huursverhoging

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

huursverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 11:45

Even een vraagje omdat bijna iedereen in mijn omgeving een koophuis heeft.
Ik heb dus een huurhuis van de woningbouw (sinds 3 maanden) en ik kreeg vorige week een brief dat de huur word verhoogd met 26 euro per maand.
Mijn vraag is: is dit een normaal? Ik schrok er een beetje van... ik had niet verwacht dat er per jaar zoveel huursverhoging werd gevraagd...

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:46

Arrabel schreef:
Even een vraagje omdat bijna iedereen in mijn omgeving een koophuis heeft.
Ik heb dus een huurhuis van de woningbouw (sinds 3 maanden) en ik kreeg vorige week een brief dat de huur word verhoogd met 26 euro per maand.
Mijn vraag is: is dit een normaal? Ik schrok er een beetje van... ik had niet verwacht dat er per jaar zoveel huursverhoging werd gevraagd...

Er zijn strakke regels voor, die moet je maar even googlen.
Volgens mij mag de verhoging (afhankelijk van je inkomen) max. 3,5% zijn.

Anoniem

Re: huursverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:46

Ik heb hem ook binnen.. 3% verhoging. Is best een hoop :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:48

Jap, hier ook. Stelletje eikels :(

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 11:49

Maar mijn salaris gaat niet omhoog...
En stel dat mijn salaris wel omhoog was gegaan kan je het dus meteen weer inleveren bij de woningbouw.
Lekker stelletje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:50

Ja dat hebben wij ook.. wij huren particulier.

Wij zijn overigens door omstandigheden (met zowat het hele rijtje huizen) een brief naar de verhuurder te sturen. Omdat de beloofde woonsituatie/woongenot in 2014 pas in 2019 gerealiseerd kan worden. :=

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:51

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:53

Welkom in deze wereld ;) reken er maar op dat het minimaal jaarlijks verhoogd zal worden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:54

Bij ons is het ook jaarlijks de verhoging. De verhoging bij ons staat alleen niet in verhouding tot het beloofde bij oplevering van de huizen vorig jaar. :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 11:58

Ik word bijna gedwongen om samen te gaan wonen, ik trek al die kosten niet meer... ;(
Ik moest ook al 500 euro belastingen betalen, en nu weer huursverhoging.
Wat willen ze nou?
Dat je niet meer kan eten en alleen maar al je geld aan de overheid geeft?
Ik begrijp het echt niet hoor.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:00

Als je echt zo weinig te besteden hebt dan zou je wel huursubsidie krijgen denk ik zo ;)
Misschien een gevalletje van leefstijl aanpassen?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:00

ik heb maar een wajong uitkering en kan nu al bijna niet betalen. mijn vriend moet mijn eten kopen omdat het anders niet gaat
gelukkig gaan we samenwonen in sept maar ik denk dat we hard aan het werk moeten in het nieuwe huis om eerder te gaan. want ik trek het nu al niet meer laat staan straks bij de huurverhoging

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:01

Bij mij gaat het nu via inkomen de woningbouw vraagt bij de belastingdienst na hoeveel ik verdien en van daaruit gaan ze de huursverhoging berekenen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:02

beaniej schreef:
Bij mij gaat het nu via inkomen de woningbouw vraagt bij de belastingdienst na hoeveel ik verdien en van daaruit gaan ze de huursverhoging berekenen.

Volgens mij is dit iets nieuws en geldt dit nu voor alle sociale huur. Bij ons gaat het sinds deze keer ook zo :j

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:02

beaniej schreef:

bij mij ook en er is dus niks verandert en toch 3% omhoog

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:03

Die belastingen als je onder bijstands niveau verdiend kan je vrijstelling voor vragen. Heb ik ook gedaan en hoef dat dus niet te betalen.
Huurverhoging brief ook gehad alleen bij ons daald die dus met 7.5 % door ons lage inkomen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:03

pluisje88 schreef:
Als je echt zo weinig te besteden hebt dan zou je wel huursubsidie krijgen denk ik zo ;)

Ik vind de grens van huursubsidie erg laag liggen hoor! Dat is maar 23.000 per jaar ofzo, daar kom je toch al wel vrij rap aan.
Ik ben mede hierdoor gaan kopen, ik betaal nu netto minder aan hypotheek dan aan huur en mijn hypotheek gaat niet omhoog :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:04

Arrabel schreef:
Ik word bijna gedwongen om samen te gaan wonen, ik trek al die kosten niet meer... ;(
Ik moest ook al 500 euro belastingen betalen, en nu weer huursverhoging.
Wat willen ze nou?
Dat je niet meer kan eten en alleen maar al je geld aan de overheid geeft?
Ik begrijp het echt niet hoor.

