Advies gevraagd voor onze voortuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette1990

Advies gevraagd voor onze voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 10:34

Beste bokkers,

In december hebben wij ons huisje gekocht, echter staat onze voortuin helemaal vol met Lavendel. Wat er op dit moment niet uit ziet. In het midden zit een leuk rondje met een mooi boompje dit ziet er prima uit, ook zit er een mooie stenen rand omheen, echter kun je die doordat het helemaal volgegroeid is met Lavendel niet eens meer zien.

Enkele foto's

http://oi57.tinypic.com/2j0mmpc.jpg

http://oi62.tinypic.com/14jxpp3.jpg

Heeft het hier nog zin om de lavendel te snoeien? Ik heb het idee dat dit al lang niet gebeurd is.

Ik hoop dat er enkele ervaren tuiniers hier hun mening over willen geven, alvast bedankt!!

Groetjes Lisette

Liezel1

Re: Advies gevraagd voor onze voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:35

Wauw, dat "boompje" vind ik wel heel mooi!
Enig idee wat voor iets dat is?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:37

Boompje is een magnolia.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:43

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:44

De uitgebloeide bloemen & stengels kan je zo wie zo verwijderen. Bij snoeien kan ook, maar meestal gebeurd dit net na de vorst (die we dit jaar nauwelijks hadden).

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 10:46

Liezel1 schreef:
Wauw, dat "boompje" vind ik wel heel mooi!
Enig idee wat voor iets dat is?

Ja vind het ook leuk boompje!! Leuk om te weten dat het een magnolia is!

Amaris: Ja heb dat filmpje gezien, maar onze planten zien er zo veel verschrikkelijker uit dat ik me afvraag of dit nog zin heeft.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 10:47

LhinnOlijf schreef:
De uitgebloeide bloemen & stengels kan je zo wie zo verwijderen. Bij snoeien kan ook, maar meestal gebeurd dit net na de vorst (die we dit jaar nauwelijks hadden).

Ja ik heb gevonden dat je in de eerste twee weken van April moet doet in verband met vorst maar ik geloof niet dat we de komende twee weken nog vorst krijgen of zou ik toch beter nog even twee weken wachten met snoeien?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:49

wij hebben toen we dit huis kochten(is al 10 jr geleden ) ook een tuin vol lavendel erbij gekregen . Vooral als de lavendel al een paar jaar oud is kan je het tot de grond toe snoeien en dan groeit het weer mooi op.Wij hadden er ook niet echt verstand van en hebben het ons dus niet gehouden aan hoe het snoeien hoort maar t kwam iedere keer toch weer goed met ze. Bij ons werd het uiteindelijk allemaal te groot en hebben we de tuin gerenoveerd en is er geen lavendel meer terug gezet.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:54

Je kan de lavendel gewoon terug snoeien. Je kan zover terug snoeien tot je bij de houterige stukken van de lavendel komt. Dit schiet wel weer uit. Mooi wordt het dan dit jaar niet meer maar het jaar daarna heb je weer prachtige lavendelstruikjes.(wel hopen dat het niet gaat vriezen)

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 11:06

Oke bedankt ga ik dat proberen, maar zie nu dat ze volgende week toch nog een heel klein beetje vorst aangeven. Dus ik denk dat ik toch nog maar twee weken wacht.

Ook ben ik bang dat ik niet overal goed bij kan omdat er zo ontzettend veel planten staan. Is het erg om er een beetje op te gaan staan zodat ik erbij kan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:11

Van buiten naar binnen werken, dan kan je toch overal bij?
Je kunt bijna tot de grond toe terugsnoeien als je dat wilt (ook tot in het oude hout dus), maar het kan gebeuren dat één of meer struiken niet meer uitlopen. Ook als het niet meer gaat vriezen. Die pech kun je altijd hebben.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 11:16

Ibbel schreef:
Van buiten naar binnen werken, dan kan je toch overal bij?
Je kunt bijna tot de grond toe terugsnoeien als je dat wilt (ook tot in het oude hout dus), maar het kan gebeuren dat één of meer struiken niet meer uitlopen. Ook als het niet meer gaat vriezen. Die pech kun je altijd hebben.

Op een gegeven moment moet ik dan toch op die gesnoeide planten gaan staan? Ik heb niet zo'n lange armen :o Maar misschien als ze gesnoeid zijn kan ik wel ergens een opening vinden waar ik in kan gaan staan.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:23

Wij gingen er gewoon met een heggeschaar overheen, scheelt een hoop tijd, en als je dan zorgt dat je net boven het houten deel blijft (en je dus groene topjes houdt) heb je de meeste kans van slagen.
Bovendien kun je er dan makkelijker bij om event. de gemiste zijkantjes van de induviduele planten bij te werken.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 11:32

Ohja met een heggenschaar zou ook nog kunnen stuk sneller ook.

