dit gebeurt er dus als je te koud wast met vloeibaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

dit gebeurt er dus als je te koud wast met vloeibaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 20:14

ik heb vandaag t schokkende bewijs gezien van de wastrommel van mijn ouders hun wasmachine.
mijn ouders hebben altijd met vloeibaar wasmiddel gewassen en altijd op 30/40 graden gewassen omdat dat zogezegd ecologisch beter is voor je wasmachine...

helaas blijkt alles niet waar te zijn en help je dus met koud wassen met vloeibaar wasmiddel je wasmachine goed naar ze grootje.
er is door de mannen die de wasmachine hebben gemaakt van miele gezegd van was vaker warm dus 60 graden en hoger en was weer met poeder die worden beter opgenomen dan de vloeibare zepen.
en ook het water is heel hard en zit een hele hoop kalk in..

en dit laat ik dus zien omdat ik die kalk reclames van machines dus niet geloofde maar nu ga ik hier toch wel even anders over nadenken.

Afbeelding
de trommel was compleet los gerukt omdat t ijzer gewoon broos was geworden kon er zo stukjes af pakken.

Afbeelding

Afbeelding
zoals jullie kunnen zien is t ijzer bijna compleet broos geworden en brokkelt gewoon af.
Afbeelding

Isabel_k

Re: dit gebeurt er dus als je te koud wast met vloeibaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:17

Dat komt volgens mij door te veel kalk aanslag :j Als je kalkhoudend water hebt vormt dat ketelsteen. Dat heb je niet als je met warm water wast ;) ( Dacht ik ) Neemt niet weg dat het natuurlijk heel vervelend is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:19

en de hamvraag natuurlijk; hoe oud was de machine?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 20:20

de monteur vertelde dat dit ook komt door te koud wassen met vloeibare zeep..
en te weinig hete was en ontkalken

de machine was 10 jaar oud
maar was best geschokkeerd eigenlijk ik kon zo hele stukken ijzer er af brokkelen nog nooit zoiets gezien

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:20

Ik wist het wel...
Ik snap uberhaupt niet dat iemand z'n kleding wast op 30 graden. De gemiddelde
nederlander douched nog heter :+
Ook de vaatwas doe je toch ook niet met koud water.

Poeder is trouwens ook wat. Kijk maar eens in de luchtschacht van je droogtrommel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:21

Isabel_k schreef:
Dat komt volgens mij door te veel kalk aanslag :j Als je kalkhoudend water hebt vormt dat ketelsteen. Dat heb je niet als je met warm water wast ;) ( Dacht ik ) Neemt niet weg dat het natuurlijk heel vervelend is.

Als je dat niet hebt met heet water, waarom zit er dan zoveel kalkaanslag in mijn waterkoker?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:22

Zo zeg. Wat een bende.

Moeders vertikt het ook om koud te wassen hoor. Zelfs een keer per maand gaat de trommel of kookwas om zo dat ding goed te houden.

Ecologisch verantwoord, mijn neus!

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:22

Wij hebben net een nieuwe wasmachine en de verkoper vertelde ook dat je beter geen vloeibaar wasmiddel kan gebruiken en je machine eens per week moet laten draaien op 60 of nog beter 90 graden.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:24

tamary schreef:
Isabel_k schreef:

Als je dat niet hebt met heet water, waarom zit er dan zoveel kalkaanslag in mijn waterkoker?

Omdat ik het niet 100 % zeker weet. En waarschijnlijk zit er in een waterkoker eerst koud water wat dus kalkhoudend is waardoor er ketelsteen komt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:24

kleding op 30graden wassen doe ik ook veel hoor, omdat ik ook vaak gewoon even was om pasgedragen kleding weer fris te hebben. Voor vlekken enz. heeft het weinig zin inderdaad.
Moet zeggen met onze nieuwe machine wordt er vaker op 60 gewassen omdat dit de meest zuinige stand is bij deze machine.
Vloeibaar gebruik ik altijd, poeder is op andere vlakken weer niet goed geloof ik?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 20:26

frensje schreef:
Wij hebben net een nieuwe wasmachine en de verkoper vertelde ook dat je beter geen vloeibaar wasmiddel kan gebruiken en je machine eens per week moet laten draaien op 60 of nog beter 90 graden.

t vloeibare zeep lost niet genoeg op en blijft dus in je wasmachine achter en helaas geeft dit met kalk aanslag een hele vieze bende achter en een aardig kapotte wasmachine.
heb nog nooit meegemaakt dat ijzer zo broos is dat je er stukken vanaf kan brokkelen met je handen..

