MacBook pro, 13" of 15"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_xDyan

MacBook pro, 13" of 15"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 23:30

Hallo,

Voor mijn opleiding (en toekomstig beroep) ben ik opzoek naar een MacBook. Maar er zit een behoorlijk prijs verschil in de grote van de MacBooks... dus nou vroeg ik mij af of een 15" echt nodig is voor het Grafisch Vormgeven... zijn hier mensen met ervaring?

Ook wil ik natuurlijk zo goedkoop mogelijk een MacBook kopen. Waar kan ik dat het beste doen? (Hoe ga ik in de gaten houden waar er acties zijn e.d....) Ik heb namelijk ook iets gelezen oven de Apple Studenten Korting, maar is dat ook voor het MBO?

Hoop dat jullie kunnen helpen want ik kom er niet meer uit :(

Klis

Re: MacBook pro, 13" of 15"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 23:34

Ik heb geen ervaring met Mac voor grafisch vormgeven, maar ik heb zelf wel een Macbook (13").
Maar ik wou je wel even een tip geven: kijk op leapp.nl. Weet niet of je die site al kent, maar als je graag wat van de prijs af wil kan je daar zeker even een kijkje nemen :) !

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 23:39

Ik heb een 13" Macbook Air, maar moet zeggen dat ik soms met Photoshop wel in de knoop zit met de hoogte van mijn scherm, dan had ik liever een 15" gehad. Maar ik gebruik PS heel weinig, dus verder zielsgelukkig met mn laptopje! Kan je niet bij bijvoorbeeld de Mediamarkt of Apple store langsgaan en even proberen, kijken wat je het beste bevalt? Vaak hebben ze wel programma's als Photoshop op die laptops staan.

Meer over de studentenkorting:
http://store.apple.com/nl-edu/browse/ca ... on_pricing

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 06:45

15" heb je echt wel nodig voor grafisch vormgeven. Ik heb zelf jaren geleden een 27" imac aangeschaft, en dat was echt een verademing. In de vormgeving geldt toch echt hoe groter hoe beter. Je moet namelijk vaak verschillende vensters naast elkaar open hebben.. verschillende toolbars.. Plaatjes ordenen.. En dat is niet handig op een klein scherm.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 06:49

Op de schoolsitr staat dat ze minimaal een laptop van 14" willen toch? Daarom wordt die van mij 15.6" op 17.4"

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 08:54

Klis schreef:
Ik heb geen ervaring met Mac voor grafisch vormgeven, maar ik heb zelf wel een Macbook (13").
Maar ik wou je wel even een tip geven: kijk op leapp.nl. Weet niet of je die site al kent, maar als je graag wat van de prijs af wil kan je daar zeker even een kijkje nemen :) !

Ja de site ken ik maar dat durven we niet aan omdat ze tweedehands zijn, kun je mij anders wat meer vertellen over die site? Evt. PB..

sterreke98 schreef:
Op de schoolsitr staat dat ze minimaal een laptop van 14" willen toch? Daarom wordt die van mij 15.6" op 17.4"

Oh dat had ik nog niet gelezen :P dus dan moet het wss wel 15" worden...

Nog tips qua aanbiedingen?

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:55

Ik doe een opleiding tot Grafisch vormgever en heb bewust gekozen voor een 15".
Ik moet er niet aan denken om op een 13" te pielen. :')

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:57

Ik zou ook minimaal voor een 15” gaan.
Ik heb een 17” (wel hele oude) en deze is een stuk zwaarder maar wel beter zicht.
Als je hem iedere dag mee naar school moet nemen is gewicht wel een voordeel.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:59

Als je grafisch vormgeven gaat doen, lijkt me een groot scherm wel handig omdat je ook met photoshop enzo zit. Zit wel een dik prijsverschil in, maar een macbook gaat zo lang mee (naar mijn idee langer dan een gewone met windows), dat je het eigenlijk per jaar moet rekenen wat je er aan kwijt bent. Ja het is nu even een flinke smak geld, maar het is het het wel waard! Ik ben me ook aan het oriënteren op macbooks, twijfel nog tussen een macbook air en macbook pro. 13" lijkt me prima voor mijn studie, maar 15" is toch wel mooi. :))

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:05

Ik heb een MacBook Pro 15 inch. Zit in het 2e jaar van het Grafische vormgeven. Ik vind zelf een 15 handiger dan een 13 maar de meerder deel van mijn klas heeft een 13. Het geluid van een 15 is wel beter omdat er boksjes naast zitten :3 Het toetsenbord is wel even groot als de 15 de trackpad geloof ik ook. Ga naar een apple store en laat je inlichten en vertellen waar wat het voordeel van is. Heb ik ook gedaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:08

Een 13 inch is prima te doen, heb er 4 jaar mee gewerkt voor mijn studie. Alleen nu ik klaar ben heb ik een 27 inch iMac aangeschaft, wat een verademing!

Als je het budget hebt zou ik wel echt voor een 15 inch gaan, maar anders ga jij je ook wel redden met een 13 inch.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 09:08

Bedankt voor de reacties!
Ben zelf voorstander van 15" maarja, t moet ook betaald worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:32

Ik kan je alleen maar 15" of groter aanraden. Hier op het werk (ik werk als vormgever) hebben we ook allemaal een 15".

En een macbook is niet een investering voor even, maar zeker voor de komende jaren. Mijn eerste macbook uit 2008 draait nog steeds als een zonnetje. Wat ik van mijn windowslaptops niet kan zeggen (en die waren ook duur!)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:50

Ik doe geen grafische richting maar wel veel in photoshop, illustrator en zo gewerkt. Ik heb een 13" en altijd als ik in PS bezig ben denk ik: had ik maar een groter scherm! ^)
13" is leuk maar soms echt te klein of onhandig. Dus ik zeg ook: neem de 15" als je die mogelijkheid hebt!