Help, nieuwe pc kopen maar welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shanna_

Help, nieuwe pc kopen maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 13:06

Door de bomen het bos niet meer zien.. :')

Ik heb niet echt kijk op goede computers en wat de eigenschappen moeten zijn voor de dingen waarvoor de pc gebruikt gaat worden. Hopelijk hebben jullie hier een aantal suggesties voor :j

Wij zoeken een computer die het volgende beschikt/kan:
- wifi
- voldoende opslagruimte
- programma's als InDesign en Photoshop moeten zonder problemen kunnen draaien
- liefst geen windows 8 (ivm moeders die de pc ook zal gebruiken en ik verwacht dat ze met w8 niet zo snel uit de voeten zal komen :') )

De pc zal dus niet gebruikt gaan worden voor gamen oid, en daarom zoeken we een pc voor een leuk prijsje maar die wel wat jaren mee kan. Ook zijn we opzoek naar een nieuw scherm.

Een klein computerzaakje hier int dorp heeft de HP Pro 400 G1 SFF te koop staan voor €650,- met windows 7 (krijg windows 8 er dan los bij op een schijfje) en een AOC scherm voor €175,-. Naar mijn idee zal dit toch wel wat goedkoper moeten kunnen?

Anyway, hopelijk kunnen jullie me een beetje wegwijs maken :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:29

Dan zou ik zonder twijfel gaan voor een iMac :) eventueel een tweedehandse. Ze draaien gewoon veel sneller en stabieler dan een windows computer met hetzelfde geheugen en hebben veel minder problemen en veel gebruiksvriendelijker. Zeker voor Photoshop en Indesign kun je bijna niet meer zonder Mac, de kwaliteit van het scherm is ook veel beter dan van de meeste betaalbare losse schermen.
Ik heb die van mij inmiddels bijna 4 jaar en die loopt nog als nieuw.

Edit: hier heb je goedkope imacs: http://leapp.nl/imac.html
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 15-08-14 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Help, nieuwe pc kopen maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:32

Ik zou inderdaad ook voor een (al dan niet second hand) mac gaan. Mocht je niet op schoot willen werken: dan een iMac, anders een macbook / pro met een leuk los scherm erbij (mag van bijv Dell zijn). Zeker als je echt veel met PS en Indd werkt.. :)

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 14:24

Ik heb er inderdaad al eens eerder over nagedacht om een iMac aan te schaffen :j Heb er op eerdere stages vaak mee gewerkt en vind het erg fijne computers!

Onze laptop is wel een windows en die zullen we ook blijven gebruiken maar gaat vooral voor mijn moeder zijn en de iMac voor mij. Ga je dan niet problemen krijgen met bijv. Word? Een voorbeeld: moeders typt iets op de laptop in word en wil dit uitgeprint hebben (printer wordt dan aangesloten op de iMac), gaat dat oké zonder dat dat wat je getypt hebt veranderd op de iMac?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:27

Mac ja.

Word is geen probleem. Ik heb er Pages bijgekregen en daar kan je gewoon Word bestanden mee openen en ook opslaan als een Word bestand.

Kijk als ze een lettertype gebruikt dat niet op de Mac staat is het een ander verhaal natuurlijk maar dat geldt voor elke computer.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 14:32

Ja oké :j dat is fijn!

Ik zie op de site van leapp verschillende nummers staan bijv. de 2.4, 2.0, 2.66. Wat houdt dit in? Ik heb daar echt geen verstand van :Y)
Met andere woorden: waar moet ik op letten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:33

Ik heb gewoon word, ecel en powerpoint op mijn mac staan. Werkt prima :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:53

Ik gebruik ook Pages (en Numbers), en fijne programma's, werken veel beter dan Word :Y)
Leapp verkoopt 'refurbished' apparaten, dus macs die terug zijn gekomen of als demo model hebben gediend, en die worden helemaal leeg gehaald en gerepareerd indien nodig en dan zijn ze weer als nieuw.
De nummers zullen voor de processorsnelheid staan.
Als je er eentje hebt uitgezocht dan zou ik even op het model googlen en opzoeken wanneer de computer is uitgekomen. Nieuwere modellen zullen vaak ook iets langer mee gaan.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:54

Voor datzelfde geld zet je een veel krachtigere Windows pc in elkaar. Zelfbouw is of geld besparing of beter voor hetzelfde. Zeker in verhouding met een iMac.

Een tip, ga zeker voor een configuratie waarbij een SSD in aanwezig is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:20

Je vergeet dat OSX gewoon veel lichter draait dan windows. Windows heeft alleen al om zelf te draaien 2 GB nodig :=
Je hebt een veel zwaardere pc nodig om dezelfde snelheid te krijgen als een mac.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:26

Ben ik niet helemaal mee eens, enige verschil is dat OSX redelijk is afgestemd op de hardware, maar het is absoluut geen heilig iets, ook OSX en Macs kennen hun problemen.