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:27

Handdoeken, zakdoeken enz doe ik wel geregeld eens op 90° wassen. Het meeste pak ik toch 60°.
Nou ik hoop dat mijn wasmachine het toch langer dan 10jaar gaat uithouden. Duur grapje anders, zo elke 10 jaar een nieuwe. Ik weet mijn oma haar wasmachine is 25 of 30 jaar oud!!
Maar ik was wel liever met vloeibaar dan met poeder. Met poeder ruikt het altijd nog zo muf en met vloeibaar lekker naar de zeep. Zelf de combinatie van poeder en een goede geut wasverzachter doet het toch niet lekkerder ruiken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:27

Ik was al jaren op 40 graden, en nooit problemen mee gehad eigenlijk. Ding ziet er nog super uit. De meeste programma's op de machine kunnen niet eens warmer!
Wel doe ik inderdaad af en toe kookwassen, om mijn witte werkkleding goed schoon te krijgen.
Warmer wassen kost echt enorm veel stroom.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:28

Ik was niet met poeder omdat ik veel donkere kleding heb. Poeder laat vervelende strepen en vlekken achter op mijn kleding (en ja, ik heb verschillende soorten geprobeerd). Wel draai ik eens per maand een 90-gradenprogramma met soda, idd om aanslag weg te werken. Is mij ook aangeraden toen ik deze wasmachine kocht.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:30

Poeder is overduidelijk beter!

Je kan wel met vloeibaar wassen, maar dan in het bolletje en dan direct in de trommel!

Ik kreeg ook op mijn lazer van de monteur. Onze Miele kon niet ontluchten door verstopte leiding door vloeibare wasmiddel.

En af en toe gewoon op 90 graden leeg draaien (zonder was) Houdt je machine langer heel.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:30

Jeetje een Miele van 10 jaar oud?

Die van mij heb ik al 16 jaar en doet het nog prima. Maar ik doe geregeld wassen op,60 graden (ondergoed, sokken, handdoeken, theedoeken, washandjes, tafelkleden, witte rijbroeken). Anders gaan de "beestjes" niet dood en wordt het niet schoon.Onderbroeken op 30 graden wassen is toch niet hygiënisch?

Trouwens het hele concept van dat koud wassen met de moderne wasmachines heb ik nooit begrepen. Die machines doen er uuren over en dat heet dan energiezuinig.
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 10-04-14 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:31

Idd vloeibaar wasmiddel altijd met een bolletje en dat 90-gradenprogramma idd met een lege trommel.

Als ik dan toch per se met vloeibaar spul wilde wassen, dan is dat de manier om je wasmachine schoon te houden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:32

Met soda zou het nog wel werken, of schoonmaakazijn bijvoorbeeld. Maar alleen heet wassen wordt het water niet zachter van.

Misschien heeft ook te maken met de hoeveelheid wasmiddel die je gebruikt. Maar de hardheid van het water is naar mijn idee toch echt een grotere factor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:40

ik snap idd ook niet waarom mensen koud wassen. Vind het zo vies! Hier gaat sowieso het ondergoed, sokken en handdoeken op 60gr en 1x in de zoveel tijd op 90.
Alleen de overkleding gaat op 30/40gr.

Ik las hierboven iets dat het ding er nog prima uit ziet, maar dat kun je dus niet zien tot je m uit elkaar haalt. Te koud wassen en zeker icm vloeibaar wasmiddel is gewoon slecht voor het ding.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:43

Wie wast er hier met Calgon-tabletjes? Of een andere anti-kalk middel? Toen wij onze machine kochtten raadde ze het ons wel aan calgon te gebruiken, mar phoe zo duur seg! Ik doe dat niet hoor.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 20:43

Marie111 schreef:
Jeetje een Miele van 10 jaar oud?

helaas echt maar 10 jaar oud -O-

wat betreft ontkalker ik ga dat dus wel echt in mijn was machine gooien en dan leeg ff laten draaien wil em wel wat langer houden dan 10 jaar

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:44

x_Quinta_x schreef:
Wie wast er hier met Calgon-tabletjes? Of een andere anti-kalk middel? Toen wij onze machine kochtten raadde ze het ons wel aan calgon te gebruiken, mar phoe zo duur seg! Ik doe dat niet hoor.

ik was vaak wel met calgon. Vooral als ik merk dat ie weer vies wordt. Maar dan is mn doosje weer op en doe ik het een tijdje niet meer. Je merkt wel echt verschil. Maar zo duur is het toch niet?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:50

Ik zag ze laatst toch voor 16 euro in een doossie. Phoe vind ik wel duur voor erbij.
Maar misschien is mijn muffe geur in mijn was dan wel even opgelost??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:52

De muffe geur in je wasgoed komt idd door een vieze wasmachine. Calgon helpt daar zeker voor. Bij kruidvat haal ik het vaak in de aanbieding. Pas nog voor iets van 6euro een doosje.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:13

Schoonmaakazijn is een simpelere ontkalker en een stuk goedkoper dan.