Huurwoning zoeken, waar beginnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Djeenie

Huurwoning zoeken, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 12:32

Hallo allemaal,

Ik ben al een jaartje woonachtig in Nederland, net de grens over met België, ben zelf afkomstig van België. Nu is een kennis van mij op zoek naar een huurhuis langs de grens, ofwel in België ofwel in Nederland, maar ik (en zij) weten helemaal niks af van hoe het huursysteem in Nederland werkt. Waar kun je zoal zoeken naar huurhuizen? Op funda en marktplaats staan er amper te huur in de streek waar ze zoekt, of ze zijn bemeubeld en heel duur. Ze zou graag particulier huren, zoals dat in België de gewoonte is.

Zou iemand ons wat meer informatie kunnen geven hierover?

Alvast bedankt! :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:35

Particuliere huur is relatief ongewoon in Nederland. Wanneer je inkomen boven de grens voor sociale huur uit komt, neigen mensen toch al snel naar koop.

Een goede site met veel particuliere huurhuizen is pararius.nl. Volgens mij is dat echt de funda voor huurhuizen.

Edit: Mijn ervaring met particuliere huur is dat het schreeuwend duur is en omslachtig aan te komen. Mede door alle 'verhuurmakelaars' waar je inschrijfgeld moet betalen, bemiddelingskosten, en weet ik het wat allemaal. Je bent vaak al veel geld kwijt voor je uberhaupt foto's van de woningen te zien krijgt. Ik vind het naar. Ik ben uiteindelijk via kamernet.nl een zolderkamer gevonden met eigen keuken en wc. Daarna kon ik gelukkig sociaal gaan huren en nu langzaam aan het kijken voor een koopwoning. Want een volledig huis particulier huren, nee, ik zou het niet doen.
Laatst bijgewerkt door IngeK op 22-07-14 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Djeenie

Re: Huurwoning zoeken, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 12:37

Ok, bedankt! Mag ik vragen wat sociale huur inhoudt en hoe dat in zijn werk gaat? :)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:38

Ik weet alleen het huursysteem via de woningcorporaties :) Ik sta ingeschreven bij een stichting waar meerdere woningcorporaties onder vallen hier uit de omgeving. Zodra er een huisje/appartement te huur is, komt het op de site te staan. Hier kan je op reageren en degene met de langste inschrijftijd, wordt uitgenodigt voor een bezichtiging :)

Ik hoop dat je hier een beetje aan hebt ;)

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 12:40

En dat zijn dan geen particuliere huurhuizen, via die woningcorporaties? Zijn dat dan huurhuizen van de staat? Of kunnen dat ook particuliere huurhuisjes zijn?

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:41

Djeenie schreef:
En dat zijn dan geen particuliere huurhuizen, via die woningcorporaties? Zijn dat dan huurhuizen van de staat? Of kunnen dat ook particuliere huurhuisjes zijn?

Ow vergeten te melden, bij mij staan er alleen de sociale huurhuizen ertussen. Hier heb ik op geselecteerd omdat het anders veeeel te duur is voor mij :o

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:42

Ze zijn eigendom van woonstichtingen. Die worden vaak woningcoöperaties genoemd, maar het zijn eigenlijk stichtingen. Het verschil is dat ze doo de overheid gesubsidieerd (en gereguleerd) worden, waardoor de huren laag zijn maar er, afhankelijk van de regio, ook wachtlijsten zijn.

Kijk maar even hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/sociale-huurwoning-huren

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:48

Om te beginnen inschrijven bij de woningbouw. De ene coörperatie werkt anders dan de andere maar het gaat allemaal op volgorde van inschrijving/urgentie.
Particulier is ook mogelijk maar daar moet je vaak 4 of 5 keer de kale huur verdienen, geen schulden enzo. Verder rekenen makelaars soms borg, of bemiddelingskosten welke eigenlijk belachelijk zijn omdat ze niet veel voor je doen.
Huursysteem in Nederland is belachelijk. Je mag tot een bepaald bedrag verdienen en dan val je in de sociale huurwoningen. Punt is wel en dat moet worden afgeschaft dat men kijkt naar het inkomen van 2 jaar terug. Veranderd er in de 2 jaar iets, stel je word ziek of komt zonder werk te zitten dan kan je niet zomaar naar een goedkopere woning. Mijn ouders zijn in een jaar tijd onwijs achteruit gegaan in hun inkomen en kunnen niet naar een goedkopere woning omdat zij zogenaamde "scheefhuurders"zijn.

