Plichten woningbouw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cheiba

Plichten woningbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 15:01

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand mij kan helpen met het vinden van wat de plichten zijn van een woningbouw.

bijv. zijn ze verplicht om dubbele beglazing in huizen te zetten?
wanneer heb je recht op een nieuwe keuke/badkamer?

ik heb zelf al wat gezocht maar kan helaas weinig vinden

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:07

Vaak gaat dat per heel blok. Zo kreeg de hele flat een nieuwe keuken toen ik in assen woonde en nu krijgen alle huurhuizen in het dorp waar ik woon een nieuwe badkamer en wc. Die komen er omdat ze echt aan vervanging toe zijn. Als er iets stuk is of enorm verouderd is waardoor het niet goed meer functioneert dat kun je naar de woningstichting bellen om het het laten maken. Zo had ik ooit een kapot keukenraam en dat werd door hun gemaakt. Wat zou je graag vervangen willen hebben?

Cheiba

Re: Plichten woningbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 15:09

het enkel glas in heel t huis.
en de keuken is al ruim 30 jaar oud

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:20

Voor wat betreft de keuken: bij de meeste (ver)huurorganisaties moet je daar zelf een verzoek voor indienen. Er komt dan een opzichter langs om de keuken te inspecteren. Als hij of zij acht dat de keuken daadwerkelijk aan vervanging toe is, plaatsen zij gratis een nieuwe standaard keuken, geen technische hoogstandjes en geen extra opties. Over het enkel glas durf ik mij niet uit te laten.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:03

Volgensmij kan het plaatsen van nieuwe keuken/badkamer etc. ook een lichte verhoging in je huurprijs tot gevolg hebben. Of is dat alleen bij extra's, niet bij de standaard dingen?

Bij mijn woningbouw gaat het zoals Blanket zegt..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:30

Dubbel glas is niet verplicht, maar veel woningbouwverenigingen hebben daar wel een regeling voor. Houd er wel rekening mee dat dan ook de huurprijs omhoog gaat. Als de keuken echt versleten is moet je ook de woningbouwvereniging inschakelen, die kunnen dan beslissen om een nieuwe keuken te plaatsen.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 17:06

Het betreft een huurwoning waar we nog in moeten.
We krijgen wel een nieuw aanrechtblad. Maar de rest is net zo vervallen.

Ik was dus benieuwd of de woningbouw verder iets van plichten heeft

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:13

Bij ons vervangen ze de keuken eens in de 30? jaar. WC + badkamer in ieder geval eens per 40 jaar. Als je in de tussentijd een andere keuken wil, kan, onze woningbouw heeft een showroom met keukens waar je uit kan kiezen. Dan wordt de huurprijs wel hoger. Tenzij de opzichter vindt dat de keuken vervangen moet worden omdat hij vervallen is, dan gebeurt dat gratis.

Mijn huurwoning heeft (gelukkig) net een nieuwe badkamer + wc. Mocht ik zelf de tegeltjes voor uitkiezen enzo. Wat is er precies vervallen aan de keuken? Kunnen ze niet eea repareren? Bijv. mijn keuken is niet nieuw, maar zag er wel goor uit. Ze hebben 'm eruit gehaald, voorzien van nieuwe tegels, gefixt en teruggeplaatst. Ziet er nu weer keurig uit.

Qua dubbelglas weet ik niet.. mijn woning heeft overal dubbelglas, werd indd wel specifiek benoemd bij het opleveren, maargoed of dat standaard is weet ik dus niet.

In ieder geval, als de woning opgeleverd wordt, geef dan aan wat je denkt of je afvraagt. Of wat je ziet wat gerepareerd moet worden, of hoe het zit met het dubbelglas. Zodra je tekent ga je nl. akkoord met de woning zoals hij is opgeleverd, incl evt. gebreken (kapotte kastdeurtjes in de keuken, noem maar wat.. maar 9 vd 10 keer hebben ze dat al wel opgelost hoor!).

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:34

Doordat de wc en badkamer vervangen worden kon ik ervoor kiezen om boven een tweede wc te laten plaatsen. Dit kost me 10 euro per maand meer. Aangezien ik 's nachts minimaal twee keer naar de wc moet vond ik het die 10 euro wel waard :)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:41

Wij hebben een afgrijselijke keuken en een gedateerde badkamer. Maar, is pas (of nouja, 2002) gerenoveerd. Volgende renovatie is pas in 2032...
En nieuwe badkamer mogen we niet, het functioneert nog goed. Oké de wc en douche zijn nieuw, maar plafond is van hout (wel waterafstotend) en de vloer is niet schoon te krijgen, maar ze doen daar bij ons niks aan... Want het functioneert nog goed. Zelfde geldt voor de keuken.

