Opruimen, wie heeft er nog meer geen zin in?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Opruimen, wie heeft er nog meer geen zin in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 10:11

Mijn vriend en ik wonen samen, wat dus ook inhoud dat we het huishouden zelf moeten doen.
Voorheen was dat alleen m'n eigen slaapkamer of een keer stofzuigen in huis.

Maar ik kijk er zo tegen op.
Mijn vriend werkt fulltime. ( vaak meer dan de 40 uur )
Ik werk 20 uur per week en ga 1 dag naar school.
Wanneer ik een dag vrij ben word ik wakker en denk ik, er moet van alles gebeuren.
Ik kom beneden en de moed zakt me gelijk in de schoenen...
Ik stel het constant uit waardoor ik dus de hele ochtend aan het niksen ben en vervolgens denk; Het had ook allang klaar kunnen zijn.
En toch verwacht ik van mezelf dat ik het doe. Mijn vriend is 5/6 dagen in de week van huis, maakt lange dagen. Dus ik vind niet dat hij daarnaast nog thuis wat moet doen..
We laten de hond samen uit na het eten en hij doet de afwas.
Verder doe ik alles in huis... met tegenzin haha

Zijn er nog meer mensen die zo tegen opruimen/schoonmaken opkijken?
en hoe pakken jullie dit aan?

MarlindeRooz

Re: Opruimen, wie heeft er nog meer geen zin in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:17

Ik zou een lijstje gaan maken, het voelt namelijk zooo goed als je 1 klusje gedaan hebt en het door kan krassen!

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:22

Het makkelijkste is om te beginnen met wanneer je iets pakt, het nadat je het gebruikt ook weer terug moet leggen. Het vereist wat zelfdiscipline maar het scheelt ruim de helft.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:22

Ik vind het ook verschrikkelijk. Ik werk de hele week en als ik er dan aan begin ben ik een hele zaterdag bezig. In de week heb ik hiervoor geen tijd. Ik reis lang naar en van mijn werk en daarna de paarden nog.
Wat wel helpt is om een vaste dag in te plannen en dan proberen van geen weekje over te slaan. Ook in de week zo weinig mogelijk laten slingeren zodat het opruimen minder tijd in beslag neemt en dan is stofzuigen en dweilen snel gebeurd als er niets in de weg ligt.
Het blijft wel het vervelendste karwei dat ik mij kan voorstellen en moest ik iets meer verdienen en niet al mijn geld aan mijn paarden opdoen zou ik een poetsvrouw aannemen. Ik werk liever een voormiddag extra op een andere plaats als mijn zaterdag aan huishoudelijke taken te verdoen. Ik word al depressief door aan huishouden te denken -O-

Komt denk ik ook uit mijn jeugd. Mijn mama is echt maniak hierin en vult heel haar dagen in met huishouden. ik heb er denk ik daardoor zo een hekel aan gekregen lol

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:33

Voor mij werkt het ideaal om voor te stellen dat ik aan mijn studie ga werken zonder planning. Als ik plan dan maak ik namelijk al het werk dat ik af wil hebben af, omdat ik me dan een soort van verplicht voel aan mezelf. Als ik zonder planning werk dan ga ik studie-ontwijkend gedrag vertonen en dan ga ik juist alles in het huishouden doen.

Verder vind ik het huishouden ook niet zo'n groot probleem overigens maar natuurlijk kan ik leukere dingen bedenken.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 10:43

Het ligt voornamelijk aan mij in dit geval.
Voor school wil ik thuis ook zo min mogelijk doen, ik maak maandag avond af waar ik op school mee bezig was, en dan gaan de schoolboeken weer een week de kast in.
Mijn hond loopt de hele dag achter me aan, gaat precies daar liggen waar ik nog moet stofzuigen..
de 2 katten zijn bang voor de stofzuiger waardoor ze als 2 gekken door huis gaan rennen wanneer dat ding aan gaat..

