Zonwering.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Zonwering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 15:18

Hoi,

Mijn kamer ligt aan de kant waar de zon opkomt, wat betekend dat ik zelfs in de winter zwetend wakker wordt. Mijn vader beloofd mij inmiddels al 2,5 jaar dat er iets van en rolluik komt oid maar helaas vertikt hij het gewoon. Bij een dag zoals vandaag is het echt vreselijk, mijn raam kan niet open door de kapotte luxeflex, de zon schijnt fel en het is inmiddels in mijn kamer boven de 30 graden opgelopen. Mijn vader zegt ook altijd dat het stinkt in mijn kamer, ik heb hier niks van etenswaren liggen oid, maar kan me wel voorstellen met het raam dicht, zon er op. Ik zie het stof rondvliegen. :D Ik maak elke week mijn kamer grondig schoon, maar er blijft hier maar een vies en muf sfeertje rondhangen. Inmiddels ben ik zo ver dat ik zelf dus maar ga zorgen voor iets, maar ik kan me voorstellen dat een rolluik enorm duur is? Het liefst heb ik ook iets wat makkelijk verplaats of afbreekbaar is voor als ik uit huis ga.
Ik heb inmiddels een zware donker gordijn hangen maar als de zon echt wat feller schijnt heeft dat geen zin, en daardoor komt er ook geen lucht door mijn raam (die op een kiertje kan)

Wie o wie weet een goedkopere oplossing? :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:22

zonwering aan de buitenkant werkt het beste.
goedkoopste/beste oplossing is een screendoek voor het raam maken. Een screen is duur, maar je kan ook een los doek bestellen/kopen, en die ervoor maken op een of andere manier.

succes!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:29

Inderdaad, screendoek/schaduwdoek met zeilogen aan de buitenkant van het kozijn bevestigen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:31

Het zou al een hoop schelen als je de kapotte luxaflex weghaald zodat je het raam open kan zetten.

Je hebt dan frisse lucht in de kamer en verkoeling, zeker nu is dat de beste oplossing.

De meeste effectieve zonwering als het buiten ook >25 graden is, is buitenzonwering, maar die is kostbaar, alternatieven zijn;

- zonwerende folie, kan je kopen bij bijv Hornbach, dit is statisch en laat geen plakresten oid na.
- (rol/vouw)gordijnen met zonwerende achterkant (vaak zilver of wit).

Deze opties zijn redelijk betaalbaar en zou je evt kunnen meeverhuizen. Als ik jou was zou ik voor beide opties gaan, alle beetjes helpen, maar verwacht niet dat je kamer een koele oase wordt.
Dan moet je airco neerzetten.

Vera96

Re: Zonwering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 15:33

Mijn luxaflex mogen er niet af van mijn vader.. Omdat je dan makkelijk naar binnen kijkt. Dankje voor alle tips, hier had ik nog niet aan gedacht maar het klinkt goed. Een airco heb ik ook aan gedacht, maar dat zie ik tegen de zomer nog wel. Het gaat me er meer om dat het absurd is dat als het buiten 10 graden is het in mijn kamer 30 is

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:35

Denk er bij een portable airco wel aan dat er een slang naar buiten moet, anders blaas je meer warmte je kamer in, dan dat ie aan de voorkant koelt :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:36

Misschien kun je op marktplaats een goedkope oplossing vinden.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 15:37

Ja ik wil soieso geen hele installatie, ga niet mijn vaders huis onderhouden. :D Ik verwacht dat hij ook wel betaald tegen die tijd, maar als ik op hem moet wachten zweet ik nog 5 jaar weg.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:39

Wij hebben vorig jaar zonwering aan ons appartement laten monteren. Twee uitval schermen van 1.20 uitval, elektrisch bedienbaar (ook via de telefoon), gaan in met regen en harde wind. Ik was €2800 kwijt incl. montage.
Als het heel erg warm wordt zetten wij de airco aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:10

Een rolluik aan de buitenkant werkt het beste. Een screen aan de buitenkant in combinatie met een verduisterend rolgordijn aan de binnenkant werkt ook.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:25

Ik zou eens kijken op marktplaats voor een verduisterend rolgordijn.
Vaak kun je die zelf ook nog wat op maat maken of kijk eens bij gamma, praxis, leenbakker of kwantum.
Die hebben vaak leuke aanbiedingen met 20% korting.
Een rolluik aan de buiten kant is inderdaad het beste maar voor jou situatie als ik het zo begrijp niet de goedkoopste korting.

En nog even een opmerking naar je vader hij moet niet gaan klagen dat je kamer stinkt zoals hij zegt dat heeft hij aan zich zelf te danken als hij je niet de kans / gelegenheid geeft om je kamer te luchten
En buiten dat is het gewoon heel ongezond om in zo'n muffe ongeluchte kamer te slapen.
Het is gewoon een bron voor ziektekiemen en schimmels.
En als je je raam open kunt zetten kun je ook al heel goed weg met een ventilator i.p.v. een airco die koop je voor een prikkie zeker op markt plaats.

Ik zou gek worden als ik mijn kamer niet kon luchten.

Kan er niet iets gemaakt worden dat die luxaflex eraf kan en jij een gordijn op hangt zodat wel het raam open kan en zo ook geen inkijk is.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:27

Het valt me net in dat ik hier nog 2 verduisterende rolgordijnen heb liggen.

Ik weet niet waar je woont maar die mag je van mij hebben.
Het is een grote en een kleine in een beige / zandkleur.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:02

maar als je een andere zonwering plaatst in plaats van de luxaflex is dat toch niet erg?

jouw kamer zal warm en muf blijven als deze niet gelucht wordt. Zorg dan dat er goed werkende luxaflex komen zodat het raam open kan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:42

Luxaflex weg, plakfolie op het raam tegen de inkijk en toch gaan voor een rolluik. Wij waren per handbediend rolluik voor een raam van 150x170 210 euro kwijt inclusief montage

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:50

Hier ook een zonwerend rolgordijn.

Was iets van €15 bij Jysk.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:14

LZP -> HTT

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:22

Benangelique vinden jullie ook dat er weinig wind door die rolluiken komt?
Ik heb ze ook maar ik vind het in de zomer wel lekker dat je een windje voelt.
Ik zou zelf eerder voor een zonnescherm gaan als ik het over mocht doen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:41

Ik kan ze hier op een stand zetten met kieren maar doe dat eigenlijk nooit. Ramen overdag dicht en alleen in de vroege ochtend en s avonds wijd open

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:26

Een Airco is verspild geld.. ik woon op een flat op de bovenste verdieping aan de kant waar de zon er 's middags vol op staat, dus ik ken het probleem. Een airco kan niet tegen die temperatuur opboksen.
Hier mag ik geen screens o.i.d. plaatsen omdat het een huurwoning is, maar de zonwerende folie ga ik me even in verdiepen en als ik daar ervaring mee opgedaan heb zal ik het je laten weten. :))

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:01

Als je een goede airco hebt dan redt hij het wel hoor Manon. Mijn zusje heeft in zo'n zelfde situatie gezeten en die heeft toen een goede split unit laten installeren en het probleem was over. Waar de temperatuur kon oplopen tot 46 graden (!!) kon ze het in de zomer met airco terug koelen tot 18 graden.
Als je een mobiele airco wil dan zou je er één moeten nemen met een forse overcapaciteit.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:51

Ja ik bedoel dan idd een mobiele airco, zo'n split unit is een ander verhaal.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:56

Als je een mobiele airco neemt met een behoorlijke overcapaciteit dan redt je het wel hoor.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:31