TL armatuur probleempje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

TL armatuur probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 11:36

Hopelijk is er hier iemand die licht in de duisternis ziet...

Het volgende is er aan de hand: Onder mijn keukenkastje heb ik een TL armatuur hangen met TL buisje (56 cm lang, 1cm doorsnee) erin, voor wat licht op t aanrecht tijdens het koken. Ding hangt er nu 6 jaar, tot op heden geen problemen gehad. Maar nu laat hij mij toch wel in de steek...

Wat is er aan de hand? Afgelopen week ging de buis ineens uit, terwijl ik niet aan t knopje had gezeten. Buisje was aan beide kanten beetje zwart, dus ging er vanuit dat buisje stuk was gegaan. Is de 2e in 6 jaar tijd, beetje snel maar ok. Dus naar bouwmarkt, nieuw buisje gehaald en erin gedaan. Op knopje geduwd, buis ging inderdaad aan beide uiteinden branden, maar in t midden bleef dat ding donker... Ineens een "bonk" geluid en buisje ging helemaal weer uit. Buisje eruit gehaald, ding was aan de uiteinden gloeiend heet, in het midden gewoon koud. Uiteinden waren heel lichtjes verkleurd (niet zwart, maar ook niet helemaal wit meer). En ik snap t niet meer... Heb de armatuur geïnspecteerd, maar kan nergens iets raars vinden. Starter kan ik trouwens ook niet vinden, volgens mij zit die niet in dit ding...

Is het nu de buis die niet goed is en moet ik hiermee terug? Of is het de armatuur die kapot is en heb ik een nieuwe nodig? Of is er nog iets anders aan de hand? Wie heeft er een helder inzicht voor mij, ik zie het een beetje donker in namelijk...
Laatst bijgewerkt door JPitty op 12-08-14 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Re: TL armatuur probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:37

Is je startertje niet kapot ?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 11:38

Had mijn OP nog even aangepast, startertje kan ik in dit ding nergens vinden...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:41

Ik denk dat het toch je armatuur is... Zou niet goed zijn, maar ja. Het kan natuurlijk gewoon een los draadje zijn of iets dergelijks. Is het armatuur te verwijderen?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 11:43

Heb het er inderdaad al afgehaald Agossie. Maar hoe kan ik zien wat er stuk is? Moet ik hem dan helemaal uit elkaar halen? Zo technisch ben ik helaas niet...

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:48

Ik denk ook de starter. Hij heeft waarschijnlijk net niet genoeg power meer om hem echt aan te krijgen (waar hij ook alleen maar voor dient).
Zou toch naar 'm opzoek gaan.

Dat zwarte aan de lampen betekent trouwens dat ze 'op' zijn.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 11:50

Voor die starter moet ik hem helemaal uit elkaar halen denk ik, ik zie hem aan de buitenkant niet zitten. En helaas geen idee hoe ik dat uiteen moet halen...

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:54

Het beste wat je dan kan doen is denk ik ermee naar de bouwmarkt gaan, misschien kunnen ze hem maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:58

Zit hij niet in een holletje onder je buisje, dat je hem alleen ziet als het buisje eruit is ?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 12:55

https://www.lampentotaal.nl/tl-verlicht ... s-30065?rs dit is het type TL waar ik t over heb... Zie geen starter o.d. Geen idee hoe ik hem uiteen kan halen... Zou dit na ca 6 jaar nog rendabel zijn om te laten repareren of kan ik beter gaan snuffelen naar iets nieuws? Geen idee wat zoiets kost namelijk...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:06

Nieuwe halen.. Het is de armatuur.. De goedkoopste van de karwei(budget merk) houd het maar 3 maanden uit bij dagelijks gebruik(meerdere gehad). Dus dan een duurdere bij de bouwmarkten.. Denk dat je dan rond de 30 euro zal zitten