Een boot....

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:29

Het bootje van mijn vriend was een open (een splash). Hij kan er door knie problemen helaas niet meer in varen en ik vind het de investering niet waard om hem over te kopen. Het enorme nadeel is dat je hier je eerste jaar op de haven naast lidmaatschap en liggeld ook meer dan 200e inleg hebt. Echt veel en zonde geld voor een student vind ik.

8nnemiek: bedankt voor je aanbod! Mijn vriend is over op de kano, ook daar mag ik mee mee. Aan de andere kant vind ik t ook wel goed zo: meer tijd voor paarden nu :)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:31

Onze boot is uit het water gehaald en toen zagen ze dat alle Anti Fouling eraf bladderde.
Weet iemand hoe dit kan?
Dit hadden we 2 jaar geleden erop gedaan,gekocht bij een botenwinkel [Scherpenzeel in Harderwijk].

8nnemiek

Berichten: 43472
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:39

Voor zover ik weet moet antifouling eigenlijk elk jaar of maximaal om het jaar bijgewerkt worden. Na een jaar zie ik ook bij onze boot dat het begint te slijten en de laag eronder weer te zien is. Maar echt bladderen mag niet. Dan is de ondergrond misschien verkeerd behandeld?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:51

Wij hadden de boot licht opgeschuurd en toen Anti Fouling erop gedaan.In de winkel werd niks verteld over een onderlaag? Moest er dan eerst nog een onderlaag op gedaan worden?

8nnemiek

Berichten: 43472
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:55

De meeste boten hebben een gelcoat, en die mag volgens mij niet gepolijst of gewaxt zijn, want dan houdt antifouling niet goed, ook niet na licht schuren.

Yavanna

Berichten: 2656
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:40

Anti fouling hoeft in principe maar een x per 2 jaar, beter is het ook om niet de zelfslijpende antifouling te nemen, maar een goede sterke antifouling, oa geschikt voor zeevaart.
Wij slaan dit jaar ook over, vorig jaar gedaan. We spuiten ons bootje ook ieder jaar schoon, helaas hebben haar nieuwe/oude eigenaren dat niet gedaan, maar toch zit de af er nog goed onder.
Als er al antifouling op zit, is het voldoende om hem licht te schuren, ontvetten en er opnieuw op te zetten.
Hoe lang was t geleden dat bij jullie de AF er opnieuw op ging?
Voor een goede AF betaal je ook veel, ongeveer 50'euro de liter.
Wij hadden hem van Jotun geloof ik.
En praat je over een stalen scheepje of over een polyester bootje?
Bij een stalen scheepje smeer je er eerst primer op, kan 100 keer zeggen hoe het heet, maar kom er nu echt niet op |o en jaaa daar is het, Vineguard primer, is zilverkleurig, maar voor het behoud van je schip. En daarna de Jotun AF, voor zeeschepen.
Dit hebben wij op het woonschip en die gaat ook echt niet iedere 2 jaar uit het water, maar iedere 6 jaar. En dan is het wel minder, maar nog steeds goed. En die AF, zonder de Vineguard ook op de speedcruiser, die gaat wel iedere 2 jaar, maar pakken we, als ze op de kant staat wel ieder jaar de waterlijn mee. Ligt ze in het water, dan ook niet eens.
Dus echt, een goede voorbereiding is het halve werk, net als goed materiaal.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:47

Wij hebben onze boot te koop liggen...
Helaas want is een erfstuk en het gaat me echt aan het hart, maar financieel zijn we helaas ff te optimistisch geweest destijds en met nog een klein kind erbij :(Afbeelding

Yavanna

Berichten: 2656
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 06:15

Wat jammer zeg.. Goedkopere haven zoeken? Want qua onderhoud valt zo'n bootje wel mee toch? En verzekering: EOC en Kuipers zijn de goedkoopste en speciaal voor boten... Succes met de verkoop, zou het alleen nu niet doen, maar wachten tot voorjaar. Winterstalling is toch al betaald en in t voorjaar vang je meer voor je bootje dan in de winter...
Wij zeggen ok altijk:" koop een boot, werk je dood"

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 07:42

De havens zijn hier allemaal duur, en er moet nog aardig wat geld in voor we er mee weg kunnen, wat er niet is en wat ik liever spaar voor mijn Kids :o
Daarnaast willen we eigenlijk ook graag wat van de wereld (laten) zien en wanneer ongeveer al ons vakantiegeld al op is voor we een meter gevaren hebben :(

Voor het varen zelf hoeven we hem ook niet te houden, mijn ouders hebben nog twee boten waar we mee weg kunnen, dus tsja...

