3 jaar geleden tekenden wij het koopcontract van onze woning.
Heel fier en trots omdat we nu eindelijk ons eigen huisje hadden

Het is een heel klein huisje, maar met 101 mogelijkheden.
We wisten dat dit huis nog veel werk voor de boeg had, maar na onze enorme zoektocht,
was dit het enige huis waarvan ik zei: 'dit is het, hier worden wij oud'.
Nu na 3 jaar kan ik nog steeds zeggen dat dit inderdaad mijn thuis is, ik heb mij in heel mijn leven nooit ergens meer thuis gevoeld dan in dit peperkoeken huisje

We besloten na het tekenen van het contract al snel dat later de keuken werd uitgebreid.
Ons oorspronkelijke plan was om de keuken 4m naar achter uit te breiden, maar niet meer in de breedte. Zo konden we een eetkamer maken daar waar de huidige keuken is en de keuken naar achter zetten.
Na lang sparen, hebben we begin dit jaar een architect aangesproken, want nu wilden we de sprong wel gaan wagen.
We willen alles zo veel mogelijk zelf gaan doen (dank u handige echtgenoot met ervaring!) en dus ook zoveel mogelijk zelf van eigen centen gaan betalen.
(voor mensen die denken 'zelf doen? Dat had je gedacht
', uiteraard wordt er een aannemer onder de arm genomen
Een mens kan nu eenmaal niet alles zelf.)De architect kwam en begon alles netjes op te meten en toen kwam de vraag: 'hoe zien jullie de toekomstige woonst?'.
Wij doen netjes onze uitleg en noemen ons budget dat we willen investeren.
Zijn eerste reactie was: voor dat budget kunnen jullie heus nog wel een stukje extra bijbouwen en uitbreiden. Als dat jullie budget is, sta mij toe om jullie een voorstel te doen.
Wij waren vrij slecht ingelicht door onze gemeente en dachten dus dat wat hij in gedachte had totaal niet mogelijk was, dus wij waren wel heel benieuwd naar wat hij voor ogen had.
Na enkele weken wachten ontvingen we een mail met 2 PDF'jes.
Ons plan stond netjes uitgetekend geschetst met daarnaast... Een geheel NIEUW plan, met het idee van de architect zelf.
Wow... Onze mond viel open...
Wat een ruimte en extra lichtinval had hij neergepend!
Wij waren serieus van mening dat wij voor ons budget slechts een kleine oppervlakte gingen kunnen bijbouwen, maar nu blijkt gewoon dat wij voor ons budget 2x zoveel konden gaan bijbouwen

En wees eerlijk, wie is er nu niet gecharmeerd van extra ruimte...
We hebben hier weken over nagedacht, de bij te bouwen oppervlakte hebben we uitgezet in de tuin d.m.v. bamboostokken en draadjes

We hebben onze ouders hun mening gevraagd, de meningen van vrienden en andere familie en zij zijn het er allemaal over eens: het gaat prachtig worden!
Nu heb ik net de 'definitieve' plannen ontvangen en het angstzweet breekt mij nu dus een beetje uit.
Hoe weet je namelijk dat dit 100% is wat je wil?
Hoe weet je dat het niet anders gaat moeten en hoe vermijd je het risico dat je, na het leggen van de laatste steen, denkt: 'had ik het maar anders gedaan'.
Zoals het nu op papier staat, halen we het maximum van het maximum overal uit.
Zoals het nu op papier staat gaan we bijna op het maximum zitten dat we kunnen uitbreiden.
Oorspronkelijk was het eerste idee een NOG grotere leefruimte, maar eerlijk is eerlijk: we zijn maar met 2 en ZOVEEL ruimte was ook niet nodig.
Het is toch een grote stap die we gaan zetten en voor mijn man is uiteraard alles goed
We hebben uiteraard ook goed nagedacht over de extra verwarming die verbruikt zal worden,
het extra poetswerk dat het met zich mee gaat brengen etc. etc.
En toch heb ik het gevoel dat ik iets vergeet

Dus: aan alle verbouwende of reeds verbouwde bokkers: help?