Ik heb de smaak helemaal te pakken wat betreft tuinieren! Maar nu gaat één van mijn plantjes steeds slechter. Wat doe ik fout? Het begon met het droog worden van de bladeren, en afsterven. Nu is het blad paars. Zou dat komen omdat ik heel veel en vaak water heb gegeven vanwege die droge bladeren?
Ik heb voor de rest nog drie tomatenplanten: een normale (in een pot), cocktailtomaat (in dezelfde bak als die in de OP) en een 'grote' versie van die in de OP (staat in foliekasje). Daar is gelukkig nog niets mis mee!
Nickeltje
Geplaatst: 23-05-14 13:56
Daar zit phytophthora in... https://www.google.nl/search?tbm=isch&s ... mato&btnG= En ik weet niet zeker of je daar als particulier aan bestrijdingsmiddelen tegen kan komen. Je hebt iets als Shirlan nodig bijvoorbeeld...
De volle naam is phytophthora infestans dacht ik... Hardnekkige schimmel die voorkomt in meerdere gerelateerde planten, onder andere tomaten, komkommers, tabat en aardappels (de vreselijke hongersnoden, tot 2 keer toe in Ierland waarbij ongeveer een helft van de bevolking verhongerd is, komt primair door deze schimmel in hun aardappeloogsten)...
Ik kan niet echt opzoeken wat ik nu moet doen. Ik neem aan dit plantje weg doen en de aarde ervan? Ik heb een aantal meter verderop aardappels staan maar er is nog niets groens boven de aarde uitgekomen. Hopen dat mijn andere tomatenplantjes het niet ook hebben.
Ik heb het tomatenplantje verwijderd en nu maar hopen dat de rest niet wordt aangetast.. Ik ga kijken of ik dat spul kan kopen voor als de andere planten ook worden aangetast door deze ziekte. Super bedankt!
CarinaR
Geplaatst: 23-05-14 14:40
Die zit er flink onder. Goed dat je t plantje weggehaald hebt. Edit, is t plantje erachter ook en tomatenplant. Want die lijkt ook besmet.
oei, dat ziet er niet goed uit. Heeft een of andere ziekte. Ik zou niet weten welke.
Mijn vader werkt als bedrijfsleider bij een tomantenkas, heeft er veel verstand van. In een kas van zijn collega zitten de planten vol met een ziekte, is nu wel minder en bijna over. Maar je mag niet van die kas naar die van mijn vader.
Ik zou je tomatenplant wegdoen, heel sneu om dit te zeggen maar ik denk dat het wel verstandig is. Als het besmettelijk is kunnen je andere planten het ook krijgen en is de kans groot dat je dalijk niets meer hebt.