dus ehh... hoe werkt een droger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

dus ehh... hoe werkt een droger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 13:48

Hoi, ik heb een beetje een stomme vraag waar google me niet binnen 5 minuten antwoord op kan geven :P

Ik ga straks voor het eerst in mijn leven een droger gebruiken :') Ik hang mijn kleding altijd ouderwets aan de waslijn, maar in mijn studentenhuis staat dus ook een droger die ik tot nu toe altijd gemeden heb omdat ik bang ben dat ik het verkeerd doe en dat ding straks in de hens vliegt.
Mijn was bestaat dit keer voornamelijk uit onderbroeken, sokken en t-shirts. De droger staat nu ingesteld op de hoogste stand (130). Wat te doen?? gewoon was erin mikken en m' z'n ding laten doen? En hoe lang duurt dat drogen zo ongeveer?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:50

Poeh, ik heb er geen grades op staan maar 'kastdroog', 'kastdroog +' e.d.
Was erin. Zet de schakelaar op kastdroog en de knop start/aan.
Afhankelijk van hoeveel was en hoe nat het is, denk ik een drie kwartier?!
Sterkte! :+

edit, uiteraard na was erin, deur dicht! :')
Laatst bijgewerkt door Kentaro op 17-07-14 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:51

Oef, mijn droger heeft programmas zoals babykleding, kastdroog, strijkdroog, extradroog etc en een aan en uit knop. Geen idee dus met getallen hoe dat zit..

Karin

Re: dus ehh... hoe werkt een droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:52

Ben ik heel simpel als ik zeg: vraag het even aan een huisgenoot die 'm wél gebruikt? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:53

Maak eens een foto van de voorkant/knoppen van de droger als je wil?
Elke droger werkt weer anders, en eentje die werkt met getallen ken ik ook niet :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:54

hoogste stand is bij mij 'extra droog' en duurt 2 uur (condensdroger, je moet dan zelf het bakje regelmatig legen), kastdroog is het nog een beetje klam zegmaar

Maar vandaag met deze temperaturen zou ik het lekker buiten laten drogen, is even snel als een droger en ruikt lekkerder vind ik persoonlijk

Btw, beter voor je droger als je geen wasverzachter gebruikt bij het wassen, en als newbie qua drogers... even het pluizenfilter legen/schoonmaken voor je hem aanzet (zeker als je in een studentenhuis zit lijkt me dat dat niet standaard door iedereen gedaan wordt :P)

edit: aangezien je het over de hoogste stand hebt zou het me niet verbazen als 130 staat voor het aantal minuten, aangezien de hoogste stand bij mij dus ook 2 uur duurt
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 17-07-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:55

Annemiek80 schreef:
Maar vandaag met deze temperaturen zou ik het lekker buiten laten drogen, is even snel als een droger en ruikt lekkerder vind ik persoonlijk

Dat wilde ik nog toevoegen. Op een dag als vandaag droogt het buiten net zo snel (en nog frisser ook). :j

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:57

Haha, hier moet ik wel een beetje om lachen.

Drogers gaan vooral in brand als niemand ooit het pluis eruit haalt wat achterblijft na drogen (er zit meestal zo'n opvang-gaasje in of onder de deur dat je eruit kunt pakken om even schoon te maken).
Weet je waar de standen voor staan? Zelf zet ik de mijne nooit op de hoogste stand, vind ik niet nodig (ligt er ook een beetje aan hoe groot je was is). Kleine was is trouwens ook sneller droog. Dan ben je er al met een half uurtje.
Wat je misschien moet checken is of er een leiding aan zit die het water vanzelf wegpompt of zo'n opvangbak voor het water, die je zelf leeg moet gooien.

Ik doe de meeste was liever niet in de droger, ondergoed krimpt en t-shirts gaan eerder kapot. Ik gebruik heb eigenlijk alleen voor mijn beddengoed want dat vind ik zo vervelend om overal in huis op te moeten hangen. Vriendlief stopt er echter gewoon alles in wat erin kan, vindt ie makkelijk (en wij hebben geen tuin dus ophangen is vaak niet mogelijk). Kan dus vast ;)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 13:59

Ze zijn allebei niet thuis Karin!
Ik heb even een foto gemaakt.. ga m' nu uploaden.
130 minuten zit ik effe niet op te wachten, ik moet over een krap uurtje weg en dan wil ik het er graag weer uit hebben :P

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:07

Bambolina schreef:
130 minuten zit ik effe niet op te wachten, ik moet over een krap uurtje weg en dan wil ik het er graag weer uit hebben :P

Ik denk niet dat binnen die tijd je was al droog is. Kun je het beter in t zonnetje hangen!

