Verhuizen: dorp of stad?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bootsiebob

Verhuizen: dorp of stad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 13:12

Ik blijf twijfelen.

Ik heb van kleins af aan tot mijn 17e in een dorp gewoond en het daar altijd erg fijn gevonden. Toen ik ging studeren midden in de stad gaan wonen en blijven wonen. Inmiddels ben ik 35 en mijn kleine appartementje erg ontgroeid. Ik woon dus alleen en vind dat prima zo.

Nu dus op zoek naar een nieuwe koopwoning. Mijn hart ligt toch meer in de wat rustigere buitengebiedjes. Probleem is alleen dat ik niet amg autorijden en daarom volledig van fiets en ov afhankelijk ben.
NU zijn er wel wat leuke woningen in de buurt van bus en treinstations die me bevallen. Maar ik heb ook wal at mooie dingen in de stad gevonden.

Omdat mijn ouders (die toch al wat ouder worden) wel in de stad wonen en mijn zus in het buitenland, wil ik niet te ver van ze vandaan wonen voor als er eens wat is in de toekomst. Je koopt toch iets met de bedoeling er minstens een aantal jaren te wonen.

Zoals ik al schreef, mijn hart ligt echter dichter bij de natuur en ik heb ook de rust nodig. Wanneerik vrij ben ga ik dan ook het liefst ver buiten de stad, hardlopen, wandelen, paardrijden.

Ik heb een leuke woning gezien in een dorp niet ver van werk, dat is zo'n 20 minuten reistijd. Maar de stad war ik nu woon is vanaf werk dan nog een half uur verder, dus 50 minuten reizen in totaal.

De voordelen van het dorp waarover ik het heb, zijn dat er mooie natuur in de directe omgeving is en veel mogelijkheid om paard te rijden bijvoorbeeld (maneges). Ook zijn er alle voorzieningen die je maar kunt bedenken.

De nadelen zijn, dat ik dus 50 minuten moet reizen naar de stad, waar ik wel regelmatig met mijn beste vriendin afspreek en mijn ouders dus wonen.
Ook al ben ik op mijn rust gesteld, ergens ben ik ook wel weer bang dat het in een dorp moeilijk is om mensen te leren kennen. Het is zo dubbel, aan de ene kant wil ik altijd al buiten wonen, aan de andere kant ben ik bang dat het tegenvalt.

een huis kopen is zo'n grote beslissing....

Heeft er iemand tips in mijn geval of ervaring met van de stad naar een dorp verhuizen?

Ik ben al maanden aan het twijfelen, maar ben bang verkeerd te beslissen.....

BigOne

Re: Verhuizen: dorp of stad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:13

Ga dan eerst iets huren in het dorp, zomerhuisje of zo en beslis dan na een maand of twee, drie of je er wilt wonen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:17

Ik woon al mijn hele leven in kleine dorpjes die niemand kent en ga voor geen goud ooit in de stad wonen. Aan mijn bevooroordeelde mening heb je dus niets. :+

Misschien dat als je blijft wachten, er vanzelf een leuk huisje in een dorp vrij komt, die niet te ver weg is en dicht bij een busstation oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:17

Ik heb wel ervaring met van de stad naar een dorp verhuizen :) Ik ben zelf van [***], naar een inimini dorpje in [***] verhuist.

Het moeilijk mensen leren kennen in een dorp valt reuze mee (het ligt er wel aan welk dorp)
Ik ken hier in het dorp meer mensen dan ik ooit kende in de stad eigenlijk :')

Mijn onderschrift past ook wel bij je twijfels denk ik, welke keuze je ook maakt, maak er het beste van :)

Tips kan ik niet geven, het is uiteindelijk jouw eigen beslissing.
Maar persoonlijk zou ik het fijner vinden om snel thuis te zijn vanuit mijn werk en dan iets langer reizen voor sociale gezelligheid.

Waar denk je aan als je zegt: "Bang dat het tegenvalt" ?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:19

Zelfde verhaal als fourseasons. Wat ik prettig vind aan het dorp, is dat je meer ruimte hebt voor jezelf. Maargoed, aan mijn ervaring heb je niets :+

Inderdaad, probeer eens een vakantie te regelen op het platteland en zie dan of het je bevalt of niet. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:23

Een vakantie is anders dan er wonen. Misschien zou je eerst eens een keertje kunnen gaan huren en dan kijken of je het dorp echt iets vind

