Vraagje over de wegenbelasting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Vraagje over de wegenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:12

Hallo allemaal,

Mijn vriend heeft sinds deze maand zijn auto ingeruild voor een andere. Zijn wegenbelasting was 85 euro in de maand, en met de nieuwe auto is het naar 60 euro in de maand gegaan. Op 7 mei hebben wij de 'nieuwe' auto opgehaald, sleutels van de oude auto afgegeven en sindsdien rijden we dus in de nieuwe auto. Nu is 25 mei de wegenbelasting van de oude auto afgeschreven en tevens is de wegenbelasting van de nieuwe auto ook afgeschreven. Er is dus nu 2x wegenbelasting afgeschreven. Uiteraard even contact opgenomen en er werd verteld dat het kentekenbewijs van de oude auto de 24e pas is opgestuurd. Nu denk ik, dat is niet ons probleem. Vanaf 7 mei rijden we niet meer in de oude auto en vind het belachelijk dat er een volle maand wegenbelasting wordt afgeschreven. Mag dit zomaar?

belle_boef

Re: Vraagje over de wegenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:15

Ja, je bent zelf verantwoordelijk voor het goed overschrijven van je auto.
Nu is je auto tot de 24ste van jou geweest dus moet je ook tot die tijd betalen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:16

Dan zou je bij het inleveren van je oude outo een vrijwaringsbewijs moeten hebben gekregen. Hierop staat duidelijk een datum. Kun je hiermee niets bij BD bereiken?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:18

Als je een auto inruilt, behoor je op dat moment een vrijwaringsbewijs te krijgen, waarmee je aan kunt tonen dat je de auto vanaf dat moment niet meer jouw eigendom was en je er dus ook niet meer voor verantwoordelijk bent.

De garage die jouw auto inruilt, moet jou dat bewijs geven. Als ze dat niet gedaan hebben, en jij hebt dat op dat moment geaccepteerd, dan wordt het een lastig verhaal. Als jij geen vrijwaringsbewijs aan kunt tonen dat de auto auto op 7 mei over gegaan is naar de nieuwe eigenaar, dan mag dit inderdaad zomaar.

Je kunt het best proberen verhaal te halen bij de garage die jouw oude auto heeft ingenomen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:19

Het is overigens te hopen dat er geen verkeeersboetes meer binnen komen, of erger nog, dat er een ramkraak of ongeval met de auto veroorzaakt is tussen 7 en 24 mei. Ook dan heb je namelijk een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:20

Iemand was mij voor
thanks ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:23

xNathaliee schreef:
Nu denk ik, dat is niet ons probleem.

Helaas is dat wel jullie probleem.
Je kan evt aankloppen bij de garage, maar op papier was het tot de 24ste nog steeds julli eauto en moet je tot die tijd belasting en verzekering betalen.

Als je de verzekering ook al had opgezegd en je krijgt controle kan het zijn dat je achteraf alsnog daarvoor een boete krijgt (voor het in bezit hebben van een onverzekerde á 360E).

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:24

owowow dat is niet zo handig van jullie..... en helaas wel jullie probleem!!!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:25

Mijn vriend zit op werk, ik overigens ook dus zal het vanavond even met hem bespreken. In ieder geval bedankt voor de snelle reacties! Overigens is het wel hetzelfde bedrijf geweest. Wij hebben de 'oude auto = een Renault' nieuw gekocht bij de Renault dealer. Inmiddels heeft de eigenaar van die Renault Dealer de Hyundai vestiging overgenomen, waar wij de 'nieuwe auto' hebben gekocht.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:27

xNathaliee schreef:
Overigens is het wel hetzelfde bedrijf geweest. Wij hebben de 'oude auto = een Renault' nieuw gekocht bij de Renault dealer. Inmiddels heeft de eigenaar van die Renault Dealer de Hyundai vestiging overgenomen, waar wij de 'nieuwe auto' hebben gekocht.

Wat bedoel je hier precies mee? Dat begrijp ik niet helemaal.

Voor alle duidelijkheid; de garage die jouw oude auto heeft ingenomen, had jou een vrijwaringsbewijs moeten geven, gedateerd op de dag en het moment dat je de auto hebt overhandigd.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:29

Krijg je ook een vrijwaringsbewijs als je de auto met een lening heb afgesloten?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:31

@ FlyAway:
Wij hebben in 2011 een auto gekocht bij de Renault dealer, auto is nieuw konden niet meteen hele bedrag aftikken dus lening afgesloten. Lening loopt tot april 2015 maar wij hebben bij de Hyundai de andere auto gekocht met inruil van de oude Renault. De eigenaar van de vestiging van de Renault heeft de vestiging van de Hyundai overgenomen. Ze vallen nu dus onder dezelfde eigenaar.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:33

Je hoort altijd een vrijwaringsbewijs te krijgen als je een auto verkoopt/inruilt bij een garage. Als je als particulieren onderling een auto koopt/verkoopt, ga je naar een postkantoor om het kenteken over te schrijven. De gene die de auto verkoopt krijgt dan een vrijwaringsbewijs.

