Help! Ik zoek mijn ideale fiets! (hybride/trekking)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Help! Ik zoek mijn ideale fiets! (hybride/trekking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 13:08

Omdat er op bokt vast ook fietsfanaten zitten :)

Zoals zoveel Nederlanders fiets ik al mijn hele leven, maar nu ik iets bijzonders zoek voel ik me toch zo'n leek...
Ik heb altijd voornamelijk hybride's gereden. Mijn vorige fiets (een paar weken geleden gestolen..) was een Gazelle Medeo Lite. Prima fiets, maar nu zoek ik net iets meer. Iets meer van wat? Ja, van alles, eigenlijk. Iets lichter, iets sneller, maar tegelijkertijd viel mijn Medeo met boodschappen regelmatig om. Had met een dubbele standaard wellicht voorkomen kunnen worden.

Kortgezegd, ik zoek een damesfiets:
  • Waar ik comfortabel 1 tot 1,5 uur per dag mee kan fietsen (dijk, polder, heuvels, tegenwind...)
  • Waar ik comfortabel boodschappen mee kan doen
  • Die niet gelijk uit elkaar valt als ik er naar kijk (degelijk, onderhoudsarm - ik ben niet zo handig) ivm intensief gebruik
  • Die net dat stukje extra heeft. Aan uitstraling, aan, ja, wat? Ik heb bewust geen auto en mijn fiets is mijn trots.

De combinatie "stabiliteit voor zware boodschappen" en "snelheid op lange afstanden" lijkt een hele lastige te zijn. Ik ben op zoek in de hybride-trekking hoek, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Budget is ca 1000 euro. Tweedehands kan ook. (Nu zal ik hem wel verzekeren...) Voor de ideale fiets kan ik het budget misschien ietsje opschroeven.

Wie heeft de ultieme tip voor mijn nieuwe vriendje? Het stomme is dat ik niet echt weet wat ik miste in de Medeo. Maar hij voelde niet speciaal. En nu wil ik een speciale, een magische waar ik als vanzelf mee vooruit ga... Of zou ik dan toch aan elektrisch moeten denken? (Die dan weer zwaarder en lomper zijn, zeker voor mijn budget..) Argh!

Anoniem

Re: Help! Ik zoek mijn ideale fiets! (hybride/trekking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:11

Een elektrische fiets is nooit altijd 'lomper' je hebt tegenwoordig hele mooie uitvoeringen van elektrische fietsen waarbij je nog niet eens ziet dat de fiets elektrisch is! ;)

Ik wil je aanraden om toch naar de plaatselijke fietsenmaker te gaan en daar allerlei soorten modellen te proberen. Mensen denken vaak dat ze verplicht zijn om dan direct een fiets te kopen maar dat is totaal niet zo (Attans, bij onze winkel niet) je neemt gewoon een foldertje mee en denkt er thuis nog eens over na.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:15

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 13:25

Dank beiden.

@fresley, kijken en proberen ga ik sowieso wel, maar ik zie echt door de bomen het bos niet, dus ik probeer me voor die tijd al een beetje te oriënteren waar ik op moet letten....

@Keet, daarom zeg ik, budget is iets oprekbaar en ik kan altijd ook nog tweedehands kijken natuurlijk, dat zal ook schelen. Die Miss Grace is inderdaad wel leuk, elektrisch ook!

JoliekeDHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:27

Kijk anders even op 12gobiking.nl
Daar kan je makkelijk selecteren op de categorie waarin je zoekt.

Het beste is om er even langs te gaan, zeker omdat je niet precies weet wat je zoekt. Zij hebben bijna elke fiets gemonteerd in de showroom staan, zodat je zelf kan voelen en testen wat je fijn vind.

Misschien ligt het wat uit je regio, maar aangezien bijna alle fietsen op voorraad zijn kan je hem gelijk meenemen!

