Vinyl of parket?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Vinyl of parket?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 15:46

We zijn vloer aan het uitzoeken voor de boven verdieping in ons nieuwe huis.

De benedenverdieping heeft een mooie houten vloer waar ik superblij mee ben, máár dan de bovenverdieping nog.

We hebben 3 dochters, nu nog jong maar die zullen in de komende jaren hopelijk lekker fanatiek op hun slaapkamers spelen. Ik heb het idee dat parket ontzettend veel herrie zal maken als daar fanatiek op gespeeld door 3 kleine kinderen en ik krijg al kippenvel als ik denk aan het geluid van hondennagels op het parket..
Nu heb ik nooit parket gehad en ben ik ook erg benieuwd hoeveel water een middenklasse parket kan hebben (laten we zeggen 20 a 35 euro per m3?) Is de vloer al verpest als er een paar keer een beker water opgevallen is, kan ik het dweilen?

Dan vinyl, als ik het op internet bekijk ziet het er prima uit. Maar een foto is vaak toch heel anders dan in het echt. Wel vind ik het geluid prettiger en het is lekker makkelijk schoon te maken.
Maar ja, het oog wil ook wat.

Vloerbedekking vinden we trouwens beide niets. Een fijn kleed in de slaapkamers in de winter vinden we een betere oplossing.

Wat is jullie ervaring met vinyl / parket?
Is parket een dood doener met kleine kinderen en huisdieren of kan dat prima?

aslo

Re: Vinyl of parket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:49

Als vinyl netjes gelegd wordt en je hebt een beetje kwaliteit is het ideaal. Makkelijk in onderhoud, slijtvast, vocht bestendig, geluiddempend. Heeft voor mij de voorkeur t.o.v. parket/laminaat.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:53

Je hebt tegenwoordig zulk mooi vinyl :j als je een beetje kwaliteit neemt, is het net zo mooi als parket :j daarbij zeker in kinderkamers veel makkelijker te onderhouden :j ik zou voor op slaapkamers met jongere kindern eerder kiezen voor een goede vinyl dan voor parket (denk wel vinyl vind bureau stoelen niet zo leuk, daar zijn wel van die harde plastic matten voor)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:56

Ik zou je ook nog de optie van een pvc vloer willen geven, wij hebben die nu een klein jaar en ben supertevreden. Veel stiller dan laminaat/tegels, warmer aan je voeten en supermakkelijk schoon te houden! Bijkomend voordeel als je van 'houtlook' houdt, in diverse uitvoeringen vind ik het erg op een echte houten vloer lijken.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:58

Ohh ja pvc vloeren! Die zijn echt mooi! Als wij ooit eens een koopwoning hebben gaan wij ook voor pvc :j

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 16:02

eva1969 schreef:
Ik zou je ook nog de optie van een pvc vloer willen geven, wij hebben die nu een klein jaar en ben supertevreden. Veel stiller dan laminaat/tegels, warmer aan je voeten en supermakkelijk schoon te houden! Bijkomend voordeel als je van 'houtlook' houdt, in diverse uitvoeringen vind ik het erg op een echte houten vloer lijken.

Wat is een pvc vloer? :) Heb daar nog nooit van gehoord.

Als we voor vinyl gaan dan wordt het inderdaad een houtlook, vind het er zo gezellig uit zien. :+

Voor de voorstanders van vinyl, waar kunnen we vinyl van goede kwaliteit vinden?
Wel graag een winkel / bedrijf waar we ook de mogelijkheid hebben om het daar hen mooi strak te laten leggen.

Hoeveel kost zoiets in Nederland? Wij hebben nu in beide huizen de houten vloeren overgenomen en dus nooit vinyl of parket laten leggen en ik heb geen idee hoeveel dit soort zaken in Nederland kosten.
Ik ben maar een import Brit. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:03

Pvc vloeren inderdaad :j erg fijn, heeft namelijk weinig akoestiek.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:04

Ik zou gewoon langs een goede vloeren toko gaan :) wij hebben onze el cheapo vinyl bij carpet right gehaald, maar daar hadden ze ook hele mooie (en dure) vinyl liggen. (Wij wilden geen dure want het was voor in ons hobby hok haha)

Pvc is een kunststof vloer, met een hout of steen look :) maar is veel bestendiger dan parket of laminaat :j

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:07

Voordeel van pvc is ook dat dat warmer aan voelt maar goedkoop is het níet

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 16:09

__Nathalie__ schreef:
Voordeel van pvc is ook dat dat warmer aan voelt maar goedkoop is het níet

Het mag best wat kosten als het resultaat mooi is en de kwaliteit goed is. :)

Ik heb even gegoogled maar zie zoveel verschillende bedragen.
De ene vraagt 10 euro per vierkante meter om het te leggen excl materiaal, de andere 30, weer een andere zelfs 50 exclusief materiaal.
Ik heb dus geen idee wat voor prijsklasse normaal is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:10

