Bruine Hortensia's... :-(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yris

Bruine Hortensia's... :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 10:24

Mijn mooie witte hortensia's worden helemaal bruin! |(
Ik verzorg ze nog zo goed, maar ze staan vrees ik gewoon te lang in de zon...

Wie weet welke Hortensia er beter tegen de zon kan? Het liefst wit, eventueel paars...

IrishDraught

Re: Bruine Hortensia's... :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:26

Bij mij zijn ze mooi wit maar het blad hing slap van de droogte alleen door alle regen nu zijn alle grote bloemen omgevallen en lijkt het wel oorlog in de tuin.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:26

Het kan ook smet zijn door het natte weer. Hortensia's kunnen normaal gesproken wel goed tegen zon.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:27

Worden de bloemen of het blad bruin?
Hortensias zijn halfschaduw planten, en moeten veel water hebben.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:27

Een hortensia is een echte natnek en houdt van natte voeten. Hoelang bloeit je hortensia al? Ik heb er 1 staan die sinds mei bloeit en nu gewoon uitgebloeid is en 2 die net zijn begonnen en dus nog wel even staan :)

Edit: ze staan bij mij een groot deel van de dag in de zon, geen problemen daarmee.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 10:35

Ik houd ze echt goed nat, daar ligt het niet aan. En de bladeren zijn ook stevig.
Het is denk ik echt de combi van regen en zon. Ze staan nu een maandje in de bloei, maar ze werden direct lelijk.
Als ik om me heen kijk naar andere tuinen met precies dezelfde sort hortensia dan hebben ze het allemaal wel een beetje...
Het is de Hydrangea macrophylla en ik zie het vooraal bij dit soort.

Ik wil eigelijk alles dit najaar eruittrekken en een andere soort erin zetten, maar welke?????

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:49

Heb je deze hortensia's dit voorjaar geplant? Hier zijn alle witte hortensia's die ik dit jaar heb geplant ook bruin. Maar er staan ook andere witte om heen die er voor het 2e, 4e jaar of nog langer staan en die zijn wel gewoon mooi wit.
Ik zou ze er niet uittrekken, maar volgend jaar gewoon kijken hoe het dan gaat. Maar mijn ervaring is wel dat wit gevoeliger is.

Verder heb ik een stuk of 15 annabelle's, die doen het erg goed al heb je met dit regenachtig weer wel dat de bloembollen te zwaar worden en ze helemaal gaan hangen. Dan vind ik het grote nadeel van die annabelle's.
Witte pluimhortensia's doen het hier ook goed, dat zijn mooie kegelvorm. En het allermooiste en beste doen het hier de gewone blauwe hortensia's. Die bloeien hier diepblauw en dieppaars, maar ik denk dat dat hier aan de (zuur) grond ligt.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 10:54

Delphi schreef:
Heb je deze hortensia's dit voorjaar geplant? Hier zijn alle witte hortensia's die ik dit jaar heb geplant ook bruin. Maar er staan ook andere witte om heen die er voor het 2e, 4e jaar of nog langer staan en die zijn wel gewoon mooi wit.
Ik zou ze er niet uittrekken, maar volgend jaar gewoon kijken hoe het dan gaat. Maar mijn ervaring is wel dat wit gevoeliger is.

Verder heb ik een stuk of 15 annabelle's, die doen het erg goed al heb je met dit regenachtig weer wel dat de bloembollen te zwaar worden en ze helemaal gaan hangen. Dan vind ik het grote nadeel van die annabelle's.
Witte pluimhortensia's doen het hier ook goed, dat zijn mooie kegelvorm. En het allermooiste en beste doen het hier de gewone blauwe hortensia's. Die bloeien hier diepblauw en dieppaars, maar ik denk dat dat hier aan de (zuur) grond ligt.

Ik heb ze vorig najaar geplant. Je denkt dat als ze ouder worden ze meer kunnen hebben? Ze staan in de voortuin en het is ECHT GEEN POREM momenteel haha! De Annabel word me weer wat te hoog, net als de pluim hortensia. Ik wil wel echt een ronde struik houden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:58

Yris schreef:
Delphi schreef:

Ik heb ze vorig najaar geplant. Je denkt dat als ze ouder worden ze meer kunnen hebben? Ze staan in de voortuin en het is ECHT GEEN POREM momenteel haha! De Annabel word me weer wat te hoog, net als de pluim hortensia. Ik wil wel echt een ronde struik houden.

Ik zie zelf wel echt verschil tussen jong aangeplante hortensia's of hortensia's die er al een paar zomers hebben gehad.
Als het straks niet meer zo hard regent :+ zal ik er eens foto's van maken!

Pluimhortensia's en annabella's worden inderdaad best snel groot. De blauwe en paarse vind ik zelf de makkelijkste en minst gevoelig, maar dat kan ook puur mijn persoonlijke ervaring zijn hoor.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:25

Dan gaan we ze nog even de tijd geven maar. Ik heb wel gehoord dat de witte heel gevoelig zijn voor wind en regen... maar die vind ik nou net het mooist! :-(
We wachten af! Als het lukt zal ik eens een foto uploaden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:25

Zijn ze niet door de zon verbrand?

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:36

FriesWytske schreef:
Zijn ze niet door de zon verbrand?

Klopt.. zie eerste bericht.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:39

Dan zul je als de zon schijnt er voor moeten zorgen dat ze in de schaduw komen te staan. Doen wij hier ook met de hortensia's. Daar zetten we dan een parasol op.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:30

Ik heb van het voorjaar m'n witte hortensia van de ene kant, naar de andere kant van de tuin verplaatst omdat hij steeds verbrande in het zonnetje, ondanks dat ik alleen water geef als de zon er niet meer op staat en bij de wortel. Nu verbranden ze minder, maar helaas nog steeds wel wat :\
De roze variant, die trouwens veel later bloeit (?), heeft nergens last van.