Ik weet niet waar je ongeveer zoekt, maar het hangt ook sterk af van regio qua huurprijzen. Waar je bijvoorbeeld in Drenthe een etagewoning hebt voor iets van 450 euro heb je in Zeeuws Vlaanderen een eensgezinshuisje voor... en in de stad moet je al helemaal niet zoeken, want dan krijg je een huilbui van de dure woningen...
Laatst bijgewerkt door purny op 22-07-14 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:52

Vanwaar de interesse in particuliere huurwoningen? Dat is in Nederland inderdaad vrij duur.

Huurhuizen van woningcorporaties zijn sociale huurwoningen.
Particuliere huurwoningen zijn echt van een externe particulier.
Als je dus particulier wilt huren, ben je bij een woningcorporatie aan het verkeerde adres.

Voor sociale huurwoningen van corporaties moet je je eerst inschrijven bij de betreffende corporatie(s) in jouw regio. Soms zijn er overkoepelende websites / organisaties, waarbij je na inschrijving automatisch bij alle corporaties in jouw regio ingeschreven staat.

Onder andere op basis van inschrijftijd en eventuele bijzondere omstandigheden (bijv. alleenstaand met een klein kindje) krijg je je huurwoning toegewezen. Bij sommige corporaties en in sommige gebieden zijn die wachtlijsten heel lang (denk aan jaren), in sommige regio's zijn de wachtlijsten heel kort. In die wachttijd worden door sommige corporaties meer factoren meegenomen.

Misschien wel interessant om mee te nemen in het kostenplaatje: mogelijk heeft jouw kennis recht op huurtoeslag. Dat kan aanmerkelijk in de woonlasten schelen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eslag.html

Particuliere huurwoningen kun je inderdaad vinden via makelaars, websites als Marktplaats, maar ook heel vaak via-via. Daar is niet één specifiek zoekkanaal voor.

Een overzicht van een groot deel van de woningcorporaties: http://www.aedes.nl/content/artikelen/a ... -aedes.xml
Er zijn er meer hoor, dus je kunt via Google nog verder zoeken. Maar dit is een meerderheid in ieder geval.

Een handige (betrouwbare) link met info over sociale huurwoningen in Nederland:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... wwod0y4Avw

Edit: een wooncoöperatie is niet hetzelfde als een corporatie :) maar er bestaan weinig coöperaties, dus die zul je niet zo snel tegenkomen. Hierin wordt kort toegelicht wat een wooncoöperatie is: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ratie.html. Een relatief oud fenomeen wat nu weer een nieuw leven ingeblazen wordt, en sinds kort veel overheidsaandacht krijgt door alle transities in de sociale huursector (DAEB en niet-DAEB, maar ik ga teveel off-topic :D ). Hoef je geen aandacht aan te besteden, tenzij je toevallig op internet je droomhuis tegenkomt en dit toevallig eigendom van een coöperatie is :) Maar die kans is minimaal.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 13:06

Oooh wat een spinnenweb zeg :) Wist ik helemaal niet! Waarom particulier? Nou, omdat dat in België de normale gang van zaken is en wel heel makkelijk, geen gedoe met inschrijven en wachtlijsten, maar wie eerst komt eerst maalt dus :) Zoekgebied is idd Zeeuws-Vlaanderen.

Welke huurprijzen zijn dan gangbaar voor die sociale woningen? En wat zijn dat voor woningen, eenkamerwoningen of toch een eensgezinswoning (met klein tuintje?) :)

Alvast bedankt allemaal voor de info! +:)+

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:09

Djeenie schreef:
Oooh wat een spinnenweb zeg :) Wist ik helemaal niet! Waarom particulier? Nou, omdat dat in België de normale gang van zaken is en wel heel makkelijk, geen gedoe met inschrijven en wachtlijsten, maar wie eerst komt eerst maalt dus :) Zoekgebied is idd Zeeuws-Vlaanderen.

