Rijbewijs in Duitsland?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Harpoon

Rijbewijs in Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 20:15

Hoihoi!

Ik heb geen idee of het hier thuishoort, excuses als dit niet zo is.

Ik wil binnenkort beginnen met theorie en praktijklessen voor autorijden.
Maar.. ik woon in Duitsland.
Aangezien ik niets op internet kan vinden, heb ik besloten om het op bokt te vragen.
Heeft iemand ervaring met autorijlessen wanneer je in Duitsland woont?
Ik ben verzekerd in Duitsland, geboren in Duitsland, maar ik heb een Nederlands paspoort en ik ga in Nederland naar school.

EDIT: Kan ik gewoon in Nederland lessen ondanks dat ik in Duitsland woon?
Laatst bijgewerkt door Harpoon op 04-09-14 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:16

volgens mij mag je gewoon daar je rijbewijs halen.. vriendin van mij heeft een iers rijbewijs en nederlands paspoort (althans toendertijd)

ergens midden jaren negentig is er een lijst met uitzonderingen gemaakt omdat het toen populair was om drie rondjes in egypte rond een piramide te rijden en dan het rijbewijs in te ruilen voor een nederlands rijbewijs.--

je zult wel een internationaal rijbewijs moeten aanvragen omdat je in duitsland woonachtig bent en ingeschreven staat (neem ik aan?).. anders verliest het nederlandse rijbewijs na 6 maanden zijn geldigheid

Het Nederlandse rijbewijs is binnen de EU maar 6 maanden geldig en voor buiten de EU kan je een internationaal rijbewijs aanvragen. Een internationaal rijbewijs is een aanvulling op je bestaande rijbewijs dat in verschillende talen omschrijvingen bevat van welke type voertuigen je wel of niet mag gebruiken.

Het internationale rijbewijs is echter niet in alle landen geldig. Je kan bij de ambassade van het betreffende land navragen of je Nederlandse rijbewijs geldig is in het land met een internationaal rijbewijs. Je kan daarbij ook direct navragen welke papieren je eventueel nodig hebt om je rijbewijs in het land om te zetten naar een lokaal rijbewijs.

In de meeste gevallen zal je na emigratie eerst je verblijfsvergunning moet regelen voor je daadwerkelijk ook een rijbewijs kan aanvragen. Ook zal je in de meeste gevallen een nieuw examen moeten doen. Als je definitief in het land wilt vestigen zal je dus een lokaal rijbewijs nodig hebben kan je daar het beste direct na emigratie mee te beginnen.

jij bent in feite al 'geemigreerd' dus ik zou wel achter het internationale rijbewijs aan gaan, of direct een duits rijbewijs halen..

hotchocolat

Re: Rijbewijs in Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:31

Op dan doe ik wat fout. Ik woon al 5 jaar hier in Duitsland en heb nog steeds mijn NL rijbewijs.
volgend jaar is hij afgelopen en moet ik iig een nieuwe hebben.

Vorig jaar heb ik een auto ongeluk gehad. en de politie heeft toen niets van mijn rijbewijs gezegd.
Ik heb er wel een meldebestätigung bij omdat ik met een Duitse auto rij.

Als ik een duits rijbewijs krijg komt de meldebestätigung ook te vervallen

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 20:37

EDIT: Kan ik gewoon in Nederland lessen ondanks dat ik in Duitsland woon?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:53

Je kunt wel lessen, maar geen rijbewijs aanvragen na je examen, omdat je niet woonachtig bent in nl.
Ik wil namelijk mijn aanhangerrijbewijs halen, maar moet dit ook in de doen, waar ik woon, je rijbewijs haal je normaal gesproken ook op bij de gemeente. Zekerheidshalve navragen bij het cbr bv.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:58

avaluna schreef:
Je kunt wel lessen, maar geen rijbewijs aanvragen na je examen, omdat je niet woonachtig bent in nl.
Ik wil namelijk mijn aanhangerrijbewijs halen, maar moet dit ook in de doen, waar ik woon, je rijbewijs haal je normaal gesproken ook op bij de gemeente. Zekerheidshalve navragen bij het cbr bv.

ahh ja dat klopt idd, je moet dan in nederland ingeschreven staan..

je kunt wel een buitenlands rijbewijs halen en in nederland omwisselen voor een nederlands, althans dat was toendertijd..

begin nu te twijfelen..

het cursieve gedeelte heb ik daadwerkelijk uit officiele bron

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:59

Mijn beide zoons moesten in Duitsland hun rijbewijs halen omdat ze daar wonen. Ze hadden op dat moment de Nederlandse Nationaliteit.
In Nederland lessen mocht volgens de rijschool net over grens in Nederland niet.

Ik had een Nederlands rijbewijs, moest verlengd worden en dat gebeurde in Duitsland.
Ging dus automatisch van een Nederlands rijbewijs naar een duits.
Wel handig wat dat rijbewijs hoeft niet verlengd te worden.

