Macbook pro extreem traag. Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kana

Macbook pro extreem traag. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 10:40

Hallo! :D

Het wordt een hele lap tekst maar het komt erop neer dat mijn macbook pro mid 2012 i7 extreem traag was en dat ik de harde schijf vervangen heb voor een ssd schijf maar dat het helemaal niks hielp.

Afgelopen weekend werd mijn macbook met het uur trager. Heb zondag alles eraf gehaald om os x opnieuw erop te zetten. Hier deed hij 9 uur over... Maandagochtend apple care gebeld en na wat testjes en verhaaltjes geconstateerd dat mijn harde schijf kapot is. ( overigens de cpu was niks bijzonders aan het doen terwijl het zo traag was)

Als ik iets wil openen duurt dat ongeveer 3 minuten een knop indrukken? Een halve minuut later reageert de knop. Iets typen? Letters verschijnen een minuut later op beeld.

Maar anyway :) dat de harde schijf kapot is vond ik geen wereld ramp ik had namelijk nog zon roterende turbo ding en wilde sowieso overstappen naar ssd.
Gisteren de samsung 840 250gb ssd aangeschaft en erin gezet, ging erg makkelijk.

Maar nu het probleem: er is absoluut nul verschil in snelheid het ding is nog steeds zooooooo traag!! Heeft er de hele nacht over gedaan om de nieuwe os x erop te zetten! Net geprobeerd het menu door te lopen van installatie (apple id invoeren en dergelijk) ik deed er een half uur over!

Ik heb nu ook de ram geheugen verwisseld. Ik heb 2x4 en omgewisseld en er is geen verschil. Op 1 bankje is het misschien iets sneller. Maar bijna niet merkbaar...

Ik hoop dat dit te lezen valt, ik typ op een ipad mini en dat werkt niet soepel voor lange teksten

Wie o wie kan mij helpen? Wat kan er mis zijn met mijn macbook pro?? Ik begin in paniek te raken.

Pantykous

Re: Macbook pro extreem traag. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:43

Als het aan je HD lag had je absoluut verschil moeten merken. Ik heb ook die Samsung SSD ingebouwd en dat merk je meteen. Wat voor software heb je op je mb staan?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 10:44

Geen software. De mb is compleet leeg. Staat alleen het standaard os x op

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:48

Misschien 1 van de ram geheugen defect?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:49

Ik zou er in ieder geval nog een telefoontje aan wagen naar apple want het is duidelijk NIET je hd. Ik denk even verder.

*edit*
En even je vraag voorleggen op het Apple forum, zitten veel gebruikers met verstand van zaken.
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 31-07-14 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:49

De ene ssd is de andere niet. Hoe hoog is je lees- en hoe hoog is je schrijfsnelheden?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:51

Ik heb dezelfde SSD WiancaR, en deze is ook nog als beste getest bij Tweakers & wordt veel aanbevolen voor Macs. Maar als de MB voor de HD switch nog net zo traag is als daarna lijkt het me toch niet dat het de HD is?

*edit*
Ik vond dit draadje voor je: https://discussions.apple.com/thread/54 ... 5&tstart=0

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 10:56

De ssd is absoluut heel erg goed en geschikt. Ik heb er helaas geen linkje van omdat mijn ipad niet meewerkt :+ maar het was inderdaad een beste getest schijfje ook voor mac

Ik heb veel forums al doorgespit maar zal eens in het draadhe van jou kijken Pantykous. Thanks!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:05

Pantykous schreef:
Ik heb dezelfde SSD WiancaR, en deze is ook nog als beste getest bij Tweakers & wordt veel aanbevolen voor Macs. Maar als de MB voor de HD switch nog net zo traag is als daarna lijkt het me toch niet dat het de HD is?

*edit*
Ik vond dit draadje voor je: https://discussions.apple.com/thread/54 ... 5&tstart=0

Bedankt! Gewoon vanwege interesse doorgelezen maar vond ook de oplossing voor mijn mini probleem: namelijk dat hij icoontjes vaak niet laadde, of dat ze helemaal weg waren(vraag teken).

