Vragen over processor en back ups maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Vragen over processor en back ups maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 13:50

Beste bokkers,

Dit jaar heb ik examen gedaan op het VWO, volgend jaar ga ik diergeneeskunde studeren :)
Hiervoor heb ik een laptop nodig, waarover in enkele vragen heb.

Ik heb een klein laptopje op dit moment, eentje die mijn vader ooit gekocht heeft met het idee van 'handig voor vergaderingen'. Hij kon alleen niet overweg met Windows 8, dus toen heb ik heb gekregen. Het gaat om de HP Pavilion dm1-4110sd (B1M43EA), de specificaties kun je hier zien:
http://www.consumentenbond.nl/test/elek ... cificaties
Op zich een fijn laptopje, soms wat traag en moet regelmatig updaten, maar dat zal het Windows 8 wel zijn? Het plan is wel om over anderhalf/twee jaar een grotere en betere laptop aan te schaffen.

Op de universiteit hebben ze enkele eisen gesteld voor de laptops, deze staan hier:
http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... nitief.pdf
Een van deze eisen is 'Processor (cpu): 1 Ghz'.
Volgens internet heeft mijn laptop een AMD E-450 processor. Ik heb geen idee wat dit betekent. Is mijn processor goed genoeg? Verder zou ik graag weten of mijn hele laptop goed genoeg gaat zijn. Volgens internet is mijn laptop niet echt een van de beste. Dat hoeft ook niet, maar ik wil laptoptrouble wel voorkomen :P

Verder wil ik in mijn studententijd regelmatig back-ups gaan maken, zodat ik bij crashen/diefstal/ect nog gewoon mijn spullen heb. Het liefst zou ik dit een beetje automatisch willen. Ik denk namelijk dat als ik elke week zelf een harde schijf eraan moet hangen, bestanden moet verslepen naar dat ding ect in het na 3 weken niet meer doe ;) Hoe pak ik dit het makkelijkste (en betaalbaar!) aan?

Jullie hebben vast begrepen dat ik niet echt veel weet over computers, dus ik hoop dat jullie me willen helpen :)

Groetjes Hafjelinger

Edit:
Op de site van Universiteit Utrecht kwam ik net ook dit tegen:
- Minimaal: 4 Gigabyte intern geheugen, 2Ghz x86-64 processor (i5 of beter GEEN ADM processor), 256 gigabyte harde schijf
http://www.uu.nl/faculty/science/NL/inf ... fault.aspx

Er staat heel duidelijk géén ADM-processor... dus mijn laptop is sowieso afgekeurd?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:44

Als ik even google naar jouw laptop krijg ik dit: http://tweakers.net/pricewatch/313870/h ... d-(b1m43ea)/specificaties/ Bij snelheid staat 1.65GHz. Dus daar zit je goed mee volgens het eerste bestandje :) AMD processors zijn inderdaad niet bepaald de beste, ik zou even contact opnemen met de universiteit om te vragen of jouw laptop goed is.
Je grafische kaart is ook prima als ik het goed heb. Vraag me alleen af of je niet last gaat krijgen van het scherm, aangezien deze niet heel groot is. Vaak wordt toch wel minimaal 13 inch aangeraden.
Als ik jou was zou ik toch meteen opzoek gaan naar een nieuwe laptop, dan weet je in ieder geval zeker dat je goed zit en geen problemen gaat krijgen. Zou zonde zijn als straks blijkt dat de laptop die je nu hebt niet goed genoeg is :)

Dani

Re: Vragen over processor en back ups maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:48

Bij mijn studie hadden ze ook allerlei eisen en die hele laptop hebben we nooit nodig gehad. Ik zou dus eerst even afwachten of je 'm ook werkelijk veel nodig zal hebben voor je enorm gaat investeren. Voor back-ups zou je kunnen kijken naar een programma als Backblaze. Dat maakt automatisch een back-up van al je gegevens en houdt dat ook continu bij, en het wordt beveiligd opgeslagen. Is alleen niet gratis. Anders kan je ook nog ergens eenmalig hoeveelheid data kopen, bij Dropbox bijvoorbeeld, en daar al je belangrijke gegevens op zetten.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:52

Voor het maken van back-ups zou je je bestanden online kunnen opslaan. Gratis mogelijkheden zijn Google drive, Skydrive en Dropbox. Dropbox heeft bij mijn weet in het begin niet zo veel ruimte, maar vorig jaar was er de 'universiteiten'-race waardoor je 2 GB kreeg. Andere manieren om meer geheugen te krijgen staan er ook uitgelegd en uiteraard kun je ook betaald lid worden.
Google drive is handig voor het maken van groepsopdrachten. Je kunt dan tegelijk in 1 document aan het werk.
Skydrive (Hotmail) geeft de mogelijkheid om bestanden op te slaan, maar ik het er geen ervaring mee.

Een laatste optie, maar dure aanschaf, die ik kan bedenken, is om thuis een NAS neer te zetten. Dan zou je overal waar je internet hebt kunnen inloggen op de NAS om bij je bestanden te kunnen. Deze maakt zelf ook back-ups. Dan heb je je eigen 'cloud'.

Succes met je studie!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 12:57

Heel erg bedankt voor jullie berichten!! :)

Ik heb gehoord van een vriendin dat de laptop het eerste jaar niet echt nodig is, dus ik houdt het voorlopig even bij deze. Mochten er alsnog problemen komen, schaf ik een nieuwe laptop aan :)

Bedankt voor de tips over de back-ups!! Ik heb even gegoogled naar die NAS en dat ziet er interessant uit :) Daar ga ik eens wat verder onderzoek naar doen.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:50

Een mooie NAS vond ik die van Synology ds214. Hou er wel rekening mee dat je nog los(!) je harde schijven moet kopen. Soms zijn er bij de Mediamarkt/Saturn mooie aanbiedingen.
Wegens de totaal prijs en het bijna klaar zijn met mijn studie, heb ik het uiteindelijk niet aangeschaft en werk nu met dropbox.

Maar je gaat diergeneeskunde studeren, wat voor pc gebruik moet ik me daarbij voorstellen? Ik kan me namelijk niet voor stellen dat je zulke zware programma's gaat draaien wat niet met een 'standaard' laptop kan worden gedaan (geen aanval naar jou, maar meer een interesse vraag richting de uni)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 09:43

Dankjewel voor je reactie MoOtJuHh :) Ik heb NAScenter gemaild en kreeg als tip twee systemen, waaronder die jij noemt. Echter vind ik dat erg duur. Er is mij ook een systeem van 2 TB aangeboden, en dat lijkt me wel voldoende geheugen :)

Wat ik heb begrepen is dat er apps zijn waar we mee gaan werken en dat er enkele toetsen zijn die we op de laptop maken. Maar verder is het niet echt spectaculair inderdaad :P

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:05

Wat voor systeem is dat van 2TB? 2TB is meer dan zat. Dan kun je 1TB gebruiken en de andere 1TB als back-up. Ik twijfel zelf nog steeds over de NAS, maar het is inderdaad die aanschafprijs.

Lijkt mij dat elke (nieuwere) laptop het gewoon aan kan om MS Office te draaien, kan internetten en toetsen kan maken (zal via de schoolsite gaan denk ik). Het enige nadeel is misschien de grootte van je laptop, maar als jij dat geen probleem vind, lijkt het mij dat jouw laptop prima is. En mocht je wel grote zware programma's moeten draaien, zijn er vast ook desktop pc's die je kunt gebruiken op de Uni. Eventueel kun je dan altijd nog opzoek naar een krachtigere laptop =).

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 12:08