Sos orchidee!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Sos orchidee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 19:02

Hallo iedereen! Bij gebrek aan mijn 'groene vinger'-moeder die op vakantie is kan ik hier hopelijk mijn vraag kwijt.

Ik heb helaas een probleem met mijn orchidee die ik nu een maand heb.. Ik geloof dat ik de arme plant verdronken heb. Ik gaf iedere week een bodem van een glas water en sinds een paar dagen zijn alle bloemen gaan hangen, je raakt ze aan en ze vallen er af. Mijn orchidee staat op het oosten, maar in de schaduw. (ik ben altijd bang dat ze te veel in de volle zon staan)

Ik heb inmiddels:

- de losse bloemen er af gehaald, behalve diegene die hingen maar nog erg vast zaten.
- de beige steel afgeknipt tot daar waar het groene weer begon (schuin en bij een knop)
- de wortels gecontroleerd; ze waren eigenlijk allemaal groen op een paar witte (droge) na die ik weggeknipt heb. Op sommige is een klein beetje schimmel te zien
- De plant omgepot, dus uit de keramieken pot en uit zijn plastic potje dat naar mijn idee veel te veel vocht vast hield, in dezelfde pot maar met nieuwe (bloemen) aarde.

Ik ga de bloem nu zeker twee weken zonder water laten staan. Heeft iemand nog tips, of heb ik in mijn bovenstaande lijstje een cruciale fout gemaakt? Mijn vorige orchidee is gewoon altijd mooi geweest, met dezelfde hoeveelheid water (één keer per week/ twee weken) en zo nu en dan een staafje in de pot. Die staat nu trouwens bij mijn moeder omdat hij na de winter een beetje moeite had met opkomen.

Mensen met groenere vingers dan ik, ik lees graag jullie adviezen!

Florale

Re: Sos orchidee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:07

Orchideeën niet in gewone grond,maar speciale orchideeëngrond. Het is een plant die het moet hebben van zijn luchtwortels.
Beter iets te droog dan ter nat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 19:09

Maar op zich kan hij nu toch wel in deze aarde blijven staan of moet ik direct weer ompotten? Op het moment staat hij dus in bloemenaarde, dus dezelfde aarde die ik voor de bloemen op ons balkon heb gebruikt.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:12

Deze aarde is niet geschikt voor orchideeën. In de vrije natuur groeien ze op bomen etc.
Dus beter om een klein zakje orchideeën grond te halen. Is een andere samenstelling,ook losser met hout/molm er tussen door.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:16

Orchideeën inderdaad niet zoals andere planten in de aarde zetten, dat is niet goed voor ze.

Verder moet je orchideeën gewoon een beetje verwaarlozen, dan doen ze het het beste. Als de bloemen zijn uitgebloeid, de bloemtak terug snoeien (ik geloof tot boven de tweede verdikking of zo, is vast wel ergens op internet te vinden als je zoekt op orchidee snoeien). Maximaal een keer per week een beetje water geven, NOOIT water in de bloempot laten staan dus desnoods naderhand even leeggooien. Ook staan ze het liefst op een vast plekje, niet volle bak in de zon maar ook zeker niet in de schaduw. En het kan wel eens ruim een jaar duren voor er weer bloemen in terug komen. Die van mij is nu ook al ruim een jaar bloemloos, maar er lijken nu meerdere nieuwe takken uit te groeien.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:16

Een orchidee is een plant want tussen stenen leeft. T water loopt langs te wortels en de wortels blijven nooit in t water staan.

Ik dompelde de orchidee onder in t water en liet hem daarna uitlekken en dan terug in t potje. Anders verrotten je wortels.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 19:22

Ok, dan ga ik morgen direct even een zakje halen en ompotten. Moet ik proberen de wortels weer in het plastic potje te krijgen? Want ik denk dat ik alleen dan kan werken met 'dompelbaden', anders moet ik steeds alles uitgraven. Ik neem aan dat de dode bloemen die nog echt vast zitten vanzelf gaan vallen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:27

Ik laat ze een keer in de week een uurtje in het water staan, daarna goed uit laten lekken. Hier staan ze op het westen, vol on het licht en smiddags vol in de zo'n. Bloeien aan een stuk door

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:40

DE tip van de beste orchideenkwekerij van Nederland...

ELKE WEEK 2 IJSKLONTJES ERBIJ LEGGEN,.. that's all :)

En ja, het werkt echt!! *\o/* *\o/* *\o/*

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:42

Maaikietje schreef:
DE tip van de beste orchideenkwekerij van Nederland...

ELKE WEEK 2 IJSKLONTJES ERBIJ LEGGEN,.. that's all :)

En ja, het werkt echt!! *\o/* *\o/* *\o/*

Ja, hoeist? Moet ik voor die stomme orchidee ook nog eens ijsklontjes gaan maken. Dat kreng krijgt gewoon kraanwater en daar heeft ie het maar mee te doen! ~~}>

* onder de orchidee verwaarlozen valt ook het zo nu en dan uitschelden van de orchidee :+ *

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:43

Ik heb mijn orchidee nu voor het derde jaar vol in bloei staan. Mijn schoonmoeder heeft ook van die mooie en die gaf me de tip om altijd een laagje water onderin de pot te hebben en, hoe erg ik het ook vind om te zeggen :o , ze heeft gelijk. Ik heb hem licht staan, niet in de volle zon.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 19:49

Op zich klinkt dat van de ijsklontjes heel logisch! Ik baal wel echt, het was zo een mooie toen ik hem kreeg!

