Huis huren, niet inschrijven in gemeente... en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Huis huren, niet inschrijven in gemeente... en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 13:22

Wanneer je een huis kunt huren, maar je niet kunt inschrijven in de gemeente (zomerhuis).... hoe kun je dat dan oplossen?

Ik maak geen aanspraak op subsidies e.d. (huursubsidie), maar heb wel een eigen zaak. De zaak is op een ander, zakelijk, adres gevestigd.
Ook daar mag je niet wonen, dus daar inschrijven is geen optie.
Alle zakelijke post e.d. gaat wel naar dit zakelijk adres.

Zijn er nog 'loopholes', of kun je het maar beter niet doen?

Ayasha
Blogger

Re: Huis huren, niet inschrijven in gemeente... en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:24

enige loophole die ik kan bedenken is je adres bij ouders oid zetten maar of je dat moet willen..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:24

Daar is niet echt een eenduidig antwoord op te geven. Sommige gemeentes of vakantieparken gedogen permanente bewoning van 'zomerhuizen', andere zijn weer heel streng. Het is dus belangrijker om te kijken of het in jouw gemeente überhaupt wordt toegestaan of niet.

Wel is het zaak dat je je ergens anders kunt inschrijven. Bij je ouders bijvoorbeeld?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:25

Zomerhuis mag alleen tijdelijk bewoont worden dus daar kun je helaas niets aan veranderen(daarom ook geen inschrijving toegestaan) Je kunt je post wel naar het zomerhuis laten sturen maar misschien is het een optie om al je post onder zakelijk te laten vallen zodat je gewoon al je post op de zaak krijgt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 13:27

_Nelleke_ schreef:
Daar is niet echt een eenduidig antwoord op te geven. Sommige gemeentes of vakantieparken gedogen permanente bewoning van 'zomerhuizen', andere zijn weer heel streng. Het is dus belangrijker om te kijken of het in jouw gemeente überhaupt wordt toegestaan of niet.

Wel is het zaak dat je je ergens anders kunt inschrijven. Bij je ouders bijvoorbeeld?

Het is bij iemand in de achtertuin, dus geen park oid.... Dan ligt het wellicht weer anders? Ik kan me namelijk voorstellen dat er op een park frequenter gecontroleerd wordt? Dit ligt ook nogal verscholen.

Ouders zou kunnen.... en dan de post naar een postbus oid?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:27

Als je je bij je ouders inschrijft betalen zij meer rioolbelasting enz hou daar wel rekening mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:27

Dan nog loop je het risico als ze komen controleren dat ze er achter komen dat je permanent bewoont en buiten dat daar flinke boetes aan vast hangen, kan je dan op korte termijn wat anders gaan zoeken.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:33

Zorg dat je ergens ingeschreven staat, gemeente gaat anders na verloop van tijd een adres onderzoek instellen. En in het meest vervelende geval wordt je dan uitgeschreven naar adres onbekend ondanks dat je een zaak hebt. Hier maakt het de gemeente het niet uit waar je woont als je maar ingeschreven staat. Er zijn op mplaats ook mensen die een adres tegen betaling verstrekken. Succes.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:34

Waarom ergens willen wonen waar het niet mag? Je loopt inderdaad het risico dat je alsnog naar wat anders kan gaan zoeken indien de gemeente er wel achter komt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:39

Ik weet niet of ze nog bestaan.
Maar je kan een postbus nemen.

Kan jij je post daar ophalen.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:43

linnie050 schreef:

Dat kan, maar je moet nog steeds ergens ingeschreven staan.

Als je niet ingeschreven bent bij een nederlandse gemeente:
- ben je geen ingezetene meer van nederland
- vervalt je verzekeringsrecht (en kan je dus je ziekenhuisrekeningen zelf gaan betalen
- vervalt je recht op uitkeringen, toeslagen en dergelijke
etcetera, etcetera

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 13:45

damian23 schreef:
Waarom ergens willen wonen waar het niet mag? Je loopt inderdaad het risico dat je alsnog naar wat anders kan gaan zoeken indien de gemeente er wel achter komt.

Omdat er uitzonderlijk weinig te vinden is waar wij graag willen wonen.
Geld is niet de kwestie, dus wanneer voor hetzelfde geld een 'legale' woning voorhanden was is dat ook uitstekend.
Ik vind het bijzonder jammer dat je je op dit adres niet kunt inschrijven :-(

Anderzijds ben ik ook wel een brave broeder.... dus vind het wel wat spannend om de regels te omzeilen.....

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:49

Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon niet toegestaan, dus als je daar moeite mee hebt of altijd een naar onderbuikgevoel aan overhoudt moet je het gewoon niet doen.

Geld speelt natuurlijk wel een rol. Voor hetzelfde geld kan je niet legaal iets vergelijkbaars krijgen, waarschijnlijk voor (veel) meer geld wel.

Als het echt je droomstek is en het is een 'once in a lifetime opportunity' dan zou je eens kunnen kijken of het perceel legaal gesplitst mag worden in 2 adressen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:51

Daar moet de eigenaar van het perceel dan ook nog maar aan willen mee werken.
Illegaal wonen is een risico. Als je de foute buren treft kan er zomaar een "hint" gegeven worden en sommige gemeentes zijn ECHT niet mals in hun boetes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:52

_Mikey_ schreef:
linnie050 schreef:

- vervalt je verzekeringsrecht (en kan je dus je ziekenhuisrekeningen zelf gaan betalen
etcetera, etcetera

Opbouw AOW.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:05

_Mikey_ schreef:

er zijn ook postbusadressen/opslagcentra, waar je je in kunt laten schrijven.. heb even postbus/inschrijfadres in getikt op google en een van de eerste hits is:

http://www.inschrijfadres.nl/

hopelijk is dat wat voor je

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 14:10

Mmm, wel een beetje spannend.... op zich kan je ook gewoon open kaart spelen en rechtstreeks bij de gemeente informeren wat de mogelijkheden zijn.... zoals bijv. 10 maanden per jaar, en dan dus 2 maanden niet...oid

Ik ben nogal braaf met regeltjes, en mijn vriend nog erger.... mietjes ;-)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:11

briefadres, zoek maar eens op ;)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:21

_Mikey_ schreef:
linnie050 schreef:

etcetera, etcetera

Ik heb me laten vertellen dat als een bepaalde tijd alleen een postbusnummer/ adres hebt je als "mens" niet meer bestaat.

Maar zoals _Mikey_ al schrijft alles waar je recht op zou kunnen hebben komt te vervallen, als je nog op je oude adres ingeschreven zou staan dan blijven de rekeningen zoals bijv gemeentelijke heffingen, belastingen enz gewoon komen. Bovendien de nieuwe bewoners zadel je ook met problemen op. De gemeente kan gaan denken dat er een soort van "onderverhuur" plaats vind (meerdere namen op een adres terwijl dat adres niet geschikt is voor dat soort bewoning).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:32

Ninx, ik vind dit soort dingen altijd veel te spannend en dat is me dan ook weer niet waard. Ik ben ook altijd bang dat dat soort dingen me in de toekomst op een of andere manier kunnen achtervolgen: Alsof iemand bij een sollicitatiegesprek een check doet en ziet dat je illegaal hebt gewoond… Totaal onrealistisch maar toch.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:25

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:29

Hier zo gedaan dat ze ingeschreven staan/stonden bij de ouders. Hier ook gewoon een (leefbare) slaapkamer, dus klinkt niet gek als je dan zegt dat je pas een week (of 4) in het zomerhuis zit als 'vakantie'.