hoe werkt dat nou, een eerste auto kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

hoe werkt dat nou, een eerste auto kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 10:14

Aller eerst wil ik even melden dat ik weet waar ik op moet letten! Ik ben gek op auto's en weet technisch prima wat de mankementen zijn en heb ook het soort autotje al uitgekozen. Nu is het nog een kwestie van gaan kijken en overgaan tot aankoop..

Maar hoe gaat dat precies? Wat moet ik regelen. Het lijkt mij dat ik me eerst moet verzekeren voor ik mag rijden en dan nog? Hoe betaal je een auto, Over maken of contant?
Kan iemand me even uitleggen hoe zon middag er uit ziet?

Rex_Rolfo

Re: hoe werkt dat nou, een eerste auto kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:16

Wil je particulier kopen, bij een kleine zaak of een wat grotere dealer?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:16

Verzekering kun je meestal op dat bedrijf per computer regelen of.via een telefoontje naar je verzekeringsmaatschappij. Betalen kan cash of pin of beiden. Er is veel.mogelijk.
Ga eerst maar eens kijken, proefrijden, afdingen. Dan komt de rest vanzelf.wel!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 10:17

Rex_Rolfo schreef:
Wil je particulier kopen, bij een kleine zaak of een wat grotere dealer?

Bij een kleine zaak

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:19

Hoe ik het heb gedaan:

Bij mijn 1e autootje, mijn 2e hands peugeot 107 heb ik het contant betaald en mijn nieuwe auto fiat 500 heb ik overgemaakt want die bedragen kan ik zowat niet eens contant opnemen _O- heb trouwens wel een stukje contant betaald hiervan.

Verzekering alvast op de hoogte gesteld, je hebt de auto gekocht en voor je weg wilt rijden verzekering bellen en dan is hij verzekerd!

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:22

Vaak moet ren auto nog even "klaar gemaakt" worden voor je m daadwerkelijk kunt ophalen. Je kunt dan ook afspreken wanneer je hem kan halen en dan bel je de verzekering dat het op de dag dat je hem gaat halen in gaat.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:42

Zoals D_Travis zegt moet de auto vaak nog klaargemaakt worden. Het is dus niet zo dat er je één aanwijst, een paar flappen op de toonbank gooit en wegrijdt :+

In de tussentijd regel je -al dan niet online- een verzekering en laat die ingaan op de dag dat je de auto ophaalt. Hiervoor heb je de meldcode nodig. Deze staat op kenteken, vraag het de verkoper.

Je kunt een gedeelte overmaken, de rest contant bij afhalen, alles contant of overmaken kan ook. Net welk gevoel je bij die zaak hebt en hoe groot het bedrag is.

Een kleine zaak kan vaak niet overschrijven, je krijgt dan het kentenbewijs mee en gaat daarmee naar een postkantoor waar ze kentekens kunnen overschrijven (http://www.postnl.nl/locatiewijzer). Zorg dat je een ID en een tientje bij je hebt. Met het nieuwe kentekenbewijs op jouw naam en het vrijwaringsbewijs voor de verkoper ga je terug naar de zaak, ruilt vrijwaringsbewijs voor de sleutels en gaat genieten van je nieuwe aanwinst.

Veel plezier en veilige kilometers toegewenst.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 10:45

Oké dus ik kan gewoon naar de verzekering bellen en dan moet ik even mijn nieuwe kenteken door geven en mijn gegevens en dan is het goed? En zon kenteken kaart krijg ik via de post thuis gestuurd? Voor de belasting hoef ik niks te doen? Dat gaat dan via de verzekering ofzo?

Edit: ik zie net dat het merendeel beantwoord is! Top dank je!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:02

Je verzekeringsmaatschappij heeft de meldcode nodig. Deze kun je krijgen via de verkoper. Dit staat genoemd op de autopapieren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:05

Verzekering kan je bellen, je kunt ook online een vergelijking maken en eventueel afsluiten. Kan me voorstellen dat je voor een goed gevoel best iets meer wilt betalen bij een bekende verzekeraar oid maar je wilt ook weer niet veel duurder uit zijn dan nodig lijkt me.

Kentekenbewijs krijg je mee op het postkantoor, de laatste cijfers van de overschrijvingscode krijg je per post thuisgestuurd. Die heb je nodig als je t.z.t. de auto verkoopt of inruilt. Belasting hoef je alleen maar bij het overschrijven door te geven of je per maand?/kwartaal of jaar wilt betalen en je bent vanzelf de pineut.