Een electrische, kwalitatief goede fiets ga je in jouw prijscategorie niet vinden.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 13:30

Ik weet niet of je beide activiteiten echt wilt combineren, maar als ik jou was zou ik een ´barreltje´ opscharrelen om de boodschappen mee te doen en dan een fijne hybride kopen voor de langere afstanden.
Ik ben erg blij met deze: http://www.specialized.nl/nl/nl/bikes/f ... rrus-elite

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 13:32

Jo_vales schreef:
Een electrische, kwalitatief goede fiets ga je in jouw prijscategorie niet vinden.

Dat zei ik ook in mijn laatste zin :j Ik zoek ook helemaal niet per se een elektrische, daarom. Ik ben 26 en gezond, ik kan best trappen, maar gezien dat ik een fiets nogal intensief gebruik wil ik wel dat dat zo fijn mogelijk is. Sta er ook niet afwijzend tegenover maar ik denk dat ik liever een goede "gewone" fiets heb dan een matige elektrische.

@Rhys, een barreltje heb ik al inderdaad, daar fiets ik nu mee sinds mijn Medeo gestolen is. Maar ook voor de boodschappen is het wel fijn een goeie te hebben. Misschien dat ik dat barreltje wel wat zou kunnen pimpen met een krat en een dubbele standaard inderdaad. Geen slecht iee :)*

En nu ga ik naar al jullie links kijken!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:19

JoliekeDHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:00

Nog even 1 ding haha, er is nu twee keer een zogenaamde transportfiets genoemd, de postbike en een Miss Grace.
Voor boodschappen en (korte) stadsritjes zijn deze ideaal, maar absoluut 5 stappen terug in gewicht en rolweerstand vergeleken met de Medeo.

Dit ligt vooral aan het gewicht van het frame en de bandbreedte.

Voor de langere ritten zou ik voor een bandbreedte van max 35C, liefst 32C gaan.
(Dit is wel weer nadelig voor boodschappen doen. Dunnere band = minder contact met weg = minder rolweerstand = makkelijker vooruit komen maar dus ook minder stabiel.)

Ook een derailleurversnelling in plaats van een naafversnelling is een pre. Dit vraagt wel weer wat meer onderhoud omdat je dan met een (half)open kettingkast zit.
(Denk aan om de 250 km je ketting ontvetten met een spuitbusje, droog maken met een doek, en weer vetten met een spuitbus. Kost je een minuut of 10)

Mimichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:14

Ik had redelijk dezelfde eisen/wensen, fiets dagelijks door de duinen en wil dit snel en comfortabel kunnen doen. Geen stadsfiets, maar één waar ik op lange afstanden ook prettig op zit. Licht in gewicht, mooi uiterlijk en toch geschikt (uiteraard met behulp van fietstassen) om boodschappen mee te doen. Een racefiets of ATB vond ik te onpraktisch, dus ben op zoek gegaan naar een ander sportief model. En ik heb de perfecte fiets gevonden! :D Een hybride Batavus Galibier http://www.batavus.nl/sportieve-fietsen/Galibier.htm Tevens met mijn lengte (1.80m) ook als enig merk geschikt, gezien het damesmodel ook in 61 inch verkrijgbaar is. Heb de fiets nu 7 maanden in mijn bezit, wordt dagelijks intensief gebruikt en ben zeer tevreden! :)) Veel succes met de zoektocht, ik ben inderdaad ook eerst meerdere fietsendealers afgeweest (sommige wisten niet eens wat Hybride was :? ) en heb online research gedaan.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:46

Ik heb zelf wat jij zoekt opgelost met 2 fietsen. Een degelijke tweedehands stadsfiets met extra stevige standaard voor boodschappen en naar de trein. Voor langere afstanden en naar de paarden heb ik een ATB maar met bagagedrager en lichten zodat hij ook veelzijdig inzetbaar is. Mijn moeder heeft pas een Gazelle fuente gekocht ook een hele fijne fiets. Batavus en Koga Miyata hebben ook fijne fietsen al is Koga wel weer wat duurder.

