Windows 7 en laptop crasht, blauw scherm?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Windows 7 en laptop crasht, blauw scherm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 19:56

Zojuist crashte mijn laptop en kreeg ik eerst een blauw scherm met van allerlei tekst, daarna herstartte de laptop zich op. Ik heb toen probleem oplossing gedaan en uit eindelijk kwam het volgende eruit:

Een probleem met AMD/ATI Video Driver oplossen
AMD/ATI Video Driver werkt niet meer naar behoren.

Tik of klik om naar de website van Hewlett-Packard Company te gaan voor meer informatie en ondersteuningsopties Tik of klik om naar de website van Hewlett-Packard Company te gaan voor meer informatie en ondersteuningsopties
Opmerking
Als u dit probleem niet kunt oplossen en foutberichten blijft ontvangen, kunt u AMD/ATI Video Driver ook verwijderen.

Hoe verwijder ik een programma?

Programma's en onderdelenTik of klik om Programma's en onderdelen te openen.

Selecteer een programma en tik of klik op Verwijderen. Als u wordt gevraagd om een beheerderswachtwoord of om een bevestiging, typ dan uw wachtwoord in of geef een bevestiging.

Opmerking
Als het programma dat u wilt verwijderen, niet wordt vermeld, is het programma mogelijk niet voor deze versie van Windows gemaakt.Als u het programma wilt verwijderen, raadpleegt u de informatie die met het programma is meegeleverd of neemt u contact op met de fabrikant.

Wat kan ik nu het beste doen?

imd

Re: Windows 7 en laptop crasht, blauw scherm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:17

Wellicht helpt het om de driver van je videokaart te updaten via de website van HP? Dat is een beetje wat ik uit de tekst in je OP haal..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 20:41

Ik heb alleen een Toshiba, weet niet of dat verschil maakt?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:44

Apart dat er dan HP in de tekst staat. Misschien moet je anders even wachten tot er iemand met meer verstand dan ik langs komt :+

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:54

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:57

Hoi!
Vervelend zo'n gecrashte laptop :(

Het probleem ligt waarschijnlijk in de video kaart drivers. Deze moeten vernieuwd/ ge-update worden. Vaak worden blauwe schermen in windows veroorzaakt door niet goedwerkende stuurprogramma's.

Mijn vriend is IT-er (heel handig) en die gaf de volgende tip:

- Zoek eerst uit wat het exacte merk en type van je laptop is. (vreemd dat het een Toshiba is en dat er dan verwezen wordt naar HP?)
- Ga vervolgens naar de website van die fabrikant.
- Download vervolgens het nieuwste stuurprogramma van het apparaat dat werd aangegeven in de probleemoplossing. (een ATI apparaat is in een laptop negen van de tien keer de videokaart)

Succes!

Ps: een tip die ikzelf ooit van mijn vriend kreeg nadat mijn hele scriptie plotseling van mijn scherm en computer verdween was: altijd alles regelmatig opslaan -O-

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 08:34

Dankjewel voor de tip, helaas kom ik er zelf niet echt uit. Heb Toshiba een mail gestuurd maar die zijn er pas de 22ste weer. Hopen maar dat hij het tot dan volhoudt. Baal er een beetje van want ik ben iemand die het liefst alles direct oplost. :P

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:50

Als je naar start gaat, rechtermuisknop op Computer, Eigenschappen en dan links op Apparaatbeheer klikt, bij Beeldschermadapters, wat staat er dan voor ATI kaart?

HP drivers op een Toshiba komt vaker voor en is helemaal niet raar, die chips worden voor 600 verschillende laptops, zo niet meer, gebruikt :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 11:05

AMD Radeon HD 7670M staat er dan.

