insectenvalletjes, hoe maken/huren/kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hannepan

insectenvalletjes, hoe maken/huren/kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 15:47

Hoi iedereen. Voor mijn opleiding moeten we met groepjes zelf een soort onderzoekje in elkaar knutselen.
Wij onderzoeken het dag/nacht ritme van insecten en dergelijke; vergelijken welke soorten wanneer tevoorschijn komen op verschillende plaatsen...
Maar goed, hiervoor hebben we dus iets nodig waarmee we de insecten kunnen vangen...waarbij de insecten ook nog een beetje heel blijven en gedetermineerd kunnen worden. helaas hebben de meeste vallen die ik ken niet het doel de beestjes levend te houden :) Heeft iemand een idee waar je zo'n valletjes kan huren (belgië) ? Of hoe er zelf in elkaar te steken? Liefst ook valletjes, die zich op verschillende soorten richten (iets waarmee je beestjes op de grond kan vangen, iets voor vliegende insecten,...) De vallen die ik op internet te koop die die geschikt zouden kunnen zijn, zijn echt belachelijk duur...
alvast bedankt!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:58

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vangtechni ... ntomologie)

Hier staan verschillende typen vallen met uitleg, een aantal kun je zelf makkelijk maken (zoals een bodemval). Hier kunnen vliegende insecten natuurlijk wel nog uit kruipen, dus het ligt er heel erg aan op wat voor insecten je je richt (alle insecten is nogal breed gezien er waarschijnlijk triljarden soorten bestaan).
En wees creatief, misschien kun je zelf leuke dingen verzinnen met als inspiratie de (dure) vallen die online te vinden zijn?

Als je het professioneler aan wilt pakken, schrijf een ecologisch / entomologisch onderzoeksinstituut aan (google is je beste vriend) en vraag of je misschien wat info van hun kunt krijgen of zelfs iets lenen. Misschien zitten ze daar helemaal niet op te wachten maar er hoeft maar 1 persoon wel te willen helpen ;)

Hannepan

Re: insectenvalletjes, hoe maken/huren/kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 16:28

hayee wikipedia *\o/* iets van onderzoekscentra/natuurvereniging oid contacteren heb ik ook al gedacht maar wist idd niet of ze daar hun tijd wel aan zouden willen besteden. Waar we ons precies op gaan richten weten we nog niet, eerst testen wat we zoal te pakken krijgen en dan kiezen hoe breed of specifiek we gaan :) maar alvast bedankt

F_OrumsterJarig

Re: insectenvalletjes, hoe maken/huren/kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:32

caster maden laten verpoppen, in gaasjes stoppen en in vogelnesten leggen voor een paar dagen. Dan vang je nasonia sluipwespen.
Met rot fruit kun je fruitvliegenlarven vangen (fruitvliegen leggen hun eieren daarop, 2 weken wachten en het komt uit.