TS, ik zou het niet weten. Zou eventueel je moederbord nog kunnen zijn, maar dat is een duur grapje :(
Ik zou gewoon terug gaan en een onderzoek laten uitvoeren, hier in Limburg heb je Ivizi die ook een technische service hebben:
http://ivizi.nl/service/technischedienst

Als zoiets soortgelijks niet in de buurt is: maak een afspraak met de geniusbar in Amsterdam of Den Haag. Moet hij wel nog onder de garantie vallen, anders betaal je onderzoekskosten.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:06

Rongyos schreef:

Daar dacht ik ook aan maar apart van elkaar is er bijna geen verschil dus dat zou betekenen dat ze beidden kapot zijn? Dat lijkt me best sterk....

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:07

Kana schreef:
Rongyos schreef:

Daar dacht ik ook aan maar apart van elkaar is er bijna geen verschil dus dat zou betekenen dat ze beidden kapot zijn? Dat lijkt me best sterk....

Klopt, en ze zijn al eens vervangen volgens TS meende ik gelezen te hebben. En zonder Ram geheugen kan je dus echt geen OS opnieuw installeren :')
Dan valt hij over het algemeen uit net na het opstarten.
Ik heb 2x2, en OS opnieuw installeren gaat vrij vlot. Dus met 1x4 moet het toch ook wel vlot gaan?
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 31-07-14 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:07

Als je je moederbord moet vervangen kun je haast beter een nieuwe Mac kopen. Heb je apple al gebeld?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:09

@Cyella: ik val niet meer onder het eerste jaar van Apple. Dus de fysieke winkels gaan mij waarschijnlijk niet helpen(vertelde apple meneer aan de telefoon ook afgelopen maandag) maar ik kan me wel beroepen op mijn consumentenrecht bij de Media Markt maar dan ben ik het ding 3 weken kwijt. :(

Edit/ ik zit namelijk op het eind van mijn 2de jaar

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:11

Kana schreef:
@Cyella: ik val niet meer onder het eerste jaar van Apple. Dus de fysieke winkels gaan mij waarschijnlijk niet helpen(vertelde apple meneer aan de telefoon ook afgelopen maandag) maar ik kan me wel beroepen op mijn consumentenrecht bij de Media Markt maar dan ben ik het ding 3 weken kwijt. :(

Hmmm, maar als privé gebruiker heb je toch 2 jaar garantie? Niet 1? 1 is namelijk voor zakelijk. Dus je zou nog gewoon garantie moeten hebben.

Als je je moederbord vervanging zelf moet betalen, kan je beter een paar honderd euro bijleggen en een nieuwe macbook kopen inderdaad. Heb dit zelf ook gehad met nog zo'n witte, dikke macbook. Die deed van de een op de andere dag opeens niks meer, maar ik had gelukkig een verzekering afgesloten toendertijd...

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:13

Ja het 2de jaar loopt via Media Markt!

Ik ga zometeen de ram geheugen van een vriend proberen. (Wij hebben identieke mb) Mocht dat geen verschil maken breng ik hem naar de Media Markt. Ben ik hem wel 3 weken kwijt :(

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:16

Kana schreef:
Ja het 2de jaar loopt via Media Markt!

Ik ga zometeen de ram geheugen van een vriend proberen. (Wij hebben identieke mb) Mocht dat geen verschil maken breng ik hem naar de Media Markt. Ben ik hem wel 3 weken kwijt :(

Bij Apple ben je hem ook 3 weken kwijt ongeveer. Dus dat maakt geen verschil uit. Bij de Geniusbar zeggen ze gewoon wat je opties zijn en wat het waarschijnlijkste is, daar moet ie ook ingenomen worden.