Oh wat grappig, dat wist ik dus al niet :') Ik ben echt zo'n noob wat ICT dingen betreft.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:57

Die van mij heeft ook regelmatig opstartproblemen na een nieuwe update. Ik ga dan eerst naar de veilige modus, dit doe je door gelijk na het opstarten op f8 te blijven drukken. Dan kom je dus in de veilige modus en kan je je systeem herstellen of programma's verwijderen. Daarna kan je weer opnieuw opstarten. Werkt bij mij erg goed, misschien ook bij jou?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 13:33

Nou dinsdag contact gehad met Toshiba, drie dingen braaf gedownload en alles, en nu net crasht hij weer. Opnieuw gebeld en nu moet ik recovery oliebol maken, backup, en dan windows opnieuw installeren. Wat heeft Windows te maken met mijn videokaart? Snap er niks van.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:53

Ik heb een tijdje geleden een zelfde soort probleem gehad met de grafische drivers op mijn HP. Ik heb twee keer een half uur aan de telefoon gezeten met een mannetje van HP. Deze raadde mij de eerste keer aan om Windows te 'vernieuwen', dat loste het probleem echter niet op. In het tweede telefoongesprek zij hij dat de enige oplossing nog was om een volledig systeemherstel te doen, wat ze jou dus ook hebben aangeraden. Dat leek mij een vrij drastische oplossing omdat ik er inmiddels achter was dat het probleem ergens na de upgrade naar Windows 8.1 ontstaan was, in 8.0 deed hij het prima. Ik heb zijn advies dus niet opgevolgd en vond via Google de tip op de oude drivers eerst volledig te verwijderen (via configuratiescherm -> apparaatbeheer) en daarna de aanbevolen drivers van de HP website opnieuw te installeren. Dat heeft het probleem helemaal opgelost en kostte een stuk minder tijd dan een systeemherstel. :D Ik heb geen idee of dit bij jou misschien ook werkt, maar je zou het kunnen proberen? Ik zou sowieso wel eerst even die back-up maken. :P

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 13:59

Bedankt voor je antwoord, ik was ook al aan het zoeken nadat ik het zelfde las via google, alleen heb ik een Toshiba, en een HP, dus ik heb geen idee wat ik nu moet.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:14

Ik zou eerst die back-up en zo maken, dan bovenstaande proberen en als dat niet werkt als nog een system recovery doen.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:45

Amandavd schreef:
Bedankt voor je antwoord, ik was ook al aan het zoeken nadat ik het zelfde las via google, alleen heb ik een Toshiba, en een HP, dus ik heb geen idee wat ik nu moet.

Je hebt waarschijnlijk de Intel drivers, daar maakt het niet uit of die van Toshiba komt of van wie dan ook. Ik raad altijd aan om drivers van componentfabrikanten vandaan te halen, deze zijn over het algemeen nieuwer.

Nu moet je wel weten welke type videochip erin hebt.
Edit: Ik lees niet goed, je hebt dus een AMD grafische kaart.

Wat is je exacte type laptop?

Je kan onder Configuratiescherm -> Software de drivers van AMD verwijderen. (AMD Stuurprogramma).
Je kan bij het installeren straks eventueel ook aangeven om een schone installatie uit te voeren..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 15:33

Quad schreef:
Amandavd schreef:

Je hebt waarschijnlijk de Intel drivers, daar maakt het niet uit of die van Toshiba komt of van wie dan ook. Ik raad altijd aan om drivers van componentfabrikanten vandaan te halen, deze zijn over het algemeen nieuwer.

Nu moet je wel weten welke type videochip erin hebt.
Edit: Ik lees niet goed, je hebt dus een AMD grafische kaart.

Wat is je exacte type laptop?

Je kan onder Configuratiescherm -> Software de drivers van AMD verwijderen. (AMD Stuurprogramma).
Je kan bij het installeren straks eventueel ook aangeven om een schone installatie uit te voeren..

Mijn laptop is een Toshiba Satellite L850-14L. Ik weet dus alleen niet waar ik dan nieuwe drivers kan downloaden. Windows 7 trouwens.

Ik ben echt zo'n leek wat laptops betreft en durf ook vrij weinig zelf uit te vogelen.