Even over de verzekering (ook voor meelezers): er is een automatische koppeling tussen het databestand van de RDW en verzekeraars. Als je even vergeet een auto te verzekeren (omdat je er toch nog niet mee kunt rijden of wat dan ook) hebben ze dat in een paar dagen in de gaten en volgt een bekeuring van 386 euro!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:07

1. Zorg voor een vriend met auto-gekke vader.
2. Laat hen jagen op auto's terwijl jij werkt/zont/shopt/slaapt. Geef vooral AL je eisen door, zoals: moet 5-deurs zijn, diesel, geen lelijke kleur, de auto moet 'rond' zijn :D
3. Betaal de auto en laat hem naar je huis rijden terwijl jij nog werkt/zont/shopt/slaapt.
4. Rij rond in je nieuwe en te gekke nieuwe auto.
5. Merk na een x aantal weken dat er vanalles aan mankeert en zucht diep bij elke reparatie :+

Of spaar even door en koop een echt nieuwe auto ipv een tweedehandse bij een dubieuze meneer :D

Zonder dollen; ik heb mijn auto in contanten betaald. Het bedrag was zodanig laag dat ik dat in 1x kon pinnen := Dit was particulier. Mijn vriend heeft zijn vorige sportwagen middels een lening betaald, dus gewoon overgemaakt van rekening naar rekening. Hij kocht zijn auto bij een erkende dealer. Het is gewoon afhankelijk van bij wie je koopt hoe je kan/wil betalen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 23:20

Ik ben zelf auto gek, mijn vriend ook en mijn vader ook + dat we een machine bouw bedrijf hebben om de kleine mankementen op te lossen :D Bovendien werkt mijn schoonvader voor Daihatsu en kan hij aan alle nodige onderdelen en gegevens komen van mijn nieuwe auto.

Heb zojuist met mijn schoonmoeder besloten dat ik haar auto over neem! Maakt het allemaal wel iets makkelijker. Weet van deze auto waar hij geweest is en kan dus nodige reparaties makkelijk laten repareren +:)+ moet wel even wat nieuwe platen op aan de onderkant maar dat kan mijn vader zelf in onze werkplek doen en dan komt hij weer netjes door de keuring!

Morgen even alles over zetten en dan snel opnieuw laten keuren :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:00

Ik zou even op independer kijken voor de verzekering. Kun je vaak leuke kortingen krijgen en zodra je daar het formulier en alles hebt ingevuld, is je auto verzekerd. Krijg je op dat moment ook een mailtje van.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:31

Shiloh schreef:
Ik zou even op independer kijken voor de verzekering. Kun je vaak leuke kortingen krijgen en zodra je daar het formulier en alles hebt ingevuld, is je auto verzekerd. Krijg je op dat moment ook een mailtje van.

Ik mag hem op het bedrijf mee verzekeren waardoor ik 40% no claim krijg. Zou het dan nog steeds voordeliger zijn?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:45

Geen idee, denk het niet, maar ik zou er goed over nadenken of ik dat wel zou doen.

Een verzekering kost wat, 20/30 euro in de maand voor een kleine auto? Als je een auto kunt betalen, kun je dat ook nog wel betalen. (Tenminste, ik ga er vanuit dat je eerste auto niet een super grote dure bak is) Is het niet verstandiger om gewoon je eigen schadevrije jaren te gaan opbouwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:48

Sababber schreef:
Shiloh schreef:

Ik mag hem op het bedrijf mee verzekeren waardoor ik 40% no claim krijg. Zou het dan nog steeds voordeliger zijn?

Als beginnend bestuurder is dat zeker voordeliger, echter, volgens mij bouw je dan geen no-claim op.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 12:04

Volgens mijn vader bouw ik dan nog steeds schade vrije jaren op omdat de auto wel op mijn naam staat maar wel via de zaak is verzekerd dus daarvoor hoef ik het niet te laten. Kleine autotjes kosten ook al snel 50 euro aan verzekering per maand.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:34

Nee hoor, ik had op mijn 22ste een fiatje, daar betaalde ik WA 22 euro per maand voor.

Nu rijdt ik een Citroen C3 uit 2003 en daar betaal ik WA 29 euro per maand voor.