Hebben jullie de oude auto ingeruild op de nieuwe? Dat maakt ik althans wel uit de OP op.

Edit: jullie hebben dus inderdaad de oude auto ingeruild op de nieuwe. Staat dat ook zo op de factuur?
Edit2: hebben jullie van de garage nog wel iets op papier staan dat jullie de oude auto ingeruild hebben? Bijvoorbeeld een inkoopfactuur waarop staat dat de garage van jullie die auto heeft ingekocht? (Met daarop dan een datum, merk, type kenteken)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:35

Nou moet ik even duidelijk uitleggen wat nieuw is en wat oud.
Even stapsgewijs:
In 2011 een NIEUWE (uit de fabriek besteld) auto gekocht, de Renault. ''oude auto''
In 2014 een occasion gekocht, de Hyundai ''nieuwe auto''

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:36

Zelfde eigenaar of niet, dat maakt niet uit. Als jij je auto inruilt, moet je inderdaad een vrijwaringsbewijs hebben ontvangen. Hoe dat zit met een lening weet ik niet precies. Kan best zijn dat de auto dan altijd nog 'eigendom' was van de dealer en pas na afronden van je lening jij eigenaar bent. Maar dat is wel raar dat de BD wel bij jullie aanklopt. Ik zal in ieder geval contact opnemen bij de dealer.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:38

Als het om een gewone lening gaat, dan maakt het helemaal niets uit voor het vrijwaringsbewijs.
Als er sprake is van financial lease constructies, dan zou dat wellicht nog iets uit kunnen maken, daar heb ik geen zicht op.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:39

In principe is de auto natuurlijk onderpand van de dealer totdat de lening is afbetaald, pas dan ben je de 'echte' eigenaar van de auto. Is dat het misschien?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:41

Hm achteraf gezien...nee denk ik niet. Bij een gewone lening ben jij nog steeds eigenaar. Ik bedenk me net dat mijn moeder eenzelfde constructie heeft gehad. Zij had gewoon alle papieren bij de auto, ook al moest ze nog een deel aflossen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:42

De nieuwe eigenaar moet de auto op zijn naam laten zetten en daarvan moet jij een vrijwaring/overschrijf bewijs krijgen. Dit geld voor elke nieuwe eigenaar, ook een bedrijf. Hoe de evt nieuwe auto word betaald staat hier helemaal los van.
Laatst bijgewerkt door santie op 28-05-14 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:42

Overigens zit in de nieuwe lening natuurlijk nog een stukje aflossing van die andere auto. Er stond nog een x bedrag open op de Renault lening omdat deze pas april 2015 stopt. Deze is bij de nieuwe lening opgeteld en vanuit dat bedrag is er een maandelijkse regeling getroffen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:43

Nee, de auto is mógelijk onderpand van de financiële instelling die de financiering heeft verstrekt. Dat hangt af van het type lening dat je hebt afgesloten. Heb je een financiering afgesloten via de dealer? Daar zit een aparte financiële instelling achter die de financiering verstrekt.

Wat voor financiering was het? Een gewone persoonlijke lening? Doorlopend krediet? Financial lease? Private lease?

Maar wat veel belangrijker is; als de auto op jullie naam stond (kentekenbewijs), dan hadden jullie gewoon een vrijwaringsbewijs moeten krijgen.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 28-05-14 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:45

Maar heb je een vrijwaringsbewijs gekregen van de auto die je hebt ingeruild?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:46

Als je bij de dealer de lening hebt afgesloten heb je zelf geen kentekenbewijs deel 3, dus kun je niet zelf verkopen. Je zal dan ook geen vrijwaringsbewijs krijgen als ik het goed heb. Vraag me af hoe jullie de constructie nu hebben doorbroken..

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:47

Princesj schreef:
Als je bij de dealer de lening hebt afgesloten heb je zelf geen kentekenbewijs deel 3, dus kun je niet zelf verkopen. Je zal dan ook geen vrijwaringsbewijs krijgen als ik het goed heb. Vraag me af hoe jullie de constructie nu hebben doorbroken..

Dat hangt er maar vanaf wat voor lening je afsluit natuurlijk. Bij huurkoop zou dat zo kunnen zijn, maar als het om een "gewone" persoonlijke lening gaat niet.

TS, is er sprake van huurkoop?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:54

Poeh, om wat voor lening het gaat zou ik eerlijk gezegd niet weten. We hebben de lening bij de dealer zelf afgesloten, zij hebben als kredietverstekker Santander. Deze nieuwe lening is volgensmij bij dezelfde leningverstrekker afgesloten (omdat ze natuurlijk dezelfde kredietverstrekker gebruiken aangezien de dealers onder dezelfde eigenaar vallen). Ik zal vanavond thuis even de papieren doorspitten. Ging ervan uit dat alles wel goed zou verlopen. Al het 'geregel' werd ons volledig uit handen genomen, dus ging er vanuit dat het wel goed zou komen..
Kentekenbewijs deel 3 hebben wij inderdaad niet in ons bezit en er is sprake van huurkoop ja (bij deze auto dan, dit heb ik toevallig in het contract gelezen).