wonen in een chalet of grote stacaravan.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bazinga

wonen in een chalet of grote stacaravan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:11

Ja, wonen in een chalet of grote stacaravan.
Aangezien mijn werk volgend jaar in Wageningen een nieuwe dependance krijgt en ik heel graag mee wil om de boel daar op te zetten en manlief dit ook ziet zitten, zit er een kans in dat we die kant op gaan vertrekken ( moet manlief wel werk vinden, dat is het belangrijkste ) Nu zit ik al een beetje te denken waar en hoe we gaan wonen. Ik wil het liefst zoveel mogelijk in de natuur wonen en kopen is voor ons niet zo aantrekkelijk. We hebben een leeftijdsverschil van 14 jaar en aangezien we nu huren, krijgen we heel moeilijk een hypotheek ( zowieso geen hypotheek van 30 jaar, omdat mijn partner te "oud"is en wij geen koopwoning nu hebben, dan wordt het een hypotheek van 20 jaar en hoge maandlasten, hebben we al uit laten rekenen bij een hypotheker ).

Dus bedacht ik mij, misschien een chalet of grote stacaravan. Ik hang niet aan mijn spullen, als mijn beesten maar mee kunnen. Wat belangrijk is dat ik het goed kan verwarmen in de winter vanwege mijn rheuma.
Wie weet wat de regelgeving is van wonen in een chalet of stacaravan? Ik weet dat er regels zijn van recreatiewoningen waar je niet het hele jaar mag wonen, maar volgens mij zijn er wel mogelijkheden. Wie weet hier meer vanaf??

Jespri

Re: wonen in een chalet of grote stacaravan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:13

Dit is echt per park/gemeente afhankelijk.
Zou je even bij parken in de buurt moeten kijken vaak staan de ''regels'' wel op de website. :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:15

je zal een hoop geld kwijt zijn aan het verwarmen van een stacaravan. Of je moet echt een hele goeie vinden. Goede isolatie snap je.
maar volgens mij ben je altijd goedkoper uit dan een huurhuis ;) Hier is dat tenminste wel zo.

ik heb zelf in een stacaravan gewoond, deze was niet geisoleerd, enkele glazen dus bere koud. In oktober was ik heel blij dat ik eindelijk een huurhuis kreeg.

Al zou ik nu maar al te graag weer terug in een chaletje gaan, lekker buitenleven. Ik heb nu namelijk een appartement op de 1e verdieping..

een chalet is vaak al beter dan een stacaravan. Maar je mag hier eigenlijk niet het hele jaar in wonen nee, maar misschien op sommige plaatsen wel?
en als niemand wat meld.... dan zit je ook al gauw goed ;)

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:17

Ja goed isoleren inderdaad ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:23

Even los van de geldende regels bij de betreffende gemeente moet je ook goed kijken hoe je je in de GBA gaat inschrijven. Op sommige plaatsen kan dat op het adres van het park zelf maar anders zal je je moeten inschrijven op een postadres, bij kennisen of familie. Dat kan ook weer gevolgen hebben voor diverse toeslagen van de belastingdienst. Naast de regelementen van het park zelf moet je ook goed opletten wat het bestemmingsplan zegt en in hoeverre de gemeente gedoogd of handhaafd (uit ervaring kan ik je vertellen dat de boetes niet voor de poes zijn).

Wij hebben van februari 2010 tot november 2011 in een stacaravan gewoond. Buiten de buurman is ons dit eigenlijk heel erg goed bevallen. Lekker in de natuur en veel bos voor de honden. Met 30m2 wel erg klein maar hij was goed geisoleerd dus de winter was nog redelijk te doen. Het was wel behelpen met de wasmachine in een tuinhuisje, verwarmen met een straalkachel en met een tuinslang aansluiten op de wastafel in de badkamer :+ .