Echter zijn we ook kortgeleden verhuist, nog niet alles staat op z'n plaats, dus is het al gauw een rommeltje in huis..
Soms speelt het ook wel mee dat ik alles alleen moet doen, m'n vriend maakt evengoed rommel als hij thuis is, maar ruimt nooit wat op.. En vervolgens word er mij weer naar het hoofd gegooid waarom ik niet heb opgeruimd :')

Ik denk dat ik maar opzoek moet naar een radiozender op de tv en dan toch maar moet beginnen ..

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:45

de muziek goed hard aan en lekker meeblèren maakt t al een stuk beter :))

maar idd, ik heb er ook een hekel aan, en dat is ook wel aan t huis te zien..

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:49

Inderdaad een lekker muziekje aan en gaan! Schoonmaken is niet mijn favoriete hobby maar ik plan het ook altijd wel in. En de ene keer doe ik een grote schoonmaak en de andere keer even vluchtig maar ik probeer wel wekelijks echt goed schoon te maken en stofzuigen enz doe ik wel drie keer in de week. Me vriend en ik zijn te lui om onze schoenen uit te doen na werk/stal dus er ligt nog wel eens zand enz in de kamer. Het geen waar ik echt heel veel moeite voor moet doen om mezelf er toe te zetten is de was opvouwen of de afwas te doen.. Dat zijn twee dingen die wel eens op zich laat wachten. :')

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:50

Maaaarije schreef:
Het ligt voornamelijk aan mij in dit geval.
Voor school wil ik thuis ook zo min mogelijk doen, ik maak maandag avond af waar ik op school mee bezig was, en dan gaan de schoolboeken weer een week de kast in.
Mijn hond loopt de hele dag achter me aan, gaat precies daar liggen waar ik nog moet stofzuigen..
de 2 katten zijn bang voor de stofzuiger waardoor ze als 2 gekken door huis gaan rennen wanneer dat ding aan gaat..

Echter zijn we ook kortgeleden verhuist, nog niet alles staat op z'n plaats, dus is het al gauw een rommeltje in huis..
Soms speelt het ook wel mee dat ik alles alleen moet doen, m'n vriend maakt evengoed rommel als hij thuis is, maar ruimt nooit wat op.. En vervolgens word er mij weer naar het hoofd gegooid waarom ik niet heb opgeruimd :')

Ik denk dat ik maar opzoek moet naar een radiozender op de tv en dan toch maar moet beginnen ..

Mijn standaard opmerkingen over dit soort onzinnigheden van de man des huizes: "Als jij graag wilt dat je zooi achter je opgeruimd wordt moet je een werkster nemen" (of weer bij zijn ouders gaan wonen :+ )

Echt ik vertik dat hoor. Je woont er samen dus je kunt er ook voor zorgen dat het samen netjes blijft. Dat jij meer doet omdat je meer tijd hebt is logisch, maar dat hoeft niet te betekenen dat jij zijn zooi hoeft op te ruimen, was in de wasmand moet doen e.d.
Wil mijn vriend graag dat iets gewassen wordt? Is goed, met alle liefde, maar als het niet in de wasmand ligt wordt het dus niet gewassen. Ik kan toch niet ruiken dat hij het graag gewassen wil hebben.

Het scheelt veel als je elke avond na het koken gewoon even het aanrecht, gasfornuis even helemaal weer netjes maakt. Meestal gaat er dan hier ook een doekje over de tafels, je moet ze dan toch opruimen. Hooguit een kwartiertje ik denk nog niet eens.

En niet de huisdieren de schuld geven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:51

*Meldt zich* :wave:

Erg herkenbaar, vooral als het niet mijn eigen troep is haha. Maar afwassen en stofzuigen vind ik ook echt verschrikkelijk. Wat ik altijd doe is wat muziek opzetten en gaan met die banaan. Vaak als ik eenmaal bezig ben vind ik het wel weer fijn. Het geeft dan toch wel weer voldoening als alles weer netjes is. Bij mij is het altijd een beetje een kwestie van mezelf een schop onder de kont geven. :D

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 10:51

Afwas en was opvouwen hier net zo, de was blijft hangen totdat er nieuwe was moet hangen..
en de afwas staat in een afdrup rekje, totdat ik weet wat nodig ben wat er in zit haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:52