Het is vandaag zo'n mooi weer om er aan te beginnen, maar het is denk ik verstandiger om nog paar weken te wachten? Of wat denken jullie?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:33

Gewoon doen. :j Lavendel kan wel wat hebben.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 11:34

Ja is volgende week -1 niet zo'n ramp voor de lavendel? -1 is natuurlijk ook niet heel koud, haha

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:36

Gewoon doen! Lavendel overleeft het wel, gaat enkel dood bij meerdere dagen achter elkaar flinke vrieskou. Dat gaan we nu niet meer krijgen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:38

Zoals hier al gezegd, gewoon goed bijsnoeien hoor! En volgens mij kan je het nu wel doen, ze geven niet echt zware vorst meer, -1 is echt niet zo heel koud!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:38

je hebt zeker nog geen lavendelbloemetjes? Anders kun je daar heerlijke lavendelsiroop van maken. HEEEERlijk met een beetje prosecco :9 +:)+

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 11:39

Oke dan ga ik vanmiddag lekker in het zonnetje die tuin is onderhanden nemen. Hoop dat het lukt. Maar als je het gesnoeid hebt zal het er de eerste weken ook lelijk uitzien of niet? Dan is het helemaal kaal. Groeit Lavendel snel weer aan?

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 11:40

Amaris schreef:
je hebt zeker nog geen lavendelbloemetjes? Anders kun je daar heerlijke lavendelsiroop van maken. HEEEERlijk met een beetje prosecco :9 +:)+

Nee er zitten nog geen bloemen in, de foto's die ik geplaatst heb zijn van gisteren.

Heb je daar een recept voor want dat klinkt wel interessant, wist niet dat je het kon eten eigenlijk :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:44

Lavendel terugsnoeien tot op oud hout is wel risicovol. Ik heb afgelopen jaar geexperimenteerd met de lavendel hier, daar was door de vorige bewoner lang niets aan gedaan. Afgelopen jaren steeds alleen de bloei eruit gehaald en afgelopen jaar bij verschillende struiken uitgeprobeert wat het beste werkt. Helemaal op oud hout als er geen blauwe naalden meer staan is einde struik. Terugsnoeien tot ng een oaar naalden gaat en loopt weer uit, al kost dit veel tijd en bij heet weer een risico dat het ook fout gaat. De struiken van vorig jaar die wel weer zijn gaan groeien hebben pas een 4 cm erbij gekregen en hebben niet gebloeid afgelopen jaar.

Ik ben bang dat ik dit jaar een aantal struiken zal moeten vervangen en beginnen vanaf klein weer. -O-

Je lavendel heeft mog de mooie bolvorm dus met terugsnoeien kom je een heel eind. Als je tussen de struiken gaat staan en even de takken wegduwd kun je tot op het boompje komen zonder de lavendel te pletten. Maar ik ben jaloers op je tuintje. Lavendel is zo mooi. <3

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:49

Lisette1990 schreef:
Amaris schreef:

Nee er zitten nog geen bloemen in, de foto's die ik geplaatst heb zijn van gisteren.

Heb je daar een recept voor want dat klinkt wel interessant, wist niet dat je het kon eten eigenlijk :o

Mijn vriendinnetje maakt dat elk jaar en dan met prosecco is echt heerlijk:
(bij ons vaste restaurant is dit het 'huisaperitief'. Jummmmm

Ingrediënten voor 200 ml
1 kopje suiker
2 kopjes water
1 el lavendel

Zo maak je het
Doe de suiker en het water in een steelpan en voeg de lavendel toe.
Breng het mengsel kort aan de kook, totdat alle suiker opgelost is.
Haal het pannetje dan van het vuur, anders krijg je caramel.
Laat de lavendelsiroop nog een uurtje trekken.
Haal de siroop door een zeef en giet het in een schoon flesje.

Zo simpel is het! +:)+

Dit vond ik ook nog: sorbetijs! klinkt ingewikkeld maar dat is het zo te lezen niet echt:
http://www.dekooktips.com/recepten/lav-sor.htm

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 13:30

karuna schreef:
Lavendel terugsnoeien tot op oud hout is wel risicovol. Ik heb afgelopen jaar geexperimenteerd met de lavendel hier, daar was door de vorige bewoner lang niets aan gedaan. Afgelopen jaren steeds alleen de bloei eruit gehaald en afgelopen jaar bij verschillende struiken uitgeprobeert wat het beste werkt. Helemaal op oud hout als er geen blauwe naalden meer staan is einde struik. Terugsnoeien tot ng een oaar naalden gaat en loopt weer uit, al kost dit veel tijd en bij heet weer een risico dat het ook fout gaat. De struiken van vorig jaar die wel weer zijn gaan groeien hebben pas een 4 cm erbij gekregen en hebben niet gebloeid afgelopen jaar.

Ik ben bang dat ik dit jaar een aantal struiken zal moeten vervangen en beginnen vanaf klein weer. -O-

Je lavendel heeft mog de mooie bolvorm dus met terugsnoeien kom je een heel eind. Als je tussen de struiken gaat staan en even de takken wegduwd kun je tot op het boompje komen zonder de lavendel te pletten. Maar ik ben jaloers op je tuintje. Lavendel is zo mooi. <3

Haha ik vind het op dit moment eerlijk gezegd helemaal niet mooi. Maar misschien na een goede knipbeurt en dan paar weken later dat ik het ook mooi vind. Haha

Dus ik moet er nog een paar blaadjes aan laten zitten en de rest van het takje kan ik gewoon afknippen? Paar blaadjes is dat twee centimer ofzo?

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 13:31

Amaris: Bedankt voor je recept. En moet je dan paar druppels van die siroop door de prosecco mengen?
Klinkt goed in ieder geval, maar dan moet ik eerst wachten op bloemetjes, haha