Woningstichting eist opknappen schuurtje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niek123

Woningstichting eist opknappen schuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:06

Beste bokkers,

Mijn vriend en ik zijn de gelukkige eigenaren van een huurhuis geworden via een woningstichting. Nu zit ik met een vraag. Bij de woning zit een leuk schuurtje. Volgens de toekomstige buurman al tientallen jaren. De vorige huurder heeft de asbestplaten op het dak verwijderd en nieuwe dakgoten opgelegd. Officieel moet het schuurtje verwijderd worden. Nu mogen wij van de woningstichting het schuurtje laten staan als wij het verder opknappen anders moeten wij het verwijderen. Kan de woningstichting dit van ons vragen?

Correctie: dit eist de opzichter. Gister met een vrouw van de woningstichting gebeld verwees ons naar de opzichter.

Lolacabana

Re: Woningstichting eist opknappen schuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:36

Het lijkt mij dat hun het dan moeten verwijderen en deze kosten niet voor jullie zijn als nieuwe huurders.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:44

Ben je eigenaar geworden of huurder?
Als je de nieuwe huurder bent is het eigenlijk zaak voor de vertrokken huurder, zij hebben het (waarschijnlijk) geplaatst en zijn er verantwoordelijk voor tenzij jullie het overgenomen hebben en een schriftelijk akkoord hiervoor hebben.
Het bouwen van een schuurtje moet altijd aangevraagd worden en is een ZAV (Zelf Aangebrachte Voorziening), de woningstichting moet hier op reageren en kan 3 dingen doen, ze kunnen het weigeren (wat ze niet gedaan hebben), accepteren en tijdelijk accepteren.
Bij accepteren is het hun eigendom en zijn zij verantwoordelijk voor onderhoud, bij tijdelijk accepteren wordt het gedoogd maar moet het verwijderd worden bij vertrek tenzij de nieuwe huurder het overneemt. In dat geval draaien jullie op voor het onderhoud.
Aangezien het op grond van de woningstichting staat kunnen zij je verplichten er een fatsoenlijk schuurtje van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:45

Maar als het gedoogd wordt dan willen ze niet dat het een bouwval wordt. Ik denk vanwege omgeving ethiek.

Ik zou het opknappen, heb je een schuurtje en dat komt wel van pas....nieuw zetten zal misschien niet meer mogen...

brighteyes85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:00

Dat mogen ze, mijn vriend en ik hadden ook een nieuw huurhuis waarvan de tuin erg verwilderd was omdat de oude huurder het niet meer kon bijhouden. De huurstichting heeft een redelijke termijn gesteld waarbinnen het opgeknapt moest zijn, een jaar, en anders werd er een boete uitgeschreven. Na een jaar zijn ze ook komen kijken en waren tevreden met het resultaat.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 17:17

MartineC1711 schreef:
Ben je eigenaar geworden of huurder?
Als je de nieuwe huurder bent is het eigenlijk zaak voor de vertrokken huurder, zij hebben het (waarschijnlijk) geplaatst en zijn er verantwoordelijk voor tenzij jullie het overgenomen hebben en een schriftelijk akkoord hiervoor hebben.
Het bouwen van een schuurtje moet altijd aangevraagd worden en is een ZAV (Zelf Aangebrachte Voorziening), de woningstichting moet hier op reageren en kan 3 dingen doen, ze kunnen het weigeren (wat ze niet gedaan hebben), accepteren en tijdelijk accepteren.
Bij accepteren is het hun eigendom en zijn zij verantwoordelijk voor onderhoud, bij tijdelijk accepteren wordt het gedoogd maar moet het verwijderd worden bij vertrek tenzij de nieuwe huurder het overneemt. In dat geval draaien jullie op voor het onderhoud.
Aangezien het op grond van de woningstichting staat kunnen zij je verplichten er een fatsoenlijk schuurtje van te maken.

