Liselot schreef:Nou, dat denk ik dus wel... Ik betaal niet voor niets een klein kapitaal per maand
Ik ben all risk verzekerd en krijg daarom de waarde van een vervangende auto vergoed. Dit staat in de polis. Dus de prijs van eenzelfde model met zelfde bouwjaar en kilometerstand.
Daarom snap ik niet waarom de dagwaarde en restwaarde van mijn auto hiervoor relevant zijn
De verzekeraar zal eerst vast willen stellen of de auto economisch total loss is of niet. En daarvoor heeft zij die twee genoemde bedragen nodig, plus de kosten voor herstel. In tegenstelling tot wat over het algemeen wordt gepredikt, is de berekening voor economisch total loss als volgt;
restwaarde (1) + kosten herstel > dagwaarde (2) = Economisch Total loss
restwaarde (1) + kosten herstel < dagwaarde (2) = niet Economisch Total loss
(1) De restwaarde wordt bepaald bij opbod. Jouw auto staat inclusief schade op een speciale veilingsite voor handelaren, die kunnen gaan bieden op (zoals dat heet) het wrak van jouw auto. Het hoogste bod bepaalt de dagwaarde van jouw auto.
(2) De dagwaarde kan op verschillende manieren bepaald worden. Hiervoor zijn boekjes/sites voor handelaren/garages in de omloop van de ANWB. Die dagwaarde is doorgaans fors lager dan de prijs die je op autoscout, marktplaats, etc. tegenkomt. Een andere manier waarop die dagwaarde bepaalt kan worden, is door een taxatie op je auto te doen (voordat je een ongeluk hebt).
Je kunt er, als de auto economisch total loss verklaart wordt, voor kiezen het wrak te kopen van de verzekering en het schadebedrag (dagwaarde - restwaarde) uit te laten keren. Je betaalt dan die restwaarde en daarmee koop je je auto terug. Van het geld wat je dan over houdt kun je je auto laten repareren. Misschien kun je een dealtje maken met de schadehersteller dat hij zoveel mogelijk gebruikte onderdelen toepast. Dan kun je misschien goedkoper uitzijn.
Een andere mogelijkheid zou zijn om de expert er van te overtuigen dat jouw auto meer waard is dan die 1200,-. Dat kun je doen door van internet vergelijkbare auto`s te plukken, waarmee je kunt aantonen dat een vergelijkbare auto 2500,- kost. Als de expert al geweest is, dan is dat vaak achteraf een lastige discussie, maar je kunt het proberen.
Edit: zoals Iris82 zegt kan het ook zo zijn dat de dagwaarde gebruikt wordt om de vervangingswaarde te berekenen. Daar heb ik eerlijk gezegd geen zicht op.