Bomen, struiken planten ompoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onkeltje

Bomen, struiken planten ompoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 15:04

Wie heeft er tips?
Volgende week zaterdag gaan we over van onze huurwoning naar onze koopwoning.
Gister hebben we een kraantje laten komen om de nieuwe tuin helemaal af te laten graven en alle planten en struiken en bomen eruit te halen en/of te verplaatsen.
Zo hebben we 1 boom van het huurhuis naar het koophuis verplaatst alleen weten we niet zo goed wat we ermee aan moeten.
1, we weten niet zeker wat voor boom het is.
2, is het beter om hem helemaal kort te snoeien? zodat alles wat hij heeft naar de wortels gaat?

Dit is het boompje waar het over gaat:
Afbeelding

En hierbij wat foto's van voor en na de kraan:
Afbeelding

Tips voor de andere bloemen en planten ook welkom, heb absoluut geen groene vingers en het zijn zulke mooie bloemen dat ik ze graag wil behouden :)

Alvast bedankt!

onkeltje

Re: Bomen, struiken planten ompoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 15:47

Dat valt me tegen hier op bokt.. niemand verstand van tuinieren? :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:14

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:23

het is nu wel een hele foute tijd om iets te verplanten.
Er zijn twee dingen die je kunt doen: de boom helemaal kort zagen, dus alle zijtakken eraf, eventueel een paar kleine stompjes (20 c.) laten staan. Dan de wortels op zo'n 60 cm. vanaf de boomstam, rondom doorsteken (met een spade, recht naar beneden), een geul eromheen graven van zon. 40 cm diep, en dan de boom heen en weer duwen en eventuele vaste wortels is de grond proberen door te zagen.
Dan plastic om de wortels heen (de wortels drogen snel uit), snel naar de nieuwe plek vervoeren, meteen in de grond zetten en veel veel water blijven geven, en dan maar hopen dat hij het redt ( Ik heb ooit van iemand gehoord dat een grote appelboom eind mei zo verplant is, en die heeft t gered!)

Als geld niet zon rol speelt: er zijn ook boomrooiers die een grote schepbak hebben, en de boom zo uit de grond scheppen, met een kluit van een meter bij een meter. hier kun je voor het vervoer eventueel nog jute omheen doen, om de kluit compact te houden. Dan moet ie op een zware kar/vrachtwagentje vervoerd worden, en bij je nieuwe huis met een kraantje weer op zijn plek worden getild.

Succes!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:24

nee volgens mij is het geen beuk, ook geen rode prunus(trailblazer) of rode sierappel geloof ik

(TS: heeft t boompje wel eens gebloeid?)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 07:33

Tja, dat het nu de tijd niet is dat weet ik helaas, maar we gaan volgend weekend verhuizen en het boompje MOET mee haha.
Maar hij is al overgepoot, dat is dinsdagavond al gebeurd. Maar wel het idee dat de bladeren erg dor worden, dus ben er bang voor.
Hebben hem wel korter gesnoeid maar niet helemaal tot stompjes.
Dat moeten we dus wel doen?
Wat bedoel je met bloeien? Hij staat in het voorjaar en hoofdseizoen met super mooie rode blaadjes (zoals op de foto) en eigenlijk staat hij het hele jaar wel mooi.
Maar er komt niks in, geen bloesem of bloempjes ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:44

Naam weet ik niet(zal effe spieken bij vriendlief) maar weet wel dat dit de verkeerde tijd is om m te verzetten. Regelmatig water geven en wat terugsnoeien.
De link voor je vragen en weetjes heb je al gekregen. Succes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:23

Ik zou hem niet verder terugsnoeien, zeker niet tot stompjes, voor je weet wat het voor boompje is.
Als het iets is wat traag groeit of niet tegen snoei kan, vorstgevoelig misschien, dan ben je 't hele boompje kwijt.

Je had hem 's avonds laat bij bewolkt weer moeten verpoten, zoveel mogelijk grond er omheen meepakken en in het nieuwe gat met fors potgrond en veeeeel water zetten. En dan het beste ervan hopen.

Ik ga even zoeken want het is wel en soort die je regelmatig ziet, familie heeft hem ook staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:28

onkeltje schreef:
Wat bedoel je met bloeien? Hij staat in het voorjaar en hoofdseizoen met super mooie rode blaadjes (zoals op de foto) en eigenlijk staat hij het hele jaar wel mooi.

Er komt toch wel een keer iets van bloempjes in of zaad of iets in of uit?
Valt wel alle blad eraf in de herfst?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:35

Belangrijkste tip als je bomen verpoot: heel, héél veel water geven. Echt elke dag min. 2 emmers, en moest je kunnen graaf dan een buis in de grond in (bvb een stuk drainagebuis of afvoerbuis van enkele 10-tallen cm lang, 9 cm breed, die dan iets boven de grond uitzit) naast de stam, zodat het water gericht naar de wortels kan vloeien. Als je dit goed volhoudt, komt je boompje er normaalgezien wel door.
Tenzij je boom nu in grond staat, waar ie absoluut niet thuishoort, dan kan je doen wat je wil maar dan gaat ie er onvermijdelijk aan. Bvb natuurlijke habitat van boom was vochtige kleigrond, en nu staat hij in droge zandgrond.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:18

onkeltje schreef:
Tja, dat het nu de tijd niet is dat weet ik helaas, maar we gaan volgend weekend verhuizen en het boompje MOET mee haha.
Maar hij is al overgepoot, dat is dinsdagavond al gebeurd. Maar wel het idee dat de bladeren erg dor worden, dus ben er bang voor.
Hebben hem wel korter gesnoeid maar niet helemaal tot stompjes.
Dat moeten we dus wel doen?

Als de boom niet bloeit, is het geen Trailblazer-prunus of sierappel.
De boom verliest veel vocht door de bladeren, en als je niet genoeg snoeit heeft de boom veel bladeren om zn vocht mee te verliezen. Door het snoeien zijn er ook veel wortels beschadigd waarmee hij zn vocht op kon nemen, op zn nieuwe plekje moet hij zich komend jaar eerst weer vast gaan zetten met wortels, en als het goed gaat lopen de takken daarna wel weer uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:25

Het lijkt wel het meest op een sierappel, is het niet zo dat die pas bloeien na een paar jaar? Ik weet niet hoe oud de boom is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:58