Maaaarije schreef:
Afwas en was opvouwen hier net zo, de was blijft hangen totdat er nieuwe was moet hangen..
en de afwas staat in een afdrup rekje, totdat ik weet wat nodig ben wat er in zit haha

Oh ja, die was ik vergeten. Opvouwen van de was... _-:(

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:53

nee juist heerlijk een opgeruimd en schoon huis, voel me dan zelf ook veel " opgeruimder" in mijn hoofd :)
het enigste wat ik jammer vind is dat je het na een dag al niet meer ziet ( heb twee grote honden in huis ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:54

Schop onder je kont en gaan met die banaan :D ;) .

Leuk wordt het nooit maar je kan het wel 'leuker' maken door heerlijk hard de muziek aan te zetten en gewoon te beginnen.

Jezelf een kleine beloning in de vorm van een bak koffie met een stuk chocola na het opruimen in het vooruitzicht stellen wil ook nog wel eens motiverend werken.

Wij werken beide 40 uur, hebben een paard, zijn een nieuwbouwwoning aan het bouwen en toch wordt er gewoon opgeruimd, gekookt, gewassen enz.
Elke dag na het eten even het oud papier bij elkaar in een doos gooien, doekje over het aanrecht en de tafels en rommeltjes gelijk in de prullenbak, was in de wasmand enz scheelt al zo enorm veel.

Jezelf en ook je vriend dus aanwennen om gelijk de boel glad te maken als je ergens mee klaar bent en voor je naar bed gaat even de kamer rondkijken werkt echt. Als je eenmaal die disipline hebt wordt het al een stuk makkelijker.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 10:54

Haha, ik geef de huisdieren niet de schuld, maar het werkt wel mee..
Moet ik al met die stomme stofzuiger de trap op, een kat ziet het en vloert me bijna midden op de trap omdat die PERSE DIRECT naar beneden moet

En inderdaad daar heb je wel gelijk in.. Hij kan best z'n was in de wasmand doen, die staat namelijk naast zijn kan van het bed :+

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 10:57

Alja schreef:
nee juist heerlijk een opgeruimd en schoon huis, voel me dan zelf ook veel " opgeruimder" in mijn hoofd :)
het enigste wat ik jammer vind is dat je het na een dag al niet meer ziet ( heb twee grote honden in huis ;)

Mee eens, ik vind het ook heerlijk dat het opgeruimd is maar inderdaad, na een dag zie je het al niet meer :')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:08

Ik ben alleen (samen) gaan wonen in mei. De afspraak was van alles te delen.
We hadden beide drukke jobs en hobby's.
Maar dan heeft mijn vriend een andere job aangenomen en werkt hij 60 tot 80uur per week. De meest onmogelijke uren. Zo is alle werk zonder echte communicatie op mij terecht gekomen.

Buiten, soms als hij op een deftig uur thuis is, koken doet hij helemaal niks.
Hij ziet ook geen werk staan. Snel opruimen en alles op zijn plaats zetten kan in 5 tot 10minuten een heel verschil maken. Als hij wat tijd over heeft gaat hij liever naar de fitness ipv de stapel strijk te doen.

Wat ik ook allemaal wel begrijp, maar aan de andere kant was het ook helemaal niet mijn keuze op voor het hele huishouden op te draaien. Daarnaast hebben we paarden aan huis, die dus ook elke ochtend en avond tijd vragen. Ook de verzorging van zijn hond komt op mij terecht.

De eerste maanden was dat heel erg moeilijk, nu heb ik een ritme.
We hebben beide een bord hangen in de keuken, waarop de 'to-do's' staan. Als hij toch toevallig is vroeger thuis komt, dan staat er op dat bord wat ik graag van hem gedaan zie hebben.
Als hij bepaalde kleren wil gewassen hebben, iets van de winkel nodig heeft etc, dan staat dat op mijn bord.
Ook werken we met een gezamelijke agenda.