Ik wilde wel graag mijn E rijbewijs halen in Nederland, maar dat mocht/kon niet. Ook niet toen ik nog over een Nederlands rijbewijs beschikte omdat we woonachtig zijn in Duitsland.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:01

Dat is wel een voordeel ,het Duits rijbewijs is levenslang geldig en hoef je dus nooit te verlengen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:11

zigranta schreef:
Dat is wel een voordeel ,het Duits rijbewijs is levenslang geldig en hoef je dus nooit te verlengen.

Ook niet meer geloof ik

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:16

hotchocolat schreef:
zigranta schreef:

Ook niet meer geloof ik

Klopt, dat is niet meer zo. Ik zou even moeten kijken hoe lang het nog is, maar in ieder geval niet meer levenslang.

Edit: een Duits rijbewijs is nu nog 15 jaar geldig.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:19

Er staat geen uiterste geldigheidsdatum op het rijbewijs maar volgens de TUV nord is het rijbewijs nu 15 jaar geldig.

Maar alle rijbewijzen die voor de gestelde datum (begin 2013) zijn uitgegeven zijn geldig tot 2033.
(de mijne dus *\o/* )

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:01

Mooi, zit ik tot 2033 nog goed, hoop wel dat ik tegen die tijd een herinnering krijg!

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 10:09

Ik wil rijlessen nemen in mijn vakantie na mijn examens, dus mei - augustus/september (?).
Daarna, als ik mijn examens haal, ga ik naar Leeuwarden toe.
Stel ik schrijf mij daar al in omdat ik al een kamer zou hebben, zou ik dan wel een examen kunnen aanvragen?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:18

Dan ben je officieel in nederland inwoner dus kan dat. Maar dan zal je alles in nederland moeten afsluiten, ook je ziektekosten en verzekeringen. Ik heb wel mijn code95 in nederland kunnen halen, ik kreeg alleen een papieren bewijs mee dat ik dat gehaald had zodat het bij mijn duitse rijbewijs bijgeschreven kon worden.
Ik heb ook pas bij verlenging mn nl rijbewijs omgeruild voor een duitse.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:46

hotchocolat schreef:
Op dan doe ik wat fout. Ik woon al 5 jaar hier in Duitsland en heb nog steeds mijn NL rijbewijs.
volgend jaar is hij afgelopen en moet ik iig een nieuwe hebben.

Vorig jaar heb ik een auto ongeluk gehad. en de politie heeft toen niets van mijn rijbewijs gezegd.
Ik heb er wel een meldebestätigung bij omdat ik met een Duitse auto rij.

Als ik een duits rijbewijs krijg komt de meldebestätigung ook te vervallen

Nee hoor niks fouts aan. Je NL rijbewijs is gewoon geldig. Als je volgend jaar een nieuwe moet aanvragen krijg je dus een Duits rijbewijs. Ik heb het feestje net vorig jaar doorlopen :D Alleen heb ik iets meer dan alleen B en ik moest dus gekeurd worden :+

Het B rijbewijs kan idd niet verlopen, maar dat kan ook een NL rijbwijs niet ;) Hij is altijd geldig tot je 70e. Rond die tijd moet je dan elke 5 jaar gekeurd worden.

Harpoon op jou vragen. ALS jij inwonende bent van Nederland, kan en moet je zelfs in Nederland voor je rijbewijs. Sta jij in Duitsland ingeschreven, moet je in Duitsland afrijden. Daarmee verbonden is dan ook vaak dat Nederlandse rijscholen je zullen weigeren als je in Duitsland ingeschreven bent. Omdat je toch daar niet af mag rijden.
Als jij dus begint met lessen op het moment dat je in Leeuwarden ingeschreven bent, zal dat geen enkel probleem zijn. Maar sta je nog in Dld ingeschreven zul je moeten overleggen met de rijschool wat kan en wat niet. Imo dus gewoon naar een rijschool daar bellen of langsgaan en hun je "probleem" voorleggen.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 10:51

Het probleem is dat ik dan eerst moet wachten of ik geslaagd ben, vervolgens een kamer moet vinden en mij inschrijven in Leeuwarden. Verzekeringen afsluiten in Nederland. Hoe lang gaat zoiets duren?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:25

Als je woonruimte heb ,kun je meteen alles regelen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:55

Waarom ga je niet gewoon in Duitsland voor je rijbewijs?

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:31

Is volgens mij ook goedkoper in Duitsland! Heb wel mijn rijbewijs in NL gedaan maar toen hij verlopen was en wij in Duitsland woonden het rijbewijs omgezet naar een Duits rijbewijs. Omzetten koste 25,- en niks niet meer verlengen....heerlijk toch!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:58

Ik heb echt geen idee meer wat een rijbewijs in Nederland kost, maar in Duitsland moet je rekenen op zo'n 1800 euro.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:39

Omdat ik alles weer aan het opbouwen ben ivm mijn gezondheid. School, werk, alles.
Ik zit dit jaar in het examenjaar, dus ik moet mij met school bezig houden en met mijn gezondheid.
Dus om nu direct aan mijn rijbewijs te beginnen is nog wat te druk. Ik wou mij even informeren.