Een desktop kopen, do and don'ts?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Een desktop kopen, do and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 10:40

Tja, omdat mijn het laptop inmiddels al 6 jaar uit houdt en toch wat kuren begint te vertonen, ben ik op zoek naar een desktop. :) Dan kan ik deze laptop nog blijven gebruiken voor school totdat hij er echt mee ophoudt.

Nu heb ik géén idee wat een schappelijke prijs is, en wat ik precies nodig heb. :+

Eisen:
- niet te duur! (ik ben en blijf een student..)
- moet gemakkelijk meerdere zwaardere programma's tegelijkertijd moeten kunnen draaien (Photoshop/Lightroom/Bridge gebruik ik tegelijkertijd).
- Voldoende geheugen.
- Het liefst géén windows 8, en anders moet er wel een mogelijkheid zijn tot het omzetten naar windows 7. Heb gehoord dat dit bij sommige desktops niet mogelijk is vanwege de fabrieksinstellingen.

Overigens sta ik ook open voor een tweedehands desktop, maar dan moet ik wel eerst een beetje weten wat ik nodig heb.

Brand los... :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:41

Jij wilt en goedkoop, veel geheugen en goed in zwaar werk? := Ik ben voor een heftig rekenbeestje gegaan idd door Lr/Ps. :+

Ik zou iig kijken naar minimaal een Intel Core i5 en 8GB aan geheugen. Intel Core i7, 16GB en SSD is nog fijner, maar helaas duurder... -O-

Wat is jouw budget precies?

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:45

of zoek eens op op google
Laatst bijgewerkt door luna1604 op 27-08-14 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 10:46

Hahahaha ik ben een Nederlander, ik wil graag zoveel mogelijk voor zo min mogelijk geld :D :D

Tja, ik zat te denken aan max 400 euro. Maar moet zeggen dat dat eigenlijk al een hoop geld voor me is... :=

Maar, mocht ik met minder geheugen etc. ook goed uit de voeten kunnen dan hoor ik dat graag. Dit zijn de dingen waar ik op dit moment tegenaan loop met mijn laptop, maar dat is natuurlijk ook omdat het inmiddels een oud besje is.

Muurp

Re: Een desktop kopen, do and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 10:48

birgitje, ik wil géén laptop :) Maar een desktop.
Googlen heb ik gedaan, maar ik heb geen idee wat alles betekent, dus vandaar mijn vraag.

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:48

ik heb zelf moeten sparen voor mijn laptop van 400 en nog wat ik heb veel taakjes moeten doen :P
maar ik ben er geraakt: asus windows 8 *\o/*

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:49

oei sorry

Marie111

Anoniem

Staat er op Leapp niet iets wat bij je past Muur? Een leuke tweedehands iMac?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:50

Ik draai ook gewoon Windows 8. Kan prima overweg met Lr 5.6, Ps Elements 12 en Pr Elements 12.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:53

Muur, ik ben op het moment ook aan het rondkijken, maar als je met RAW bestanden werkt, en die 3 programmas tegelijk open hebt en wil dat hij goed blijft functioneren denk k dat je budget niet voldoende zal zijn, misschien wel voor 2de hands. Je kunt op http://www.leapp.nl kijken voor 2de hands apple.
Mijn huidige laptop heeft 3gb werkgeheugen; ik zou zeker minimaal 8nemen. En wat Richard zegt; liefst ssd.
Ik heb nu een i5, maar de rest is wat laag, en mijn laptop trekt alleen ps niet eens :p
Dus inderdaad i5 met betere werkgeheugen etc. Of gewoon een i7 :) en als je voor 2de hands gaat heb je wat meer geluk wat betreft windows 7 denk ik.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:54

Ik weet niet of je heel ver komt met een budget van 400 euro eerlijk gezegd.
Zelf heb ik een desktop, best wel high end, ook voor gamen en geschikt voor zware programma's zoals inderdaad Photoshop, InDesign etc. Maar die was bijna 3 keer jouw budget xD
Nu weet ik niet of het heel veel gaat schelen als je het gamen weg laat en alleen focust op zware programma's.

Overigens kun je Windows 8.1 zo instellen dat je gewoon een desktop en normaal startknopje hebt zoals je gewend bent. Zonder al die vervelende apps schermen enzo :P

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 10:56

Daar heb ik ook naar gekeken Jans, maar ik weet niet in hoeverre ik dan problemen ga krijgen met mijn externe HD... Die gebruik ik nu namelijk met Windows.
Al kriebelt het toch wel... O:) Zo'n iMac.

Thanks Angelique!
Het grappige is dat mijn huidige laptop prima werkt met alles open.. :+ Heb op dit moment Photoshop, Bridge en internet (8 tabbladen) open staan. Hij is niet zo heel snel, maar ook niet extreem sloom.