Foto toen ik hem cadeau kreeg:
Afbeelding

En nu:
Afbeelding

Nope beslist nog geen groene vingers hier... -O-

Maar ik hoorde dat ze juist een hekel hebben aan natte voeten?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:03

Ja dat hoor ik ook maar ik heb nu weer minimaal 12 bloemen dus shoot me :o

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 20:05

Oh nee ik vind het super dat het voor jou bloemen werkt! Ik denk ook dat de gemiddelde temperatuur en luchtvochtigheid maakt dat niet iedere orchidee precies dezelfde zorg nodig heeft. En aangezien ik tussendoor ook verhuisd ben... Ik gaf deze even veel water als de vorige (uit hetzelfde glas) en die ging echt prima, en deze sterft zowat. :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:10

Hij staat bij mij boven de cv voor het raam maar heb weleens gehoord dat je op moet passen met het verplaatsen in een bepaalde periode. Op internet is er ook een forum, misschien iets waar je wat wijzer kan worden.

Offtopic, wat woon jij prachtig!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 20:16

Ik heb inderdaad veel geluk met mijn uitzicht! :D Zou je me de link kunnen geven van dat forum? Dan heb ik was leesvoer voor de toekomst.. En ik maar denken dat een bonsai moeilijke planten waren, terwijl die kleine ficus prima gaat en blijkbaar vergevingsgezinder is dan mijn orchidee. :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:23

http://www.nov-orchidee.nl/bb/
Dit is er een van de meerdere. Ik heb een ficus ginseng die niet doet wat ik wil, heb hem nu buiten gezet en hij leeft nu een beetje op.
Ik heb trouwens mijn orchidee in een potje zitten en die staat weer in de sierpot dus makkelijker voor mij om water erin te laten staan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:26

Volgens mij was je orchidee gewoon uitgebloeid, niets vreemds aan. De wortels die je hebt afgeknipt zijn de luchtwortels, die horen zo te zijn. Een orchidee heeft die wortels ook juist nodig. Tenslotte nek je hem ook nog eens met gewone grond, daar kunnen ze absoluut niet tegen. Een orchidee heeft helemaal geen grond nodig, ze leven op andere planten doorgaans, groeien op boomstammen bijvoorbeeld (daarom ook de luchtwortels).
Wil je hem nog redden, dan asap uit die aarde halen!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:27

Ik geef mijn orchidee 1x in de maand water en dan zit het bloempotje wel vol met water....
Tot nu toe gaat het gaat.

Tijdje terug een keer dacht ik dat hij dood was maar na een tijdje ging de plant het weer doen.

Heb de plant uit het huis van me oma ze is al 6 of 7 jaar geleden overleden.
Heb nooit de grond veranderd of zo.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 20:29

@Neonlight: Hij stond toen ik hem kreeg trouwens wel in de aarde (niet veel trouwens), dus ik neem aan dat ze in de winkel wel weten wat ze moeten doen? Hij gaat morgen sowieso in zijn plastic bakje met een beetje orchidee aarde en dan in de sierpot. Mijn vorige orchidee was pas uitgebloeid tegen het einde van het jaar, daarom denk ik echt dat deze wat anders onder de leden had. (namelijk dat ik hem verzopen heb) De wortels die ik af heb geknipt waren kurkdroog en zwart van binnen, lijkt me niet dat die gezond waren? (trouwens is op de foto te zien dat ik ze echt niet allemaal afgeknipt heb, je ziet ze zitten)

@ chanicha: bedankt voor de site!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:35

Ik heb trouwens ook die luchtwortels afgeknipt.
Ik hoop dat je er iets aan hebt Lara_Silver.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 21:39

Dankje! Ik ga ze op het moment laten zitten omdat ze wel goed groen beginnen. Eens kijken hoe het gaat in betere aarde en 'verwaarlozing'. :)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:52

Volgens mij staan mijn orchideeën hier al 3 jaar in de vensterbank en zijn niet dood te krijgen! :D Heb ze destijds wel in speciale grond gezet met hydrokorrels eronder en sindsdien mogen ze blij zijn als ze 1x in de 2 weken een goede scheut water krijgen. Ze staan ook wel op een lichte plek, maar niet volop in de zon. Denk dat het nog wel goed gaat komen met jouw plantjes :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:54

Die dingen bloeien van ellende :j
Weinig water en in de felle zon.......dan is het net onkruid

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:55

Ik doe alles wat volgens de richtlijnen niet mag en de hele familie is jaloers op mijn orchideeën :D heb er 6 en die bloeien allemaal volop. Ze staan met plastic pot in een lichtdoorlatende sierpot, krijgen 1x per week een scheut water zodat de bodem vh plastic potje onderstaat en ze staan in de volle zon op het westen :D
Volgens mij is het belangrijk dat de wortels die in de pot zitten ook licht krijgen, zodra die wortels donkerbruin worden, wil de plant niet meer. Komt er licht bij, worden die wortels groener of er komen nieuwe wortels. Vaak zie je daarna eerst een nieuw blad en nieuwe luchtwortels en daarna komen pas de nieuwe takken bij mijn bloemen.
Orchideeën leven in het oerwoud in de toppen van bomen en raken dus nooit de grond. Ze vangen water met de luchtwortels dus die zijn heel belangrijk, ook al zien die dingen er niet uit.
De potgrond voor orchideeën is met opzet grof en heeft weinig aarde omdat de wortels daar niet tegen kunnen en snel rotten in echte potgrond. Ik geef alleen voeding bij als de plant vol in bloei staat, nooit als er geen bloemen meer zijn. Dan snij ik alleen de kale stammen terug tot het hart en geef water en licht tot de plant herstelt en weer uitschiet.