Het beste werkt voor mij, alles goed bijhouden. Elke morgen ruim ik snel even op. Gewoon 5 minuten.
Je schrikt ervan wat je op een korte tijd gedaan krijgt.
Als ik 2 dagen er echt niet toekom om op te ruimen, dan kijk ik er ook enorm tegen op. Dus dat probeer ik te vermijden. Een klein beetje vroeger opstaan en het is zo fijn om in een proper opgeruimd huis thuis te komen.
Een goed ritme, een vaste kuisdag, voorbereidend werk doen etc helpt mij een heel stuk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:11

Zijn was, zijn probleem :P

Ik had een ex die het ook nooit in de mand deed, prima wat er niet in zit wordt niet gewassen.
Tot hij op een dag een schone broeken meer in de kast had en zich kwam beklagen, daarna nooit meer 'vergeten' de boel in de mand te stoppen, haha.

Maar snap je wel hoor, het is vaak een heleboel van die kleine dingen wat leidt dat het onoverzichtelijk wordt. Jezelf (en je partner) een vast patroon aanwennen is lastig maar na een week of 2 begint het gewoonte te worden om dingen gelijk te doen en zul je zien dat het veel makkelijker gaat dan alles altijd in 1x te doen, dan verzuip je bijna in het werk.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:16

Ik heb er ook last van. Het lukt mij niet om een systeem te vinden in het huishouden. Maar moet wel eerlijk bekennen dat ik het druk heb.
Werk 40uur per week, heb daarna mijn paard. En studeer bij waarvoor ik 1 dag les heb op zaterdagvoormiddag, maar ben hiervoor wel 5uur onderweg in totaal. Dan heb ik in het weekend ook nog altijd 'dat' paard ;-) En dan is er enkel zondag (een halve dag) over. En moet dan ook nog leren.
Mijn vriend maakt gelukkig eten, en doet vuilbakken en vaatwasser (meestal). Dus dan blijft echt wel nog het ganse huishouden over. En zucht als ik dan tijd heb zit ik graag even rustig boekje lezen, televisie kijken of iets anders. En zie er geen begin en einde aan eerlijk gezegt...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:27

Ik vraag mij vooral af hoe mensen dat doen met kinderen erbij?

Minder werken en je hobby opgeven een optie.. alleen niet voor mij. :+

ChocoBesnier, al eens geprobeert om te werken met een lijstje? Ik plan op onnuttige vrije momenten (zoals in de auto, in wacht aan de telefoon) mijn dag, week. Ik plan op voorhand aan welk klusje ik begin, welke ik zeker gedaan wil hebben en welke optioneel zijn.
Werkt veel rustgevender. Dan heb je beter een zicht op begin en einde.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 11:36

Kirrr schreef:
Ik vraag mij vooral af hoe mensen dat doen met kinderen erbij?

Minder werken en je hobby opgeven een optie.. alleen niet voor mij. :+

ChocoBesnier, al eens geprobeert om te werken met een lijstje? Ik plan op onnuttige vrije momenten (zoals in de auto, in wacht aan de telefoon) mijn dag, week. Ik plan op voorhand aan welk klusje ik begin, welke ik zeker gedaan wil hebben en welke optioneel zijn.
Werkt veel rustgevender. Dan heb je beter een zicht op begin en einde.

Vraag ik me ook af, ik krijg het nu al bijna niet voor elkaar haha.

Bij ons werkt mijn moeder niet, mijn vader werkt en m'n moeder deed het huis en zorgde voor ons.
Maar tegenwoordig werken vaak man en vrouw

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:40

Tja, het grote geheim is denk ik toch bijhouden. Elke avond voor ik naar bed ga is het gewoon opgeruimd. Stofzuigen doe ik bijna elke dag onder het koken. 1 keer in de week ga ik dus met een emmer sop door het huis.
Dit verdeel ik altijd in boven en beneden. Boven doe ik vaak op donderdagavond, direct na het eten. Ik ben namelijk een avondmens en dus in de avond op mijn best.
Op vrijdagmiddag ben ik vrij en doe ik boodschappen en de benedenverdiepig. Op vrijdagavond plof ik op de bank en afgezien van stofzuigen (en natuurlijk alles netjes houden wat dus niet veel tijd meer kost) doe ik het hele weekend lekker niks huishoudelijks.