Belasting kan je altijd in termijnen betalen. Doe ik ook altijd

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:04

Die verhoging blijf je zowiezo houden. Zelfde als met boodschappen e.d. We noemen het inflatie dus het mag ;) eikels

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:19

De site van de rijksoverheid is al genoemd, je verdient tegenwoordig al erg snel teveel voor sociale huur.

Wij gaan eruit per 1 juni, hebben een huurhuis in de vrije sector gevonden, wat nog redelijk betaalbaar is maar wel een zodanige verbetering dat we de sociale huur maar uitgaan, ik betaal hier echt bizar veel voor een bovenwoning...
Alleen nu kregen we ook (5 dagen na tekenen van het huurcontract) bij de vrije sector een verhoging aangekondigd! Echt belachelijk, daar het huis een uitgewoonde paasei is en we de sleutel eerder hebben gekregen omdat het zo'n puinhoop is, daarmee geef je als verhurende partij toch al iets toe...
Daarnaast is er een huurkortingsregeling, welke vermeld staat bij de advertentie, de brochure en in het contract, waar ik niet uit op kan maken dat de komende 2 jaar maar iets aan huurverhoging gedaan zal worden.

Dus bezwaar aangetekend en ben benieuwd.

De inkomensgrens voor sociale huur vind ik echt te laag, wij verdienen niet bijzonder veel, kunnen komende 5 jaar niet kopen doordat ik in de sanering gezeten heb door een failliete zaak, maar op deze manier komen veel mensen tussen het wal en het schip.
Een hypotheek krijg je nog steeds niet makkelijk en wat kun je kopen wanneer je samen net 40000 euro (als voorbeeld, net boven de sociale huurgrens) verdient? Dat zou hier een flatje zijn, 4 hoog zonder lift, als je het al redt...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 12:31

pluisje88 schreef:

Ja dat zal op een gegeven moment wel moeten ja, ik heb me paardje al weg gedaan.
En nu roepen veel mensen dat ik me auto ook maar moet weg doen, en stoppen met roken, me huisdieren de deur uit, kleding kopen doe ik alleen 2dehands en met me boodschappen kijk ik heel erg uit.
Ik werk 40 uur per week en dat zal ik ook nog mijn auto en mijn huisdieren weg moeten doen?
Dan kan ik net zo goed meteen in me kist gaan liggen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:37

Ik dacht dat wij ook geen recht hadden op huursubsidie en dankzij mijn oplettende boekhouder krijgen wij nu iedere maand een huursubsidie!
Ik zou toch even naar een belasting adviseur gaan.

Stoppen met roken is zowieso wel een goed plan :p als je ziet wat je daarmee uitspaart, maar daar gaat dit onderwerp niet over.

Wij zijn in de afgelopen 5 jaar bij elkaar, bijna 100 euro meer gaan betalen qua huur.
Nu ook weer een dikke 20 euro per maand meer betalen! (4%)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:49

Ik maar 13 euro :') meer , betaal nog niet veel maar gaat om het principe...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:54

Als het goed is heb je bij de brief over de verhoging ook een formulier gekregen waar de punten op staan die jouw woning heeft. Aan de hand van deze punten kan je op internet zo vinden wat de maximale huur is.
Vaak is dat nog een heel stuk hoger dan wat je nu betaald. ;)
Mijn huur is ook weer 4,5% omhoog gegaan.
Ben ik ook niet blij mee. Mijn loon gaat ook niet elk jaar 4,5% omhoog.
Maar ik betaal nog steeds ruim 200 euro minder per maand dan de max. huurprijs.