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 14:09

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 14:09

manonutjuh schreef:
Bambolina schreef:

Ik denk niet dat binnen die tijd je was al droog is. Kun je het beter in t zonnetje hangen!

Wat stom, ik dacht juist dat het veel sneller droog zou zijn, daarom wilde ik m' gebruiken. Waarvoor bestaat dat ding dan! pfft!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:11

k zou inderdaad zeggen dat het de timer is. Dan zou ik hem op korter zetten, zodat ie ruim voordat je weg moet klaar is. Dan kun je vanzelf zien hoe droog het is. En niet vergeten het knopje rechts bovenin in te drukken, anders heb je geen power :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:17

Met dit weer moet je de droger niet gebruiken hoor. De was droogt nu waar je bij staat buiten. :D

Het is een andere droger dan ik heb. Ik heb een draaiknop met programma's dus kastdroog, strijkdroog, wol etc.
Bij jou is de draaiknop de minuten denk ik. Geen idee hoelang het duurt voor de was droog is. Voor kastdroog + is de droger hier wel een uur bezig dacht ik.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 14:18

Ik heb m' maar gewoon op 130 laten staan nu en dan zet ik m' gewoon weer uit als ik weg ga :Y) Hopen dat het deurtje braaf open gaat.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:21

Het is idd de timer. Op het plaatje kan je zien hoe droog je het wilt hebben en hoe vol je de trommel hebt zitten.

Strijkdroog of kastdroog (kastdroog is aan te raden)
800/900 en 1100/1200 zijn de toeren, dus draait hij sneller en heeft je was meer te lijden
In het tabelletje staan de minuten.

Dus ligt echt aan je was. Bijv. handdoeken kunnen rustig op 60 minuten / 1200 toeren :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:25

Bambolina schreef:
Waarvoor bestaat dat ding dan! pfft!

Voor als het ontzettend miezerig, nat, vochtig, klam weer is ;)

Hier gaat ook alles aan de lijn, behalve als het vanwege het weer toch al vochtig genoeg is in huis, dan gaat het ergste nat eraf in de droger. Even nadrogen aan de lijn, kreukt een stuk minder.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:26

eigenlijk gewoon de simpelste wasdroger die je kan vinden. Aantal minuten kiezen en op start. Ben toch blij met mijn droger met wat meer keuze

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:29

Tussen haakjes TS, is het een condensdroger of een afvoerdroger? Condensdroger heeft een bakje waarin het water zich verzameld, die zal je leeg moeten gooien.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 14:33

Santos_05 schreef:
Het is idd de timer. Op het plaatje kan je zien hoe droog je het wilt hebben en hoe vol je de trommel hebt zitten.

Strijkdroog of kastdroog (kastdroog is aan te raden)
800/900 en 1100/1200 zijn de toeren, dus draait hij sneller en heeft je was meer te lijden
In het tabelletje staan de minuten.

Dus ligt echt aan je was. Bijv. handdoeken kunnen rustig op 60 minuten / 1200 toeren :D

aahh da's duidelijk!

Ik moet er inmiddels vandoor dus heb het er weer uit gehaald. Nu is het niet alleen klam maar ook nog is warm :Y) dus heb het maar weer even braaf opgehangen. Volgende keer beter :')
dankjulliewel!!

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 14:35

Er zit trouwens een afvoerbuis aan dus geen bakje water! Heb wel even het stof filtertje er uit gehaald. Man man man man man :oo Wat zat daar een hoop stof in. En niet alleen in dat filtertje zelf maar ook onder het filtertje waar het denk ik niet hoort te komen. Dat ook maar is even goed schoonmaken voor ik m' weer ga gebruiken..

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:36

Lijkt wel een studentenhuis :+

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:37

Wilde inderdaad al aangeven zorg dat het waterbakje leeg is en de filter schoon is :D Dat scheelt al een hoop ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:07

NoeskaMoos schreef:
Haha, hier moet ik wel een beetje om lachen.

Drogers gaan vooral in brand als niemand ooit het pluis eruit haalt wat achterblijft na drogen (er zit meestal zo'n opvang-gaasje in of onder de deur dat je eruit kunt pakken om even schoon te maken).

Klopt niet helemaal. Het gaat niet om het stof in dat gaasje, maar om de stof die in de machine zelf belandt, met name bij de motor. Maak voor de gein je machine maar eens helemaal open (beplating er dus ook echt helemaal af), dan zul je schrikken wat er aan stof in zit en ook wel snappen dat het brandgevaarlijk kan zijn.
Beste is om minimaal 1 maal per jaar je droger goed te reinigen in dat compartiment, waar de motor zit.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:35

"Hoe werkt een droger?"
- Druk op start _O-

Idd de filter elke keer even schoonmaken :)