Dubbel glas kan in de meeste gevallen wel worden geplaatst, maar dan betaal je meer huur (meestal rond de 5 euro meer) tenminste, bij deze woningbouwstichting.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:42

Hier vervangen ze alleen iets als het stuk is maar daar is ook wel weer een oplossing voor :=
Ze zijn een stuk krenteriger geworden.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:50

Dubbelglas is niet verplicht maar verhoogt wel de punten waarmee de maximale huur bepaald wordt. Het ligt aan je woningbouw of ze het wel of niet plaatsen, maar dat gebeurt vaak per blok. Ik had het geluk dat mijn huis in slechte staat was en dat de andere woningen in mijn buurt al een nieuwe keuken en badkamer hadden gehad, dat ik hem kreeg toen ik er in kwam. Dubbelglas is beneden samen met nieuwe kozijnen geplaatst. Boven hebben we nog 1 raam met enkelglas. Voor mij is dat niet zo een probleem, dat raam staat bij mij toch vaak open.

Mijn ouders hebben een aantal jaar geleden zelf op eigen kosten de keuken opgeknapt omdat ze er toch nog een tijd willen wonen. Ze hebben een nieuw blad en nieuwe deurtjes geplaatst en nieuwe tegels. Doordat ze alles zelf hebben gedaan vielen de kosten ook heel erg mee.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 07:57

Vervangen doen ze niet snel hoor.. (Keuken)

Toen ik mijn huisje bezichtigde lag er over de gehele keuken een frituurlaag. Muren, kastjes, panelen, ramen, deuren grepen.. Noem het maar..
Ipv een nieuwe keuken hebben ze de muren gewit, de gehele keuken gereinigd op een manier dat ik er zelf nog eens over heen kon (twee keer..)

In de badkamer ontdekte ik een barst in de wastafel. Deze hebben ze moeiteloos vervangen voor een nieuwe.

Ik lees wel even mee hoe of wat.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:22

Mijn douche was dramatisch toen viel er zomaar een hamer tegen een paar tegels :o heb een hele nieuwe douche gekregen! Nu is mijn douche wel 1x1 groot he maar was er wel blij mee want er zat schimmel die niet weg te krijgen was.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 08:51

Ja dat ze bijna nooit dingen vervangen voor nieuw weet ik maar ik weet bijv ook dat wanneer er schimmel in je badkamer zit je mag eisen dat hun t schoonmaken. Al proberen ze daar wel onderuit te komen.
Ik ben dus heel benieuwd wat precies hun PLICHTEN zijn. Of waar ik dat kan vinden???

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:12

In het huurcontract of de algemene voorwaarden van de huurcoöperatie denk ik. Ik heb een lijstje wat ze wel doen en wat ik zelf moet doen, en aangezien ik het huurcontract getekend heb denk ik dat ik daar wel aardig aan vast zit..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:26

Mijn dochter heeft een nieuwbouw appartement met goede ventilatie maar heeft ook schimmel in de badkamer. Ze halen het op hun manier weg en na een paar weken zit het er weer. Ze laat na het douchen de deur openstaan en ze hebben een centraal afzuigsysteem dus waar het dan aan ligt.
Volgens mij heb je een overkoepelend iets, ben de naam kwijt, die ook de punten voor je woning geven, misschien weet iemand hier hoe het heet.

Edit; huurcommisie, kijk daar eens.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:07

Mochten ze het opknappen stijgt de huurprijs ook aangezien het dan een meerwaarde heeft.
En zolang alles werkt zullen ze niet gauw vervangen ik ken huizen waar keuken en badkamer sinds de bouw niet gewijzigd zijn.
Huur prijs is daar ook naar wanneer dezelfde huizen opgeknapt zijn kosten ze al gauw 200/300 meer.

Daarbij zeg je zelf dat je akkoord bent gegaan met dit huis dus dit alles wist je al lijkt me?

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 21:00

Kido waar vind jij terug dat ik accoord ben gegaan? Ik heb nog niks ondertekent.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:49