Goede laptop/tablet voor colleges

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Appeltje00

Goede laptop/tablet voor colleges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 12:26

Goedemiddag Bokkers,

Als eerste wil ik even vermelden dat ik me er bewust van ben dat er redelijk wat topics zijn over dit onderwerp maar mijn antwoord kon ik hier echter niet vinden.

Aangezien ik bijna jarig ben kwam ik op het leuke idee om een rugzak voor mijn verjaardag te vragen, omdat ik volgend jaar start met een nieuwe opleiding. Nu is mijn oog gevallen op de welbekende Eastpak rugtas. Gezien het feit dat ik een 17 inch laptop heb is dit toch wel een probleem. Ik wil geen verschrikkelijke grote rugzak mee moeten nemen naar school en me een hernia sjouwen aan mijn laptop, vandaar dat ik een nieuwe laptop/tablet zoek.

Nu heb ik maar een klein budget maar mag het eventueel een tweedehands iets zijn. Ik dacht zelf aan een samsung galaxy tab, chromebook of een mini laptop.
Nu vraag ik me af of dit handig is, omdat je natuurlijk met word moet werken en dat kan op de eerste 2 opties niet. Wel kan je natuurlijk vervangende programma's gebruiken.
Ook vraag ik me af of het gebruiksgemak in colleges handig is. Ik heb 0,0 ervaring met colleges dus heb ook geen idee wat ik allemaal nodig ga hebben.
De eisen die ik heb aan een laptop/tablet:

* <€200,00 (Evt. tweedehands).
* Makkelijk te gebruiken.
* Licht en moet in een eastpak rugtas passen van 15 inch.
* Tablet moet een hoesje oppassen met een toetsenbord.

Het liefst had ik een Apple gezien ik hou van mijn Iphone, maar dit lijkt me niet erg handig voor school.
Wie o wie kan me helpen!

Groetjes,
Fionaf09

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:49

Denk je dat je graag aantekeningen gaan maken op je tablet/laptop gedurende colleges, of wil je 'm meer gebruiken om bijv. de powerpoint-slides erop te hebben terwijl je gewoon met de hand je aantekeningen maakt?

Zelf zou ik geen tablet kopen als je er ook op wilt kunnen werken, bijv. verslagen maken of aantekeningen typen, maar echt aan een laptop denken. Veel van mijn studiegenoten hebben kleine laptops en dat lijkt wel heel handig om mee te nemen & aantekeningen etc. op te maken. Wel hebben ze dan vaak thuis een grotere laptop/computer staan waar ze 'zwaarder' werk op kunnen doen (bijv. zwaardere programma's, of dingen waarbij je meer schermgrootte nodig hebt).

eilleen333

Re: Goede laptop/tablet voor colleges

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:51

Ik gebruik voor colleges een ipad met een bluetooth toetsenbord. Ideaal. Voor de tekstverwerking gebruik ik Pages, daty was laatst de gratis app van de dag. Ook docs to go is een goede app, en heb ik ooit ook gratis gescoord. De bestanden uit die apps kan je gewoon via de computer met word openen. Zijn gewoon .docx bestanden.

Maar een ipad valt wel ver buiten je budget, zeker als het toetsenbord er nog bij komt. ik had de mijne 2e hands via marktplaats voor 100 euro...

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:56

een chromewook werkt best prima voor jouw doeleinden denk ik. je kunt er niet mee in word werken maar natuurlijk wel in google drive. Dit werkt bijna hetzelfde. Ipad is inderdaad te duur waarschijnlijk. Ik heb er zelf pages op en dat werkt prima, maar je hebt er wel een toetsenbordje bij nodig.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 16:05

Bedankt voor de adviezen!

Het is vooral om op school te kunnen werken, thuis heb ik mijn 17 inch laptop en daarnaast nog een computer.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoe het zit in college's. Of er ruimte is om huiswerk te maken (Dus verslagen enzo) of dat je dat thuis doet.
Maar voor het geval dat is het gewoon handig als er textverwerking op zit en ik powerpoints kan openen. Naar een iPad had ik inderdaad gekeken maar dat leek me in eerste instantie niet handig. Maar je kan inderdaad gewoon world er op openen dus misschien moet ik die optie ook maar open houden.

Als je er nog tips zijn wat betreft concrete modellen, graag!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:23

Als je een tablet neemt zal ik er 1 nemen met Windows. Maar mijn voorkeur gaat toch wel uit naar een gewone laptop omdat die vaak makkelijker is in gebruik en met word programma's weet je dan zeker dat je alle functies kan gebruiken. Op mijn hogeschool doen we veel aan project werk. Je zit dan in een groepje van 4 of 5 studenten en meestal werk je regelmatig samen op school aan je project en dat gebeurt in ons geval gewoon in word en soms PowerPoint. Daarom is voor mij Windows met word en pp een must. Ook werkt het gewoon makkelijker in de trein ofzo

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:31

Wil je echt hele verslagen op dat ding gaan typen of gewoon kleine stukjes en aantekeningen?

Welke studie ga je doen??

Ik heb zelfe en ipad mini, daarop open ik powerpoints, zoek ik even snel wat op, heb sommige boeken als pfd erop en typ kleine stukjes. Voor groepswerk ofzo zijn er bij mij op de uni gewoon computers beschikbaar.

Persoonlijk zou ik eerder klein en licht aanraden, dus een tablet. Masr als je er ook echt verslagen en power points etc. op wilt maken zou ik een kleine laptop ofzo nemen.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 20:40

bedankt voor het advies!
Ik ga de opleiding: Leraar Nederlands doen.

Ik wil er alles mee doen wat op school nodig is, dus dan denk ik toch wel aan verslagen, presentaties, etc.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:35

Neem geen minilaptop :=
Vreselijke dingen, opstarten duurt eeuwen, porgramma's opstarten nog langer, een powerpoint van 50 dia's openen is niet gebeurd voor het eind van de les. _O-
Mijne ligt hier inmiddels al 2 jaar te niksen, het is een leuk 'speeltje' om een beetje mee te internetten in de trein of zo, maar voor serieus werk is 'ie compleet ongeschikt.
Dan vind ik mijn iPad nog handiger, hoewel die welgeteld 1 keer mee naar school geweest is. :+
Meestal neem ik mijn gewone laptop mee naar school (15,6 inch), die gaat echt nog precies in mijn Eastpak.

Een chromebook zou misschien wel wat kunnen zijn, maar dan wel een 14 inch, dat je een beetje fatsoenlijk scherm hebt. Ik denk alleen dat die wel aardig aan de prijs zijn.