Excel: punten en komma's problemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Excel: punten en komma's problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 16:03

Wie kan mij helpen? -O-

Heel kort samengevat.

Ik werk met een Windows computer en Microsoft Officie pakket, dit was Engels heb ik nu omgezet naar Nederlands in de hoop dat het mijn probleem zou verhelpen - niet dus. Daarnaast werk ik met SPSS.

Het probleem is dat ik met SPSS met komma's moet werken, want punten "ziet hij niet". Het probleem is dat ik met deze Excel op een zeer irritante manier schijnbaar niet met komma's kan werken, want dan kan ik er niet aan rekenen niets. Volgens Excel moet ik dus punten gebruiken voor decimalen.

Ik heb zowel SPSS- als Excel bestanden nodig. Het gaat hierbij om duizenden getallen uiteindelijk dus kopiëren en plakken vanuit Excel is erg gewenst.

Wie weet hoe ik dit kan oplossen?
- In Excel dat ik daar probleemloos kan rekenen met komma's, dus dat hij komma's voor decimalen gebruikt i.p.v. punten;
- Of in SPSS dat hij de gekopieerde punten herkend als komma's en er dus komma's van maakt.

Ik heb geprobeerd:
- Alle punten in Excel te vervangen door komma's: maar dan neemt hij a) niet alle getallen mee en kan ik b) er niet meer aan rekenen.
- Microsoft en Windows omgezet naar Nederlands, zonder resultaat.
- Opmaak in Excel is al "getal" en via de instellingen heb ik veel geprobeerd, maar zonder resultaat.

Wie weet raad?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:11

Control Panel – Region and Language – Change the date, time or number format – Additional Settings (knop r.onder) – Tabje “Numbers” bij Decimal symbol de punt vervangen door een komma. En evt. ook bij het tabje “Currency”.

Ik heb de engelse versie :o ... Suc6

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:12

loveklazien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:14

Bij Excel naar geavanceerd,scheidingstekens van systeem gebruiken en dan jouw voorkeur kiezen. Hoop dat het werkt!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:15

Punten en komma's kun je in een spreadsheet bij getallen niet wijzigen, dat lukt alleen in teksten.

De oplossing moet toch zitten in de opmaak van de cijfers, maar in combinatie met de taalinstellingen. De Nederlandse taalinstellingen geven immers de voorkeur aan 1.234,56, terwijl de Amerikaanse instellingen (zeg: SPSS) uitgaan van 1,234.56.

In Open Office heb ik naast de getalinstellingen ook taalinstellingen staan. Als ik Nederlands kies, krijg ik alleen de .,-instellingen. Kies ik Engels, dan krijg ik ,. Op deze computer heb ik helaas geen Excel staan, dus ik kan niet controleren wat Microsoft ermee doet, maar misschien ben je hier al mee geholpen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:15

Ik weet niet zeker of we het over hetzelfde 'probleem' hebben :P Maar in mijn geval helpt het als je de celeigenschap van de kolom veranderd in bijvoorbeeld 'standaard' of 'getal' (dan kan ik gewoon komma's gebruiken)

magda_90

Re: Excel: punten en komma's problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 07:26

Bedankt voor jullie berichten! De opmaak van de cellen staat al op getal. Ik had bij geavanceerde instellingen dat ook al gewijzigd maar toen was Excel nog Engels. Ik zal zo kijken of het nu nog goed staat omdat ik het gisteren naar Nederlands heb overgezet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 11:41

Roodvos schreef:
Control Panel – Region and Language – Change the date, time or number format – Additional Settings (knop r.onder) – Tabje “Numbers” bij Decimal symbol de punt vervangen door een komma. En evt. ook bij het tabje “Currency”.

Ik heb de engelse versie :o ... Suc6

Dit had ik dus al met de Engelse versie gedaan, maar bij het omzetten naar de Nederlandse versie is de wijziging weer teruggezet. Nu dus opnieuw ingevoerd en hij doet het. *\o/*

You made my day. :D _/-\o_ Bedankt!