014 is er enorm gebeurd, helaas nog niet in de buurt van TS :) Maar misschien bij jou wel! Ik ben van 11Mb in 2012 naar 84Mb nu gegaan bijvoorbeeld :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:54

Jeetje, dat is wel flink omhoog gegaan dan!

Bij ons was het meen ik altijd iets van max. 8MB geloof ik.
Toch ging het gewoon vlot en als je ook zag hoe snel ik vaak dingen kon downloaden (een speelfilm in een kwartiertje ofzo) dan was er echt niets mis mee :)

Via de schotel lijkt me onbetrouwbaar?

Wij hebben mooi beeld maar kunnen aan de TV zien wat voor weer het wordt, als de HD zenders uitvallen dan kunnen we alles wel stormvast leggen want dan komt er een pittige onweersbui aan :P

Neem aan dat internet er dan ook uit zou vallen?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:57

Als de HD zenders uitvallen heb je een schotel die of niet goed uitgericht is, of te klein is ;) ik heb er eentje van 90CM die goed uitgericht is en zelfs bij zware storm blijft die overeind :)

8Mb is voor normaal internet prima. Buitengebied heeft vaak zelfs maar 1Mbit, of nog niet eens :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:59

Geen idee, is gewoon door CanalDigitaal aangeleverde schotel, hadden we niet echt keus in volgens mij :)

Wij schakelen gewoon over naar de normale zenders, die doen het nog wel, alleen de HD zenders vallen uit :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:01

Ik heb me vergist, we hebben uiteindelijk toch via adsl en niet satelliet. Wel tv via satelliet en das om te janken. Hoef geeneens storm te hebben, flinke regenbui of wat wind is genoeg om uit te vallen. Maar hier kan het ook niet goed uitgericht worden, teveel bomen overal omheen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:11

Nou dat kan je wel zeggen maar op onze postcode kon dat dus echt niet ook al is KPN goed bezig.... dus het is niet zo dat wij denken dat we niet sneller kunnen ... we kunnen niet sneller

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:17

Jij zegt dat je Telfort hebt Mando, dan is de kans groot dat jij nog steeds op het KPN WBA-A netwerk zit, of zelfs nog op BabyXL. Het nieuwe WBA-E netwerk is zo'n 2,5-3Mbit sneller dan het oude netwerk. Ik wil voor jou ook wel eens kijken wat er mogelijk is en of er een VDSL upgrade in de planning zit?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 16:35

Inmiddels heb ik ook via Facebook nog ervaringen gekregen van iemand die al jaren via satelliet internet heeft. Ook daar schijnt vooral vorig jaar nog wat doorontwikkeling in te hebben plaatsgevonden.
Maar... de door Choiix aangedragen optie van 4G blijkt ook serieus interessant :j
Er valt nu zowaar wat te kiezen *\o/*