Ervaring gevraagd in (zeer) goedkope auto'tjes.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Ervaring gevraagd in (zeer) goedkope auto'tjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 22:11

Hai bokkers,

Mijn auto gaat begin volgend jaar niet meer door de APK komen, en ben ik dus vanaf mei autoloos..
Nu heb ik eigenlijk toch wel een auto nodig, maar ik heb het geld er niet (meer) voor.
Ik had redelijk wat gespaard, maar afgelopen maand ruim €1000 uit moeten geven aan dingen die echt moesten.
En in januari moet ik voor mn eigen bedrijfje (net gestart) ook een flinke uitgave doen. Dus.. Ik heb in mei waarschijnlijk 'geen cent te makken' (Ik kan weinig sparen in de maand)
Ik denk dat ik met een beetje geluk maximaal €1000 euro kwijt kan, maar het liefst wil ik een nog goedkopere auto hebben.

Nu zie je op internet best veel auto's rond de 400/500 euro, maar mijn vraag: Is dit wel wat? Of is dit met een beetje geluk 2 maand rijden en dan auto naar de stort? Of kun je met een beetje geluk wel een jaar en misschien wel zelfs 2 jaar hiermee vooruit?

Jenny_S

Re: Ervaring gevraagd in (zeer) goedkope auto'tjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:16

Eerlijk: soms maakt t niet uit wat je uitgeeft
Met een beetje pech krijg je met een auto van 8000 ook dikke pannen
Gok blijft t als je iets koopt zonder garantie

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:18

Nou... mijn broer heeft laatst een oude volvo v40 gekocht voor 500 euro.
Die dingen zijn echt niet stuk te krijgen.. en rijden echt héérlijk! nieuwe APK erop en alles doet het echt prima.

Ik zou als ik jou was niet voor de golfjes polootjes etc gaan. Die zijn vaak helemaal afgeracht!
Zorg dat er een recente APK op zit en vraag naar de onderhoud geschiedenis van het voertuig. Daarin kun je zien wat er vervangen is recent, zo kun je ook een beetje inschatten welke onderdelen vervangen moeten worden op korte termijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:18

Ik hoor regelmatig dat de oudere auto's met apk en onderhoud nog makkelijk mee kunnen, zeker als je een goed onderhouden, kleiner autootje koopt van een degelijk merk.

Is al even geleden, maar wij hebben ooit een Renault 19 voor 500 gulden, gekocht, die heeft het nog 3 jaar gedaan, en is alleen weg gegaan omdat we geen auto meer nodig hadden.

Ik heb net mijn auto van 6 jaar oud ingeruild omdat er om de haverklap iets mis mee was.
Die het zegt allemaal niks

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:20

En hoe minder toeters en bellen er op zitten hoe minder snel iets stuk gaat ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:58

Ik heb als tussen oplossing van mijn auto verkopen en een andere uit zoeken voor 700 een ford ka kocht. Reed fijn en zag er netjes uit. Een maand later voor 800 verkocht haha

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:59

Mijn laatste auto was een Ford mondeo station die ik voor 240 euro gekocht heb. Zat nog 7 maanden Apk op en ik heb m naar de sloop gebracht toen we gingen emigreren. Kreeg dr nog 100 euro voor terug en heb dr een half jaar in gereden.

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:02

Ik heb mijn colt uit 1999 voor 250euro gekocht :D
Stond toen 90.000 km op de teller en heeft me nog nooit laten staan

Enige was dat het raam niet meer open kon en de apk afliep maar dat was ook zo verholpen.

Het kan dus echt! :j
Laatst bijgewerkt door Anne_91 op 14-09-14 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:05

Het wilt niks zeggen, een goedkope auto..

Ik heb mijn peugeot 205 uit 1991 met 60.000 echte kilometertjes en totaal roestvrij vorig jaar juni gekocht, is dit jaar netjes door de keuring gekomen en inmiddels 35000 km meer mee gereden en nog steeds in tiptop conditie.
Ik heb er €250 voor betaald en zou het liefst geen andere meer willen ondanks zijn leeftijd, mijn ouwe scheurbakkie. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:08

Ex van me heeft 5 jaar in een Starlet gereden die hij voor 300 euro gekocht had.

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:20

Als je de goeie hebt kan het geen kwaad,

Ken iemand die heeft 3 X een autootje voor onder de 500 euro gekocht, en er zeker een jaar en 1x zelfs 3 jaar mee gereden en toen verkocht omdat er kinderen op komst waren. Een ander heeft en Renault clio gekocht voor 300euro en er 4 jaar in gereden.

Afgelope week heb k gezien hoe n 2jaar jonge auto uit zichzelf van 40km/u naar 0 ging in 2 seconde, meteen vloeistof uit de auto en as afgebroken, zeg maar dag tegen de auto die je voor 10.000of meer hebt gekocht nog geen jaar terug.

K raad je wel aan iemand mee te nemen of als je het zelf kan, om goed te controleren, en er naar te kijken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:34

Iris82 schreef:
Ex van me heeft 5 jaar in een Starlet gereden die hij voor 300 euro gekocht had.

