Belasting afdragen als gastouder /zzper?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Belasting afdragen als gastouder /zzper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 15:51

Binnenkort ga ik als gastouder aan de slag. Heb al een gezin en we hebben ons al ingeschreven bij een gastouderbureau zodat snel ook alles echt rond is.

Nu kom ik alleen echt niet uit t hele belasting verhaal.
Ben echt een nitwit wat dat betreft en internet maakt me niet heel veel wijzer.
Ik weet dat ik achteraf aan het eind van het jaar belasting moet betalen of wat ik tot dan toe verdiend heb.
Maar hoeveel is dat dan?

Ik ga ongeveer 30 uur per week oppassen a 10 euro per uur, dat komt dus neer op zo'n 1300 euro per maand.
Hoeveel moet ik hier (ongeveer) van opzij zetten voor de belasting?

Edit;
Zo lees en hoor ik ook dat het eventueel rendabel kan zijn om je in te schrijven bij de KVK en als zzper aan de slag te gaan. Maar wanneer is dit handig en wanneer niet?

Mist

Re: Belasting afdragen als gastouder /zzper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:27

ga je daarnaast nog een "betaalde" baan hebben ? want de grootste kostenpost is de arbeidsongeschiktheidsverzekering als zzp-er.

Ik ben nu 7 jaar zzp-er en ik ga uit van de helft te reserveren voor belastingen (wat veel te veel is) maar mijn inkomen is wat hoger. Zal je een pb sturen.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 17:32

Nee dit is dan mijn enige inkomsten. Dus moet er echt van leven.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:34

Ik ken meer mensen die de helft apart zetten. Zit je altijd goed

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 17:36

Maar waarom is dat niet van te voren uit te rekenen dan?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:42

Omdat je als ondernemer nooit van te voren weet wat je verdient in een jaar.

Je dient sowieso je inkomsten aan te geven bij de belastingdienst, ingeschreven bij de Kvk of niet. Alleen de manier waarop is anders.

Dit vond ik ergens op internet (van de belastingdienst):

Citaat:
Je betaalt inkomstenbelasting over het resultaat van deze werkzaamheden. We berekenen dit resultaat alsof je ondernemer bent. Dit betekent dat je de kosten die je maakt voor je werkzaamheden kunt aftrekken. Je hebt geen rechtop bepaalde faciliteiten voor ondernemers, zoals zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Hoeveel belasting je moet betalen, hangt af van de hoogte van je belastbare inkomen. Als je naast je activiteiten bijvoorbeeld ook een baan hebt, betaal je meer belasting.

Daarnaast krijg je ook een aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet die je moet betalen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:01

Als je als gastouder aan de slag wilt en je wilt niet in het zwart werken, zul je sowieso als ZZP'er aan de slag moeten. Een andere optie is dat je in dienst komt van een gezin, maar er zijn vrij weinig gezinnen die dat willen. De Kamer van Koophandel houdt regelmatig startersdagen, steek daar eens je licht op. Je zult als ZZP'er wel het nodige moeten regelen.