Ik vind het jammer omdat het de boot van mijn opa Was, maar qua kosten en werk ben ik erg blij om :)

8nnemiek

Berichten: 43472
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:59

Dat begrijp ik wel, maar het blijft wel zonde inderdaad!

Moet zeggen dat onze boot een stuk goedkoper is dan mijn paard :+ En ben nog nooit zo goedkoop op vakantie gegaan. Twee weken zeeland vanuit limburg en we waren niet meer dan 10 euro liggeld kwijt en nog geen 30 liter diesel verbruikt 8-)
Maar veel verder dan Spanje/Italiƫ of Noorwegen/Denemarken kom je niet inderdaad. Voor ons is dat er genoeg :D

Ik hoop dat je je boot snel kan verkopen. Ze ziet er iig prima uit :)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:18

De onderkant is van staal en de Anti fouling die we kochten was 50,- per blikje van 750ml. Dus dat was wel de goede.Maar we hadden er geen Primer opgedaan en ik denk dat het daar fout is gegaan.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:35

Onze anti fouling, of eigenlijk alle verf, heeft ons twee kratten bier gekost :) toch een voordeel wanneer je broer op een werf werkt :)

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:44

Die van m'n ouders ligt nog onder t zeil. Is tot nu toe nog niet echt weer om wat te doen. Al moet er dit jaar wel wat onderhoud gepleegd worden. Er zit wel wat roestvorming bij de vleugeltjes en langs de golfbreker. Hij ligt dit jaar gewoon te water dus moet echt mooi weer zijn om hier wat aan te doen.
Ons kleine toer/speedbootje ligt dit jaar ook gewoon in het water. Gaan m er binnenkort wel ff uitrekken om de onderkant ff goed schoon te maken. Hij begint nu ook een beetje groen te worden en dat is niet de bedoeling. Hij is alleen een beetje zwaar dus wel lastig uit t water te krijgen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:37

Onze boot is vandaag officieel verkocht. ;(
Soms moet je een keuze maken,de keuze tussen veiligheid en plezier is dan niet moeilijk.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:38

Jammer, maar veiligheid gaat idd voor.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:41

Onze boot Is vandaag ook opgehaald.
Men wat moest ik huilen toen hij wegvoer. Voelde als opnieuw afscheid nemen van mijn opa.
Rationeel gezien sta ik er helemaal achter hoor.

Het leuke is dat hij blijft liggen op de plassen, in de haven vlak achter ons eiland, verkocht aan een vrouw die bij mij in de fanfare speelt dus blijft een klein beetje in de familie :o

Yavanna

Berichten: 2656
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:05

Welke haven ligt hij Corine?
En heftig he.. Hadden wij vorig jaar ook toen het Exje verkocht was en wegvoer.. Maar ook toen ze een half jaar later weer terug van ons was, maar toen van blijdschap..

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:21

Hij is verhuisd naar de Mijnden.

8nnemiek

Berichten: 43472
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:08

Nou, het vaarseizoen is inmiddels weer begonnen. Hoe gaat het met jullie bootjes?
Heeft iedereen zijn boot alweer vaarklaar?
Die van ons staat nog aan wal. De eerste laag antifouling zit erop, de romp is weer netjes, het hout geschuurd, maar we zijn er nog wel een tijdje zoet mee.
Ik ben blij als ie over een paar weken weer in het water ligt. We hebben wat heerlijk zeilweer gehad afgelopen weken!

