Raar ongedierte op Hortensia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AnimalFriend

Raar ongedierte op Hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 19:20

Hoi bokkers,
Wij hebben in de tuin een Hortensia en daar zit een heel raar soort ongedierte :( ..... Ik heb al op internet gezocht maar kon niks vinden -O- Dus misschien weten jullie wat het is!?
Ik denk dat dit het ongedierte zelf is:
Afbeelding
Het zijn die grijsachtige vlekjes.

En dit zit er ook nog op de plant, het is een glinsterend plakkerig spul:
Afbeelding

Ik hoop dat het een beetje te zien is op deze té slechte foto's :') ....

Groetjes!

Kaatje64

Re: Raar ongedierte op Hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:22

Dit hebben wij ook gehad, maar dan op een andere plant (naam weet ik zo even niet meer). Onze hele plant is toen dood gegaan. Ik zou proberen dit met water weg te spoelen o.i.d.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:24

Foto is erg onscherp, maar ik zou zeggen schildluis. Dat plakkerige spul is de suiker die de schildluizen uitpoepen. Er zullen ook wel mieren zijn, die die suiker weer verzamelen...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:25

Oh wat zonde. Geen idee wat het is.
Tegen ongedierte spuit ik altijd spiritus met afwasmiddel gemengd, werkt heel goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:27

Zo te zien zijn het luizen.

Edit, gegoogelt:

Hortensia's zijn tamelijk gevoelig voor aantasting door allerlei luizen, die het vooral bij wat vochtig, koel voorjaarsweer uitstekend naar hun zin hebben op het tamelijk zachte blad van de hortensia. Vooral wollige dopluis komt in verschillende variëteiten regelmatig op hortensia's voor. De luizen die u beschrijft zijn erg groot. Het zou hier kunnen gaan om koningsdopluis of koningsschildluis (Pulvinaria regalis), een wolluissoort die ook voorkomt op bomen als iep, paardenkastanje, linde en esdoorn. Ook beuken kunnen last hebben van wolluizen.
Hortensia's zijn inderdaad sterke planten, die een dergelijke aantasting meestal prima overleven. Bovendien verdwijnt de luizenplaag meestal in de loop van juli, en kan de plant daarna gewoon verder groeien en bloeien. Een plaag kan (onder invloed van het weer) eenmalig zijn. Wordt het echter een jaarlijks terugkerend probleem dan kan er beter wel een behandeling plaatsvinden. Door de zuigende activiteiten van de luizen wordt de plant verzwakt. De honingdauw die de luizen afscheiden vormt een aantrekkelijke voedingsbodem voor schimmels zoals roetdauw, en doordat de luizen de bladeren en stengels perforeren worden planten vatbaarder voor andere aantastingen.
Een beginnende luizenaantasting is vaak redelijk te bestrijden door de luizen van het blad te vegen en dan fijn te wrijven, of door de luizen met een stevige waterstraal van de planten te spuiten. Helpt de eerder genoemde methode niet voldoende, dan kunnen de luizen bestreden worden door te spuiten met een mengsel van zeepsop en spiritus (10 liter water, 200 gram groene zeep, 1/3 liter spiritus).
Tegen bladluis kan bij sterke aantasting gespoten worden met bijvoorbeeld Admire of Pyrethrum vloeibaar, beide van fabrikant Bayer. De behandeling zal dan tussen begin mei en eind juni enkele malen herhaald moeten worden.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:28

Dankjewel!
Suzanne F.: dit had ik idd ook al gelezen!!
Ik denk dat het is wat Ibbel zegt is want (dat was ik er vergeten bij te schrijven) er komen ook mieren op af.
Ik denk dat ik dat spul ga gebruiken wat Jemawi zegt!!
Heel erg bedankt allemaal!!!