Heermoeskruid...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Heermoeskruid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 11:23

Ik word er zo moe van. Ik kamp al jaren met Heermoeskruid in mijn achtertuin. Ik weet niet hoe ik het weg kan krijgen, behalve elke keer wieden. Nu zit het niet zozeer in mijn borders, maar echt in het terras. Mijn hele terras is in no time overwoekerd door die troep! Tuincentrum weet het niet, omdat het zo'n beetje bestand schijnt te zijn tegen alle soorten gif, maar dan nog is gif niet echt een optie, want mijn dieren komen ook in mijn achtertuin en als de poezen grasjes willen eten, kunnen ze die niet vinden (overwoekerd door die troep) en eten ze van het Heermoeskruid...

Iemand hier een idee hoe ik het weg kan krijgen zonder chemische troep? Alle tips zijn welkom!

Yucca

Re: Heermoeskruid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:52

Je terras afdekken met zeil oid een heel seizoen? Weet alleen niet hoe snel ze het jaar erop weer op komen. Heermoes en zevenblad zijn de meest gehate onkruiden...

En spuiten en de beesten een tijdje binnen laten?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:05

3x spuiten met mcpa

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:10

Snoeien en de openstaande steeltjes bedekken met (verse) varkensmest :D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 18:13

missnynke schreef:
3x spuiten met mcpa

Wat is mcpa?

Tante, dat vind ik een goede tip!! Ik weet dat kort houden helpt, maar het komt steeds terug. Ik kan ws aan verse varkensmest komen, dus zeker het proberen waard! Dank je wel!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:33

Graag gedaan :D

MCPA is een straf onkruidverdelgingsmiddel ( 2-Methyl-4-ChloorPhenoxyAcetic ), daarmee zou je praktisch alles kapot moeten kunnen krijgen, geen lekker spul als je huisdieren ook in de tuin lopen :n

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 18:53

Hmmm... dan denk ik dat MissNynke mijn post niet helemaal heeft gelezen... gif komt niet in mijn tuin!

(Maar die varkensshït ga ik zeker proberen! :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 01:04

pure schoonmaakazijn er over heen op een zonnig dagje, brand de boel ook aardig weg

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:17

Geen zon in de achtertuin... Azijn heb ik al geprobeerd en ik word keihard uitgelachen door dat klötekruid.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:28

Heb je al varkensmest of moet ik een paar dagen verzamelen en opsturen ?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:30

Terras eruit, afgraven, nieuw zand/terrascement en dan opnieuw bestraten?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:41

@ Tante: ik heb hier een dierenweide met 3 varkentjes waar ik wat van kan halen. Het is bij mijn ouders achter en die zijn nu even niet thuis. Vanaf zaterdag kan ik eens gaan kijken.

@ Keet: Dat zou een idee zijn, als ik voldoende geld had, zou dat een optie zijn. Echter, ik ben werkloos en kan dus niet zomaar nieuw zand/terrascement aanschaffen... en de uren die het kost... (Ik kan dit namelijk niet zelf)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:45

En dan zou je de buurtuinen ook mee moeten pakken, want die dingen wortelen metersver breed onder de grond, dan zijn ze zo weer terug, lekker in dat mooie, nieuwe, mulle zand ... dat is een vakantiebestemming voor ze {:}

Dan zaterdag maar op drollenjacht :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:51

Haha! Inderdaad! Even op drollenjacht. De buren hebben er vooralsnog geen last van. Ze hebben wel wat gehad, maar hebben een ander type terras neergelegd (hele grote, zware, zeer nauw aansluitende tegels) daarna en nu is het (nog) niet teruggekomen.
Ik heb wel eens gehoord dat blijven korthouden ook helpt... Dat ga ik dus sowieso ook doen en dan meteen die varkensmest erop doen! (Wat zullen de buren wel niet van me denken! hahaha!)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:56

Hier: http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum ... bestrijden staat nuttige informatie. Die 'schoonmaakazijn'tip vind ik ook elders, de moeite van het proberen waard.

Wij hebben ook wel wat heermoes in de wei, maar niet zoveel. We hadden heel erg veel brandnetels en distels toen we hier kwamen wonen, de wei stond er vol mee. Ik heb kruiwagens en kruiwagens vol brandnetels uitgegraven, heel lastig met die enorme wortelnetwerken. Op advies van de Welkoop indertijd round-up gekocht met spuit, maar nooit willen gebruiken. Als je dan leest dat o.m. de bijen er dood aan gaan en de bijenstand dramatisch is teruggelopen, dan laat je het gebruik van dat gif wel uit je hoofd. Het staat dus nog steeds in de schuur :)

Brandnetels bleken goed te bestrijden door ze steeds weer af te maaien en het maaisel af te voeren - ze groeien namelijk niet op arme grond.
Die techniek gebruik ik nu bij onkruidbestrijding: als ze op zure grond gedijen, maar ik die minder zuur met kalk of juist extreem zuur met azijn. Gedijen ze op rijke grond, verarm ik die en omgekeerd. Het enige is dat je wel moet opletten dat je niet een ander, net zo vervelend onkruid terugkrijgt dat wel gedijd op die aangepaste grondsoort.

Momenteel zijn we na twee jaar nog steeds niet af van een berenklauwinvasie. We hadden al jaren een hele grote berenklauw staan in een hoek van een verwaarloosd stuk tuin. Omdat het wel een prachtige plant is, hadden we hem voorlopig laten staan, terwijl we dat stuk tuin gingen maaien en inzaaien. Dat was dus een heel domme fout, want doordat de grond niet meer met een dichte laag onkruid was bedekt, kon het zaad ontkiemen en hadden we een heel veld berenklauw. Door veel maaien, afknippen en deels uittrekken is het grootste deel nu weg. Er staan er nog een stuk of 10 die we kwijt moeten. Zorg dus bij fraaie onkruidsoorten, zoals distels, berenklauw etc, dat je de bloemen verwijdert voor ze zaad gaan verspreiden.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:00

Oehh akkerpest := Ik heb het ook in m'n tuin staan en moet het echt kort houden want niets helpt [azijn etc. ook al geprobeerd. Groeit ook gewoon door het worteldoek heen.
Wat een beetje hielp is andere planten planten in de borders. Maar ja tussen de tegels groeit het nog steeds en dat is echt *piep* werk om dat spul tussen uit te krijgen.

Iemand had het nog even wegbranden maar daar ben ik zelf dan weer niet zon held in.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:01

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:07

Arrabel! Hahahaha!!! Dat is een goede! Dan ben ik in no time stinkend rijk!!
Thats_Me: dat is het hem inderdaad, tussen de tegels weghalen is gewoon een ramp! Wegbranden ben ik ook geen held in, maar vind het wel het proberen waard. Ben alleen bang dat ik dan zo'n apparaat het hele seizoen zou moeten huren... (maar ga zeker even checken of het te doen is!)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:12

Denk dat je dan met er eentje zelf kopen goedkoper uit bent :j
Je hebt ze ook op campinggas, van die blauwe flesjes.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:16

Hmmm... Ben bang dat het branden niet gaat lukken... :( Net even geprobeerd en alles erom heen brandt, maar het HMK blijft trots staan. :(