Het is overigens niet dat ik niet meer te besteden heb hoor. Maar ben benieuwd wat ik daarvoor kan krijgen, en als dit totaal niet voldoet aan mijn eisen aan welke bedragen ik dan moet denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:57

Als je externe HD FAT32 is geen problemen. En ook NTFS gaat werken als je daarvoor een programmaatje op je mac installeert :j

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 10:58

Jans schreef:
Als je externe HD FAT32 is geen problemen. En ook NTFS gaat werken als je daarvoor een programmaatje op je mac installeert :j

Heb er nu eentje gekocht die geschikt is voor Windows en Apple. Heb daar wel rekening mee gehouden, dus het zou moeten kunnen. :j

Alleen mijn oude HD is dat dus niet, dus dat zou dan nog weleens voor problemen kunnen zorgen..

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:58

Zelf een pc samenstellen is het goedkoopste. Je kunt dan zelf bepalen aan welke eisen je pc voldoet en hoeveel je aan de onderdelen besteed.

Als je volgend jaar geld over hebt en je pc wilt upgraden kan dat super makkelijk zonder een nieuwe pc te hoeven kopen. Je vervangt dan alleen het betreffende onderdeel.

Sommige winkels laten je zelf de pc samenstellen en zetten hem dan voor jou in elkaar, dat hoef je dus niet meer zelf te doen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:59

Dat ik vorige week een workshop Lr aan het geven was trok Lr bijna 2.5 GB van mijn intern geheugen en Ps iets van een paar honderd MB, maar ik was toen nog geen heftige dingen aan het doen in Ps. := 8GB is denk een prima hoeveelheid aan geheugen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:59

Wat is je oude HD voor type? Je hebt NTFS for mac wat je op je mac kan installeren en dan werken ook de windows HDD's :D

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 11:02

Overigens doe ik veel minder met LR dan met PS. Dus wat dat betreft maakt dat ook al uit :)

Uhhh.. Allebei van Lacie. Doordat ik een laptop heb zijn het allebei mobiele apparaten.
Heb nu de Lacie rugged, die heeft ook FireWire.
Oude model moet ik even opzoeken. Maar volgens mij moet dat dan wel werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:02

Dat gaat wel werken :j gok dat het beiden Fat32 als standaard heeft

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:07

Alle HDD's zijn volgens mij geschikt te maken voor zowel mac als windhoos, hier thuis is alles exFAT geformatteerd en werkt probleemloos op mijn mac en vriendlief z'n computers :P

Wat Richard zegt ga ik in mee mbt geheugen; ik heb zelf 4 gig intern en als ik LR en PS (en vaak ook Indd en AI) tegelijk draai vreet ie een hoop weg en dat trekt ie net-wel-net-niet. 8 gig kom je een heel eind mee :)

Qua zelf samenstellen zou ik idd even kijken bij Alternate of anders misschien Informatique? Beiden hebben wij hier goeie ervaringen mee, ook zakelijk. Goeie service.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:09

Een iMac werkt wel heel lekker maar dan betaal je echt wel veel. Je kunt dezelfde prestaties voor minder geld krijgen bij een Windows PC. Tenzij je inderdaad ergens een leuke tweedehands kan vinden. Dan is het wel het proberen waard denk ik :)

Op m'n werk werk ik op een iMac en thuis op een Windows Desktop :P Als ik dezelfde prestaties als mijn windows pc wil hebben in mac vorm, zou ik wel zo'n 500 euro duurder uit geweest zijn :')
Overigens heb ik zelf een iMac gehad toen ik nog op school zat maar daarvan is de videokaart doorgebrand. Zou gerepareerd zijn, kreeg hem terug, kreeg hij weer kuren na een tijdje. Toen was ik er klaar mee en heb dus een Windows PC gekocht. Naar mijn mening stoppen ze te veel in zo'n kleine behuizing van een iMac.

Wat Raponsje zegt, zelf samenstellen is het goedkoopst en een Windows PC is makkelijk uit te breiden in alle opzichten later. Echter heb je dan wel iemand nodig die er verstand van heeft. Misschien kun je een Tweaker regelen :+

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 11:10

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:14

Windows vs Apple is idd de prijsverdubbelaar ingezet. _O- En dat voor een stickertje van een appeltje. :') Voor dezelfde specs is een desktop vaak goedkoper dan een laptop. Dat is ook een reden waarom ik gewoon een desktop heb en geen laptop.

Ik heb zelf nu i7 met 16GB intern geheugen en combi van HDD's & SSD's. := Draait als een zonnetje! Maar helaas niet < 400 euro. -O-

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 11:15

Voordeel van een iMac is dat ik geen apart beeldscherm hoef te kopen. :Y)

Ik zie dat ik een 6gb geheugen disk kan bijbestellen. Zou dat wel in de buurt komen van een goed werkende pc? :+ Als in; zou ik fatsoenlijk PS en Bridge kunnen draaien? LR gebruik ik weinig, maar daar wil ik dan best in inbinden als het gaat om het tegelijkertijd draaien.