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:11

Hier moet het klus-seizoen nog beginnen. Met een beetje pech hebben we daar in juli pas tijd voor. Ik ben bang dat dit jaar echt flink zeilen er niet in zit, maar het alleen een klus-zomer wordt.
Afgelopen jaar zijn we met de 21voeter heel juni naar Terschelling en terug geweest. Sindsdien eigenlijk verzuimd om de boot nog te gaan schilderen. De antifouling was er na het zeewater volledig af, dus dit jaar moet het wel echt gaan gebeuren. Het teak moet ook opnieuw gekit worden en tot overmaat van ramp is afgelopen maand ook nog de kajuit opengebroken waarbij belangrijk houtwerk behoorlijk gesloopt is.
Probleem is dat we ook een beetje klaar waren met de boot. Hij is dan wel prachtig, maar hij lag echt bijzonder slecht op het marker- en ijsselmeer. En hij was heel traag. Maar dat ligt ook aan de mogelijkheden die we nu met de boot hebben en kunnen benutten. En zoals veel zeilers ons ook wel wisten te vertellen: de meeste boten onder de 10meter liggen gewoon slecht met flinke golven daar. En laten wij nou net zo'n stel zijn wat dan ook nog even met windkracht 5 hoog aan de wind dagen door vaart.
Het bootje is ook niks waard op het moment, ook niet wanneer wij het volledig op gaan knappen. Dus wanneer we dat gaan doen moeten we er ook echt nog wel een paar jaar mee door gaan.
Nu is de keuze daar wel een soort van op gevallen. (We kunnen het alleen totaal niet eens worden over welke kleur hij dan gaat worden *D ) Maar daar kunnen we pas in de zomer aan beginnen.

Onze 5meter zwaardboot is nog wel altijd favoriet <3 Die gebruiken we dan ook het hele jaar door. Het beste zou zijn die dit jaar ook te schilderen. Dan zouden ze beide op de kant kunnen op de zelfde locatie. Al hoewel dit ding ook bij vrienden op het erf zou kunnen. Je tilt hem immers met vijf man wel op. Maar ja, die tijd. Momenteel zouden we alleen zondag middag allebei kunnen. Daarmee schiet het natuurlijk niet op.

Hebben jullie al plannen voor deze zomer?

8nnemiek

Berichten: 43472
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:53

Ah wat zonde dat ie opengebroken is! Hebben ze ook nog wat meegenomen? Dat is echt vervelend..
Ik hoop dat jullie hem snel bijgewerkt hebben.
Wat jammer dat hij zo slecht ligt bij hoge golven.
Wij gaan dit jaar ook richting Ijsselmeer, en die van ons is 28 voet (8,6 meter), maar zou wel zeewaardig zijn en langkielers zouden wat rustiger liggen.. Ik ben erg benieuwd hoe die het doet!
We denken er ook over om eens even de wadden op te gaan, richting terschelling ofzo, maar we hebben nog geen ervaring met eb en vloed, dus dat gaan we eens rustig uitzoeken of dat gaat lukken :D
Ik las ergens dat je wadpoten aan boord moet hebben op de waddenzee. Klopt dat?

Zeil je in de winter ook met de zwaardboot?

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:16

8nnemiek schreef:
Ah wat zonde dat ie opengebroken is! Hebben ze ook nog wat meegenomen? Dat is echt vervelend..
Ik hoop dat jullie hem snel bijgewerkt hebben.
Wat jammer dat hij zo slecht ligt bij hoge golven.
Wij gaan dit jaar ook richting Ijsselmeer, en die van ons is 28 voet (8,6 meter), maar zou wel zeewaardig zijn en langkielers zouden wat rustiger liggen.. Ik ben erg benieuwd hoe die het doet!
We denken er ook over om eens even de wadden op te gaan, richting terschelling ofzo, maar we hebben nog geen ervaring met eb en vloed, dus dat gaan we eens rustig uitzoeken of dat gaat lukken :D
Ik las ergens dat je wadpoten aan boord moet hebben op de waddenzee. Klopt dat?

Zeil je in de winter ook met de zwaardboot?