Wij hebben zeil boven en het bevalt super goed! Warm aan de voeten. Super te leggen om deurposten heen. Qua geluid stukken fijner dan laminaat.
Kan goed vocht hebben!
En de mensen die boven kwamen kijken, waren overtuigd dat het laminaat was :D

PVC vind ik erg mooi, maar zou voor mij een te dure vloer voor boven zijn :P

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:11

Hier gek op houten vloeren vanwege de sfeervolle en warme uitstraling, maar hout is ZO irritant dat ik het nooit meer wil :n

Krimpen en uitzetten, snel krassen, gedoe ermee _-:(

In 2009 nieuw huis gekocht waar een mooie eikenhouten vloer in lag. Dachten we, inclusief mijn vader de kritische ervaren timmerman :')

We moesten een puntje van het vinyl optillen want hij geloofde ècht niet dat het geen echt hout was _O-

Maar is super makkelijk in onderhoud, een stuk warmer aan je voeten, geluiddempend.... en goede kwaliteit Novilon ofzo ziet er dus echt uit als hout alhoewel er ook veel soorten zijn die met het zonnetje er schuin op een erge kunststof-waas geven.

Wanneer je een stoffeerder benaderd zal die vast veel voorbeeld "boeken" hebben met voorbeeldstukken.

Hier in de buurt is Piet van http://www.trapstofferen.nl erg populair. Erg aardige en kundige man en helemaal niet duur, hij bestelt wat je wilt, neemt het mee, legt de rol in je kamer en het lijkt alsof hij zomaar in het wilde weg wat begint te snijden (je houdt je hart vast :oo ) maar hij is gewoon zo ervaren en precies, echt niet normaal :')

Hij legt het er binnen no-time super strak en super netjes op maat gesneden, heel keurig truttig precies afgewerkt in. Je staat er echt versteld van hoe snel en handig die man is. En hij neemt alle snijzooi nog mee ook dus hij laat je echt met een keurig resultaat achter :)

Zo zullen er vast meer zijn :j

Leuk trouwens dat je meiden er zijn! Dacht dat je nog even moest :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 16:22

Kentaro: Dat ziet er inderdaad netjes uit. :j
Blijft het ook mooi of had je al snel een paar krasjes?

Pmarena: bedankt voor je bericht. Helaas zit hij niet bij ons in de buurt.
De meiden waren 2 weken eerder gekomen dan gepland, maar dat hadden ze wel verwacht omdat het er twee waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:25

Wij hebben boven Vinyl uit het middensegment, prachtige vloer geworden :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:28

Dank je!
Absoluut niet!! het ligt nu ruim 2 jaar. Had ergens iets zwaars staan en pas weg gehaald. Je zag er niets van! (vroeger met het zeil kreeg je dan van die lelijke afdrukken :P )
Ze hadden echt super veel soorten 'hout' (ook 'tegels' maar dat vond ik zelf niet mooi)
Normaal lopen wij niet met schoenen boven, maar de trap moet nog steeds bekleed worden, dus we komen nu wel met schoenen boven. En het zeil ziet er echt nog als nieuw uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:32

Hihi Kentaro, dat van jullie lijkt als 2 druppels water op het onze boven :))

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 16:35

Klinkt goed Kentaro!

Jans, ook bedankt voor je reactie!

Ik denk dat we dan maar eens gaan kijken voor leuke vinyl vloeren. :j
Iemand toevallig ervaring met klik laminaat? Zie dat nu in een webwinkel voorbij komen.

Heel fijn dat bokt vol zit met dames, als ik jullie toch niet had voor mijn huishoudelijke non-issues!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:35

Kliklaminaat hebben wij beneden liggen en in de slaapkamer, vind ik ook erg mooi (wel opletten dat je met een v-groef hebt ivm mooiere overgangen) het beschadigd alleen heel snel, is hier één keer iets omgevallen door toedoen van de katten (plankje van de muur) zit nu een flinke deuk in het laminaat :=

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 16:40

Jans schreef:
Kliklaminaat hebben wij beneden liggen en in de slaapkamer, vind ik ook erg mooi (wel opletten dat je met een v-groef hebt ivm mooiere overgangen) het beschadigd alleen heel snel, is hier één keer iets omgevallen door toedoen van de katten (plankje van de muur) zit nu een flinke deuk in het laminaat :=

Oh. :=

Is de Karwei een goede winkel? Was aan het Googlen en zag dat zij mooi vinyl hadden waarbij sommige zelfs gratis gelegd worden. Prijs a 56euro per rollen van 400cm.