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:24

Ik woon zelf in een klein dorpje maar we hebben wel 2 steden (Leiden en Alphen a/d Rijn) vlakbij (half uurtje fietsen/bussen) We hebben 1 bus die buiten de spits 1x en in de spits 2x per uur rijdt. Onze buren aan beide kanten komen uit Leiden maar hun bevalt het prima! Het is hier niet zo dat je buitengesloten wordt ofzo als je uit de stad komt. Ik reis dagelijks een uur en 10 minuten naar school, en vind het niet zo erg eigenlijk :) wij hebben dan heel weinig in het dorp, een supermarkt, kapper, bakker, snackbar en dat is het wel :')

Persoonlijk zou ik dus wel voor het dorpje kiezen. Ik hou niet zo van het stadse. Maar tips heb ik niet zo voor je, ik woon zelf nog bij mijn ouders in... Wil je wel succes wensen met je beslissing, kan voorstellen dat je het lastig vind!

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:25

Ik heb begin dit jaar voor dezelfde keuze gestaan. Van een grote stad verhuisd naar een kleine stad met een huisje aan de rand van het bos en toch maar 5 minuten fietsen naar het station. Hoewel ik met 20 minuten in zowel Utrecht als Amsterdam zit, steden waar mijn sociale leven zich voornamelijk afspeelt vind ik de afstand soms toch wel groot. Maar dat is vooral op avonden waarop ik geen zin had om iets te plannen en toch zin heb om laagdrempelig iets gezelligs te doen. Nu de zon schijnt pak ik vaak de fiets, gewoon om van de omgeving te genieten of gewoon naar utrecht.. dan voelt het ineens weer een stuk dichterbij.
Voor mij is het een kwestie van wennen en aankijken, maar ben wel blij dat ik ben gaan huren en niets heb gekocht, want of ik hier over 5 jaar nog woon durf ik niet te zeggen.
In de tussentijd geniet ik wel van veel meer rust, ruimte en groen dan ik in de stad voor mezelf had.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 13:28

Ik heb inderdaad soms angst dat ik me er eenzaam zal voelen. Ook al ben ik wel goed in sociale contacten aangaan.

Eerst iets huren zou een optie kunnen zijn, maar ik dacht voorheen altijd dat ik zodra de mogelijkheid er was in een dorpje wilde wonen. Nu ben ik waarschijnlijk zo aan de stad gewend dat ik bang ben om het los te laten...

Heb tijdens mijn studie tijd en de jaren erna erg genoten, maar heb nu toch wel behoefte aan rust om me heen.

Dankjullie voor alle ervaringen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:34

Ik ben van grote stad naar klein dorp verhuisd en dat bevalt me best, maar ik mag wel autorijden. Hier is reizen, etc. lastig zonder eigen vervoer, want de bus komt lang niet overal en rijdt max. 1x per uur.

Goed OV zal in jouw geval prio zijn en dan zit je snel aan een buitenwijk of een groter dorp vast. 50 Min. reistijd is trouwens vrij normaal.
Kan je afspraken met vriendinnen niet combineren met bij je ouders overnachten? Dan verdeel je de totale reistijd over 2 dagen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:36

LZP >> HTT

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:39

En is er een specefieke reden dat je geen auto rijd of is dat een puntje wat met de tijd ook kan veranderen?

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 13:48

Het zou kunnen veranderen op termijn. Maar voorlopig nog niet vanwege een neurologisch probleem dat wel miner kan worden. Ik durf het nu nog niet.
Ik ben gelukkig behoorlijk gewend aanhet ov en reizen.

De mensen om mij heen hebben totaal niets met dorpen, ook mijn ouders begrijpen het niet zo goed. Dat je met kinderen in een dorp gaat wonen oke, maar alleen?

En toch wil ik mijn eigen gevoel volgen :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:50

Goh ik zou het wel weten, heerlijk in een dorp!!
Lekker de ruimte, de dorpsmentaliteit, het hallo zeggen tegen iedereen die voorbij komt, mooie uitrijmogelijkheden.. Heerlijk!

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 13:53

Afspreken kan ik inderdaad combineren met overnachten. Ook heeft een vriendin van me net een groot huis in de stad gekocht waar ik bij overnachten een eigen slaapkamer zou krijgen :)
Dat is dus geen probleem.

ik ben blij dat ik ook eens wat mensen hier vind die ook van het dorpse leven houden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:58

Waarom er niet een beetje tussenin? Vaak zit er tussen een stad en dorp heel wat grotere dorpen, of ga meer in de buitenwijken van de stad wonen :)
Ik woon alweer een tijdje in de stad en heb er een haat liefde verhouding mee. Aan de ene kant hartstikke handig, aan de andere kant vind ik steden ronduit smerig. Dorpen zijn schoner, rustiger, maar je hebt niet alles om de hoek zitten.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:59

Als je hier nog zo over twijfelt zou ik persoonlijk niet gaan kopen.. Dalijk bevalt het niet en heb je toch een koophuis.