Beide met 2 jaar schadevrije jaren die je standaard krijgt als je begint met rijden. Er zat tussen de twee auto's te veel tijd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:42

Nou je gaat kijken, zoekt een leuk autootje uit. Neemt zeker een goede lamp mee (aangezien je weet op wat voor mankementen je moet letten) dus je gaat zo ver het kan even onder de auto kijken. Dan controleer je de standaard zaken; je bekijkt de banden, de remmen, inspecteert de motor en de slangen en kabels die ernaar toe gaan. Je inspecteert de gehele auto grondig op roest. Kijkt of alle sluitingen werken. Kijkt of alle binnenfunctie's werken, dus airco, toeter, radio etc. Heeft de auto een dak dat open kan, of is het een cabrio, test die zaken dan uit. En dan ga je rijden, en ook onder het rijden luister je goed of je geen speciale geluiden hoort. Koop ook alleen maar gekeurde auto's.

Trouwens kan het prima dat je een auto direct cash betaald en ophaalt, al is dat voor privé personen wat minder gebruikelijk. Hier in de garage komen er vaak genoeg kerels met garagenummers (aangezien de nummerplaten hier aan de persoon behoren en niet aan de auto) of kleine oplegger aan, kopen enkele auto's cash en weg er mee. Ik heb 2 van mijn 3 auto's ook zo gekocht. Maargoed dat waren ook spotgoedkope auto's van rond de 2000,- dus als je iets over het hoofd zag dan had je nog makkelijk het bedrag om het te (laten) repareren.

Verder betaal je een auto in de regel cash. Je hebt diverse sites die verzekeringen vergelijken, het is aan te raden daar te kijken en zeker de auto vanaf het begin op jou naam te zetten.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:12

Ik liet mijn vader een deugdelijk autootje zoeken, eisen wist hij.
Op een dag was hij gevonden, sinds 2 jaar ben ik de gelukkige eigenaar van een Saxo.

Verzekering nam ik ook mn vader voor mee, zodoende werd het allemaal -met fixe korting :D - geregeld voor dit blondje haha!!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:58

Je gaat naar een dealer, kiest je auto, maakt proefrit. als ie bevalt ga je onderhandelen. je betaald contant(of maakt over). meestal neem je de auto nog niet direct mee(tenminste ik liet mijn auto eerst nog even apk keuren door hun).. en dan bel of mail je je verzekeringsmaatschappij. diezelfde dag is je auto al verzekerd.
Dan ga je hem de volgende keer ophalen en laat je hem overschrijven. Je betaald wegenbelasting uiteraard. en verzekering

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 16:53

Lieve bokkers, ik denk dat een paar van jullie een paar posts hebben gemist.. ik heb namelijk niet de vraag waar ik op.moet letten bij het kijken maar meer hoe je handeld als je al besloten hebt over de auto. Wat de volgorde is betreft betalen, overschrijven, verzekeren, keuren etc.

Ik heb de Daihatsu cuore van mijn schoonouders al "gekocht".

shiloh, mag ik vragen waar je dan bent verzekerd? Ik krijg namelijk via indipender echt geen bedragen onder de 38 euro. En waarom krijg je 2 schadevrije jaren cadeau? Ik ben het nog niet tegen gekomen dus ben best benieuwd hoe dat dan in zijn werk gaat.

Bedankt voor de reacties allemaal!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:00

Krijg je standaard volgens mij. Ik had eerst 0 jaren ingevuld, en toen kreeg ik later een wijziging in mijn premie, omdat bij de check bleek dat ik 2 jaren had. Hoorde van mijn zus dat het standaard is dat je met 2 schadevrije jaren begint. Het fijne weet ik er niet van.

Hmm, ben nu eens opnieuw gaan invullen bij independer, en als ik invul dat ik korter mijn rijbewijs heb en jonger ben, ben ik inderdaad een stuk duurder uit. Maar weet toch echt zeker dat ik voorheen voor mijn fiatje ook maar iets van 20/25 betaalde.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:07

Dat je standaard met 2 schadevrije jaren begint is onzin. Ik rij al heel wat jaartjes rond, geen schade (maar ook nooit een verzekering op mijn eigen naam gehad tot 2 jaar terug) en heb toch echt pas 1 officieel schadevrij jaar staan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:40

Nou, ik kreeg ze toch echt. Ik heb 1,5 jaar een autotje gehad, maar dat was alweer 3 jaar geleden, zolang kun je schadevrije jaren niet meenemen.

Ik had zelf 0 jaren ingevuld, en kreeg toen een aanpassing dat ik er al 2 had. Kan niet van dat vorige autotje zijn geweest, want die heb ik niet 2 jaar gehad.

Volgens mijn zus was het doordat je start met 2 jaar. Aangezien zij bij interpolis heeft gewerkt, ging ik daarvan uit. Heb het wel vaker gehoord ook trouwens.