Klopt trouwens, 2de jaar loopt via de verkoper, 1e jaar is fabrieksgarantie.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:19

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Ik baal echt als een stekker joh! Gaat mijn vermaak in de zomervakantie haha.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:20

Kana schreef:

Dat is rot he! In het vervolg bij de Dixons kopen, die geeft 3 jaar garantie, en betere :+

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:46

Cyella schreef:
Kana schreef:

Dat is rot he! In het vervolg bij de Dixons kopen, die geeft 3 jaar garantie, en betere :+

Kreeg 37% korting bij mm. Dus er was geen betere optie haha!

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:51

Garantie is garantie. In Nederland heb je wettelijk twee jaar. Ook bij Apple. Al doen zij er dus wel alles aan om daar onderuit te komen. De speciale garantie van Dixons moet je er apart bij kopen en bovendien wordt er in het derde jaar erg weinig en maar een bepaald percentage vergoed, per saldo schiet je daar nog niets mee op.
Aanbieden bij Media Markt; van daaruit gaat ie alsnog naar Apple :') Dat het vervolgens drie weken duurt ligt dus alsnog aan Apple...
OT; Succes! Hoop dat het probleem snel is opgelost.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:58

Oh zo, dat weegt er wel tegenop ja _O-
Hoop dat je snel goed nieuws krijgt in ieder geval, denk toch aan de GPU/moederbord(die zitten geloof ik bij Nvidia aan elkaar vast gesoldeerd, dus 1 fix) die langzaam aan het falen is. Misschien iets kleins wat je kan proberen: bij disk utility / schijfhulp programma even je schijf controleren/herstellen. Dan zoekt hij permissie fouten op en herstelt hij ze weer opnieuw.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:01

Ik zou het eerder in een andere hoek zoeken (de 2012 serie heeft geen GPU problemen). Heb je al eens een SMC en PRAM reset uitgevoerd?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 09:12

Alle resets die ik kon vinden heb ik uitgevoerd! Ook die jij noemt. Was wel wat acrobatiek in de vingers voor nodig haha! :D

Gisteren 1 op 1 het ram geheugen van een vriend geprobeert. (Hij heeft identieke versie mb) en het gaf nul komma nul verschil dus de md ingeleverd bij Media Markt. Ik ben heeeel benieuwd wat ik ga horen!

Probeer nu mijn oude Sony Vaio op te knappen maar merk wel dat al mijn windows kennis zo goed als foetsie is :=

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:29

Choiix schreef:
Ik zou het eerder in een andere hoek zoeken (de 2012 serie heeft geen GPU problemen). Heb je al eens een SMC en PRAM reset uitgevoerd?

Dus omdat er geen GPU problemen zijn, kan de GPU niet kapot gaan? :+

Ik heb juist het omgedraaide met mijn Macbook:
Ik heb een mid 2012 macbook air 11" met een TS064E SSD. Nu worden die terug geroepen omdat de harde schijven over een langere periode kapot gaan(wat dus niet mag). Je moest zo'n programma latten lopen op je computer en dan zou hij een update uitvoeren of zeggen dat je je harde schijf moet laten vervangen. Update verscheen gewoon in de App store, ik open hem: 'Deze computer heeft deze update niet nodig". Ik gebeld met Apple: dan zou ik wel de verkeerde macbook hebben die daar niet aan voldoet(Waarom verschijnt ie dan in App Store en waarom heb ik dan precies de goede macbook en SSD?). Op internet gezocht: ik ben blijkbaar de enige met dit probleem. -O-

Wil sowieso mijn SSD vervangen(Dat is het enige wat je zelf kan doen met de air :+ ), naar eentje van 128gb of hoger. Maar was fijn geweest als ik dat via Apple had gekregen, dan had ik wel wat bij betaald :P

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:37

Precies hetzelfde probleem met mijn Macbook pro. Vorig jaar de harde schijf laten vervangen nadat ik hem 1 jaar had en dus nog binnen de garantie, daarna deed ie het weer prima. En nu opeens komt hetzelfde probleem weer boven. Ik had toch verwacht dat een Mac wel wat langer mee zou gaan, helemaal na een reparatie.

Ik vrees dat ik hem weer kwijt ben. Dan maar proberen of ik nog wel garantie heb via de winkel, Dixons.