Veel ervaring voor het wad heb je niet nodig hoor! Gewoon je verstand gebruiken. Ik heb zelf 'handboek voor varen op de waddenzee van van der linden gekocht. Daarin staat alles wat je moet weten. Oja, een stromingatlas is natuurlijk wel handig en echt goede kaarten van dat jaar. (niet die van de anwb dus, daarmee moet je op het ijsselmeer ook uitkijken.) Daarnaast in het hoogseizoen online kijken of er wel plaats is in de haven waar je heen wilt.
Er liggen gewoon vaargeulen, en als je die neemt kan je niks gebeuren. Het is heel leuk! Je moet van te voren goed kijken wat de getijden en wind gaan doen en dan de route bepalen. Naar bijvoorbeeld terschelling kan je vaak een heel stuk stroming mee. Wanneer je dat goed bepaald, dan kan je precies met de kentering de vaarweg naar het noord/oosten nemen en heb je de hele weg stroming mee. Wanneer je iets te vroeg bent kan je altijd het anker even uit gooien op de daarvoor bestemde plaatsen. Zelfs zonder motor moet je eigenlijk overal kunnen komen.
Dat dit zo leuk is vind overigens niet iedereen: Op het wad zijn de meeste gewoon aan het motorzeilen met een puntje fok :')

Yavanna

Berichten: 2656
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 06:23

Ons meisje ligt sinds 2 april in het water.. Het was wel even spannend, want de mensen die haar van ons gekocht hebben, hebben, toen ze haar te koop lag, op het droge gestart zonder enige vorm van koeling 8)7 dus waterpomp naar de klote, en ook hadden ze niks afgetapt of winterklaar gemaakt.. Gelukkig is er verder, buiten dat waterpompje geen schade, dus was het gevoel zo lekker om eindelijk weer op weg te zijn. Nu ligt ze thuis naast de Dame en zijn we haar lekker aan het vertroetelen.
Gisteren de vloerbedekking eruit gehaald, die was nog 80 er jaren roze :D en morgen komt er hoogpolig antracietgrijze vloerbedekking in. En dan gaan we vrijdag richting Loosdrecht varen.
Kan niet wachten..

Er is volgens mij verder niemand in dit topic met een speedcruiser he?

Balen zeg Hoefijzer.. Je hoort het zo vaak dat boten opengebroken worden, laatst ook bij bij neefje in Kampen.. Hebben ze wat meegenomen?

daaf4ever
Berichten: 2729
Geregistreerd: 30-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:46

Heerlijk, het seizoen begint weer! De Dehler van mijn vader is afgelopen weekend weer het water ingegaan. Is ook weer vaarklaar gemaakt.

We gaan binnenkort weer een weekendje mee. En in de zomer zullen wij een week met hem mee gaan zeilen. Planning is om dan van Monnickendam naar (1 van) de Waddeneilanden te zeilen.

Hij zeilt zelf vaak zat naar Engeland in zijn eentje. (Ben ik niet altijd blij mee maar toe maar... := )

Hoefijzer, wat rot dat ze je boot hebben opengebroken zeg...verder niks gejat? Wat een brutaliteit....

8nnemiek

Berichten: 43472
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:06

Bedankt voor de tips, hoefijzer! Het boek ga ik eens opzoeken, en onze ijsselmeer kaarten zijn inderdaad van de anwb (lagen nog in de boot van de vorige eigenaar, de boot komt uit Enkhuizen), dus ik denk dat we ook maar een nieuwe set kaarten aanschaffen. Zijn er echt gevaarlijke stukken in het ijsselmeer?

Dat motorzeilen met wat fok klinkt bekend inderdaad. Dat zag ik vorig jaar in Zeeland ook. Lekker sportief he :+ Wij vinden het juist zo gaaf om flink met de zeilen in de weer te zijn!

Daaf, wat leuk dat je van de zomer een hele week mee gaat! Heerlijk, zo'n pa met een boot!
En sja, dat zeilen naar Engeland, ik zou het ook niet durven in mijn eentje, maar het lijkt me wel ontzettend gaaf om te doen en ik kan heel goed begrijpen dat mensen dat risico nemen. Je kan wel je hele leven veilig voor de tv gaan liggen, maar daar is de lol ook snel vanaf he :))