Tip. Zwarte broek weer diep zwart krijgen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Tip. Zwarte broek weer diep zwart krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 14:34

.

Van de week had ik voor 8,85 bij kruidvat textiel verf gekocht om mijn zwarte broeken mee te verven. Ik moet het dan altijd nog maar zien of het echt werkt. Maar ben er echt zeer tevreden over!

Die verwassen zwarte kleur ziet er ook niet uit dus ging dit eens proberen in plaats van weer een nieuwe zwarte broek kopen.

Voor (niet heel duidelijk te zien maar het zwart was echt vaal geworden)
Afbeelding

Verf en zout
Afbeelding

En na
Afbeelding

Afbeelding

Drie broeken in een keer allemaal weer perfect zwart.
Afbeelding

Best handig spul. En een stuk goedkoper dan een nieuwe broek kopen. Ik dacht deel het toch even :)

Yucca

Re: Tip. Zwarte broek weer diep zwart krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:39

Wat leuk, ik heb er laatst ook over zitten denken om dit te doen met een zwarte broek. Dat zout is ook nodig bij het verven?

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 14:50

Ja voor zo een pak wel ja, daarvoor zit genoeg verf in om 600 gram kleding te verven en dan moet er 500 gram zout bij (kost 1 euro geloof ik zo een pakje). Dat gooi je bij elkaar in de wasmachine, met je kleding die zwart moet worden en verder hoef je niks te doen.

Maar je heb ook verf voor 50 gram handwas. Zo een zakje is dat, daarbij hoeft het volgens mij weer niet. Maar dat weet ik niet zeker. Dat is deze http://www.kruidvat.nl/dylon-velvet-bla ... /p/2446508

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:56

Wel even de tip om daarna de wasmachine even leeg te laten draaien met wat bleek, soda of azijn. Er blijven altijd verf resten achter en je wilt niet dat je wasjes daarna nog zwarte vegen krijgen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:58

Doen wij ook al jaren, werkt echt perfect!
Houdt er alleen wel rekening mee, dat als het écht hard regent, dat het dan kan doorlopen op je schoenen.. Mijn wit/grijs achtige schoenen zagen er ineens toch wat anders uit...
En het werkt helaas niet op stiksels en beschadigde stof (als je bijv van een blauwe spijkerbroek naar zwart wilt gaan, dan is dat iets om rekening mee te houden ;) )

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:03

SAKKIA schreef:
Wel even de tip om daarna de wasmachine even leeg te laten draaien met wat bleek, soda of azijn. Er blijven altijd verf resten achter en je wilt niet dat je wasjes daarna nog zwarte vegen krijgen.

Volgens mij staat dat ook gewoon in de gebruiksaanwijzing van Dylon verf, met bleek :o?

Ik heb dit een tijdje terug ook gedaan, hardstikke handig voor verwassen broeken die nog wel helemaal heel zijn :j

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:05

Goed idee. Dacht er laatst over na, om m'n erg vale donkerblauwe rijbroek eens te verven...

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:09

Ik ga het binnenkort doen met mijn beddengoed. Heb hele fijne lakens in rood en zwart, maar deze zijn door de zon helemaal verkleurd.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 15:13

Saintelette schreef:
Doen wij ook al jaren, werkt echt perfect!
Houdt er alleen wel rekening mee, dat als het écht hard regent, dat het dan kan doorlopen op je schoenen.. Mijn wit/grijs achtige schoenen zagen er ineens toch wat anders uit...
En het werkt helaas niet op stiksels en beschadigde stof (als je bijv van een blauwe spijkerbroek naar zwart wilt gaan, dan is dat iets om rekening mee te houden ;) )

Oh dat is inderdaad wel een goeie tip :P.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:17

Hmm, en geeft dit niet enorm af? Dat met een beetje warm weer je ineens weer zwarte benen hebt? :')
Of erger, dat de bank helemaal zwart afgeeft?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:18

Dat eigen zout van Dylon is wel een leuke verkooptruc. 'Vroegâh' hadden ze dat nog helemaal niet en gooiden we bij de verf gewoon een pond keukenzout erbij in de machine, werkt ook prima.

Mijn voormalig huisgenoot had eens, ondanks duidelijke waarschuwingen van mijn kant, een rood truitje van mij bij de gewone was gedaan. Resultaat: meneer had blauwroze spijkerbroeken _O- . Dat was uiteraard mijn schuld, want ik had mijn truitje gewoon in de wasmand gestopt (en tog keer gewaarschuwd dat het alleen met de zwarte/donkerblauwe was mee mocht). Maar goed, ik mocht het oplossen.

Prima, pak zwarte verf, pak zout. Alstublieft meneer, in plaats van blauwe of blauwroze broeken dan nu zwarte :+ . Was meneer in elk geval weer tevreden. Spijkerbroeken zagen er ook gelijk wat netter uit, dus konden nu ook voor casual but smart doorgaan met een overhemd en een jasje.

Broeken wel een tijdje apart wassen of wassen met alleen ander echt donker spul, want het kan nog wel een tijdje afgeven. En inderdaad bij stevige regen even opletten wat voor schoenen je aantrekt.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:20

Ook nog een goede ja, apart wassen (of iig alleen met donker goed!)
Ik geloof dat mn moeder hier laatst ook een trucje voor had, iets met in azijn weken ofzo?
Maar dat zou ik even na moeten vragen

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:21

Ik heb vroeger eens in een opwelling een knalfelroze rijbroek gekocht...zucht...spijt...in de wasmachine met zwart en hij kwam er bordeaux uit. :D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:16

Saintelette, koud water met azijn zou geloof ik verkleuren tegen gaan inderdaad.

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:38

Ik hou van textielverf. Ik heb een witte broek rood geverfd, en een wit jasje en shirt waar wat rare verkleuringen en vlekken in zaten zijn nu donkerblauw. Ook al eens een vale zwarte broek weer pikzwart gemaakt.
Ik heb eigenlijk nooit last gehad dat het afgaf tijdens het dragen, alleen wel even opletten dat je het daarna apart wast of met gelijke kleuren, mn rooie broek heeft een aantal shirtjes een roze tintje gegeven :')