Welke huurprijzen zijn dan gangbaar voor die sociale woningen? En wat zijn dat voor woningen, eenkamerwoningen of toch een eensgezinswoning (met klein tuintje?) :)

Dat ligt volgens mij erg aan de omgeving, ik ben op zoek naar iets met een kale huurprijs tussen de 300-350 euro en ik kom dan vaak niet verder dan een studio :) Maar er staan ook duurdere tussen en dan heb je meerdere slaapkamer of zelfs een klein huisje. Maar hier in Alkmaar ben je dan al snel meer dan 500 p.m. kwijt ;)

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 13:12

Maar is >500 euro p.m. niet een gangbare prijs voor een gewoon huisje? Althans in België wel... Dus dat betaal je dan ook via een sociaal huursysteem? Dan is het misschien ook makkelijk om even af te wachten of er particulier wat vrijkomt, die huurprijzen liggen, naar wat ik kan zien, tussen 600 en 700 euro...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:13

In Zeeuws-Vlaanderen liggen de prijzen van woningen (koop, particuliere huur) allemaal relatief laag. Dan is particulier huren misschien inderdaad een optie. Ik huur particulier midden in de Randstad, en daar is het bijvoorbeeld vele malen duurder dan een sociale huurwoning. Maar in de regio die jij bedoelt, zal dat verschil minder groot zijn. (Illustratie van het verschil tussen regio's en particulier/sociale huur: ik betaal voor mijn particuliere huurappartement in de Randstad het dubbele van wat ze in Zeeuws-Vlaanderen voor een hele eengezinswoning met tuin vragen :D ).

Een grote corporatie in Zeeuws-Vlaanderen is bijvoorbeeld:
http://www.woongoedzvl.nl/ik-zoek-een-w ... uurwoning/

Daar kun je ook meteen een idee krijgen van de prijzen.

Het type woning hangt af van het corporatieaanbod. De meeste corporaties hebben appartementen (soms specifiek voor senioren) en eengezinswoningen. Ik ken wel wat mensen die bij deze corporatie een eengezinswoning met tuintje huren. Corporatiebezit bestaat vaak (niet alleen en niet uitsluitend) uit hoogbouw (flats). De kans op een tuintje is dan iets kleiner natuurlijk, maar ze zitten er zeker tussen hoor. :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:14

Djeenie schreef:

Het hangt helemaal van de regio af waar jij zoekt... Wij betalen voor onze huurwoning, nieuwbouw met tuin en 2 etages ik dacht iets van 750 euro of zelfs meer... (Den haag)
In Zeeuws Vlaanderen betaal je voor een eensgezinswoning van 3 of 4 slaapkamers tussen de 400 en 650 euro...

Je snapt zeker wel dat wij plannen hebben om te verhuizen op waarschijnlijk korte termijn he..

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:18

Djeenie schreef:
Maar is >500 euro p.m. niet een gangbare prijs voor een gewoon huisje? Althans in België wel... Dus dat betaal je dan ook via een sociaal huursysteem? Dan is het misschien ook makkelijk om even af te wachten of er particulier wat vrijkomt, die huurprijzen liggen, naar wat ik kan zien, tussen 600 en 700 euro...

Ja het is een gangbare prijs hoor :) Zelf kan ik het helaas niet besteden in mn eentje :P

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 13:19

Ok, dank je wel beide! Ik snap dat je wilt verhuizen purny :D Voor die prijs kan je beter kopen ja :) Tot 650 euro vind ik het nog te doen om te huren, als je er een huisje met tuintje voor hebt tenminste... Gelukkig zitten we dan in de juiste regio daarvoor! Ik speel de info in elk geval door aan mijn kennis :D

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 13:20

Rietjee11 schreef:
Djeenie schreef:

Ja het is een gangbare prijs hoor :) Zelf kan ik het helaas niet besteden in mn eentje :P

Oh maar dat snap ik, zou ik ook niet kunnen hoor! ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:22

Djeenie schreef:
Ok, dank je wel beide! Ik snap dat je wilt verhuizen purny :D Voor die prijs kan je beter kopen ja :) Tot 650 euro vind ik het nog te doen om te huren, als je er een huisje met tuintje voor hebt tenminste... Gelukkig zitten we dan in de juiste regio daarvoor! Ik speel de info in elk geval door aan mijn kennis :D

Nou we waren liever blijven zitten maar door gezondheidsredenen van mijn ouders hebben we geen keus.. Bovendien is het platteland heerlijk dat wanneer je buiten staat en je ogen sluit je alleen maar vogels hoort fluiten.
Het zat er zoiezo aan te komen... alleen nu is het een stukje sneller.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 13:24

purny schreef:
Bovendien is het platteland heerlijk dat wanneer je buiten staat en je ogen sluit je alleen maar vogels hoort fluiten.

Dat is inderdaad heerlijk! Is een van de voornaamste redenen waarom wij hier komen wonen zijn :D Succes!