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:59

Ik heb zelf een Trek. Deze heeft een stevige baggagedrager waar ik zelf de vrachtpatser van de hema op heb gezet. Deze fiets heeft mij afgelopen week 650 km door het land geholpen. Goede fiets, onderhoudsarm, anti-lek banden (erg handig in Leiden met al dat gebroken glas), 7 versnellingen, zadelpenvering. Ben er zelf super tevreden mee. Kan er makkelijk mee naar school (half uur per keer), maar kan ook mee met de fietsvakantie (5 uur per dag). http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/to ... step_blx/#

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 16:56

Bedankt allemaal weer!

@Jo_vales Dat is precies de soort informatie waar ik naar op zoek was, dank je wel!!

Ik neig er nu inderdaad naar om mijn volkskrant-fietsje om te bouwen naar boodschappen-fietsen en er dan een sportieve bij te zoeken.

Die Batavus Galibier ziet er inderdaad ook goed uit Mimichelle :j

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:06

als je per dag zoveel fietst en je zoekt een snelle stabiele fiets.. kijk dan ook eens naar een ligfiets.
ik weet dat je in het begin denkt wat een malloot ding, maar als je eenmaal een stukkie gereden hebt, ben je verkocht. (en ik ben tot nog toe nog nooit uitgelachen)

Ze zijn er in zoveel varieteiten dat je eigenlijk eens bij een ligfietswinkel moet kijken als je geinteresseerd bent.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:13

Wij hebben ooit een (elec.) fiets gehad die van de in beslaggenomen goederen komt. Is vaak goedkoper fiets hebben we nu een jaar of 4 en rijd als een trein

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 17:19

Bij het verder zoeken op naaf- of derailleurversnelling, kwam ik uit op dit topic. Hier wordt absoluut aangeraden voor een naafversnelling te gaan.
Mijn medeo spoot ik alleen af en toe (eens per maand? Hooguit?) wat spul (geen idee wat, bij de hema heet dat gewoon 'kettingspray', haha) op, had een halve kettingskast ook. Ik zie mijzelf niet heel regelmatig met doekjes en tuinslangen in de weer gaan... (Zal sowieso op de spuitplaats op stal moeten dan :D )

@pjer, ligfiets had ik helemaal nog niet aan gedacht, dank voor de tip! Weet wel dat ik dat ooit geprobeerd had en nauwelijks mijn balans kon houden, maar dat went vast ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:58

Je kan vrijwel elke fiets van een electrische motor in de naaf voorzien.
Er is een breed aanbod aan kits met ook nog verschillende opties met betrekking tot het type batterij en waar je die wil bevestigen.
Op heel sportieve modellen zonder bagagedrager/spatborden komt de accu op de plaats van de bidonhouder.
Op die manier hoef je geen nieuwe fiets aan te schaffen.

De prijs van de kits loopt van goed 250 Euro tot zeg 800.

Ik ben nu de oude Raleigh van mijn vriendin aan het ombouwen.
Ze is volstrekt tevreden met haar meer dan twintig jaar oude 21 versnellingen damesfiets. Sportief, 28" wielen, spatborden, verlichting bagagedrager et al.
Ik heb de fiets gedemonteerd, opgeknapt en weer als nieuw werkend in elkaar gezet.

Ondertussen een 250 Watt 24 Volt voorwiel besteld, compleet met uitschakelende remhendels, trapsensor, electronisch controle paneel.
Heel bewust voor 24 Volt gekozen omdat dit geen Lithium accu noodzakelijk maakt.
Als krachtbron gebruik ik twee, in serie aangesloten, 12V lood/zuur gel accus. Om ze op te laden schakel je ze parallel en dan kan de druppellader van de motorfiets/auto erop.
De rijklare fiets blijft onder de 20 kilo!!

Op zich is het monteren van de kít hooguit een ochtend werk. Kosten inclusief verzenden en wat klein materiaal om het nét even wat strakker te monteren; 286 Euro.

Nogmaals; kan gewoon op de, vrijwel élke, fiets die je al hebt of een andere leuke gebruikt aangeschafte :)*