Houdbaar en duurzaam mobieltje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Houdbaar en duurzaam mobieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 08:56

Mobieltjes hebben een berekende korte houdbaarheid en dat is een van de dingen die mij dwars zitten. Dat en de duurzaamheid van de mobieltjes.
Nu heb ik er helaas wel een nodig en nu mijn huidige mobieltje de geest begint te geven, ben ik rond aan het surfen op zoek naar een mobieltje dat eens langer meegaat en meer duurzaam is. Duurzaamheidslabels kom ik wel tegen, maar die schijnen ook discutabel te zijn en over de 'houdbaarheid' van de mobieltjes vind ik niets.

Kan iemand mij verder helpen in mijn zoektocht? Wat ik dus zoek is een milieuvriendelijke telefoon die lang meegaat.
Meer dan ermee kunnen bellen is niet nodig, dus ik hoef geen twintig functies erop.

fjordnina

Re: Houdbaar en duurzaam mobieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:33

Je zou eens kunnen kijken naar die heavy duty telefoons. Ik heb geen idee hoe milieuvriendelijk ze zijn, maar ze gaan in ieder geval erg lang mee. Mijn vader heeft zo'n ding uit het Nokia 3310 tijdperk die nog steeds volop in gebruik is. Is volgens mij ook een Nokia, maar dan een ander model.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:35

Ik heb al een jaar of 11 een hele simpele Samsung. Je kan ermee bellen en sms-en.
Dat ding heeft al gezwommen, is menig keer gevallen (zelfs van de zoldertrap helemaal naar beneden) en een paard heeft er een keer op gestaan.
Hij doet het nog steeds :D
De batterij gaat ellendig lang mee. Ik laad hem zo'n 1 keer in de 2 weken op.

Edit: Dit is hem :P

Afbeelding

Nog een keer edit: Het is de Samsung E1180

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:40

Oh, dit volg ik ook even. Ik had me nooit moeten laten overhalen een smartphone te nemen. -O- Batterij is zo leeg, ding kan tegen geen enkel stootje en het heeft te veel functies. Nu zoek ik dus weer een robuuste telefoon, maar die lijken zeldzaam te zijn...

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:47

nokia's :D
bijna allemaal onverwoestbaar.
de oude iig de nieuwe heb ik geen ervaring mee :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:50

Vriendlief heeft nog steeds zijn allereerste telefoon; een Nokia. De oude modellen zijn zo sterk, die gaan járen mee, alleen begint de batterij het nu echt te begeven.
Zelf heb ik jaren lang een Motorola Razr (die clamshell) gehad, dat zijn toch zo'n fijne, sterke telefoons <3 Op ebay en sommige webwinkels zijn ze nog steeds te koop, en nog steeds niet voor niks, maar ik heb altijd gezegd, als ik de smartphones zat ben dan komt er weer een Razr :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:08

Misschien is dit dan wat voor jullie?

Afbeelding
http://www.sonim.nl/product/sonim/toestel/9

Niet zo smart, maar je kunt er wel mee bellen/SMSen en is pony/paard/manege/stal/mest/modder/zand/water/penny proof. :+

Ik heb er zelf ook nog eentje die ik destijds altijd meenam op kampen en festivals. Onverwoestbaar. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 12:46

Ok alvast bedankt voor de tips. Ik zal ze eens gaan opzoeken. :) Ben het zo beu dat telefoons om de haverklap de geest geven. Ik wil helemaal niet steeds weer het nieuwste van het nieuwste hebben.
Ik wil gewoon een telefoon die goed functioneert en dat blijft doen, jaar na jaar.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:40

HorseTopShop schreef:
Ik heb al een jaar of 11 een hele simpele Samsung. Je kan ermee bellen en sms-en.
Dat ding heeft al gezwommen, is menig keer gevallen (zelfs van de zoldertrap helemaal naar beneden) en een paard heeft er een keer op gestaan.

[ Afbeelding ]

Dat zijn idd goede telefoons! En oudere modellen van nokia!
Eigenlijk alles onder de 30,- werkt heel goed en gaat vrij lang mee.
En als het wel zover komt dat het stukgaat is het toch minder erg dan een foon van 300,-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:35

Ik heb een degelijke klap samsung de c3590 kost geen drol, zijn simlock vrij en bestand tegen smijten, vallen en tinkertanden. Je kunt er alleen mee bellen en sms en en de accu gaat echt heel lang mee. Ook nog een beetje watervast ook nog. Alleen bij zware hoosbuien in een niet waterdichte zak krijg ie wat vochtlast.
http://www.gsmarena.com/samsung_c3590-5846.php

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:48

Oude mobieltjes (zoals nokia3210) zijn ook nog wel vrij nieuw te koop. Dan heb je in elk geval een telefoon die niet snel stuk gaat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:52

Cerastes schreef:
HorseTopShop schreef:

[ Afbeelding ]

Dat zijn idd goede telefoons! En oudere modellen van nokia!
Eigenlijk alles onder de 30,- werkt heel goed en gaat vrij lang mee.
En als het wel zover komt dat het stukgaat is het toch minder erg dan een foon van 300,-

Mijn Nokia 3310 kon helaas niet zwemmen -O- maar is zo'n simpele telefoon wat je zoekt ts? Of zoek je een goede smartphone?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:55

Sowieso een nokia. ik heb er 2 al jaaaaren maar die dingen mankeren echt niks en werken nog prima. Ik heb heel lang een Nokia 2330 gehad (deze: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1238741547.jpeg) wat een heerlijk ding, ik ben alleen de lader kwijt. Je hebt nu nog een aantal goedkope Nokia's met topbatterij, o.a. Nokia 208, 301, 108. Kosten niet veel en goede batterij.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:47

Leuk topic! Ik ben ook op zoek naar zo'n telefoon, alleen wil wel graag ook kunnen whats appen. Dus ook Internet op de telefoon. Dat is dus helemaal lastig. ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:55

Ts, deze is iets duurzamer en milieu en mens vriendelijker [HTT] Fairphone

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:36

En veel duurder.
Zelfde specificaties uit China halen ben je voor bijna €200,-- minder kwijt. Of voor hetzelfde bedrag kun je een OnePlus One aanschaffen. http://oneplus.net/nl

En ook de FairPhone kan net zo makkelijk kapot als al het andere.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:45

De Nokia 5500 Sport is de stevigste telefoon die ik ooit heb gehad.