Is aan de rand van de stad geen idee, dat je een soort van middenweg hebt, toch dichtbij de stad maar wel buitengebied.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:01

Is er geen dorp tussen de stad van je ouders en je werk in, 50 minuten vind ik wel veel. Aan de andere kant. Met het ov 50 minuten is wellicht niet eens zo veel km dus als er dan eens een auto komt is het misschien ineens een stuk minder ver?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:04

Waarom niet aan de rand van de stad gaan wonen? Heb je de natuur vlakbij en de stadse voorzieningen vlakbij

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:06

Ik kom ook van oorsprong uit de stad, en wat een verademing om nu in een dorpje te wonen! Het hectische leven omgeruild voor een wat relaxtere sfeer, ons kent ons. Ik kan nu heerlijk met paard naar buiten, en ik hoor 's-avonds alleen nog maar vogels fluiten ipv ambulances, vrachtwagens etc.
Natuurlijk is het een omschakeling, maar als je altijd al de neiging hebt gehad om jezelf in een dorp te settelen, waarom ook niet?!

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 14:19

Ik heb wel ook een mooie woning gezien net buiten de stad, waar je dus zo in het buitengebied zit, maar in een kwartiertje tijd al de stad in rijdt. Daar hoor je ook de vogeltjes fluiten, heerlijk is dat.

Het is een woning aan de bovengrens van wat ik kan en wil betalen. Alleen is deze plek relatief duur en de woning is kleiner dan sommige mooie woningen die ik meer richting stadscentrum heb gevonden.

Maar de locatie zou ideaal zijn, dan heb je van beide het beste.
Ik ga ook nog met een aankoopmakelaar in overleg, die brengt ook al je wensen in kaart en zoekt mee. Alleen de keuze zal ik toch zelf moeten maken. Het is fijn om hier toch verschillende tips te lezen, bedankt daarvoor.

Ik ga zometeen bij mijn goede vriendin op bezoek. Nu woont ze nog maar 5 minuten bij me vandaan. Dat is natuurlijk wel heel makkelijk

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:21

Warboel schreef:
Ik woon zelf in een klein dorpje maar we hebben wel 2 steden (Leiden en Alphen a/d Rijn) vlakbij (half uurtje fietsen/bussen) We hebben 1 bus die buiten de spits 1x en in de spits 2x per uur rijdt. Onze buren aan beide kanten komen uit Leiden maar hun bevalt het prima! Het is hier niet zo dat je buitengesloten wordt ofzo als je uit de stad komt. Ik reis dagelijks een uur en 10 minuten naar school, en vind het niet zo erg eigenlijk :) wij hebben dan heel weinig in het dorp, een supermarkt, kapper, bakker, snackbar en dat is het wel :')

Persoonlijk zou ik dus wel voor het dorpje kiezen. Ik hou niet zo van het stadse. Maar tips heb ik niet zo voor je, ik woon zelf nog bij mijn ouders in... Wil je wel succes wensen met je beslissing, kan voorstellen dat je het lastig vind!

woon je in woubrugge??

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:22

Ts, wat is de reden dat je een koopwoning wilt?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:23

Ach, in een dorp vind je ook wel weer een leuke vriendin/buurvrouw waar je 5 min vandaan woont. De relatie met deze vriendin wordt dan anders maar niet per sé slechter.

Ik zou gewoon rustig blijven kijken en wachten tot het perfecte huis langs komt, dat gebeurt heus wel. Bij twijfel niet doen zei mijn moeder altijd.

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:26

Ik woon in Emmen, niet echt een dorp maar wel de rust van een dorp zeg maar. Maar ik studeer in Groningen, wat als gevolg heeft dat veel van mijn vriendinnen in Groningen wonen. In het begin werd ik gillend gek van een uur in de bus zitten elke keer. Maar tegenwoordig lees ik gewoon een boek, ga ik gezellig wat eten/drinken/naar school in Groningen. En in de bus terug lees ik weer verder. En op zo'n moment is er niks heerlijkers dan vanuit het drukke Groningen weer in je eigen durp te zijn, waar alles rustig is.
wat is nou 2 uur op een hele dag reizen. Maar als jij na alle drukte van een dag op een heerlijke rustige plek je rust kan vinden, dan is het het meer dan waard (vind ik althans)