Indien je het over gaat beitsen, moet je er wel op letten of de beitsen allen de zelfde samenstelling hebben. Ooit heb ik zelf alkdyd verf (terpetine basis) en acrylaat verf (watergedragen)over elkaar gedaan en dan droogt het niet
Aangezien op water gedragen beits niet stinkt en beter voor het milieu is wordt dit steeds meer verkocht. Zelf heb ik ooit een donker plantentafel met melkwit beits 658 van de Hema geverfd, maar dat moest ik 7! lagen geven eer ik de kleur had, die de deksel aangaf. Natuurlijk scheelt het per ondergrond kleur. Maar een stukje uitproberen op een plek die je waarschijnlijk toch niet ziet, zou ik zeker aanraden. De kleur die je krijgt te zien, wordt ook niet de uiteindelijke kleur. Door het zonlicht veranderd het hout naar een geliger, donkerder kleur. Bovendien zie je je tuinhuisje van een behoorlijke afstand. Dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat je de kwastaanzet blijft zien. Dat planken donkerder en lichter ogen is een kwestie van smaak. Zelf vind ik dit horen bij een natuurlijk product. Als ik het 1 kleur wil neem ik iets van kunststof! Tenzij je het dekkend verft, lijkt het me onmogelijk de planken allemaal gelijk van kleur te krijgen met beits, als nu al een kleurverschil is te zien.