Afbeelding

Kan tegen een flinke stoot, het toetsenbord bestaat uit één stuk zodat je er geen stof/zand/hooi/paardenhaar tussen krijgt en de achterkant moet je opendraaien met een munt als je de batterij of simcard eruit wilt halen.

Die zijn vast nog wel tweedehands te krijgen via MP ofzo. Ik heb er eentje liggen, maar die gaat niet weg. 't Is mijn allerbeste reservetoestelletje. 8-)

Overigens kan ik me herinneren dat er een paar jaar eerder dan de 5500 nog een Nokia was met een dikke rubberen rand. Daar kon je bij wijze van spreken mee squashen en dan bleef-ie heel. Ik weet alleen het typenummer niet meer. Maar dat is minstens tien jaar geleden, die zullen inmiddels wel lastig te vinden zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 09:59

Nog meer tips... bedankt. Heb er nu nog niet meteen een nodig, maar mijn huidige laat wel een beetje na. Zelf vind ik bellen en sms'en voldoende, maar krijg wel kritiek van mijn omgeving, die graag whats-upp gebruikt. Nu zie ik zelf nog niet meteen een probleem gezien ik ook niet bepaald veel WU gebruik, voorzichtig uitgedrukt, maar goed... Ik heb nog de tijd om erover na te denken. Ik zal de one plus eens bekijken

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:45

liljebo schreef:
Nog meer tips... bedankt. Heb er nu nog niet meteen een nodig, maar mijn huidige laat wel een beetje na. Zelf vind ik bellen en sms'en voldoende, maar krijg wel kritiek van mijn omgeving, die graag whats-upp gebruikt. Nu zie ik zelf nog niet meteen een probleem gezien ik ook niet bepaald veel WU gebruik, voorzichtig uitgedrukt, maar goed... Ik heb nog de tijd om erover na te denken. Ik zal de one plus eens bekijken

Ja zo zijn mensen tegenwoordig...ik heb zelf ook geen whats app en iedereen probeert je dan zo gek te maken dat je het wel neemt.
Maar laat je niet gek maken hoor, gewoon doen wat je zelf wil en het fijnst vind!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:50

Samsung chat !

Je kan er ook gewoon mee internetten etc.

Die van mij lijkt haast onverwoestbaar.

Ik ben er al eens over heen gefietst.
Pony lief sabbelt er regelmatig op , heeft er al is op gestaan.
Heb hem op z'n minst al 1000 keer laten vallen en het gewoon blijven doen 8-)

Heb al een nieuwere smartphone liggen maar nog steeds niet in gebruik , deze is zo fijn :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:04

Van candybar nokia's zeggen ze altijd dat ze het eeuwig volhouden, maar die zijn bij mij na een jaar of 2-3 eigenlijk wel versleten. Toch zijn ze ontzettend stevig (mijn kast staat haaks tegen de muur en ik gooi altijd mijn broek over de openstaande kastdeur, hoe vaak mijn telefoon niet nog in mijn broekzak zat en dus hard tegen de muur (op een meter afstand) gelanceerd is, valt niet meer te tellen.

Mijn enerlaatste nokia is gesneuveld doordat de aansluiting in de telefoon voor de stroom krom was en ik hem daarna niet meer kon opladen. Mijn laatste Nokia is vervangen omdat hij voor mijn broekzak een beetje ruim was en daardoor steeds alle knopjes ingedrukt waren en daardoor de batterij er doorheen vloog (met 2 dagen was het sowieso op). Maar ik was er op zich wel tevreden mee.

Ik heb nu de Samsung Fame als broekzakmobiel. Die heeft ook al verbazingwekkend vaak een val gemaakt en hij is nog altijd heel. Ik wilde per se een camera, gps en een flitser op een zo klein mogelijke smartphone, dus dan was dit de enige keuze.

Gebruik je je camera wel eens op je toestel?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:24

Ik heb een nokia 5140i, heb ik al 13 jaar. :j Hij begint nu toch wel erg "te vervellen" aan de buiten kant. Ziet er niet meer uit, maar ben erg gek op hem <3 Oftewel hij word oud :D Helaas is hier geen nieuwe (2e hands) buitenkant meer voor te krijgen. Deze gsm en ik kunnen door 1 deur met elkaar. Dat heb ik met ver weg de meeste gsm's niet. Of ik krijg knallende koppijn door die dingen of die dingen raken van slag als ik ze alleen al vast houd, of batterij is zo leeg ^)

Voordeel met mijn nokia vind ik dat het binnen en buiten werk van plastic/rubber is. De overwegend metalen behuizingen van gsm's geven de straling van de batterij door, wat de oorzaak is van mijn koppijn. (ik kan ook geen batterij horloges dragen om de zelfde reden :o )

Ik moet, ben ik bang, over niet al te lange tijd toch een nieuwe. Toetsen bordje scheurt al aardig ;(

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:02

Met een Nokia Fold 2720 heb ik heel veel jaren gedaan. Kun je dichtklappen zodat je niet per ongeluk iemand belt en de accu gaat erg lang mee ( nog langer dus...)