Ja ik vind het ook vervelend, vooral stofzuigen heeft een ernstig negatieve invloed op mijn humeur :+

Dat bijhouden scheelt gewoon zoveel in tijd. Als ik echt ga schoonmaken hoef ik namelijk niet eerst alle zooi op te ruimen en kan ik direct beginnen.

Wij hebben overigens geen kinderen. Maar wel allebei een hele drukke baan (40 uur+ ). Daarnaast doe ik nog een volledige HBO studie en gaat er tijd in mijn muziekhobby zitten.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:01

Kirrr, ik ben echt geen lijstjesmens... Heb zelfs geen agenda. Kan mij er toch niet goed aan houden. Als het mooi weer is ga ik echt niet de grote kuis doen omdat het zo op mijn lijstje staat. Dat kan ik echt niet.
Maar mijn vriend en ik zeiden vanmorgen tegen elkaar wel, misschien moeten we eens beginnen opschrijven wat we nog moeten doen :-). Want we zijn ook bezig alles in orde aan het maken om het huis dat we nu huren te kopen. En er moet nog een heleboel geregeld worden. En wij zijn precies 2 chaotische mensen samen die maar wat doen, en dat allemaal door elkaar.
Nu ik regel ook veel als ik in de auto zit. Sta ik in de file dan poets ik de binnenkant van mijn auto terwijl met vochtige doekjes. Dan is dat weer gebeurd. Of leer ik, of maak ik afspraken.
Wat zou helpen is dat vriendlief toch echt iets meehelpt. Aangezien ik maar een halve vrije dag heb per week. En hij al sowieso meer. Werkt van thuis, heeft enkel hobby's thuis, en studeert niet meer. Hij heeft volgens mij nog tijd over. Volgens hem dus niet.

Phoeh inderdaad kinderen, dan moet ik echt mijn paard wegdoen denk ik. Ander kan je dat toch niet bolwerken? Of ik zou moeten achter dat de kinderen in bed liggen nog gaan rijden.
Veronderstel dat ik dan wel zaterdag vrij heb, maar dan ben ik van plan naast mijn werk als sportmasseur voor paarden door het leven te gaan. Dus als alles goed gaat heb ik nog meer werk :+

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:10

Oke bijhouden is inderdaad het makkelijkst, maar zelfs daar vind ik de tijd en energie niet voor.
Ik ben pas 21u thuis. Dan eet ik, eten is meestal klaar, of ik help nog laatste beetjes mee. Afruimen en dan is het 22u30 ongeveer bij ons. Dan ga ik echt niet meer stofzuigen, afstoffen en vlug een dweiltje slaan. Soms stofzuig ik wel als het eten nog niet helemaal klaar is. Dan zit ik toch niets te doen. Maar dat is zeker niet dagelijks. En dan heb je de was nog. Doe ik altijd in het weekend, maar tot strijken kom ik gewoon niet.
De volgende dag ben ik om 8uur de deur terug uit. En op zaterdag om 6u30.

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:34

Ook ik heb moet me er iedere keer weer toe aanzetten. Hier ook een vriend die veel laat slingeren. Zo vaak gezegd, dat hij het moet opruimen... -O-

Een goede oplossing: Ik heb tegen hem gezegd, dat alles wat hij laat slingeren in de container beland! Vooral gereedschap laat hij vaak liggen. Er is dus al veel in de container beland. Was die niet in de wasmand ligt, wordt niet gewassen! Meneer had op een gegeven moment geen schone kleren meer, dus moest hij zelf gaan wassen.

Inmiddels is hij er achter, dat hij het zelf moet opruimen. Hij is het ook zat om steeds weer zijn spullen uit de container te moeten vissen. Was komt nu ook netjes in de wasmand, anders moet hij het zelf doen :D

Resultaat: Het huis is nu netjes en het scheelt mij een hoop tijd iedere keer! 8-)