Vaak is huren op een park wel heel veel duurder dan een sociale huurwoning. Ze zijn ook bijna even duur als het particulier huren van een compleet woonhuis. De prijzen worden voornamelijk opgedreven door de uitzendbureau's die er seizoensarbeiders in plaatsen en per nacht grif geld per slaapplaats betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:24

In de meeste recreatiewoningen mag je (wettelijk gezien) niet permanent wonen.
Dit wil niet zeggen dat niemand het doet, maar niet alle parken staan het toe.
Je kan dan sowieso niet ingeschreven worden bij de betreffende gemeente en zul je een ander postadres moeten hebben. Ook loop je de kans er alsnog "uitgezet" te worden.

Er zijn enkele parken in Nederland aangesteld die wel permanent bewoont mogen worden, maar de prijzen zijn daar dan ook naar. Familie van mij huurt een chalet in Voorhuizen (geen grote, maar een enkele stacaravan) en betaald aan huur 550 excl per maand + 2500 E per jaar parkkosten.
Ze hebben op het park geen gasaansluiting en zijn dus aangewezen op duur flessengas.

Een kennisje van mij betaalde 2 jaar terug in Lunteren 850 incl, maar als je meer verbruikt dan x m3 dan moesten ze bijbetalen.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:48

Bedankt voor jullie adviezen. Zeker ook gezien de kosten die worden aangegeven.
Ik huur nu particulier en betaal mij scheel aan huur. Sociale huurwoning verdienen wij teveel voor.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:32

brainless wat een prijzen!! dat betaal ik voor mijn appartement (veel te grote starterswoning!) en geen parkkosten dus.
Ik betaalde voor mijn stacaravan per jaar 1300 euro, en dan ook nog jaarlijks 2 rekeningen van 150 en 175 euro ofzoiets, weet eigenlijk niet eens precies waarvoor. stroom en riolering geloof ik. Nou ja en de aanschaf van de caravan natuurlijk, maar dat is eenmalig.

Okay_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:52

kun je aangezien een stacarvan of chalet op wielen staat niet op een stukje zelf gekocht agrarisch land gaan wonen... als je electrische verwarming en fornuis neemt hoef je geen gas aansluiting. en agrarisch land is velen goedkoper dan een plekje in een stacarvanpark, of bouwland.
ook is het land dan van jouw en hoef je verder geen huur te betalen en mag je zolang staan als je wilt?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:57

Okay_Zoe schreef:
kun je aangezien een stacarvan of chalet op wielen staat niet op een stukje zelf gekocht agrarisch land gaan wonen... als je electrische verwarming en fornuis neemt hoef je geen gas aansluiting. en agrarisch land is velen goedkoper dan een plekje in een stacarvanpark, of bouwland.
ook is het land dan van jouw en hoef je verder geen huur te betalen en mag je zolang staan als je wilt?

Dit kun je dus echt helemaal vergeten. Je kunt niet zomaar overal gaan wonen. Er bestaat nog zoiets als een bestemmingsplan. En hoe moet je aan elektriciteit en water komen?

Okay_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:00

estja schreef:
Okay_Zoe schreef:

Dit kun je dus echt helemaal vergeten. Je kunt niet zomaar overal gaan wonen. Er bestaat nog zoiets als een bestemmingsplan. En hoe moet je aan elektriciteit en water komen?

ja dat vroeg ik mij dus ook al af, maar in amerika doen ze het gwn...

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:01

Uhh oud topic volgens mij en je mag idd bijna niks wat dat betrefd maar of je het dan ook niet moet doen is een 2e

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:16

Okay_Zoe schreef:

Mag hopen dat TS na 6 jaar al een woonplek heeft, dus ik tem even.
En dit hierboven is wel een heel dom idee :+

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:15

Het is inderdaad niet de bedoeling om zulke oude topics omhoog te halen.

Omdat echter meerdere mensen hebben gereageerd, zal ik het zo laten staan; wellicht vinden meer mensen het interessant.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:18

Hopen dat TS ook reageert, wat heb je gedaan in die tijd :D en HOE woon je nu haha.
Ik nog steeds dat appartement waar ik eerder over schreef; en mis nog steeds mijn caravanplekkie haha!