Starlets zijn idd. aanraders, Japanners. In algemeen onderhoud, verzekering ed. goedkoop.
Verstandigste is om iemand mee te nemen die er verstand van heeft.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:36

In welke regio woon je? Mijn neeft heeft een garage die low buget werkt. Autootjes voor een goede prijs en zeer scherpe prijzen mocht je wen reparatie nodig hebben.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:42

Het beste is dan om een auto te kopen waar net nieuwe apk op zit als die dan volgend jaar niet door de apk komt doe je em naar de sloop

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:43

Kijk wel bij oudere auto's met veel kilometers dat de distributieriem al is vervangen of niet vervangen moet worden.
Maar voor de rest kan je een prima auto kopen voor weinig geld :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:50

Ik zou het alleen niet zomaar zelf particulier doen als je er geen verstand van hebt. Mensen weten een hoop smoesjes en trucjes om je dan op de lichten.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 04:16

Ik heb vorig jaar een suzuki alto uit 2001 gekocht voor 600 euro geloof ik, was toen net apk gekeurd
vorige maand dus zelf de apk laten doen en was rond de 140 euro, maar kan er dit jaar ( en mss jaar(en) erop) nog prima mee rijden, is wel aan het roesten aan de onderkant maar dat maakt niet zoveel uit.

Ik zou als ik jou was wel iemand met een beetje verstand van auto's meenemen die een beetje weet waar naar te kijken ;) , verder inderdaad een auto nemen die net door de apk is.

Maarja garantie heb je natuurlijk nooit.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 06:19

Ik heb ook een Peugeot 205 uit 1990 5 jaar geleden gekocht voor 700 euro. Op een lekke band na, nooit iets mee gehad! Vloog door de apk en steekproef :'). Nu heb ik eindelijk een andere en ga ik deze verkopen. Maar met pijn in mijn hart, zo'n trouwe vind ik niet meer.

Je moet geluk hebben, Let heel goed op de roest bij de dorpels.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 06:29

__Robijn__ schreef:
Nou... mijn broer heeft laatst een oude volvo v40 gekocht voor 500 euro.
Die dingen zijn echt niet stuk te krijgen.. en rijden echt héérlijk! nieuwe APK erop en alles doet het echt prima.

Helaas ben ik het niet helemaal met je eens. Het zijn hele fijne auto's (heb de mijne al 8 jaar), maar er kan genoeg aan stuk. Heb al erg veel moeten laten vervangen (terwijl hij altijd goed onderhouden is en niet achterlijk veel km's gelopen heeft) en vorig jaar was hij eigenlijk economisch total loss. Toch laten reparenen en rijd er nu nog steeds in rond, maar heb spijt dat ik h niet jaren geleden verkocht heb. Zou zo weer een V40 kopen, maar dat er niets kapot aan kan is helaas niet waar.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:29

Ik heb 4 jaar geleden een Renault twingo gekocht uit 1997. Met 15.000 km op de teller. Oude eigenaar reed maar 600 km per jaar. Mijn ka ingeruild en hoefde maar 450 euro bij te leggen. Vorig jaar nieuwe all weather banden erop laten leggen en ik hoop er nu nog 2 jaar mee vooruit te kunnen. Ben nu al wel aan het sparen voor een nieuwe auto zodat het ook kan als deze vervangen moet worden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:52

Ik heb altijd stokoude auto's gehad, nooit meer dan 500 Euro aan uitgegeven, en heb in allemaal jaren gereden, zo goed als kostenloos.

Mijn eerste, een Nissan Micra, 450 gekost en was toen ik 'm kocht 17 jaar oud. Heb er 4 jaar in gereden, kwam al die tijd probleemloos door de keuringen. Ding had het vermoedelijk nog steeds gedaan als m'n moeder er geen diesel in had gesmeten.

Mijn tweede, ook een Micra. 500 gekost en was 16 toen ik 'm kocht. 2 jaar mee gereden. Door omstandigheden moeten verkopen.

Mijn derde, weer een Micra, ook 500 gekost en was 18 toen ik 'm kocht. Die heb ik 2 jaar gehad. Die is uiteindelijk wel overleden aan ouderdom.

Ik zou dus zo weer een oude auto kopen. Maar neem wel iemand mee die verstand heeft van auto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:58

Het ligt er ook aan wat je ermee wilt.

Vriendje heeft een corsa van 15 jaar oud gekocht. 3 jaar mee gereden. Toen aan vriend 'gegeven' voor €50 euro en die rijd er ook alweer 3 jaar mee rond!

Maar ik ging idd ook voor een auto met nieuwe apk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:11

Het is ook een kwestie van geluk. Ik had een auto voor 800 euro die ging anderhalf jaar mee en was niet meer te redden na een ongeluk. mn vriend had een auto voor 1000 euro die was met een half jaar overleden. Ik heb daarna wel besloten dat ik niet meer zoveel risico wou om stil te komen staan langs de weg. Daarna hebben we een goeie duurdere auto gekocht voor 5000 die heb ik nu 2 jaar en daar heb ik nog niks mee gehad. Deze hoeft ook pas weer in 2016 voor de apk.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:16

Voor dat geld moet je een prima auto kunnen kopen. Heb net voor dat bedrag de Fiat Seicento van mijn dochter verkocht met nog geen 60.000 km op de teller, met een NAP. Die auto kan nog jaren mee. Zelf ben ik het inmiddels zat om veel geld aan een auto uit te geven, en rij met volle tevredenheid alleen nog maar in goedkope auto's.

Een paar tips: het bouwjaar van een auto is niet zo belangrijk (mijn huidige auto is 26 jaar oud), zoek naar een auto met een lage kilometerstand met een NAP. Bij de sloop hebben ze mij verteld dat Opel en Ford in het algemeen het jongste binnenkomen. Japanners gaan langer mee. Fijn als een APK lang meegaat, maar mijn ervaring is dat ook goedkope auto's, mits goed onderhouden, ook probleemloos door een APK kunnen komen.
Autotrack vind ik een hele goede site om een auto op te zoeken, ik heb het idee dat daar gemiddeld kwalitatief betere auto's op staan dan op marktplaats.

Succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:24

Toyota Starlett is een aanrader, net als de Suzuki Alto.
Deze autootjes zijn goedkoop en ijzersterk. Daar kan je nog jaren plezier van hebben.