Fairphone

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Fairphone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 10:51

Hoi bokkers,

Ik ben wat aan het snuisteren voor een nieuwe gsm omdat ik mijn huidige het liefst door het raam zou smijten omdat hij nooit doet wat ik vraag :o
Maar ik kwam bij de Fairphone. Het concept spreekt me aan, de prijs iets minder. Maar ik wil er wel voor sparen als het ook echt een goede gsm is.

Ik vroeg mij dus af of er hier mensen zijn die er een hebben of er een willen. En wat de bevindingen zijn en de redenen om er een te kopen.

Dit is de website: http://shop.fairphone.com/fairphone/fairphone.html

Overigens, ik ga wel zo milieuvriendelijk zijn mijn huidige gsm te gebruiken tot ie doodgaat, maar alvast eens rond kijken kan geen kwaad ;)

nathalie_v

Re: Fairphone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:53

Een vriend van mij uit Oostenrijk heeft er zo een en is er heel te vrede over. Hij wilde niet mee doen aan de samsung, Apple, Nokia hype.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 10:54

Dat is ook een beetje wat door mijn hoofd gaat. Ergens wil ik een iPhone, maar ja, dat is gewoon om 'mee' te zijn, en dat is het me niet waard.
Goed dat hij er positief over is, hopelijk nog leer mensen!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:03

Ik heb geen ervaring met deze telefoon, wist zelfs niet van het bestaan totdat een collega erover begon. Ik vind het concept wel heel interessant. Laatst kwam ik weer een artikel tegen, deze: https://milieudefensie.nl/tinmijnbouw/w ... ouw-scherm

En dan ben ik toch niet zo blij dat HTC "rood" is. Mijn huidige telefoon gaat zeker nog een jaar mee maar ik hou de fairphone wel in mijn achterhoofd.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:05

Het idee is goed, ook mooi dat het een Nederlandse uitgever is.

Maar wat voor mij het probleem is is de prijs, met 310,- gewoon flink te duur voor wat het biedt. Ik heb de afgelopen tijd praktisch dezelfde hardware of beter geïmporteerd uit China voor €80-€120, en dan gaat het prijsverschil toch een flinke rol spelen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:28

Ja maar voor dat geld heb je dus geen conflict - free telefoon. De Huawei is een voorbeeld van zo'n goedkope Chinese telefoon. Natuurlijk fijn dat het toestel zo goedkoop is maar je weet gewoon niet waar de mineralen vandaag komen die worden gebruikt in die telefoons. De kans is groot dat het dan uit conflict gebieden komt uit DRC of dat de mineralen op een milieubelastende manier worden vergaard (kwik-vervuiling).

Ik vind dus niet dat je de prijzen van die telefoons met elkaar kunt vergelijken. Biologisch vlees is ook duurder dan normaal vlees.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:32

Heel erg interessant, maar ik haak af door de 1.3 megapixel camera.... Wist niet eens dat die nog gemaakt werden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:36

Selka schreef:
Heel erg interessant, maar ik haak af door de 1.3 megapixel camera.... Wist niet eens dat die nog gemaakt werden.

Dit, en ook omdat er geen oplader bij zit. Hoe kan je hem dan opladen of heb ik daar overheen gelezen?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:55

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:03

Je hebt helemaal gelijk, excuses!

Dan komt de telefoon wel weer op mijn lijstje. Ben mijn iPhone beu en het contract loopt af in januari :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:47

Mocht je 'm kopen laat dan even weten of hij bevalt :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 13:00

Die lader had ik nog niet gezien. Ga ik even bekijken.

Ja dat is natuurlijk het dilemma, wil ik een goedkope gsm of een die net iets duurder is maar conflict vrij. Geld of ethisch.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:42

Het ethische aspect moet je dan 230 euro voor betalen. Ik vind het idee goed, maar het toestel veel en veels te duur, waardoor het in onze "verwende" economie gewoon niet interessant is :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 16:17

Dat is ook zo, maar aan de andere kant gaan we steeds meer naar een economie waar je meer betaald voor minder hoor. Crisis zorgt daar wel voor.
Maar aan de andere kant, wil ik minder betalen terwijl ik weet dat andere mensen daar onder lijden? Vind het een moeilijke gedachte