Maar ik vind het wel pure onzin om een Mac te kopen die qua hardware al een jaar of 2 achter loopt terwijl je voor hetzelfde bedrag een stuk sneller kan samenstellen bij een webwinkel of door een beetje handige familielid.

Daarbij is OSX niet helemaal plug&play voor iedereen, en het gaat om een pc voor een wat oudere persoon die misschien niet met Windows 8 overweg kan, dan zou ik OSX al helemaal niet aanraden.

Bij eventuele hardware problemen ben je bij een normale pc veel voordeliger uit. Bij een iMac kan dat een echte hel zijn.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:11

Nou, toen er iets tussen het beeldscherm gezeten had bij mijn Macbook, is dat gewoon gratis gerepareerd hoor :+

Ik vind zéker met InDesign Mac gewoon veel soepeler lopen. Ik heb altijd een PC gehad die echt wel flinke configuratie had hoor, maar die liep áltijd te zaniken met InDesign.
Photoshop ging dan wel, maar dat was ook niet alles.
Mijn MBP is nu 4 jaar oud en PS en IND (CC) zijn nog steeds met een paar seconde opgestart. En die heeft echt niet de allebeste specs :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:54

Wij hebben hier drie Macs; twee iMacs van vier jaar oud en een macbook pro van twee jaar.. Allemaal lopen ze perféct, nooit een enkel probleem mee gehad, en ik heb als grafisch vormgever nog nooit problemen gehad met photoshop of indesign, en je wil niet weten hoe enorm groot die bestanden kunnen zijn! En dan ook nog meerdere programma's naast elkaar draaien en switchen. Nou, dat hoef ik met een windows pc niet te proberen, maakt niet uit wat voor specs ie heeft, constant weer programma's die zonder reden sluiten of vast hangen, vreemde foutmeldingen, hardware die niet werkt.. Met mijn mac nog nooit problemen mee gehad. Nieuwe printer? Prik em in de USB en het werkt.. Internetverbinding maken? Netwerk aanklikken, wachtwoord invoeren en het werkt.. Ik heb nooit begrepen hoe windows in élke versie weer zó veel problemen met netwerkverbindingen kan stoppen := Ik heb helaas nog een windhoos-pc nodig voor mijn oude plotter, maar elke keer als ik het ding moet gebruiken zit ik weer te klooien met updates en andere popups en meldingen dat er een nieuw USB apparaat is gevonden :? Nee, hij zat er vorige keer een poortje naast, oen _-:( zucht :')
En over oudere personen en OSX; mijn zwaar digibetische tante heeft een tijdje een windows laptop gehad. Na een hoop uitleg is het uiteindelijk gelukt om mails te versturen en te internetten, meer kon ze er niet mee.. Behalve een blauw scherm tevoorschijn toveren :') tot twee keer toe gelukt. Na twee jaar had het ding t begeven en toen hebben we een macbook voor haar gekocht. En dat ging fantastisch! Geen onnodige knoppen waar ze geen raad mee wist, geen gevaar meer om belangrijke bestanden te wissen of systeemprogramma's te wijzigen, ik krijg regelmatig mailtjes, en ze vult er medicijn-formulieren mee in, kan printen en scannen, en brieven typen.. En dat is echt heel wat voor mijn tante :Y) Ze heeft hem nu twee jaar, en het ding heeft nog nooit ook maar één probleem gehad!
Dus ja, ik ben fan van Mac :D

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:57

Ik zou voor een Apple merk gaan.
Wij hebben bijna alles van Apple en zijn zeer tevreden.
Het is even wennen, maar zelfs mijn moeder raakt nu in paniek als ze een windows ziet en wil zo snel mogelijk terug naar de Apple.
Ik zelf vind het heel erg fijn, maar ik weet bijna niet meer beter :o

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 16:13

@ Quad de computer is voornamelijk voor mezelf bedoelt, moeders zal er alleen gebruik van maken met printen en dat soort zaken. Zelf ben ik niet bekend met Windows 8 en hoor er zeer verschillende meningen over, Mac ben ik wel bekend mee en vind het wel prettig werken. Ik schat in dat ze het systeem van de mac nog aardig snel zal oppakken omdat er weinig overbodige knoppen op zitten

Ik ben een leek maar je zegt dat ik moet kijken voor SSD, maar wat is 't ?

Veel positieve ervaringen dus over de Mac! klinkt goed

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:15

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 16:22

Ah oké, thanks voor de tip :j

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:25

Bij een SSD komt er geen fragmentatie meer aan te pas bijvoorbeeld. De zoektijden zijn bijna nul seconde wat in houdt dat zodra je iets opent op je computer het direct bij elkaar gevonden is. Op een harde schijf zijn al die bestanden verdeeld (gefragmenteerd) over de schijven. Daardoor duurt het vaak langer met het opstarten van een applicatie omdat de leeskop eerst over de betreffende bestanden moet komen.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 16:27

Oké duidelijk, weer wat geleerd :j