Wij worden huurders. De vorige huurder heeft het er niet gebouwd volgens omwonenden staat het schuurtje er al een decennia. Wat wij vreemd vinden is dat de woningstichting geen duidelijk lijn hierin heeft.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:27

Dan zou ik toch eens contact opnemen en inderdaad vragen van wie het dan is..

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:56

Wij zaten met een vergelijkbare situaties. Oma had een schuurtje geplaatst en gaat nu verhuizen. Het dak van het schuurtje bevatte asbestplaten. Wij waren verplicht deze te verwijderen. Dit kwam dus niet voor rekening van de nieuwe huurder.
Daarnaast lagen er in de tuin houten bielzen. Deze lagen er al voordat oma het huisje accepteerde. Nu kregen wij van de stichting te horen dat wij de bielzen moesten verwijderen omdat deze niet in de originele tuin hoorden. Zoals ik jouw verhaal lees is het schuurtje voor rekening van de vorige huurder. Tenzij je ervoor getekend hebt bij de overdracht.

Overigens in onze situatie gaf de nieuwe huurder aan dat de bielzen mochten blijven liggen en het schuurtje ook zo mocht blijven staan. De woningbouw ging hier echter niet mee akkoord en droeg ons op om de bielzen toch te verwijderen en de asbestplaten te vervangen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:58

Dus officieel moet het verwijderd worden, ze willen het wel gedogen dat het blijft staan (omdat jullie dat graag willen), maar in ruil daarvoor moeten jullie het wel opknappen?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:27

Barbara, dat is raar zeg. Die bielzen kunnen ze toch gewoon mee akkoord gaan, heeft niemand last van! Dat het schuurtje niet geaccepteerd wordt door de asbestplaten kan ik me nog iets bij voorstellen...

Niet echt een flexibele woningbouw dan..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:31

Bielzen moeten tegenwoordig verwijderd ivm met vervuiling, ze worden gezien als chemisch afval.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:36

ok, dat wist ik niet! :)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:17

Ik heb hier een paar jaar geleden heel veel gesodemieter om gehad. Zal het topic voor je opzoeken.

Waar het feitelijk op neer kwam bij mij destijds (ik was vertrekkende huurder): de woningbouwvereniging was eigenaar van de schuur en ik had er huur voor moeten betalen.
Is een heel gedoe geweest, uiteindelijk heeft de WBV alle kosten die heb ik gemaakt terugbetaalt.

[edit] Die onduidelijkheid heb ik ook erg veel last van gehad... Wat ik me zo even uit mijn blote hoofd kan herinneren is er in 2006 een wet aangepast wat bij een vertrekkende huurder de woningbouw eigenaar maakt van de schuur/garage. Die van mij heeft er 28 jaar gestaan. [/edit]

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:21

Als de opzichter bij vertrek vorige huurders bij de inventarisatie van de woning de schuur goedgekeurd heeft dan hoort de schuur bij het huis en is die dus van de woningbouw vereniging ook qua onderhoud. Als de woningbouw vereniging daar anders over denkt kan jij als huurder zeggen dat zij die dan maar weg moeten halen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:24

In de uitzending van de rijdend rechter (14feb) wordt gesproken over een woningbouw vereniging. Het ging over en boom in de tuin. En daar werd gezegd dat de boom van de woningbouw was omdat de grond van hun was. Nou ja kijk het even na bij uitzending gemist want het was een interessant stukje. Kan het alleen niet zo een twee drie opsommen voor je.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:27

Ceriadwen schreef:
Als de opzichter bij vertrek vorige huurders bij de inventarisatie van de woning de schuur goedgekeurd heeft dan hoort de schuur bij het huis en is die dus van de woningbouw vereniging ook qua onderhoud. Als de woningbouw vereniging daar anders over denkt kan jij als huurder zeggen dat zij die dan maar weg moeten halen.

Juist ja. Zoals het hier nu staat klopt precies.

Als ik advies mag geven, laat het ding weghalen. Er kan een hoop gezeik van komen.
Denk ook aan de fundering he.