Heel vervelend naar Nederland verhuizen, bij elke winkel en elk bedrijf moet ik eerst in Google gooien "ervaringen met naam winkel" :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:41

Karwei, Gamma, Praxis, Hornbach, allemaal prima zaken :D (Zijn bouwmarkten die ook meer en meer met wonen doen)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 16:46

Jans schreef:
Karwei, Gamma, Praxis, Hornbach, allemaal prima zaken :D (Zijn bouwmarkten die ook meer en meer met wonen doen)

Dankjewel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:47

Weet niet in welke regio je komt te wonen straks, maar bij Utrecht heb je de meubelboulevard, en als je dan daar onder de snelweg doorgaat en dan naar links (voor het hotel in Nieuwegein) heb je daar alle bouwmarkten (en nog meer meubelzaken dan alleen op de boulevard bij IKEA ) bij elkaar :D

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:48

Ik las dit topic en begon me af te vragen wat nou het verschil is tussen een vinyl en pvc vloer. Want de afkorting van pvc is toch polyVINYLchloride (zit dus ook vinyl in). Heb even gegoogled en kwam uit op een uitleg bij goeievraag.nl
Bron: http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tui ... pvc.397561

Citaat:
Een PVC vloer is anders van samenstelling dan een vinyl vloer.
Vinyl is opgebouwd in lagen van verschillende materialen met dezelfde functie als de lagen bij PVC, echter de onderste laag heeft nog een verende schuimlaag.
Hierdoor heeft vinyl en verende eigenschap en door deze samenstelling mag vinyl los gelegd worden. Het is door de materiaalsamenstelling dat het in allerlei maten verkrijgbaar is en oprolbaar is.
Vol of homogeen vinyl bestaat uit 1 laag PVC, nl. alleen de dessinlaag. Deze vloerbedekking noemen we niet PVC vloer. Vol vinyl mag niet los gelegd worden, maar moet verlijmd worden, net als een PVC vloer. Dit materiaal is vanwege zijn eigenschappen normaliter alleen in banen van max. 2 meter verkrijgbaar, maar de stroken kunnen aan elkaar gelast worden.
Dit wordt veel toegepast in de medische sector en daarom schimmelwerend en bacterieafwerend behandeld.

PVC heeft een aantal kenmerken;
Vochtbestendig, een aantal soorten kan zelfs in de badkamer toegepast worden.
In combinatie met een goede ondergrond is het meer geluidsdempend dan verplicht is (in flatgebouwen ed).
PVC kan in allerlei vormen gesneden worden met een waterjet of in een vorm gestanst worden. Het is niet op rol verkrijgbaar omdat het niet buigzaam is.
Je kunt het wel in allerlei vormen krijgen als stroken, tegels en biezen.
Hij sluit mooi aan bij andere vloeren in de woning, want hij geeft een luxere uitstraling. Met PVC kan je namelijk alle vloeren van natuurlijke materialen imiteren en de mate van gelikheid is ook groot.
Met een goede toplaag is PVC hoog slijtvast en is niet gevoelig voor krassen , dit ligt uiteraard aan de dikte en kwaliteit van de toplag en niet aan de dikte van de PVC.
PVC met kliksysteem is gemakkelijker te leggen en mee te verhuizen, dan de gelijmde vloer. Je moet dan wel zorgen voor een gladde, egale vloer, want elke oneffenheid zie je. maar als hij een goede strakke ondergrond heeft, is de uitstraling ook erg mooi. Hij ligt nl. mooi strak en vast.

PVC klik is makkelijker zelf te leggen dan de plak methode. Dat moet je eigenlijk aan de stoffeerder over laten. Het luistert nl. heel nauw om de vloer écht helemaal vlak te krijgen. Eén bobbeltje onder de naad en dat zie je constant. Maar PVC is zoveel mooier om te zien dan vinyl, vooral na verloop van tijd. Vinyl is zachter en je ziet gauw indrukken bij iets zwaars of beschadigingen bij iets scherps. PVC is veel ongevoeliger daarvoor en glanst ook niet zo.
Laatst bijgewerkt door komone op 25-09-14 16:49, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:49

Kliklaminaat is wel leuk, maar wel VEEL werk, en er zitten toch naden tussen de delen, hoe klein ook... dus meer kans op beschadigingen op de randjes, waterschade en idd. sneller deuken / stukjes er af als je iets laat vallen. En het is kouder aan je voeten, kan opbollen / kraken / niet goed strak of juist te strak liggen, is eerder herrie-versterkend dan herrie-dempend...

En dus echt wel veel werk met zagen en doen enzo.

Kun je naar mijn mening echt veel beter een goede stoffeerder met vinyl laten komen, als je zorgt dat de ruimtes die gedaan moeten worden leeg zijn, dan kan die makkelijk in een dag(deel) een hele verdieping doen en heb je er totaal geen rommel van (of stof van zagen := ).

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:53

PVC laminaat. :Y)
Een fijne site met voorbeelden vind ik lab 21 :)
Waterdicht, tikt minder met hondennagels(en werkt ook vast goed tegen het tikken van barbie paarden op de vloer) :P ..

Karwei is trouwens een echt doe-het-zelf zaak. Daar moet je voor kwaliteit niet heen gaan (heb ik ondervonden :+ )